فهرس المقالات کیومرث تقی پور


  • المقاله

    1 - بررسی عناصر الگوی برنامه درسی مبتنی بر پروژه در دوره ابتدایی و اعتبار بخشی آن: یک مطالعه کیفی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 19 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عناصر اصلی برنامه درسی مبتنی بر پروژه در دوره ابتدایی، طراحی و اعتباربخشی الگوی آن با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. جهت شناسایی و استخراج مضامین برنامه درسی، از اسناد و مدارک برنامه های درسی دوره ابتدایی و برنامه درسی مبتنی بر پروژه و د أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عناصر اصلی برنامه درسی مبتنی بر پروژه در دوره ابتدایی، طراحی و اعتباربخشی الگوی آن با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. جهت شناسایی و استخراج مضامین برنامه درسی، از اسناد و مدارک برنامه های درسی دوره ابتدایی و برنامه درسی مبتنی بر پروژه و دیدگاه های متخصصان برنامه درسی و آموزش ابتدایی استفاده شد. روش تحلیل داده ها، توصیف مبانی و تحلیل و استنتاج نظری بود. مضامین ناظر بر اهداف برنامه درسی در این برنامه بر ارتقا مهارت‌های تفکر و ایجاد یادگیری مادام العمر و پرورش دانش علمی و عملی همراستا با زندگی واقعی دانش آموزان متکی است. در زمینه محتوا بر غنا و فعالیت محوری و سازماندهی تلفیقی آن؛ در بخش راهبردهای یاددهی-یادگیری بر استفاده از روش های پژوهش و اکتشاف گروهی و حل مساله تاکید شد. استفاده از ارزشیابی مستمر و متنوع و روش های فرآیندمدار، چندگانه و مبتنی بر عملکرد در بخش ارزشیابی مورد توجه این الگو بود. روایی الگوی پیشنهادی با استفاده از فرمول نسبت روایی محتوا و جدول لاوشه مورد بررسی و تایید قرار گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثربخشی نرم‌افزار چندرسانه‌ای آموزشی کودک نابغه بر نگرش و یادگیری مهارت زبان‌آموزی کودکان پیش‌دبستانی
    آموزش و ارزشیابی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1400
    این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی نرم ‌افزار چندرسانه ‌ای آموزشی کودک نابغه بر نگرش و یادگیری مهارت زبان‌آموزی کودکان پیش‌ دبستانی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کودکان پیش‌ دبستانی شهرستان مر أکثر
    این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی نرم ‌افزار چندرسانه ‌ای آموزشی کودک نابغه بر نگرش و یادگیری مهارت زبان‌آموزی کودکان پیش‌ دبستانی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کودکان پیش‌ دبستانی شهرستان مرند در سال ‌تحصیلی 99-98 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی یک مدرسه به‌عنوان نمونه جهت اجرای پژوهش انتخاب شد و دانش‌آموزان آن به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شده‌اند. جهت سنجش نگرش کودکان از پرسشنامه تریهیرن (2003) و جهت سنجش متغیر یادگیری از آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده شد. روایی ابزارها توسط متخصصان تأیید شد و پایایی ابزار نگرش با استفاده از آلفای کرونباخ 0.88 و پایایی ابزار یادگیری با استفاده از روش کودر-ریچاردسون 0.89 بدست آمد. قبل از اجرای پژوهش، از هر دو گروه پیش‌آزمون یادگیری به‌عمل آمد، گروه آزمایش آموزش مهارت زبان‌آموزی را از طریق نرم‌افزار کودک نابغه دریافت کردند و گروه کنترل این مهارت را به‌صورت متداول آموزش دیدند. بعد از اجرای دوره‌ها، پس‌ آزمون یادگیری و همچنین پس‌ آزمون نگرش اخذ شد. آموزش مهارت زبان‌آموزی در 16 جلسه انجام شد. داده ‌ها با استفاده از روش تی مستقل و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نرم‌افزار چندرسانه ‌ای کودک نابغه بر نگرش کودکان نسبت به آموزش مهارت زبان‌آموزی تأثیر مثبت دارد (P=0.001≤0.05)، همچنین استفاده از این نرم‌ افزار یادگیری کودکان در مهارت زبان‌آموزی را ارتقاء می‌دهد (P=0.001≤0.05). براین اساس، توصیه می ‌شود مدارس پیش‌ دبستانی از نرم ‌افزار کودک نابغه برای ارتقای مهارت زبان‌آموزی کودکان استفاده کنند. تفاصيل المقالة