فهرس المقالات سارا کووراوند


  • المقاله

    1 - ارائه مدلی برای توان تصمیم‌گیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 19 , زمستان 1402
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای توان تصمیم‌گیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه استان خوزستان با تأکید بر قدرت و اختیار می‌باشد. روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی از نوع کیفی و کمی می‌باشد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان حوزه آموزش و پرورش در سمت‌های مدیریتی تش أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای توان تصمیم‌گیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه استان خوزستان با تأکید بر قدرت و اختیار می‌باشد. روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی از نوع کیفی و کمی می‌باشد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان حوزه آموزش و پرورش در سمت‌های مدیریتی تشکیل دادند که با روش هدفمند تا 15 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با آن‌ها مصاحبه صورت پذیرفت. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه اول در استان خوزستان (۲۱۴۷نفر) هستند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای به صورت تصادفی که با تقسیم مدارس متوسطه به چهار بخش و فرمول کوکران حجم نمونه 326 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از رویکردهای گرندد تئوری و معادلات ساختاری با نرم افزارهای MAXQDA,SPSS-PLS استفاده گردید. نتایج نشان داد که ابعاد اصلی مدل را عوامل علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها تشکیل می‌دهند و شامل 74 زیر مولفه هستند و نتایج مدل تحقیق نشان می دهد که بزارش مدل مناسب بوده، یعنی اینکه مدل ارائه شده با توجه به اهداف تدوین شده موجب افزایش توجه به توانمندسازی مدیران در تصمیم‌گیری می‌گردد‌. بنابراین عوامل علی، زمینه‌ای، راهبردها، مداخله‌گر و پیامدها، ابعاد مدل مورد نظر را تشکیل داده‌اند و مدارس باید به این مولفه‌های اصلی به همراه زیر مولفه-های تعیین شده توجه داشته باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تأثیر مؤلفه‌ های تفویض اختیار و قدرت سازمانی بر توانمند سازی و ارتقاء اثر بخشی در تصمیم‌ گیری مدیران مدارس (مورد مطالعه: مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402
    تصمیم‌ گیری به عنوان یکی از اساسی‌ ترین اصول مدیریت موفق شناخته می‌ شود که بدون آن موفقیت در امر مدیریت مدارس به‌ سختی حاصل می‌ شود. مدیران برای تصمیم‌ گیری مؤثر نیازمند توانایی‌ هایی هستند که باید تقویت شوند؛ در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌ های تفویض اختیار و أکثر
    تصمیم‌ گیری به عنوان یکی از اساسی‌ ترین اصول مدیریت موفق شناخته می‌ شود که بدون آن موفقیت در امر مدیریت مدارس به‌ سختی حاصل می‌ شود. مدیران برای تصمیم‌ گیری مؤثر نیازمند توانایی‌ هایی هستند که باید تقویت شوند؛ در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌ های تفویض اختیار و قدرت سازمانی با توانمند سازی و ارتقاء اثر بخشی در تصمیم‌ گیری مدیران مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان می‌باشد. در این پژوهش طبق مدل ایجاد طبقه‌ بندی با تأکید بر داده‌ های کیفی، جهت تلفیق داده‌ های کیفی و کمی از روش تلفیقی اکتشافی متوالی استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را 15 نفر از خبرگان آشنا به موضوع پژوهش تشکیل دادند. بخش کمی جامعه آماری نیز شامل مدیران مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان به‌ تعداد 326 نفر (176 نفر زن و 150 نفر مرد) با استفاده از روش نمونه‌ گیری خوشه‌ ای به‌ صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع‌ آوری داده‌ ها از 2 پرسشنامه بسته و باز محقق‌ ساخته تصمیم‌ گیری و ارتقاء توان تصمیم‌ گیری استفاده شد. به‌ منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ ها از رویکرد های گراندد تئوری و معادلات ساختاری با نرم‌افزار های MAXQDA و SPSS23 و SmartPLS استفاده گردید. نتایج نشان دادند که ابعاد اصلی مدل را عوامل سازمانی و عوامل مدیریتی تشکیل می‌دهند؛ بدین‌ معنا که می‌توان برای ارتقاء توان تصمیم‌ گیری مدیران از مدل پژوهش حاضر استفاده نمود. تفاصيل المقالة