فهرس المقالات غلامحسین برکت


  • المقاله

    1 - ارائه مدل توسعه توانمندی های کارآفرینی در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1400
    موضوع پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه توانمندی های کارآفرینی در دانش آموزان دختر ششم ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر در سال تحصیلی 99/98 بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام به‌صورت کیفی با رویکرد گراندد تئوری بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمام متخصصان و خبرگا أکثر
    موضوع پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه توانمندی های کارآفرینی در دانش آموزان دختر ششم ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر در سال تحصیلی 99/98 بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام به‌صورت کیفی با رویکرد گراندد تئوری بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمام متخصصان و خبرگان دانشگاهی حوزه کارآفرینی در شهر بندر ماهشهر بود که جهت دستیابی به نمونه از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. پژوهشگر پس از انجام 22 مصاحبه، به اشباع نظری دست یافت. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. از مجموع عوامل نشئت‌گرفته از تحلیل تماتیک، عوامل بازتعریف آموزش های عمومی در مدارس، گسترش زیرساخت های آموزشی، تغییر سبک های آموزش، مستمر بودن آموزش های کارآفرینی، ظرفیت قابل‌گسترش کتاب ها و معلمان میانجی آموزش، شرایط علی توسعه آموزش توانمندی کارآفرینی در مدارس را تشکیل دادند. عوامل ناکافی بودن آموزش ها، موانع ساختاری، حاشیه ای بودن آموزش کارآفرینی، بی توجهی فراگیر، ضعف برنامه ریزی و ناهمسانی محتوای آموزشی با واقعیت های بیرونی جزو شرایط زمینه ای بودند؛ علاوه بر این طردشدگی فرهنگی، سرمایه گذاری، سیاست های تبعیض آمیز و قوانین ناقص ازجمله شرایط میانجی در این پژوهش بودند؛ و درنهایت خودباوری، استقلال فردی، ریسک پذیری، آینده نگری، روحیه کار جمعی، اعتمادبه‌نفس، کاهش آسیب های اجتماعی، رشد اقتصادی، هدفمندی اوقات فراغت، مهارت آموزی، ثبات شخصیتی، مواجهه درست با محیط و کسب تجارب کاربردی در دانش آموزان راهبردها را شامل می شد و پیامدهای چنین وضعیتی پویایی اقتصادی و توسعه شاخص های توسعه انسانی است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه مدلی برای توان تصمیم‌گیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 19 , زمستان 1402
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای توان تصمیم‌گیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه استان خوزستان با تأکید بر قدرت و اختیار می‌باشد. روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی از نوع کیفی و کمی می‌باشد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان حوزه آموزش و پرورش در سمت‌های مدیریتی تش أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای توان تصمیم‌گیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه استان خوزستان با تأکید بر قدرت و اختیار می‌باشد. روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی از نوع کیفی و کمی می‌باشد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان حوزه آموزش و پرورش در سمت‌های مدیریتی تشکیل دادند که با روش هدفمند تا 15 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با آن‌ها مصاحبه صورت پذیرفت. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه اول در استان خوزستان (۲۱۴۷نفر) هستند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای به صورت تصادفی که با تقسیم مدارس متوسطه به چهار بخش و فرمول کوکران حجم نمونه 326 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از رویکردهای گرندد تئوری و معادلات ساختاری با نرم افزارهای MAXQDA,SPSS-PLS استفاده گردید. نتایج نشان داد که ابعاد اصلی مدل را عوامل علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها تشکیل می‌دهند و شامل 74 زیر مولفه هستند و نتایج مدل تحقیق نشان می دهد که بزارش مدل مناسب بوده، یعنی اینکه مدل ارائه شده با توجه به اهداف تدوین شده موجب افزایش توجه به توانمندسازی مدیران در تصمیم‌گیری می‌گردد‌. بنابراین عوامل علی، زمینه‌ای، راهبردها، مداخله‌گر و پیامدها، ابعاد مدل مورد نظر را تشکیل داده‌اند و مدارس باید به این مولفه‌های اصلی به همراه زیر مولفه-های تعیین شده توجه داشته باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی تأثیر مؤلفه‌ های تفویض اختیار و قدرت سازمانی بر توانمند سازی و ارتقاء اثر بخشی در تصمیم‌ گیری مدیران مدارس (مورد مطالعه: مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402
    تصمیم‌ گیری به عنوان یکی از اساسی‌ ترین اصول مدیریت موفق شناخته می‌ شود که بدون آن موفقیت در امر مدیریت مدارس به‌ سختی حاصل می‌ شود. مدیران برای تصمیم‌ گیری مؤثر نیازمند توانایی‌ هایی هستند که باید تقویت شوند؛ در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌ های تفویض اختیار و أکثر
    تصمیم‌ گیری به عنوان یکی از اساسی‌ ترین اصول مدیریت موفق شناخته می‌ شود که بدون آن موفقیت در امر مدیریت مدارس به‌ سختی حاصل می‌ شود. مدیران برای تصمیم‌ گیری مؤثر نیازمند توانایی‌ هایی هستند که باید تقویت شوند؛ در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه‌ های تفویض اختیار و قدرت سازمانی با توانمند سازی و ارتقاء اثر بخشی در تصمیم‌ گیری مدیران مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان می‌باشد. در این پژوهش طبق مدل ایجاد طبقه‌ بندی با تأکید بر داده‌ های کیفی، جهت تلفیق داده‌ های کیفی و کمی از روش تلفیقی اکتشافی متوالی استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را 15 نفر از خبرگان آشنا به موضوع پژوهش تشکیل دادند. بخش کمی جامعه آماری نیز شامل مدیران مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان به‌ تعداد 326 نفر (176 نفر زن و 150 نفر مرد) با استفاده از روش نمونه‌ گیری خوشه‌ ای به‌ صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع‌ آوری داده‌ ها از 2 پرسشنامه بسته و باز محقق‌ ساخته تصمیم‌ گیری و ارتقاء توان تصمیم‌ گیری استفاده شد. به‌ منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ ها از رویکرد های گراندد تئوری و معادلات ساختاری با نرم‌افزار های MAXQDA و SPSS23 و SmartPLS استفاده گردید. نتایج نشان دادند که ابعاد اصلی مدل را عوامل سازمانی و عوامل مدیریتی تشکیل می‌دهند؛ بدین‌ معنا که می‌توان برای ارتقاء توان تصمیم‌ گیری مدیران از مدل پژوهش حاضر استفاده نمود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه مدل آموزش کارآفرینی در مدارس ابتدایی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1401
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل آموزش کارآفرینی در مدارس ابتدایی می باشد. این پژوهش از نظر هدف به صورت کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها به‌صورت ترکیبی، کیفی و کمی صورت گرفت که در بخش کیفی از تحلیل تماتیک و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی با استفاده از نرم‌افزار SPSS بهره گر أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل آموزش کارآفرینی در مدارس ابتدایی می باشد. این پژوهش از نظر هدف به صورت کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها به‌صورت ترکیبی، کیفی و کمی صورت گرفت که در بخش کیفی از تحلیل تماتیک و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی با استفاده از نرم‌افزار SPSS بهره گرفته شد. جامعۀ آماری عبارت اند از مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر در سال 98_99 به تعداد 752 نفر که به‌منظور تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی شامل مصاحبۀ عمیق و بررسی اسناد و در بخش کمی شامل پرسشنامۀ محقق ساخته می باشند. یافته‌های به‌دست‌آمده از تحلیل تماتیک درمجموع 6 عامل اصلی و اثرگذار را به ترتیب نشان داد که عبارت اند از آموزش‌های کارآفرینانه در ایران، توانمندی‌های کارآفرینانه در مدارس، آموزش در مدارس، کارآفرینی و ویژگی‌های شخصیتی، اهداف مطلوب در برنامۀ توسعۀ توانمندی‌های کارآفرینی، عوامل محیطی و توسعهُ توانمندی‌های کارآفرینی. همچنین یافته‌های به‌دست‌آمده از تحلیل عاملی که مشتمل بر 11 عامل و 111 گویه بود، نشان دادند که کلیه عوامل معنادار هستند. براساس نتایج پژوهش حاضر، بیشترین میزان واریانس استخراج‌شده مربوط به متغیر نیازهای دانش آموزان در توسعۀ توانمندی‌های آموزش‌های کارآفرینانه و کمترین میزان مربوط به متغیر نقش معلمان در توسعۀ توانمندی‌های کارآفرینی می باشد. درمجموع نتایج تحلیل عاملی به 4 عامل اصلی خلاصه شدند که عبارت اند از نیازهای آموزشی متأثر از ابزارهای آموزشی و عوامل محیطی، موانع آموزشی و تحقق توسعۀ توانمندی دانش‌آموزان در فضای یادگیری مدارس، ابزار آموزشی و اهداف مطلوب و آموزش‌های کارآفرینی و آینده دانش آموزان. تفاصيل المقالة