ارائه مدلی برای توان تصمیمگیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه
الموضوعات :سارا کوراوند 1 , لیلا بهمئی 2 , غلامحسین برکت 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیران, تفویض اختیار, قدرت سازمانی, توان تصمیمگیری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای توان تصمیمگیری مدیران مدارس دوره اول مقطع متوسطه استان خوزستان با تأکید بر قدرت و اختیار میباشد. روش تحقیق حاضر آمیخته اکتشافی از نوع کیفی و کمی میباشد. جامعه آماری مورد نظر در بخش کیفی را خبرگان حوزه آموزش و پرورش در سمتهای مدیریتی تشکیل دادند که با روش هدفمند تا 15 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با آنها مصاحبه صورت پذیرفت. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه اول در استان خوزستان (۲۱۴۷نفر) هستند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای به صورت تصادفی که با تقسیم مدارس متوسطه به چهار بخش و فرمول کوکران حجم نمونه 326 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از رویکردهای گرندد تئوری و معادلات ساختاری با نرم افزارهای MAXQDA,SPSS-PLS استفاده گردید. نتایج نشان داد که ابعاد اصلی مدل را عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها تشکیل میدهند و شامل 74 زیر مولفه هستند و نتایج مدل تحقیق نشان می دهد که بزارش مدل مناسب بوده، یعنی اینکه مدل ارائه شده با توجه به اهداف تدوین شده موجب افزایش توجه به توانمندسازی مدیران در تصمیمگیری میگردد. بنابراین عوامل علی، زمینهای، راهبردها، مداخلهگر و پیامدها، ابعاد مدل مورد نظر را تشکیل دادهاند و مدارس باید به این مولفههای اصلی به همراه زیر مولفه-های تعیین شده توجه داشته باشند.
_||_