فهرس المقالات سیده زهرا حسینی درونکلا


  • المقاله

    1 - Identifying the Dimensions and Components of the Organizational Health of Managers at Azad University Branches of Gilan: A Mixed Method Study
    Journal of System Management , العدد 1 , السنة 10 , زمستان 2024
    Managers are the most valuable asset for every organization. Organizational health is the term given to a business's capacity to adapt in a constantly evolving world. It refers to “the ability of an organization to cope with change and continue to function with a أکثر
    Managers are the most valuable asset for every organization. Organizational health is the term given to a business's capacity to adapt in a constantly evolving world. It refers to “the ability of an organization to cope with change and continue to function with a high-performance workplace culture.” And these days, the organizational environment is always shifting. This study aimed to investigate the dimensions and components of managers’ organizational health at the Azad University Branches of Gilan. The results showed that organizational health has 2 dimensions included "structural and managerial". The structural dimension has 5 components including "organizational atmosphere, organization structure, scientific emphasis, monitoring and evaluation, and organizational justice". The managerial dimension has 5 components including "ethics, goal setting, resource support, effective leadership, and consideration". The effect of all dimensions and components on organizational health was confirmed, and the management dimension with a factor loading of (0.960) has the first rank and the structural dimension with a factor load of (0.947) has the last rank. The results of the Kolmogorov-Smirnov test showed that organizational health variables "structural and managerial" have a normal distribution (p> 0.05). The results of the KMO & Bartlett test indicate that these assumptions are confirmed (p> 0.05). The findings of the study also showed that the presented model has a good fit. Organizational health is a vital aspect of many jobs, including educational jobs, in which managers are required to comply with their employees and subordinates. On the other hand, organizational health will create a pleasant environment for the workplace and increase the spirit of creativity to achieve organizational goals. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تاثیر عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1398
    زمینه : امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به افراد نوآور و خلاقی نیاز دارد که برای ساختن آینده به آن ها نیازمندیم و در این میان خانواده و مدرسه به عنوان دو نهاد اجتماعی، نقش اصلی را در شکوفایی این امر ایفا می کنند. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت تاثیر عملکرد خانواده و أکثر
    زمینه : امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به افراد نوآور و خلاقی نیاز دارد که برای ساختن آینده به آن ها نیازمندیم و در این میان خانواده و مدرسه به عنوان دو نهاد اجتماعی، نقش اصلی را در شکوفایی این امر ایفا می کنند. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت تاثیر عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان انجام‌ شده است. روش پژوهش: رروش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر بابل در بخش بندپی غربی که تعداد آن‌ها 785 نفر در سال تحصیلی 96-95 بوده که از این تعداد 260 نفر به‌ صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای بر حسب پایه تحصیلی و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب‌ شدند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس های استاندارد عملکرد خانواده(FAD) (۱۹۸۰)، باورهای هوشی دوپی را و مارینه (2005) و خلاقیت تورنس (1979) استفاده شدند که روایی و پایایی آن ها مورد تایید قرار گرفت. داده‌ ها با استفاده از آزمون‌های کولموگروف اسمیرنف، رگرسیون تک متغیره و چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها: ییافته ها حاکی از تاثیر مثبت و معنادار عملکرد خانواده بر خلاقیت (۳9/0=β، 15/0= R2)، باورهای هوشی بر خلاقیت (۵2/0=β، 27/0= R2) و عملکرد خانواده بر باورهای هوشی(18/0=β، 03/0= R2) می باشد. مطابق یافته های رگرسیون چند متغیره، مقدار R2 نشان داد که حدود ۳۵ درصد از تغییرات نمره خلاقیت دانش‌آموزان توسط عملکرد خانواده و باورهای هوشی تبیین شده است و باورهای هوشی با ضریب بتا 460/0=β بیشترین تاثیر را بر خلاقیت دانش‌آموزان دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان و عملکرد خانواده بر باورهای هوشی تاثیر مثبت و معناداری دارد و در جهت ارتقا خلاقیت دانش آموزان، بایستی به دو مقوله مهم عملکرد خانواده و باورهای هوشی توجه گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - رابطه فن‎آوری اطلاعات با مزیت رقابتی و ظرفیت مدیریت دانش
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1396
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه فن‎آوری اطلاعات با مزیت رقابتی و ظرفیت مدیریت دانش صورت گرفت. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مدیران و متصدیان کامپیوتر اداره کل فرودگاه‌های استان مازندران به تعداد أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه فن‎آوری اطلاعات با مزیت رقابتی و ظرفیت مدیریت دانش صورت گرفت. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مدیران و متصدیان کامپیوتر اداره کل فرودگاه‌های استان مازندران به تعداد 130 نفر در سال 1396 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 97 نفر تعیین شد و نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده انجام پذیرفت. جهت گردآوری داده‎‍‌‍‌ها از مقیاس‎های استاندارد هانگی و همکارن استفاده گردید. روایی محتوایی ابزار بررسی و تأیید شد. ضریب پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر فن‎آوری اطلاعات 0/83، مزیت رقابتی 0/82 و ظرفیت مدیریت دانش 0/80 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد که فن‎آوری اطلاعات با مزیت رقابتی و ظرفیت مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری دارد. هم‌چنین، رابطه بین مزیت رقابتی و ظرفیت مدیریت دانش نیز تأیید گردید. تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از وجود رابطه مثبت بین فن‎آوری اطلاعات با مزیت رقابتی و ظرفیت مدیریت دانش بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تأثیر فن‌آوری اطلاعات بر افزایش یادگیری دروس ریاضی و زبان انگلیسی دانش‌آموزان دوره راهنمایی شهر بابل
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1391
    مطالعه حاضر، با هدف بررسی تأثیر به‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات در افزایش یادگیری دانش‌آموزان دوره راهنمایی در دروس ریاضی و زبان انگلیسی انجام گرفت. روش تحقیق، نیمه تجربی و جامعه آماری، شامل دانش‌آموزان مدارس دخترانه دوره راهنمایی شهر بابل در سال تحصیلی أکثر
    مطالعه حاضر، با هدف بررسی تأثیر به‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات در افزایش یادگیری دانش‌آموزان دوره راهنمایی در دروس ریاضی و زبان انگلیسی انجام گرفت. روش تحقیق، نیمه تجربی و جامعه آماری، شامل دانش‌آموزان مدارس دخترانه دوره راهنمایی شهر بابل در سال تحصیلی 91 -1390 به تعداد 3828 نفر که در 16 مدرسه مشغول به تحصیل بوده‌اند، می‌باشد. از این جامعه، دو کلاس درس زبان انگلیسی و دو کلاس درس ریاضی پایه دوم (از میان مدارسی که مجهز به فن‌آوری اطلاعات بودند)، به‌صورت تصادفی ساده انتخاب گردیده و به‌عنوان گروه‌های آزمایش و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های حاصل از آزمون مرجع پیشرفت تحصیلی، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن‌فرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که فن‌آوری اطلاعات در افزایش یادگیری دانش‌آموزان دوره راهنمایی شهر بابل در دروس ریاضی و زبان انگلیسی مؤثر می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - میانجیگری خلاقیت در تاثیر راهبردی‌های یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1400
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی خلاقیت در تاثیر راهبردی‌های یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران، انجام شده، تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه (پایه‌های دهم أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی خلاقیت در تاثیر راهبردی‌های یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران، انجام شده، تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) استان مازندران در تابستان 1399 بتعداد 6420 نفر (3870 زن و 2550 مرد) بوده و روش نمونه‌گیری؛ بصورت طبقه‌ای نسبی چندمرحله‌ای براساس فرمول کوکران و به تعداد 364 تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 66 گویه‌ای بوده که روایی پرسشنامه‌ به دو صورت، روایی صوری و محتوایی تائید که در روایی محتوایی مقدار CVR و CVI گویه‌های پرسشنامه بترتیب در محدوده 7/0 تا 0/1 و 80/0 تا 00/1 تعیین و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای راهبردی‌های یادگیری، خلاقیت و نوآوری، بترتیب 84/0، 83/0 و 86/0 برآورد و تأیید شد. داده‌ها از طریق نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 26 تجزیه مورد تجزیه و تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) استفاده‌شد. یافته‌ها نشان داد، راهبرد‌های یادگیری بر خلاقیت و نوآوری و خلاقیت بر نوآوری، تاثیر معنادار مثبتی داشته و خلاقیت در تاثیرگذاری راهبردهای‌های یادگیری بر نوآوری، نقش میانجی را ایفا نمود. در مدل ویژه؛ روابط ساختاری ابعاد استراتژی‌های یادگیری بر ابعاد خلاقیت و ابعاد خلاقیت بر ابعاد نوآوری، در بیشتر موارد (14 رابطه) مورد تأیید واقع شدند. تفاصيل المقالة