هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش اصلی است که راهکارهای موثر برای تحقق اهداف تربیت سیاسی، منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کدامند؟ در این پژوهش از روش آمیخته (کیفی، کمّی) با هدف آیندهپژوهی از طریق تکنیک دلفی که دارای ساختار پیشبینی و زایش ایده است، استفاده گردید. أکثر
هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش اصلی است که راهکارهای موثر برای تحقق اهداف تربیت سیاسی، منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کدامند؟ در این پژوهش از روش آمیخته (کیفی، کمّی) با هدف آیندهپژوهی از طریق تکنیک دلفی که دارای ساختار پیشبینی و زایش ایده است، استفاده گردید. نتایج نشان داد افزایش انگیزه و آگاهی فرهنگیان، برای خدمت مطلوب و مشارکت موثر در مسیر اجرای اهداف اجتماعی- سیاسی سند تحول و ارتقاء شایستگیهایی نظیر رعایت قانون، مسئولیتپذیری، مشارکت اجتماعی و سیاسی و پاسداشت ارزشهای اجتماعی در جهت شکلگیری جامعۀ صالح و پیشرفت مداوم آن براساس نظام معیار اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد. لذا، باید مدیریت آموزش سیاسی و مهارتآموزی در راستای تعامل شایسته با نهاد دولت و سایر نهادهای مدنی و سیاسی و مواجهۀ خردمندانه با تحولات اجتماعی و بهرهمندی از راهبردی تربیتی، هوشمندانه و فرصتآفرین به منظور ارائه مدل برنامه درسی و دانش سیاسی و پرورش بینش و افزایش قدرت تفکر سیاسی انتقادی و تحلیلگری و ارتقای انگیزش و تقویت توان مشارکت و همگرایی دانشآموزان در امور اجتماعی- سیاسی در یک روند تدریجی، مستمر و نظاممند حرکت کند.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبرد سیاست خارجی ترکیه در قبال کشور عراق و تاثیر این سیاستها بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا، با کاربست نظریه نوواقعگرایی و روش توصیفی -تحلیلی، نشان داده شد که راهبرد سیاست خارجی ترکیه در عراق، مبتنی بر افزایش نفوذ و کسب موقع أکثر
هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبرد سیاست خارجی ترکیه در قبال کشور عراق و تاثیر این سیاستها بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا، با کاربست نظریه نوواقعگرایی و روش توصیفی -تحلیلی، نشان داده شد که راهبرد سیاست خارجی ترکیه در عراق، مبتنی بر افزایش نفوذ و کسب موقعیت برتر و حفظ موازنه قدرت با ایران میباشد که از یکسو برای هر دو کشور منافع همسو و از سویی منافع متعارض را دربرمیگیرد. این موضوع در زمان نقاط مثبت و تعامل، ریشه در جغرافیای سه کشور دارد و تابعی از محیط منطقهای، تروریسم و مسئله کردها است و در هنگام رقابت، به دلیل حوزه گسترش نفوذ دو کشور در عراق است. ایران از سیاست حفظ وضع موجود حمایت میکند و در مقابل ترکیه به دنبال تغییر وضع موجود است. ایران خود را همپیمان عراق میداند، اما ترکیه به دنبال هژمونی و رهبری منطقهای است. از سوی دیگر در حوزه اقتصادی نیز ترکیه به دنبال کسب بیشترین سهم تجارت و به دست گرفتن کنترل انتقال انرژی از عراق به اروپا است. درنتیجه میتوان گفت، ترکها عمدتاً از ابزارهای قدرت نرم برای اهداف سخت استفاده میکنند و ایران بیشتر از مؤلفههای قدرت سخت برای اهداف نرم استفاده میکند.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل وجوه افتراقی عناصر و مولفههای اصلی تاثیرگذار و تسهیلکننده در توسعه اقتصادی قدرتهای نوظهور اقتصادی (بریکس) براساس نظریه توسعه روستو است. سوال اصلی پژوهش این است که راهبرد توسعه قدرتهای نوظهور اقتصادی (بریکس) تا چه میزان منطبق بر رویکر أکثر
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل وجوه افتراقی عناصر و مولفههای اصلی تاثیرگذار و تسهیلکننده در توسعه اقتصادی قدرتهای نوظهور اقتصادی (بریکس) براساس نظریه توسعه روستو است. سوال اصلی پژوهش این است که راهبرد توسعه قدرتهای نوظهور اقتصادی (بریکس) تا چه میزان منطبق بر رویکرد و مراحل رشد اقتصادی نظریه روستو استوار است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و از رویکرد نظری توسعهای روستو نیز بهرهگیری شده است. نتایج نشان داد که جدای از اندک تشابهات توسعهای بریکس با الگوی توسعهای روستو، تحولات سیستمی، تغییرات سطح واحد، رویکرد قدرتهای جهانی، ضرورت تصمیمگیری عقلایی، منابع تهدید مشترک، منابع قدرت مشترک و قابل تجمیع و حصول منافع اقتصادی و سیاسی و بومیسازی ظرفیتهای موجود ملی و بینالمللی، مولفههای تاثیرگذار و وجوه افتراق توسعهای بریکس با الگوهای غربی را نشان میدهد.
تفاصيل المقالة
چکیدهاستان خوزستان از سال 1384 با یک جریان تازه برخاسته فرهنگی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی مواجه گردید. در این مقاله تلاش شد، مهم ترین عوامل بحران خوزستان مورد بررسی قرار گیرد.محققین با رویکرد آمیخته، ضمن بهره گیری از اسنادو نظر 5 تن از خبرگان عوامل بحران را احص أکثر
چکیدهاستان خوزستان از سال 1384 با یک جریان تازه برخاسته فرهنگی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی مواجه گردید. در این مقاله تلاش شد، مهم ترین عوامل بحران خوزستان مورد بررسی قرار گیرد.محققین با رویکرد آمیخته، ضمن بهره گیری از اسنادو نظر 5 تن از خبرگان عوامل بحران را احصاء و بعد از تدوین و توزیع پرسش نامه نقاط قوت، ضعف ، فرصت و تهدید را احصاء و براساس آن راهبردهای مقابله ای ارائه نمودند. ترویج و صیانت از گفتمان فرهنگی، کارآمدسازی نظام اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی و مقابله با گروههای تروریست بهعنوان راهبرد، همگرایی قومی و مذهبی و مدیریت آب بهعنوان راهکار، همافزایی دستگاههای مسئول، انسجام و همبستگی اقوام، اختصاص درصدی از فروش نفت، رصد جریان ضد امنیتی بهعنوان شاخصهای ارزیابی و میزان وابستگی به مذهب شیعه، میزان بکار گیری نیروهای استان، کاهش اقدامات تروریستی بهعنوان شاخصهای عملکردی احصاء گردید.جنس بحران خوزستان ، از جنس ترکیبی است. موضوعی که بازیگران موثر و ذی مدخل با طراحی ترکیبی فارغ از اقدامات سخت، تمرکز خود را بر اقدامات نرم گذاشته اند، مساله ای که نیازمند برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای محدودیت و در نهایت توقف آن است. حل نمودن بسیاری از عوامل موصوف یا کم کردن آثار و تبعات آن در کنار مرتفع نمودن مشکلات اقتصادی، باعث کاهش اقدامات سخت و در نهایت کاهش پدیده تغییرات مذهبی میگردد.
تفاصيل المقالة
چکیدهشناخت عوامل ایجاد رفتاراجتماعی و سازمانی در سیاستگذاری زیست محیطی برای حفظ و ارتقا محیط زیست بسیار تأثیرگذار و ضروری است. بنابراین، تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که عوامل ایجاد رفتار های اجتماعی تا چه حد تسهیل کننده سیاستگذاری های سازمانی زیست محیطی هستند؟ أکثر
چکیدهشناخت عوامل ایجاد رفتاراجتماعی و سازمانی در سیاستگذاری زیست محیطی برای حفظ و ارتقا محیط زیست بسیار تأثیرگذار و ضروری است. بنابراین، تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که عوامل ایجاد رفتار های اجتماعی تا چه حد تسهیل کننده سیاستگذاری های سازمانی زیست محیطی هستند؟ که قبل از سیاستگذاری زیست محیطی باید عوامل رفتار اجتماعی و سازمانی تاثیر گذار بر سیاست گذاری ها را، مانند اطلاعات زیست محیطی، نگرش زیست محیطی، نگرانی زیست محیطی، سواد زیست محیطی و نهادها و سازمان های دولتی مانند اصول مرتبط به محیط زیست در قانوان اساسی و سایر سازمان های عمومی دولتی را شناخت تا بتوان بر اساس داده های تاثیرگذار بر رفتارهای اجتماعی و کارکردهای سازمانی به سیاستگذاری زیست محیطی پرداخت. مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی سوال مورد اشاره در دو بخش شناخت عوامل رفتار اجتماعی و جایگاه سازمانی سیاستگذاری ها پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که شناخت درست از عوامل ایجاد رفتار اجتماعی و سازمانی می تواند به کاهش شکاف بین رفتارهای اجتماعی و سازمانی، در سیاستگذاری عقلایی زیست محیطی کمک کند و با توجه به ساختار سیاسی و فرهنگی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، سرآغاز تحولی بطور عمده در سیاستگذاری های عمومی باشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications