-
المقاله
1 - تجارب کمال گرایانه معلمان دوره ابتدایی از آموزش مجازی- مورد مطالعه: شهر شیرازدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 96 , السنة 25 , تابستان 1403أکثر
به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، دستاندرکاران تعلیم و تربیت ناگزیر از ارائه آموزش در بستر سامانههای آموزش مجازی گردیدند. هدف پژوهش، بررسی تجارب کمال گرایانه معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز از آموزش مجازی بود. بدین منظور از روش کیفی پدیدار شناسی استفاده شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 1401 بودند. انتخاب مصاحبهشوندگان با رویکرد هدفمند و روش ملاکی انجام شد. بر اساس اشباع نظری نهایتاً ده نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختمند گردآوری شدند تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج و دستهبندی موضوعی تجارب کمالگرایانه معلمان در نه مضمون پایه و سه مضمون اصلی شامل طراحی دروس تعاملی، همکاری و گروهبندی و تنوع و جذابیت در محتوا طبقه بندی شد. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تعیین شد. معلمان دوره ابتدایی با استفاده از تجارب کمالگرایانه خود در آموزش مجازی تلاش میکنند با طراحی دروس مشتمل بر محتواهای متنوع و جذاب و گروهبندی دانشآموزان در فرایند آموزش مجازی، همکاری آنان را جلب و به یادگیری ترغیب نمایند.
تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - رویکرد چندروشی کیفی به اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونادانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 92 , السنة 24 , تابستان 1402هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونا بود. این پژوهش از نوع چندروشی کیفی بوده و با استفاده از دو طرح کیفی فراترکیب و پدیدارشناسی انجام شده است. در فراترکیب؛ پنج پایگاه دادۀ لاتین شامل اسکوپوس، امرالد، ساینس دایرکت، اشپرینگر و پروک أکثرهدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونا بود. این پژوهش از نوع چندروشی کیفی بوده و با استفاده از دو طرح کیفی فراترکیب و پدیدارشناسی انجام شده است. در فراترکیب؛ پنج پایگاه دادۀ لاتین شامل اسکوپوس، امرالد، ساینس دایرکت، اشپرینگر و پروکوئست و دو پایگاه دادۀ فارسی با عناوین پایگاه نشریات کشور و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بر مبنای روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو بررسی شد و 21 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. در پدیدارشناسی؛ بر مبنای الگوی هفت مرحلهای کلایزی، اطلاعات لازم با مصاحبۀ نیمهساختمند با 12 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل گردید. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری (خودبازبینی پژوهشگران)، اعتمادپذیری (هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات) و همسوسازی دادهها تأیید شد. نتایج نشان دادند که عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونا را میتوان در چهار مضمون اصلی تعاملات اجتماعی، بهداشت روانی، فعالیتهای جسمانی و فعالیتهای آموزشی طبقهبندی نمود. با توجه به تأثیر بالای الگوی منظم خواب در آینده تحصیلی دانشجویان، بهسازی و توسعۀ برنامههای آموزشی و مشاورهای در نگاه تکمیلی فرهنگ سازی و همزیستی در آموزش مجازی مورد توجه ویژه است. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - طراحی چارچوب شناخت هویت حرفهای دانشجویان پزشکی بر اساس برنامه درسی پنهان: رویکرد فراترکیبپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 18 , پاییز 1400یکی از مضامین مهم و کلیدی در برنامه درسی پنهان دانشجویان پزشکی، القای هویت حرفهای به آنان میباشد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی طراحی چارچوب شناخت هویت حرفهای دانشجویان پزشکی بر اساس برنامه درسی پنهان بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحلهای ساندلوسکی و بار أکثریکی از مضامین مهم و کلیدی در برنامه درسی پنهان دانشجویان پزشکی، القای هویت حرفهای به آنان میباشد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی طراحی چارچوب شناخت هویت حرفهای دانشجویان پزشکی بر اساس برنامه درسی پنهان بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از چهار نفر متخصص برنامهریزی درسی و یک نفر متخصص در روش پژوهش فراترکیب بود. 18 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن استخراج سه مقوله اصلی از جمله هویت مرتبط با فرایندهای حرفهای (رعایت اخلاق پزشکی، تعلق به حرفه پزشکی و انگیزه شغلی)، هویت مرتبط با پیامدهای حرفهای (توسعه یادگیری و بهسازی و تابآوری) و هویت مرتبط با شایستگیهای حرفهای (شایستگی حرفهای و شایستگی بالینی) میباشد. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری، انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری به دادهها نیز با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تائید شد. بر اساس نتایج پژوهش، تجربیات مربوط به برنامه درسی پنهان و غیررسمی باید به طور رسمی توسط مربیان پزشکی مورد توجه قرار گیرد. همچنین اساتید با فراهم ساختن فرصتهای بیشتر برای تأمل در برنامه درسی پزشکی، شکلگیری اثربخش هویت حرفهای دانشجویان را تسریع مینمایند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - Content analysis of “Religion and Life” curriculum in the high school program in Iran in terms of the emphasis on creativity, critical thinking, and self-assertiveness in studentsBiannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 3 , بهار 2020The emphasis put on creativity, critical thinking, and self-assertiveness in high school “Religion and Life” curriculum was surveyed. The study was carried out as a content analysis work with a study population of three “Religion and Life” textbo أکثرThe emphasis put on creativity, critical thinking, and self-assertiveness in high school “Religion and Life” curriculum was surveyed. The study was carried out as a content analysis work with a study population of three “Religion and Life” textbooks and three teacher’s guidebooks in Iranian high school program. The whole content of the books were studied so that the sample group was the same as the study population. Data collection tool was a researcher designed inventory designed based on theoretical foundations and literature review. Validity of the tool was supported by instructors in the School of Educational Sciences. Analysis units were the sentences in the textbook and teacher’s guidebooks. The results showed that the emphasis on creativity, critical thinking, and self-assertiveness in students was at low level at the objective section of the curriculum. In addition, the emphasis on creativity, critical thinking, and self-assertiveness in students was at very low level in the content of textbooks and teacher’s guidebooks. Therefore, a revision of the content the books by authors and curriculum planners is recommended. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - Content analysis of Religion and Life Curriculum in Terms of the Emphasis Put on Self-Esteem, Responsiveness, and Self-Actualization of StudentsBiannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 2 , بهار 2019The emphasis on self-esteem, responsiveness, and self-actualization of high school students in Religion and Life textbooks was examined. The study was carried out as a quantitative content analysis. Study population and sample group consisted of three Religion and Life أکثرThe emphasis on self-esteem, responsiveness, and self-actualization of high school students in Religion and Life textbooks was examined. The study was carried out as a quantitative content analysis. Study population and sample group consisted of three Religion and Life textbooks and three teacher’s guidebooks. The whole contents of the books were surveyed using a researcher-designed checklist based on the theoretical background and literature review. Validity of the tool was confirmed by the university professors at the School of Educational Sciences. The base units of analysis were the sentences in the textbooks and the teacher’s guidebooks. The results revealed that emphasis on self-esteem, responsiveness, and self-actualization was at low level in terms of objectives. Moreover, the emphasis on self-esteem, responsiveness, and self-actualization was at very low level in terms of contents of the textbooks and teacher’s guidebooks. Therefore, revising the contents of the textbooks by the curriculum planners and authors is recommended. تفاصيل المقالة