رویکرد چندروشی کیفی به اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونا
الموضوعات :مهدی محمدی 1 , رضا ناصری جهرمی 2 , فاطمه میرغفاری 3 , مریم صیدی 4 , سولماز خادمی 5 , فائزه روستا 6 , فروزان طاهری 7
1 - عضو هیأت علمی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4 - عضو هیأت علمی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان اراک، اراک، ایران
5 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
6 - دانشجوی کارشناسی مشاوره، مؤسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز، شیراز، ایران
7 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: رویکرد چندروشی کیفی, کرونا, اختلالات خواب,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونا بود. این پژوهش از نوع چندروشی کیفی بوده و با استفاده از دو طرح کیفی فراترکیب و پدیدارشناسی انجام شده است. در فراترکیب؛ پنج پایگاه دادۀ لاتین شامل اسکوپوس، امرالد، ساینس دایرکت، اشپرینگر و پروکوئست و دو پایگاه دادۀ فارسی با عناوین پایگاه نشریات کشور و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بر مبنای روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو بررسی شد و 21 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. در پدیدارشناسی؛ بر مبنای الگوی هفت مرحلهای کلایزی، اطلاعات لازم با مصاحبۀ نیمهساختمند با 12 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل گردید. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری (خودبازبینی پژوهشگران)، اعتمادپذیری (هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات) و همسوسازی دادهها تأیید شد. نتایج نشان دادند که عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونا را میتوان در چهار مضمون اصلی تعاملات اجتماعی، بهداشت روانی، فعالیتهای جسمانی و فعالیتهای آموزشی طبقهبندی نمود. با توجه به تأثیر بالای الگوی منظم خواب در آینده تحصیلی دانشجویان، بهسازی و توسعۀ برنامههای آموزشی و مشاورهای در نگاه تکمیلی فرهنگ سازی و همزیستی در آموزش مجازی مورد توجه ویژه است.
Ahmadi zade, S., Basami, M. (2020). The role of exercise in improving the immune system and physical fitness during coronary heart disease and exercise-related guidelines. Physiology of Exercise & Physical Activity, 13 (1): 15-1. [In Persian]
Altena, E., Baglioni, C., Espie, C. A., Ellis, J., Gavriloff, D., Holzinger, B., ... & Riemann, D. (2020). Dealing with sleep problems during home confinement due to the COVID‐19 outbreak: Practical recommendations from a task force of the European CBT‐I Academy. Journal of Sleep Research, 29(4), DOI: 10.1111/jsr.13052.
Aucejo, E. M., French, J., Araya, M. P. U., & Zafar, B. (2020). The impact of COVID-19 on student experiences and expectations: Evidence from a survey. Journal of public economics, 12(3), 180-191.
Blake, M. J., & Allen, N. B. (2020). Prevention of internalizing disorders and suicide via adolescent sleep interventions. Current opinion in psychology, 34(2), 37-42.
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, 395(10227), 912-920.
Brown, J. P., Martin, D., Nagaria, Z., Verceles, A. C., Jobe, S. L., & Wickwire, E. M. (2020). Mental health consequences of shift work: An updated review. Current Psychiatry Reports, 22(2), 7-18.
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The Psychological Impact of the COVID-19 Epidemic on College Students in China. Psychiatry research, 28(7), 13-29.
Carrigan, N., Wearn, A. R., Meky, S., Selman, J., Piggins, H., Turner, N., ... & Coulthard, E. (2020). Sleep quality, mental health and circadian rhythms during COVID lockdown: Results from the SleepQuest Study. medRxiv, 8(3), 143-161.
Cheng, W., Rolls, E., Gong, W., Du, J., Zhang, J., Zhang, X. Y., ... & Feng, J. (2020). Sleep duration, brain structure, and psychiatric and cognitive problems in children. Molecular Psychiatry, 1-12. doi.org/10.1038/s41380-020-0663-2.
Chiauzzi, E., Clayton, A., & Huh-Yoo, J. (2020). Videoconferencing-Based Telemental Health: Important Questions for the COVID-19 Era From Clinical and Patient-Centered Perspectives. JMIR Mental Health, 7(12), e24021.
Cohen, K. A., Graham, A. K., & Lattie, E. G. (2020). Aligning students and counseling centers on student mental health needs and treatment resources. Journal of American College Health, 5(2), 1-9.
Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as the phenomenologist views it.
Cooper M, Reilly EE, Siegel JA, Coniglio K, Sadeh-Sharvit S, Pisetsky EM, Anderson LM. Eating disorders during the COVID-19 pandemic and quarantine: an overview of risks and recommendations for treatment and early intervention. Eating Disord, 2020, 7(9), 1-23.
Copeland, W. E., McGinnis, E., Bai, Y., Adams, Z., Nardone, H., Devadanam, V., ... & Hudziak, J. J. (2021). Impact of COVID-19 Pandemic on College Student Mental Health and Wellness. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(1), 134-141.
Espie, C. A., Emsley, R., Kyle, S. D., Gordon, C., Drake, C. L., Siriwardena, A. N., ... & Freeman, D. (2019). Effect of digital cognitive behavioral therapy for insomnia on health, psychological well-being, and sleep-related quality of life: a randomized clinical trial. JAMA psychiatry, 76(1), 21-30.
Falkingham, J., Evandrou, M., Qin, M., & Vlachantoni, A. (2020). Sleepless in Lockdown: unpacking differences in sleep loss during the coronavirus pandemic in the UK. medRxiv, 12(9), 124-131.
Fassett, K. T., Silberstein, S., & Dugan, B. (2020). For whom and from whom: Student career support and engagement, 31(10), 401-416.
Glynn, L. (2006). A critical appraisal tool for library and information research. Library Hi Tech, 24 (3), 387-399.
Goldstein, T. R., & Franzen, P. L. (2020). Sleep difficulties and suicidality in youth: current research and future directions. Current opinion in psychology, 34(8), 27-31.
Gouin, J. P., Wenzel, K., Boucetta, S., O'byrne, J., Salimi, A. and Dang-Vu, T. T. (2015). High-frequency heart rate variability during worry predicts stress-related increases in sleep disturbances. Sleep Med, 16(3), 659-64.
Hertenstein, E., Feige, B., Gmeiner, T., Kienzler, C., Spiegelhalder, K., Johann, A., ... & Baglioni, C. (2019). Insomnia as a predictor of mental disorders: A systematic review and meta-analysis. Sleep medicine reviews, 43(15), 96-105.
Hongwei, Zh. (2020). The Influence of the Ongoing COVID-19 Pandemic on Family Violence in China. Journal of Family Violence, 36 (2): 245- 248.
Jahrami, H. BaHammam, A. S., Luigi Bragazzi, N., Saif, Z., Faris, M. Vitiello, M. (2020). Sleep problems during COVID-19 pandemic by population: a systematic review and meta-analysis. Jouranal of clinical sleep medicine, 17 (2), 299-313.
Kingstone, T., Taylor, A. K., O'Donnell, C. A., Atherton, H., Blane, D. N., & Chew-Graham, C. A. (2020). Finding the'right'GP: a qualitative study of the experiences of people with long-COVID. BJGP open, 4(5), 61-75.
Kwan, M. Y., Brown, D., MacKillop, J., Beaudette, S., Van Koughnett, S., & Munn, C. (2021). Evaluating the impact of Archway: a personalized program for 1st year student success and mental health and wellbeing. BMC Public Health, 21(1), 1-7.
Li S, Wang Y, Xue J, Zhao N, Zhu T.(2020). The Impact of COVID-19 Epidemic Declaration on Psychological Consequences: A Study on Active Weibo Users, 17(6), 12-27.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
Martins e Silva,E D. Silva Ono,B H. Carlos Souza,J.(2020). Sleep and immunity in times of COVID-19. Revista da Associação Médica Brasileira, 66 (2):143-147.
Mason, F., Farley, A., Pallan, M., Sitch, A., Easter, C., & Daley, A. J. (2018). Effectiveness of a brief behavioural intervention to prevent weight gain over the Christmas holiday period: randomised controlled trial. bmj, 3(6), 32-48.
Owens, M. R., Brito-Silva, F., Kirkland, T., Moore, C. E., Davis, K. E., Patterson, M. A., ... & Tucker, W. J. (2020). Prevalence and social determinants of food insecurity among college students during the COVID-19 pandemic. Nutrients, 12(9), 2515.
Palmer, C. A., & Alfano, C. A. (2017). Sleep and emotion regulation: an organizing, integrative review. Sleep medicine reviews, 3(1), 6-16.
Pelly, F. E., Wiesmayr‐Freeman, T., & Tweedie, J. (2020). Student placement adaptability during COVID‐19: Lessons learnt in 2020. Nutrition & Dietetics, 32(4), 32-39.
Porras-Segovia A, Perez-Rodriguez MM,Lopez-Esteban P, Courtet P, Barrigon M ML,Lopez-Castroman J, et al. (2019). Contribution of sleep deprivation to suicidal behavior: A systematic review. Sleep Medicine Reviews, 4(1), 37-47.
Salehinejad, M. A., Majidinezhad, M., Ghanavati, E., Kouestanian, S., Vicario, C. M., Nitsche, M. A., & Nejati, V. (2020). Negative impact of COVID-19 pandemic on sleep quantitative parameters, quality, and circadian alignment: Implications for health and psychological well-being. EXCLI journal, 19(2), 129-138.
Sandelowski, M., & Barroso. J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research, New York, NY: Springer, 1-311.
Sharman, R., & Illingworth, G. (2020). Adolescent sleep and school performance—the problem of sleepy teenagers. Current Opinion in Physiology, 15(11), 23-28.
Sobhani Z, Jameie SB, Naseri A. (2015). Evaluation of oxidative stress, spatial learning & memory following REM sleep deprivation in hippocampus of adult male rats. Journal of Research in Behavioral Sciences, 61(2),176-87.
Won, J. Y. (2020). A Convergent Study Assessing the Effects of Youth's Social Relationships on Career Development and College Life Satisfaction. Journal of the Korea Convergence Society, 11(8), 257-268.
Wu, K., & Wei, X. (2020). Analysis of psychological and sleep status and exercise rehabilitation of front-line clinical staff in the fight against COVID-19 in China. Medical science monitor basic research, 2(6), e924085-1.
Zarabadipour, M. Asgari Ghonche ,M R. Asgari Ghonche ,S. Mirzadeh, M.(2020). Psychological Evaluation of the Factors Affecting the Stress caused by COVID-19 Outbreak in the Medical Staff and the Community of Qazvin. Journal of Military Medicine, 22 (6), 517-525.
Zhu, H., Wei, L., & Niu, P. (2020). The novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. Global health research and policy, 5(1), 1-3.
_||_