فهرس المقالات سیده وحیده هاشمی


  • المقاله

    1 - بررسی عملکرد لرزه‌ای مهاربندهای کمانش‌تاب با دو هسته‌ی تسلیمی موازی
    آنالیز سازه - زلزله , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1399
    ساز ه های مجهز به مهاربندهای کمانش تاب (BRB) از جمله سازه های مقاوم در برابر زلزله هستند که دو خصوصیت سختی جانبی بالا و قابلیت جذب و اتلاف انرژی را همزمان دارا می باشند. در این تحقیق، به منظور بررسی عملکرد لرزه ای مهاربند های کمانش تاب یک هسته ای و دو هسته ای از مکانیزم أکثر
    ساز ه های مجهز به مهاربندهای کمانش تاب (BRB) از جمله سازه های مقاوم در برابر زلزله هستند که دو خصوصیت سختی جانبی بالا و قابلیت جذب و اتلاف انرژی را همزمان دارا می باشند. در این تحقیق، به منظور بررسی عملکرد لرزه ای مهاربند های کمانش تاب یک هسته ای و دو هسته ای از مکانیزم دو هسته ی موازی با طول هسته ی یکسان و با تنش تسلیم متفاوت استفاده شده است. بنابراین در این مطالعه، 3 ساختمان سه بعدی 3، 6 و 9 طبقه مجهز به مهاربندهای همگرای ضربدری کمانش تاب در نرم افزار ETABS 2017 بر اساس آئین نامه ی AISC-LRFD طراحی و کلیه ی ضوابط لرزه ای استاندارد 2800 ویرایش چهارم نیز کنترل و در ادامه قاب های دو بعدی پیرامونی مجهز به مهاربندهای کمانش تاب در دو حالت یک هسته ای و دو هسته ا ی در نرم افزار SeismoStruct 2018 مدل سازی شده است. به منظور بررسی رفتار سازه های مذکور، تحلیل های استاتیکی غیر خطی بهنگام شونده و دینامیکی غیر خطی تاریخچه زمانی تحت 3 زلزله ی دور از گسل انجام شده است. نتایج نشان می دهد که استفاده از دو هسته ی تسلیمی موازی سختی الاستیک سازه را افزایش می دهد ولی تغییر محسوسی در مقاومت جانبی سازه ها ایجاد نمی کند. همچنین تحت زلزله های اعمال شده منحنی های هیسترزیس به دست آمده نشان می دهد که استفاده از دو هسته ی موازی اتلاف انرژی زلزله را بیشتر می نماید. به طور کلی استفاده از مهاربندهای کمانش تاب دو هسته ای، پاسخ های لرزه ای از قبیل جابجایی بام، شتاب بام، جابجایی نسبی و برش پایه را تقریبا تا 20 درصد کاهش داده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی ضریب رفتار قاب‌های مجهز به مهاربندهای کمانش‌تاب برون‌محور بر مبنای سطوح عملکرد
    آنالیز سازه - زلزله , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1399
    ضریب رفتار سازه به ضریبی اطلاق می شود که بیانگر ظرفیت جذب انرژی سازه در ناحیه ی رفتار غیر ارتجاعی می باشد و با استفاده از آن نیروی برشی طراحی سازه تا چند برابر کاهش داده می شود. در این تحقیق، به بررسی ضریب رفتار قاب های مجهز به مهاربندهای کمانش تاب برون‌محور بر مبنای سط أکثر
    ضریب رفتار سازه به ضریبی اطلاق می شود که بیانگر ظرفیت جذب انرژی سازه در ناحیه ی رفتار غیر ارتجاعی می باشد و با استفاده از آن نیروی برشی طراحی سازه تا چند برابر کاهش داده می شود. در این تحقیق، به بررسی ضریب رفتار قاب های مجهز به مهاربندهای کمانش تاب برون‌محور بر مبنای سطوح عملکردتحت رکوردهای دور از گسل پرداخته‌شده است. در این مطالعه، تعداد 3 قاب دارای مهاربند های کمانش تاب برون‌محور 3، 6 و 10 طبقه با استفاده از نرم‌افزار ETABS طراحی و سپس به‌منظور انجام تحلیل های غیرخطی استاتیکی بار افزون و دینامیکی افزایشی (IDA)از نرم‌افزار SeismoStruct استفاده‌شده است. در تحلیل (IDA)، پارامتر شدت متناظر با (PGA) و شاخص خسارت متناظر با حداکثر جابجایی نسبی نسبی طبقات (MIDR)لحاظ شده و دو سطح عملکرد ایمنی جانی (LS) و آستانه ی فروریزش (CP)بررسی گردیده است. نتایج نشان داد که حد عملکرد آستانه ی فروریزش حدود 30 تا 35 درصد بزرگ‌تر از ضریب رفتار متناظر با حد عملکرد ایمنی جانی می باشد که این بدان معناست که ضریب رفتار حد ایمنی جانی را می توان با افزایش 30 درصدی برای طراحی سازه در سطح عملکردی آستانه ی فروریزش مورد استفاده قرار داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی جداسازی پایه در بهبود رفتار ساختمان‌های فولادی تحت تاثیر اعمال زلزله‌هایی با زوایای مختلف
    آنالیز سازه - زلزله , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 1399
    جداسازی لرزه ای یک روش طراحی مقاوم در برابر زلزله است که بر اساس کاهش تقاضای لرزه ای به جای افزایش ظرفیت سازه ای می باشد. با توجه به کثرت مطالعات انجام‌شده در زمینه ی بررسی رفتار لرزه ای جداساز ها تحت اثر زلزله، در این تحقیق، نقش جداساز پایه در بهبود رفتار ساختمان های ف أکثر
    جداسازی لرزه ای یک روش طراحی مقاوم در برابر زلزله است که بر اساس کاهش تقاضای لرزه ای به جای افزایش ظرفیت سازه ای می باشد. با توجه به کثرت مطالعات انجام‌شده در زمینه ی بررسی رفتار لرزه ای جداساز ها تحت اثر زلزله، در این تحقیق، نقش جداساز پایه در بهبود رفتار ساختمان های فولادی تحت تأثیر اعمال زلزله هایی با زوایای مختلف با در نظر گرفتن اثر ارتفاع سازه و شکل پلان موردبررسی قرارگرفته است. در تحقیق حاضر، ساختمان‎های فولادی با و بدون جداساز پایه لاستیکی- سربی (LRB) به‌صورت سه‌بعدی با تعداد طبقات 8 و 12 و پلان های منظم مربعی و مستطیلی مدل‌سازی شده اند و عملکرد لرزه‎ای آن‌ها با توجه به زاویه ی اعمال 4 زوج رکورد زلزله (8 رکورد زلزله) نزدیک به گسل (0، 30، 60 و 90 درجه) بر اساس دستورالعمل FEMA P695 تحت تحلیل‎های دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی در نرم‌افزار SAP2000 موردبررسی و مقایسه قرارگرفته اند. نتایج بررسی ها نشان داد که ساختمان های فولادی تحت زوایای 60 و 90 درجه دارای پاسخ های لرزه ای بزرگ‌تر و بحرانی تری بوده اند و تأثیر جداساز بر کاهش پاسخ های لرزه ای ساختمان ها در زوایای 0 و 30 درجه اندک و در زوایای 60 و 90 درجه چشم گیرتر بوده است. استفاده از جداساز، تأثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد و پاسخ های لرزه ای سازه ها داشته است. همچنین نتایج نشان داد که در اکثر رکوردها، ارتفاع بیش از شکل پلان بر پاسخ های لرزه ای ساختمان‌های جداسازی شده تأثیرگذار بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی نقش دیوار برشی فولادی در امکان رخداد خرابی پیش‌رونده در قاب‌های خمشی فولادی
    آنالیز سازه - زلزله , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 1398
    خرابی پیش‌رونده پدیده‌ای است که با خرابی موضعی اولیه در اثر بارگذاری غیرعادی یا خطای طراحی و ساخت، آغاز شده و با فروپاشی بخش وسیعی و یا کل سازه پایان می‌پذیرد. البته پدیده‌ی خرابی پیش‌رونده در طول عمر مفید سازه به ندرت اتفاق خواهد افتاد. با این‌حال این مسئله می‌تواند خس أکثر
    خرابی پیش‌رونده پدیده‌ای است که با خرابی موضعی اولیه در اثر بارگذاری غیرعادی یا خطای طراحی و ساخت، آغاز شده و با فروپاشی بخش وسیعی و یا کل سازه پایان می‌پذیرد. البته پدیده‌ی خرابی پیش‌رونده در طول عمر مفید سازه به ندرت اتفاق خواهد افتاد. با این‌حال این مسئله می‌تواند خسارات مالی و جانی زیادی به بار آورد، از این‌رو به چالشی مهم در مهندسی سازه تبدیل ‌شده است. در این تحقیق، مدل‌های سازه‌ای با سیستم‌های دیوار برشی فولادی با پیکربندی متفاوت و قاب خمشی با تعداد طبقات 5، 10 و 15 به‌صورت دو بعدی در نرم‌افزار SAP2000 V.19 بر اساس ضوابط آیین‌نامه‌ای طراحی و سپس در نرم‌افزار اجزا محدودی ABAQUS مورد تحلیل دینامیکی غیرخطی قرار گرفتند. در این ارزیابی از روش مسیر باربری جایگزین (AMP)، بر اساس راهنمای UFC4-023-03 که اقتصادی‌ترین و منطقی‌ترین روش است، استفاده‌ شده است. با توجه به مقادیر جابجایی و دوران اعضا در اثر حذف ستون‌ها و شاخص‌های خسارت شکل‌پذیری و گسیختگی قاب‌ها، مهم‌ترین نتایج حاصله حاکی از آن است که احتمال وقوع خرابی پیش‌رونده در اثر حذف ستون گوشه‌ی قاب خمشی 5 طبقه نسبت به سایر قاب‌ها بحرانی‌تر بوده است و همچنین عملکرد مناسب و مشابهی در اثر حذف ستون گوشه در قاب‌هایی با دیوار برشی فولادی با پیکربندی‌های مورد بررسی مشاهده گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی پدیده‌ی تأخیر برشی در سازه‌های بتن‌آرمه بلند‌مرتبه با سیستم لوله در لوله تحت اثر بار باد
    آنالیز سازه - زلزله , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1398
    سیستم لوله در لوله یکی از کاربردی ترین فرم‌های سازه‌ای در ساختمان های بلندمرتبه می‌باشد. از جمله مهم‌ترین معایب این سیستم، پدیده ی تأخیر برشی است که باعث می‌شود نیروی محوری در ستون‌های کناری بال سازه افزایش و در ستون‌های میانی بال کاهش یابد. بنابراین در این تحقیق، به بر أکثر
    سیستم لوله در لوله یکی از کاربردی ترین فرم‌های سازه‌ای در ساختمان های بلندمرتبه می‌باشد. از جمله مهم‌ترین معایب این سیستم، پدیده ی تأخیر برشی است که باعث می‌شود نیروی محوری در ستون‌های کناری بال سازه افزایش و در ستون‌های میانی بال کاهش یابد. بنابراین در این تحقیق، به بررسی شاخص تأخیر برشی در سازه های بتن آرمه ی بلندمرتبه با سیستم لوله در لوله با و بدون قطع ستون‌ها در ارتفاع و پلان تحت اثر بار باد پرداخته می‌شود. بنابراین دو سازه ی بتنی 40 و 60 طبقه به‌صورت سه‌بعدی در سه حالت با و بدون قطع ستون ها در نرم‌افزار ETABS 2017 مدل‌سازی شده اند. مدل های 40 طبقه بدون قطع و با قطع ستون ها در طبقات 11، 21 و 31 و مدل های 60 طبقه بدون قطع و با قطع ستون ها در طبقات 16، 31 و 46 در نظر گرفته شده اند. مدل ها تحت بار باد تحلیل‌ و پدیده ی تأخیر برشی در آن ها محاسبه و مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که در سازه ها از پایین به بالا شاخص تأخیر برشی از فاز مثبت به منفی تغییر حالت داده و در طبقات بالا نیروی محوری ستون‌های میانی بیش از ستون‌های گوشه است. به عنوان نمونه مقدار میانگین شاخص های تأخیر برشی در طبقه ی 5 ام ساختمان 40 طبقه ی بدون قطع ستون 2/1 و در طبقه ی 35 ام آن 61/0 است. در مورد ساختمان 60 طبقه ی بدون قطع ستون نیز مقادیر فوق در طبقات 5 ام و 55 ام به ترتیب 52/0 و 14/1 می باشد. همچنین نتایج نشان می دهد که با دسته بندی ستون های ساختمان ها، عملکرد آن ها در ارتفاع بهبود یافته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - بررسی عوامل موثر بر شکل‌پذیری دیوار برشی فولادی با ورق‌ موج‌دار تحت بارگذاری چرخه‌ای
    آنالیز سازه - زلزله , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1399
    امروزه استفاده از دیوار برشی فولادی بدون سخت‌کننده توصیه می‌شود. یکی از نوآوری‌های دیوار برشی فولادی، استفاده از ورق‌های موج‌دار به‌جای ورق‌های ساده است. بنابراین برای به تعویق انداختن وقوع کمانش از ورق‌های موج دار استفاده می شود. در این تحقیق، با توجه به اهمیت موضوع، ب أکثر
    امروزه استفاده از دیوار برشی فولادی بدون سخت‌کننده توصیه می‌شود. یکی از نوآوری‌های دیوار برشی فولادی، استفاده از ورق‌های موج‌دار به‌جای ورق‌های ساده است. بنابراین برای به تعویق انداختن وقوع کمانش از ورق‌های موج دار استفاده می شود. در این تحقیق، با توجه به اهمیت موضوع، برای اطمینان از صحت مدل سازی، نمونه ی آزمایشگاهی چوی و پارک برای راستی آزمایی انتخاب و پس از اطمینان از درستی نتایج، تعداد 8 نمونه ی دیوار برشی فولادی با ورق موج دار توسط نرم‌افزار آباکوس (ABAQUS) مدل‌سازی گردید. در این نمونه‌ها به بررسی پارامترهایی از قبیل ضخامت ورق فولادی، نسبت طول به عرض ورق (a/b) و تغییر مشخصات هندسی المان‌های محیطی پرداخته ‌شده است. نتایج عددی نشان دادند که پایداری چرخه‌های منحنی هیسترزیس در نمونه با ضخامت ورق 8 میلی متر ثابت نبوده، به ‌طوری‌ که در گام‌های آخر بارگذاری، افت مقاومت و کمانش موضعی در چرخه‌های بارگذاری مشاهده‌ شده است. از نظر عددی می‌توان گفت که نمونه با ضخامت ورق 8 میلی متر نسبت به نمونه‌هایی با ضخامت ورق های 4 و 6 میلی متر دارای بیشترین ظرفیت باربری می‌باشد. تأثیر المان‌های مرزی در عملکرد نمونه‌ها ناچیز بوده است. در نهایت مشخص شد که با افزایش طول ورق نسبت به ارتفاع آن، میزان شکل ‌پذیری افزایش قابل‌توجهی یافته است. تفاصيل المقالة