بررسی پدیدهی تأخیر برشی در سازههای بتنآرمه بلندمرتبه با سیستم لوله در لوله تحت اثر بار باد
الموضوعات : آنالیز سازه - زلزلهکوروش مهدی زاده 1 , سیده وحیده هاشمی 2 , عباسعلی صادقی 3
1 - گروه عمران، دانشکده مهندسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران.
الکلمات المفتاحية: سیستم لوله در لوله, سازهی بتنآرمهی بلند, تأخیر برشی, قطع ستون, ستون دستهبندی,
ملخص المقالة :
سیستم لوله در لوله یکی از کاربردی ترین فرمهای سازهای در ساختمان های بلندمرتبه میباشد. از جمله مهمترین معایب این سیستم، پدیده ی تأخیر برشی است که باعث میشود نیروی محوری در ستونهای کناری بال سازه افزایش و در ستونهای میانی بال کاهش یابد. بنابراین در این تحقیق، به بررسی شاخص تأخیر برشی در سازه های بتن آرمه ی بلندمرتبه با سیستم لوله در لوله با و بدون قطع ستونها در ارتفاع و پلان تحت اثر بار باد پرداخته میشود. بنابراین دو سازه ی بتنی 40 و 60 طبقه بهصورت سهبعدی در سه حالت با و بدون قطع ستون ها در نرمافزار ETABS 2017 مدلسازی شده اند. مدل های 40 طبقه بدون قطع و با قطع ستون ها در طبقات 11، 21 و 31 و مدل های 60 طبقه بدون قطع و با قطع ستون ها در طبقات 16، 31 و 46 در نظر گرفته شده اند. مدل ها تحت بار باد تحلیل و پدیده ی تأخیر برشی در آن ها محاسبه و مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که در سازه ها از پایین به بالا شاخص تأخیر برشی از فاز مثبت به منفی تغییر حالت داده و در طبقات بالا نیروی محوری ستونهای میانی بیش از ستونهای گوشه است. به عنوان نمونه مقدار میانگین شاخص های تأخیر برشی در طبقه ی 5 ام ساختمان 40 طبقه ی بدون قطع ستون 2/1 و در طبقه ی 35 ام آن 61/0 است. در مورد ساختمان 60 طبقه ی بدون قطع ستون نیز مقادیر فوق در طبقات 5 ام و 55 ام به ترتیب 52/0 و 14/1 می باشد. همچنین نتایج نشان می دهد که با دسته بندی ستون های ساختمان ها، عملکرد آن ها در ارتفاع بهبود یافته است.
_||_