فهرس المقالات حمید فروغی پور


  • المقاله

    1 - تاثیر برون سپاری اماکن و تجهیزات بر چابکی سازمانی و توانمند سازی کارکنان وزارت ورزش و جوانان در افق 1404(با رویکرد مدلسازی ساختاری)
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 3 , السنة 31 , پاییز 1399
    زمینه: برون سپاری از ابزارهای توسعه اقتصادی، در راستای انتقال فعالیت های غیر راهبردی به سایر سازمان ها است. هدف: بررسی تاثیر برون سپاری اماکن و تجهیزات بر چابکی سازمانی و توانمند سازی کارکنان در وزارت ورزش و جوانان بود. روش ها: روش پژوهش، از نوع توصـیفی و همبستگی با روی أکثر
    زمینه: برون سپاری از ابزارهای توسعه اقتصادی، در راستای انتقال فعالیت های غیر راهبردی به سایر سازمان ها است. هدف: بررسی تاثیر برون سپاری اماکن و تجهیزات بر چابکی سازمانی و توانمند سازی کارکنان در وزارت ورزش و جوانان بود. روش ها: روش پژوهش، از نوع توصـیفی و همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بود. روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های برون سپاری (محقق ساخته)، چابکی سازمانی (شریفی و ژانگ، 1999) و توانمند سازی (اسپریتزر، 1997) با ضریب پایایی 81/0، 87/0 و 91/0 بود. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان و کارکنـان ستادی وزارت ورزش و جوانان به تعداد 202 نفر مطابق جدول مورگان بود. یافته ها: روایی واگرا، همگرا و افتراقی پرسشنامه برون سپاری با تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی محاسبه شد. برای تجزیه تحلیل اطلاعات به دلیل نرمال بودن توزیع داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. ضریب همبستگی بین برون سپاری با چابکی سازمانی343/0 و توانمند سازی کارکنان 625/0 به دست آمد. در تحلیل معادلات ساختاری نیز شدت تاثیر برون سپاری بر چابکی سازمانی و توانمند سازی کارکنان به ترتیب 54/0 و 87/0 محاسبه شد. نتیجه گیری: مدیران وزارت ورزش می توانند با استفاده از برون سپاری، عملکرد سازمان را بهبود بخشیده و با واگذاری، ورزشگاه ها به مراکز غیر دولتی، ضمن کاهش هزینه های ستادی، از دغدغه های مرتبط به ساخت، تجهیز، تعمیر و اداره ورزشگاه ها کاسته و زمینه توسعه فعالیت های خود را مطابق با اصل 44 قانون اساسی تا افق 1404 بهبود بخشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - The Causal Model of Brand Personality,Risk Aversion and Customer Loyalty
    Journal of System Management , العدد 4 , السنة 5 , تابستان 2019
    The purpose of this research was to explain the relationship between the personality of brands with risk aversion and customer loyalty. This research was applied in terms of purpose, descriptive correlation one in terms of information gathering and based on structural e أکثر
    The purpose of this research was to explain the relationship between the personality of brands with risk aversion and customer loyalty. This research was applied in terms of purpose, descriptive correlation one in terms of information gathering and based on structural equation modeling. The statistical population consisted of all customers with credible brands (5 famous and high-income brands such as Adidas, Nike, Puma, Al-Sport, and Asx) in East Azarbaijan province. With regard to the unlimited statistical population, 384 people were selected as the statistical sample based on Morgan's table. The brand personality standard questionnaire (Jones et al., 2009), Customer loyalty Anismawa (2007), and a researcher-made risk aversion questionnaire were used to collect data. The validity of the questionnaires, in addition to the supervisor's approval, was confirmed by 10 supervised faculty members and the reliability of the questionnaire was 0.849, 0.867 and 0.957, respectively, using the Cronbach's alpha coefficient. The validity of the questionnaire structure was also confirmed by factor analysis. Data were analyzed using SPSS and Amos software. The results of structural equations showed that the brand personality has a direct and positive effect on risk aversion (factor = 0.359), attitudinal loyalty (factor = 0.575), behavioral loyalty of customers (factor = 0.548). Also, the model's indices show the fitness of the research communication model. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارتباط اثربخشی مربیان با خلاقیت فردی ورزشکاران زورخانه‌ای و نقش میانجی تعهدورزشی
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 2 , السنة 2 , تابستان 1401
    هدف تحقیق، ارتباط اثربخشی مربیان با خلاقیت فردی ورزشکاران زورخانه‌ای و نقش میانجی تعهد ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی که با استفاده از معادلات ساختاری انجام گردید. ورزشکاران زورخانه‌ای به تعداد 396 نفر که در مسابقات سال1398شرکت نمودند پرسش‌نامه‌های مقیاس رهبری، اثر أکثر
    هدف تحقیق، ارتباط اثربخشی مربیان با خلاقیت فردی ورزشکاران زورخانه‌ای و نقش میانجی تعهد ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی که با استفاده از معادلات ساختاری انجام گردید. ورزشکاران زورخانه‌ای به تعداد 396 نفر که در مسابقات سال1398شرکت نمودند پرسش‌نامه‌های مقیاس رهبری، اثربخشی مربیان، مقیاس تعهدورزشی، و خلاقیت فردی را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی_استنباطی نظیر آزمون کشیدگی و چولگی، تحلیل عاملی تأییدی (روایی سازه) و تحلیل مسیر (مدل‌سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، اثربخشی مربیان بر تعهدورزشی تأثیرگذار و بالعکس بر خلاقیت تأثیری نداشت. همچنین تعهد ورزشی بر خلاقیت ورزشی ورزشکاران اثرگذار و ارتباط بین اثربخشی مربیان با خلاقیت را نیز میانجی می‌کند. بر اساس نتایج تحقیق پیشنهاد می‌شود مربیان ورزش‌های زورخانه‌ای با اتحاذ شیوه تصمیم‌گیری مناسب به ارتقاء اثربخشی، خلاقیت و تعهد ورزشی ورزشکاران پرداخته که از این طریق و باتوجه به اینکه در ورزش‌های زورخانه‌ای فضایل اخلاقی جایگاه والایی دارند، می‌توانند موفقیت‌های بیشتری را کسب نمایند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارتباط سبک تصمیم گیری مربیان با خلاقیت فردی ورزشکاران زورخانه ای و نقش میانجی تعهد ورزشی
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1401
    هدف تحقیق، ارتباط سبک تصمیم گیری مربیان با خلاقیت فردی ورزشکاران زورخانه ای و نقش میانجی تعهد ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی که با استفاده از معادلات ساختاری انجام گردید. ورزشکاران زورخانه ای به تعداد 396 نفر که در مسابقات سال 1398 شرکت نمودند پرسشنامه های سبک تصمی أکثر
    هدف تحقیق، ارتباط سبک تصمیم گیری مربیان با خلاقیت فردی ورزشکاران زورخانه ای و نقش میانجی تعهد ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی که با استفاده از معادلات ساختاری انجام گردید. ورزشکاران زورخانه ای به تعداد 396 نفر که در مسابقات سال 1398 شرکت نمودند پرسشنامه های سبک تصمیم گیری مربیان، تعهد ورزشی، و خلاقیت فردی راتکمیل کردند. داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی_استنباطی نظیر آزمون کشیدگی و چولگی، تحلیل عاملی تأییدی (روایی سازه) و تحلیل مسیر(مدل سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد، سبک تصمیم گیری مربیان و مؤلفه های آن(دموکراتیک و آمرانه)، بر تعهد ورزشی و خلاقیت ورزشی ورزشکاران تاثیرگذار است. همچنین تعهد ورزشی به صورت کلی بر خلاقیت ورزشی ورزشکاران اثرگذار بود و نیز تاثیر نقش میانجی بین سبک تصمیم گیری مربیان با خلاقیت ورزشی ورزشکاران مورد تایید قرار گرفت. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که مربیان شاغل در ورزشهای زورخانه ای از سبک تصمیم گیری دموکراتیک استفاده کنند که با توجه به نقش رضایتمندی ورزشکاران در موفقیت فردی ورزشکار و تیم، استفاده از سبک تصمیم گیری مناسب برای ارتقای رضایتمندی آنها از سوی مربیان امری ضروری است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - ارتباط منبع کنترل (درونی ـ بیرونی) و احساس تنهایی دختران ورزشکار و غیرورزشکار
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 4 , السنة 1 , پاییز 1391
    هدف از این تحقیق، بررسی ارتباط منبع کنترل (درونی ـ بیرونی) و احساس تنهایی در دختران ورزشکار و غیرورزشکار است. روش تحقیق: 60 دختر دانشجوی ورزشکار شرکت کننده در تیم‌های ورزشی و 160 دختر دانشجوی غیرورزشکار، همه در ردۀ سنی 26-19 سال، به عنوان آزمودنی درنظر گرفته شدند. احسا أکثر
    هدف از این تحقیق، بررسی ارتباط منبع کنترل (درونی ـ بیرونی) و احساس تنهایی در دختران ورزشکار و غیرورزشکار است. روش تحقیق: 60 دختر دانشجوی ورزشکار شرکت کننده در تیم‌های ورزشی و 160 دختر دانشجوی غیرورزشکار، همه در ردۀ سنی 26-19 سال، به عنوان آزمودنی درنظر گرفته شدند. احساس تنهایی با پرسشنامۀ UCLA و منبع کنترل با پرسشنامۀ لونسون (I, P, C)اندازه گیری و از آزمون‌t برای گروه‌های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین منبع کنترل درونی ورزشکاران و غیرورزشکاران تفاوت معنی داری وجود دارد؛ همچنین، بین منبع کنترل بیرونی (گرایش به شانس) ورزشکاران و غیرورزشکاران تفاوت معنی داری مشاهده شد و غیرورزشکاران از این نظر وابسته‌تر بودند. اما بین منبع کنترل بیرونی (گرایش به افراد قدرتمند) دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد. دیگر نتایج نشان داد که بین احساس تنهایی و منبع کنترل درونی و بیرونی رابطۀ مثبت و معنی داری وجود دارد. بحث: وجود تفاوت معنی دار بین منبع کنترل درونی در دو گروه بیانگر آن است که ورزشکاران کنترل بیشتری روی زندگی خود دارند و خود را بیشتر مسئول موفقیت‌ها و شکست های خود می‌دانند. بیرونی‌تربودن منبع کنترل غیرورزشکاران نیز به این معنا است که غیرورزشکاران بیشتر از ورزشکاران دلایل وقایع زندگی خود را به دیگران نسبت می‌دهند. وجود رابطه بین احساس تنهایی و منبع کنترل نیز به معنای آن است که غیرورزشکاران با منبع کنترل بیرونی، با این اعتقاد که کنترل کمی برروی دیدگاه‌های زندگی خود دارند، بیشتر احساس تنهایی می‌کنند. تفاوت معنی دار بین احساس تنهایی در دو گروه، اثر مفید روانی ـ اجتماعی فعالیت‌های ورزشی را تأیید می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - طراحی مدل تعالی سازمانی (EFQM)در ورزش ایران (مطالعه موردی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1400
    هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل تعالی سازمانی در فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران می باشد. تحقیق حاضر از جهت پارادایم از نوع تحقیقات پراگماتیسم، از منظر رویکرد تحقیق آمیخته، از لحاظ استراتژی در بخش اول تحلیل محتوای پنهان و در بخش کمی توصیفی- پیمایشی می باشد. نمونه تحقیق أکثر
    هدف از تحقیق حاضر ارائه مدل تعالی سازمانی در فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران می باشد. تحقیق حاضر از جهت پارادایم از نوع تحقیقات پراگماتیسم، از منظر رویکرد تحقیق آمیخته، از لحاظ استراتژی در بخش اول تحلیل محتوای پنهان و در بخش کمی توصیفی- پیمایشی می باشد. نمونه تحقیق در بخش اول 15 نفر از خبرگان حوزه تعالی سازمانی و مدیریت ورزشی و در بخش دوم کارکنان، مربیان و داروران فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران بودند. محقق پس از تحلیل محتوای مبانی و مدل های تعالی سازمانی در قالب پرسشنامه بسته و باز به صورت روش دلفی فازی شاخص ها و ابعاد تعالی سازمانی را در اختیار خبرگان قرار داد و در دو مرحله و پس از تایید روایی ظاهری و محتوای CVR و CVI شاخص های اندازه گیری را در اختیار به به بوته آزمایش در اختیار نمونه بخش کمی قرار داد در بخش اول پس از کد گذاری باز و محوری و تبیین مقولات مبادرت به ارائه مدل کیفی در قالب عوامل موثر و زمینه ای، پیامد ها، راهبردها و البته با در نظر گرفتن اصول تعالی سازمانی نمود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر با رویکردنظریه داده بنیاد
    علوم ورزش , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    با توجه به جایگاه والای باشگاه های فوتبال در جامعه، و اینکه از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند، انتظار می رود که مبحث اخلاق حرفه ای در این باشگاه ها مورد تأکید باشد، لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های لیگ برتر فوتبال ای أکثر
    با توجه به جایگاه والای باشگاه های فوتبال در جامعه، و اینکه از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند، انتظار می رود که مبحث اخلاق حرفه ای در این باشگاه ها مورد تأکید باشد، لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش از نوع کیفی بود که با روش تحقیق نظریة داده بنیاد انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با 27 نفر از اساتید و کارشناسان خبره جمع آوری شد. این مطالعه توسط اساتید متخصص بررسی و تأیید شد. داده ها طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA 10 تحلیل شدند. در سه مرحلة کدگذاری، مقوله های اصلی و فرعی اخلاق حرفه ای باشگاه ها شناسایی و به یکدیگر مرتبط شدند که عبارتند از: شرایط علّی (ساختار، قانون ، آموزش ، الگو سازی ، نهادینه کردن اخلاق، دخالت سیاست )؛ تعاملات ( نبود شفافیت، نظارت ضعیف، رفتار مسولان و تشویق و تنبیه )؛ و پیامدها ( پیامدهای توسعه ای، پیامدهای ارتقا اخلاقی و اجتماعی و پیامدهای خسارتی ). که روابط بین آن ها در قالب مدل ترسیم و ارایه شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل اجتماعی (مطالعه موردی استان لرستان)
    علوم ورزش , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399
    این مطالعه با هدف ارائه مدلی جهت توسعه گردشگری ورزشی استان لرستان و با تاکید بر عوامل اجتماعی انجام گرفت. روش تحقیق این مطالعه توصبفی به روش پیمایشی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تمامی گرد أکثر
    این مطالعه با هدف ارائه مدلی جهت توسعه گردشگری ورزشی استان لرستان و با تاکید بر عوامل اجتماعی انجام گرفت. روش تحقیق این مطالعه توصبفی به روش پیمایشی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تمامی گردشگران ورزشی در استان لرستان بود که با توجه به فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه بر اساس نظرات خبرگان شامل 5 بعد و 29 گویه بود. عوامل اجتماعی مورد بررسی در این مطالعه شامل، امنیت، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، خدمات گردشگری و تبلیغات می باشد. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار پایایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی 94/0، اقتصادی 97/0 امنیت 96/0 کیفیت خدمات گردشگری 92/0و تبلیغات 94/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های از، آزمون تی و سوارا و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج ازمون t نشان داد عوامل اجتماعی مورد بررسی در این مطالعه به ترتیب : امنیت (30/261)، فرهنگی و اجتماعی (28/121)، کیفیت خدمات گردشگری (25/759 )، اقتصادی (25/433)، تبلیغات ( 20/307) بر توسعه گردشگری ورزشی در استان لرستان اثر معناداری داشته اند. که از میان ابعاد توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل اجتماعی، بعد امنیت (262/30) در رتبه اول قرار داشته است. بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری مدل اصلی تحقیق از برازش مطلوبی برخودار بود که بر این اساس مدل مفهومی توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل اجتماعی از بهینگی و برازش لازم برخوردار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - تحلیل کیفی عوامل مؤثر بر موفقیت گلزن ترین بازیکن فوتبال ملی جهان: مطالعه موردی علی دایی
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی درباره عوامل مؤثر بر موفقیت گلزن ترین بازیکن فوتبال ملی جهان (علی دایی) انجام شد و از طریق طرح نظریه داده بنیاد صورت گرفت. شرکت کنندگان شامل 11 نفر از متخصصین حوزه فوتبال و اساتید دانشگاه که به صورت ترکیبی از روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی درباره عوامل مؤثر بر موفقیت گلزن ترین بازیکن فوتبال ملی جهان (علی دایی) انجام شد و از طریق طرح نظریه داده بنیاد صورت گرفت. شرکت کنندگان شامل 11 نفر از متخصصین حوزه فوتبال و اساتید دانشگاه که به صورت ترکیبی از روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی جهت مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انتخاب شدند. مصاحبه ها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. اعتبار یافته ها از طریق استفاده از افراد آگاه و منابع مکتوب، انتقال پذیری نتایج پژوهش، استخراج حداکثری و غیرتکراری داده ها انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نظر از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج نشان داد که تعداد140 کد مفهومی با تعداد ‌7 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی در قالب ابعاد 6 گانه شامل: عوامل علی (5)، عوامل زمینه ای (3)، مقوله مرکزی (3)، راهبردها (8)، شرایط مداخله گر (5)، پیامدها (6) استخراج گردید. یکپارچه سازی مقوله ها بر مبنای روابط موجود بین آنها حول محور عوامل مؤثر بر موفقیت گلزن ترین بازیکن فوتبال ملی، شکل دهنده مدل پارادایمی بود. نتایج به دست آمده راهبردهایی نظیر عوامل درون فردی و عوامل برون فردی را معرفی نمود که پیامدهایی همچون ارتقاء جایگاه اجتماعی، شهرت، محبوبیت و موفقیت را در پی داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - طراحی و اعتباریابی پرسشنامه مدیریت اخلاقی معاونت تربیت‌ بدنی و سلامت وزارت آموزش‌ و پرورش ایران
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی و با اهداف کاربردی است. این مطالعه در سه قسمت تعیین الگوی مفهومی و طراحی پرسشنامه، تعیین روایی و تعیین روایی سازه و پایایی پرسشنامه محتوا با شاخص‌هایCVR و CVI انجام گرفت. جامعه هدف این مطالعه شامل ده نفر مدیران و خبرگان در وزارت آموزش و أکثر
    این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی و با اهداف کاربردی است. این مطالعه در سه قسمت تعیین الگوی مفهومی و طراحی پرسشنامه، تعیین روایی و تعیین روایی سازه و پایایی پرسشنامه محتوا با شاخص‌هایCVR و CVI انجام گرفت. جامعه هدف این مطالعه شامل ده نفر مدیران و خبرگان در وزارت آموزش و پرورش و معاونین تربیت بدنی ادارات کل غرب کشور بصورت روش نمونه‌گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی بودند. برای تعیین روایی محتوا (شاخص‌CVR و CVI) جامعه هدف شامل 495 نفر از کلیه مدیران و کارکنان حوزه ستادی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پروش و ادارات کل آموزش و پرورش و مجموعه زیر نظرشان در شهرستان‌ها، شهر‌ها و بخش‌های تابعه غرب کشور (ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، کردستان) در سال 1397-1398 بودند که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 216 نفر تعیین شد. در این مطالعه برای تعیین شاخص‌هایCVR و CVI از نرم افزار Excel و برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین روایی سازه و پایایی ابزار پژوهش از نرم افزار Spss 22در سطح معناداری 05/0 استفاده گردید. براساس نتایج مقدار CVI در کل پرسشنامه 91/0 بدست آمده است و پایایی تمامی سازه ها و در نهایت کل پرسشنامه 94/0 محقق ساخته، مورد تأیید قرارگرفت. نتایج حاصل از این پرسشنامه نشان می دهد که از این پرسشنامه جهت ارتقای مدیریت اخلاقی در مدیریت اخلاقی در معاونت تربیت‌ بدنی و سلامت وزارت آموزش‌ و پرورش ایران استفاده کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر با رویکردنظریه داده بنیاد
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1400
    با توجه به جایگاه والای باشگاه های فوتبال در جامعه، و اینکه از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند، انتظار می رود که مبحث اخلاق حرفه ای در این باشگاه ها مورد تأکید باشد، لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های لیگ برتر فوتبال ای أکثر
    با توجه به جایگاه والای باشگاه های فوتبال در جامعه، و اینکه از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند، انتظار می رود که مبحث اخلاق حرفه ای در این باشگاه ها مورد تأکید باشد، لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش از نوع کیفی بود که با روش تحقیق نظریة داده بنیاد انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با 27 نفر از اساتید و کارشناسان خبره جمع آوری شد. این مطالعه توسط اساتید متخصص بررسی و تأیید شد. داده ها طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA 10 تحلیل شدند. در سه مرحلة کدگذاری، مقوله های اصلی و فرعی اخلاق حرفه ای باشگاه ها شناسایی و به یکدیگر مرتبط شدند که عبارتند از: شرایط علّی (ساختار، قانون ، آموزش ، الگو سازی ، نهادینه کردن اخلاق، دخالت سیاست )؛ تعاملات ( نبود شفافیت، نظارت ضعیف، رفتار مسولان و تشویق و تنبیه )؛ و پیامدها ( پیامدهای توسعه ای، پیامدهای ارتقا اخلاقی و اجتماعی و پیامدهای خسارتی ). که روابط بین آن ها در قالب مدل ترسیم و ارایه شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - راهبردهای توسعه تجارت الکترونیک در ورزش کشور
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضرشناسایی عوامل و راهکارهای مؤثر در توسعه تجارت الکترونیک در تولید کالاهای ورزشی کشور و ارائه مدل تحلیلی بود.تحقیق از نظر هدف کاربردی و به‌صورت کیفی و با استفاده از انجام مصاحبه‌های عمیق انجام گرفت. روش پژوهش، گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) است.جامعه آماری أکثر
    هدف پژوهش حاضرشناسایی عوامل و راهکارهای مؤثر در توسعه تجارت الکترونیک در تولید کالاهای ورزشی کشور و ارائه مدل تحلیلی بود.تحقیق از نظر هدف کاربردی و به‌صورت کیفی و با استفاده از انجام مصاحبه‌های عمیق انجام گرفت. روش پژوهش، گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) است.جامعه آماری شامل 17 نفر از اساتید و صاحب‌نظران مرتبط با بازاریابی ورزشی و 11 نفر از مسئولین بازاریابی و فروش اینترنتی شرکت‌های تولیدکننده کالاهای ورزشی می‌باشد که مصاحبه ‌ها با روش نیمه ساختار یافته انجام گرفت. مدل طراحی‌شده در این پژوهش، مدل زمینه‌ای ‌می‌باشدکه به بسترهای کلان و زیرساخت‌ها، جهت تبیین فرآیند پیاده‌سازی تجارت الکترونیک ورزش کشور‌می‌پردازد. درنهایت داده‌های حاصل از مصاحبه‌ ها به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. درنهایت 6 مقوله اصلی شامل شرایط علی (سرپرستی- سیاست‌گذاری-شغلی-اقتصادی)، شرایط زمینه‌ای (الگو پذیری- سبک زندگی- توسعه فاوا - یادگیری محیطی)، شرایط مداخله‌گر (اطلاعاتی-فنی-حقوقی-فرهنگی)، راهبردها (حقوق- نیروی انسانی- تجهیز-بومی ‌سازی)، پیامدها (اقتصادی- ساختاری-فرهنگی- محیط‌زیست) و پدیده محوری پیاده‌سازی تجارت الکترونیک در بخش تولیدات ورزشی شناسایی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل اجتماعی (مطالعه موردی استان لرستان)
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    این مطالعه با هدف ارائه مدلی جهت توسعه گردشگری ورزشی استان لرستان و با تاکید بر عوامل اجتماعی انجام گرفت. روش تحقیق این مطالعه توصبفی به روش پیمایشی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تمامی گرد أکثر
    این مطالعه با هدف ارائه مدلی جهت توسعه گردشگری ورزشی استان لرستان و با تاکید بر عوامل اجتماعی انجام گرفت. روش تحقیق این مطالعه توصبفی به روش پیمایشی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تمامی گردشگران ورزشی در استان لرستان بود که با توجه به فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه بر اساس نظرات خبرگان شامل 5 بعد و 29 گویه بود. عوامل اجتماعی مورد بررسی در این مطالعه شامل، امنیت، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، خدمات گردشگری و تبلیغات می باشد. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار پایایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی 94/0، اقتصادی 97/0 امنیت 96/0 کیفیت خدمات گردشگری 92/0و تبلیغات 94/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های از، آزمون تی و سوارا و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج ازمون t نشان داد عوامل اجتماعی مورد بررسی در این مطالعه به ترتیب : امنیت (30/261)، فرهنگی و اجتماعی (28/121)، کیفیت خدمات گردشگری (25/759 )، اقتصادی (25/433)، تبلیغات ( 20/307) بر توسعه گردشگری ورزشی در استان لرستان اثر معناداری داشته اند. که از میان ابعاد توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل اجتماعی، بعد امنیت (262/30) در رتبه اول قرار داشته است. بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری مدل اصلی تحقیق از برازش مطلوبی برخودار بود که بر این اساس مدل مفهومی توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل اجتماعی از بهینگی و برازش لازم برخوردار است. تفاصيل المقالة