ورزش و فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی مردم جامعه از جمله افراد کم توان ذهنی دارد.عوامل بازدارنده ای هستند که مانع مشارکت ورزشی این افراد می گردد. از آنجا که مهمترین رسالت متخصصین و مدیران تربیت بدنی برطرف کردن موانع حضور افراد جامعه در ورزش است. این پژوهش با أکثر
ورزش و فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی مردم جامعه از جمله افراد کم توان ذهنی دارد.عوامل بازدارنده ای هستند که مانع مشارکت ورزشی این افراد می گردد. از آنجا که مهمترین رسالت متخصصین و مدیران تربیت بدنی برطرف کردن موانع حضور افراد جامعه در ورزش است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل عدم توسعه ورزش همگانی در افراد با هوش میانه(اوتیسم،سندروم داون،کم توان ذهنی) انجام شد. که با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش، مسولین فدراسیون معلولین و جانبازان، مدیران ورزشی ،کاردرمانگرها و متخصصان و اساتید تربیتبدنی که 30 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند و سهمیهای برای مصاحبه عمیق و اکتشافی انتخاب شدند و مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. بر اساس نتایج 170 کدباز با 15 مقوله اصلی و 40 مقوله فرعی در قالب ابعاد ششگانه مدل پارادایمی شامل عوامل علّی (5 مقوله)، پدیده اصلی (هوش میانه و توسعه ورزش همگانی)، راهبرد (5 مقوله) عوامل زمینهای (2 مقوله)، شرایط مداخلهای (3 مقوله محدودکننده و 2 مقوله تسهیل کننده) و پیامد (3 مقوله) شناسایی شدند.نتایج نشان داد راهبردهای روحی-روانی، اجتماعی، فردی، مدیریتی، اقتصادی می تواند شرایط را برای توسعه ورزش همگانی افراد کم توان ذهنی تسهیل نماید.لذا پیشنهاد می گردد منابع مالی کافی و همچنین آموزش نیروی انسانی مجرب جهت هدایت و ترغیب افراد کم توان ذهنی برای شرکت در فعالیتهای ورزشی در نطر گرفته شود.
تفاصيل المقالة
هدف از‎ ‎پژوهش حاضر، شناخت در مورد مدل‎ ‎ساختاری ‎-‎تفسیری‎‎ توسعهی گردشگری ورزشی‎ ‎ ایران بوده است. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از‎ ‎ﻧﻈﺮ هدف، ﮐﺎرﺑﺮدی و با رویکرد آمیخته، که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه‎ ‎آماری‎ ‎تحق أکثر
هدف از‎ ‎پژوهش حاضر، شناخت در مورد مدل‎ ‎ساختاری ‎-‎تفسیری‎‎ توسعهی گردشگری ورزشی‎ ‎ ایران بوده است. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از‎ ‎ﻧﻈﺮ هدف، ﮐﺎرﺑﺮدی و با رویکرد آمیخته، که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه‎ ‎آماری‎ ‎تحقیق‎ ‎در دو سطح کمّی و کیفی بود، جامعه کیفی 15 نفر شامل خبرگان گردشگری و گردشگری ورزشی و مدیریت ورزشی و جامعه کمّی 30000نفر شامل مدیران دفاتر مسافرتی، مربیان و داوران و دست اندرکاران برگزاری مسابقات، تماشاچیان رویداد ورزشی، بازیکنان تیم ها و مدیران ارشد و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد که افراد به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این‎ ‎مطالعه،‎ ‎با‎ ‎مرور‎ ‎اسناد و مدارک‎ ‎و‎ ‎مصاحبه از‎ ‎خبرگان، عوامل‎ ‎گردشگری‎ ‎ورزشی‎ ‎ایران‎ ‎شناسایی‎ ‎و‎ ‎سپس‎ ‎روابط‎ ‎بین‎ ‎این‎ ‎عوامل‎ ‎با‎ ‎استفاده‎ ‎از‎ ‎روش‎ ‎مدلسازی‎ ‎ساختاری‎- ‎تفسیری‎ ‎تعیین شد. ‎ ‎ابزار‎ ‎جمع‎ ‎آوری‎ ‎داده‎ ‎ها‎ ‎مصاحبه‎ ‎و‎ ‎پرسشنامه که به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده‎ ‎شد. با‎ ‎توجه‎ ‎به‎ ‎نتایج،‎ ‎ 7 عامل‎ ‎به‎ ‎عنوان‎ ‎مهم‎ ‎ترین‎ ‎عوامل شناسایی‎ ‎گردید. عامل تقویت زیرساختی و مطلوبیت از اساسی‎ ‎ترین عوامل می‎ ‎باشد و در مدل ساختاری- تفسیری ابتدا روابط بین عوامل تعیین شد و با استفاده از تحلیل میک‎-‎مک میزان اثرپذیری و اثرگذاری عوامل تعیین شد، که عوامل دولتی و قانونی با قدرت نفوذ6 بالاترین تأثیر را بر دیگر عوامل دارند. نتایج‎ ‎این‎ ‎پژوهش‎ ‎برنامه ریزان‎ ‎را‎ ‎کمک‎ ‎می‎ ‎کند،‎ ‎بتوانند، تصمیمات‎ ‎هوشمندانه‎ ‎تری اتخاذ‎ ‎و‎ ‎مسیر‎ ‎مناسب‎ ‎تری‎ ‎را‎ ‎جهت توسعه این‎ ‎صنعت،‎ ‎انتخاب نمایند‎
تفاصيل المقالة
یکی از روش های تامین منابع باشگاه های ورزشی، بلیت فروشی است که از موثرترین عوامل رشد اقتصاد ملی و درآمدزاترین صنایع بشمار می آید. این پژوهش به منظور بررسی و اولویت بندی شاخص های کلیدی بلیت فروشی رخدادهای بزرگ ورزشی در ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر بصورت آمیخته می باشد. د أکثر
یکی از روش های تامین منابع باشگاه های ورزشی، بلیت فروشی است که از موثرترین عوامل رشد اقتصاد ملی و درآمدزاترین صنایع بشمار می آید. این پژوهش به منظور بررسی و اولویت بندی شاخص های کلیدی بلیت فروشی رخدادهای بزرگ ورزشی در ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر بصورت آمیخته می باشد. در بخش کیفی، از نظریه دادهبنیاد استفاده شد و جهت تحلیل محتوا از نرمافزار MAXQDA استفاده شد. جهت گردآوری اطلاعات، افراد متخصص( 11 نفر) به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی جهت تایید مدل تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS بکارگرفته شد و برای اولویتبندی عوامل از روش(AHP) استفاده شد و 370 نفرطبق قاعده سرانگشتی مولر 1996در نظر گرفته شدند. بر پایه مولفههای مدل پارادایمی 8 عامل علی، 4 عامل زمینهای، 7 عامل مداخلهگر، 8 عامل راهبردی شناسایی و پیامدهای مقطعی(کسب درآمد و سودآوری) و بلندمدت (ایجاد تقاضای اجتماعی و افزایش تعداد تماشاگران، جذب حامیان مالی و امنیت درآمد) حاصل شد. در شرایط علی عامل فناوری با وزن نسبی (169/0)، در شرایط زمینهای عامل بکارگیری گیتهای استاندارد با وزن نسبی (279/0)، در شرایط مداخلهگر عامل هماهنگی با وزن نسبی (177/0)، در راهبردها عامل فرهنگسازی با وزن نسبی (161/0) و در پیامدها، پیامدهای مقطعی(کسب درآمد و کسب سودآوری) با وزن نسبی (562/0) در اولویت اول قرار داشتند.
تفاصيل المقالة
نوآوری در مدیریت ورزشی
,
العدد9,السنة
3
,
بهار
1403
هدف: هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر رفتار گردشگران بود.
روش: این تحقیق از نوع آمیخته (کیفی- کمی) بود. در مطالعه کیفی از نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزر و در مطالعه کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را أکثر
هدف: هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر رفتار گردشگران بود.
روش: این تحقیق از نوع آمیخته (کیفی- کمی) بود. در مطالعه کیفی از نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزر و در مطالعه کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را در بخش کیفی صاحبنظران تشکیل میدادند. این افراد با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و با استناد با اشباع نظری 17 نفر از آنها انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری این تحقیق را در مطالعه کمی کارکنان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، کارکنان شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری و همچنین برگزار کنندگان و راهنمایان تورهای ورزشی تشکیل میدادند و حجم نمونه آنها برابر با 270 نفر بود و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. همچنین در بخش کمی از روایی محتوای، روایی سازه و آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: براساس یافتههای تحقیق مطابقتهای رفتاری گردشگران ورزشی با هدف توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر 9 مقوله فرعی و سه مقوله اصلی (رفتار اصلی) تحت عناوین رفتارهای محیطی، رفتارهای فرهنگی- اجتماعی و رفتارهای اقتصادی است. همۀ سازههای تعریف کننده این عوامل در تحلیل عاملی تایید و مشخص گردد مدل نظری از اعتبار لازم برخوردار میباشد.
نتایج: همانگونه که ملاحظه شد، اهداف رفتاری گردشگران ورزشی مبتنی بر توسعه پایدار مقاصد ورزشی بر ایجاد توازن در توسعه گردشگری از طریق رفتارهای محیطی، رفتارهای اجتماعی- فرهنگی و رفتارهای اقتصادی تأکید دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications