تبیین مدل ساختاری-تفسیری توسعه گردشگری ورزشی در ایران
الموضوعات : علوم ورزش
زهرا کیوانی هفشجانی
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
علی محمد صفانیا
2
(
استاد مدیریت ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
محمد پورکیانی
3
(
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
)
محسن باقریان فرح آبادی
4
(
استادیار مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: ایران, واژه های کلیدی: توسعه گردشگری, گردشگری ورزشی, مدل سازی ساختاری _تفسیری,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، شناخت در مورد مدل ساختاری -تفسیری توسعهی گردشگری ورزشی ایران بوده است. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ هدف، ﮐﺎرﺑﺮدی و با رویکرد آمیخته، که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق در دو سطح کمّی و کیفی بود، جامعه کیفی 15 نفر شامل خبرگان گردشگری و گردشگری ورزشی و مدیریت ورزشی و جامعه کمّی 30000نفر شامل مدیران دفاتر مسافرتی، مربیان و داوران و دست اندرکاران برگزاری مسابقات، تماشاچیان رویداد ورزشی، بازیکنان تیم ها و مدیران ارشد و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد که افراد به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این مطالعه، با مرور اسناد و مدارک و مصاحبه از خبرگان، عوامل گردشگری ورزشی ایران شناسایی و سپس روابط بین این عوامل با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه که به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شد. با توجه به نتایج، 7 عامل به عنوان مهم ترین عوامل شناسایی گردید. عامل تقویت زیرساختی و مطلوبیت از اساسی ترین عوامل می باشد و در مدل ساختاری- تفسیری ابتدا روابط بین عوامل تعیین شد و با استفاده از تحلیل میک-مک میزان اثرپذیری و اثرگذاری عوامل تعیین شد، که عوامل دولتی و قانونی با قدرت نفوذ6 بالاترین تأثیر را بر دیگر عوامل دارند. نتایج این پژوهش برنامه ریزان را کمک می کند، بتوانند، تصمیمات هوشمندانه تری اتخاذ و مسیر مناسب تری را جهت توسعه این صنعت، انتخاب نمایند
_||_