فهرس المقالات غلامرضا عباسی


  • المقاله

    1 - اثربخشی برنامه روان‌درمانگری مثبت‌نگر بر ارتقای سرمایه روان‌شناختی و بهزیستی دانش‌آموزان
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1400
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامة روان‌درمانگری مثبت‌نگر بر افزایش سرمایة روان‌شناختی و مدل بهزیستی پرما در دانش‌آموزان انجام شد. در یک پژوهش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون‌ـ پس‌آزمون با گروه گواه غیرمعادل و همراه با پیگیری دوماهه، 52 دانش‌آموز دختر در دو گروه آزمایش (2 أکثر
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامة روان‌درمانگری مثبت‌نگر بر افزایش سرمایة روان‌شناختی و مدل بهزیستی پرما در دانش‌آموزان انجام شد. در یک پژوهش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون‌ـ پس‌آزمون با گروه گواه غیرمعادل و همراه با پیگیری دوماهه، 52 دانش‌آموز دختر در دو گروه آزمایش (27 نفر) و گواه (25 نفر) قبل و بعد از برنامة آموزشی به پرسش‌نامة سرمایة روان‌شناختی (لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) و سیاهة روان‌درمانی مثبت‌نگر (رشید و سلیگمن، 2013) پاسخ دادند. از طریق 7 جلسه و هر جلسه دو ساعت، بستة روانی‌ـ آموزشی روان‌درمانگری مثبت‌نگر به شیوة گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش آماری تحلیل واریانس مختلط ساده نشان داد بستة روانی/ آموزشی روان‌درمانگری مثبت‌نگر در افزایش وجوه سرمایة روان‌شناختی شامل خودکارآمدی، امید، تاب‌آوری و خوش‌بینی و ابعاد مدل بهزیستی پرما شامل هیجان‌های مثبت، تعهدمندی، روابط، معنا و پیشرفت، مؤثر بوده است. نتایج این پژوهش، همسو با دیگر پیشرفت‌های انجام‌شده ذیل رویکرد آموزش و پرورش مثبت، نشان می‌دهد که مداخلة روانی‌ـ آموزشی روان‌درمانگری مثبت‌نگر از طریق تغذیة منابع مقابله‌ای یادگیرندگان و تجهیز سرمایة روانی آن‌ها در تدارک مهارت‌های ناظر بر تأمین بهزیستی، شادکامی و نیرومندی‌های منشی یادگیرندگان در کنار دیگر مهارت‌های تحصیلی سنتی در مؤثر بوده است. تفاصيل المقالة