فهرس المقالات احمد مرادی


  • المقاله

    1 - The Effect of Sentence Order Techniques on Learning Adverbs among Pre-intermediate Students
    Research in English Language Pedagogy , العدد 1 , السنة 7 , زمستان 2019
    This study investigated the effects of using sentence order techniques on learning adverbs (i.e., frequency, manner, time, and place) among Iranian pre-intermediate students. To perform this study, 30 pre-intermediate participants were non-randomly selected and divided أکثر
    This study investigated the effects of using sentence order techniques on learning adverbs (i.e., frequency, manner, time, and place) among Iranian pre-intermediate students. To perform this study, 30 pre-intermediate participants were non-randomly selected and divided into two equal groups of control and experimental. Then, they took a teacher-made pretest of grammar in order to determine how well they knew the adverbs of frequency, manner, time, and place before the treatment. The experimental group was taught the grammatical patterns of sentence order techniques like the use of form and functions of adverbs and their positions in the sentences. The control group received the traditional method of teaching adverbs including exercising of grammar, pattern practice, etc. Finally, the participants took the posttest. Independent and paired samples t-tests were used to compare the means of the pretest and the posttest in both groups. The findings revealed that the experimental group significantly improved in the posttest. Implications of the study suggest that using new technology, especially sentence order techniques, may enhance learners' learning regarding adverbs at the pre-intermediate level. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مدل رابطه علی مؤلفه‌های خودکارآمدی هیجانی با اضطراب امتحان با نقش واسطه‌ای عاطفه مثبت و منفی در دانشجویان دختر و پسر
    آموزش و ارزشیابی , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1401
    اضطراب امتحان یکی از متغیرهای جالب توجه پژوهشگران است که روی همه امورات تحصیلی تأثیرگذار است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین مؤلفه‌های خودکارآمدی هیجانی با اضطراب امتحان با میانجی‌گری عاطفه مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و مقایسه مدل در د أکثر
    اضطراب امتحان یکی از متغیرهای جالب توجه پژوهشگران است که روی همه امورات تحصیلی تأثیرگذار است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین مؤلفه‌های خودکارآمدی هیجانی با اضطراب امتحان با میانجی‌گری عاطفه مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و مقایسه مدل در دو گروه دختر و پسر بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در سال 1400-1399 بود که به روش تصادفی چندمرحله‌ای 300 دانشجو ( 190دختر و 110پسر) به عنوان نمونه از میان آن‌ها انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، عبارت بودند از خودکارآمدی هیجانی ((ESES باورلی و همکاران (2008)، پرسش‌نامه اضطراب امتحان (FTA) فریدمن و بنداز-جاکوب (1997) و مقیاس عاطفه مثبت- منفی (PANAS) واتسون و همکاران (1998). ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که خودکارآمدی هیجانی با اضطراب امتحان و عاطفه منفی همبستگی منفی دارد، اما همبستگی خودکارآمدی هیجانی با عاطفه منفی معنادار نبود. همچنین، همبستگی اضطراب امتحان با عاطفه مثبت و ابعاد خودکارآمدی هیجانی (شناخت، درک، تنظیم و تسهیل) مثبت و معنادار بود. نتایج غیرمستقیم نشان داد که خودکارآمدی هیجانی با آزمون اضطراب از طریق عاطفه مثبت و منفی در کل نمونه (دختر و پسر) معنادار است. اما رابطه غیرمستقیم خودکارآمدی هیجانی با اضطراب امتحان از طریق عاطفه منفی در دانش‌آموزان پسر معنی‌دار نبود. همچنین نتایج تحلیل مدل چند گروهی نشان داد که باوجود یکسان بودن نمودار مسیر دخترها و پسرها، از لحاظ ضرایب مسیر بین دو گروه تفاوت معنی‌دار وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Effect of Lighting Schedule during Incubation on Embryonic Development and Bone Gene (Col10a1, Spp1, Bglap, and Alp) Expression in Broiler Hatchlings
    Iranian Journal of Applied Animal Science , العدد 1 , السنة 14 , زمستان 2024
    We studied the effect of lighting during 19 days of incubation on embryonic bone characteristics, gene ex-pression, thyroid hormones, and glucose in Cobb broiler hatchlings. Eggs (2160) were incubated under darkness (control) and green and white lighting (16D:8L and 12D أکثر
    We studied the effect of lighting during 19 days of incubation on embryonic bone characteristics, gene ex-pression, thyroid hormones, and glucose in Cobb broiler hatchlings. Eggs (2160) were incubated under darkness (control) and green and white lighting (16D:8L and 12D:12L). On 19th day, tibiotarsal length in-creased under eight hours of white light, and femoral ossified length was longer under eight hours of white and green light. In femur, expression of Alp, Col10a1, and Spp1 increased by 12 h white and 8 h green lighting, and Bglap expression decreased under white. In tibiotarsus, expression of Alp decreased by 8 h lighting (green or white) while Bglap increased by 12 h lighting (green or white). Tibiotarsal expression of Col10a1 increased by 12 h lighting (white and green), and in 8 h green lighting, and Spp1 expression was higher under light illumination. The hatchling blood triiodothyronine concentration in 8 h green lighting was higher than that in control, whereas, thyroxine concentration was lower under 12 h white lighting com-pared with other treatments. Femoral organic matter to mineral (OM:M) ratio and calcium concentration were higher in the eight-hour white light group than in the control, but tibiotarsal OM:M ratio and calcium and phosphorus concentrations were higher under 12 h white light. The findings indicated that lighting dur-ing incubation may impact, both positively and negatively, bone morphology and gene expression. More studies are needed to find the most beneficial lighting system during incubation in chickens. تفاصيل المقالة