فهرس المقالات علی زاده محمدی


  • المقاله

    1 - اثربخشی قصه گویی والد-کودک با ایفای نقش بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1399
    این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی قصه‎گویی والد‎ـ کودک با و بدون ایفای نقش بر خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی انجام شد. جامعه آماری کودکان پیش‎دبستانی 4 تا 6 ساله مهد‎کودک‎های تهران و مادران آن‎ها بود. 42 کودک پیش‎دبستانی (24 دختر و 18 پسر) به رو أکثر
    این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی قصه‎گویی والد‎ـ کودک با و بدون ایفای نقش بر خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی انجام شد. جامعه آماری کودکان پیش‎دبستانی 4 تا 6 ساله مهد‎کودک‎های تهران و مادران آن‎ها بود. 42 کودک پیش‎دبستانی (24 دختر و 18 پسر) به روش نمونه‎برداری دردسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در سه گروه قصه‎گویی با ایفای نقش، قصه‎گویی بدون ایفای نقش و گروه گواه (در هر گروه 14 نفر) جایگزین شدند. آزمون تصویری تفکر خلاق تورنس‎ـ فرم ب (1998) در سه مرحله برای سنجش خلاقیت کودکان استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد قصه‎گویی با اندازه اثر نسبتاً بزرگی برخلاقیت کودکان اثر مثبت و قصه‎‎گویی والد‎ـ کودک با ایفای نقش در مقایسه با قصه‎‎گویی والد‎ـ کودک بدون ایفای نقش اثر بیشتری بر خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه‎‎گیری مکرر نیز حاکی از اثربخشی قصه‎‎گویی والد‎ـ کودک با ایفای نقش بر خلاقیت کلی و تمام مؤلفه‎های خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی با گذشت زمان باثبات بود و اثر قصه‎‎گویی والد‎ـ کودک بدون ایفای نقش بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی با گذشت زمان فقط بر خلاقیت کلی و مؤلفه‎های ابتکار و بسط ثبات داشت. با توجه به نتایج، می‎توان از روش‎های قصه‎گویی والد‎ـ کودک با ایفای نقش به‌منظور افزایش خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی چه در محیط خانه و چه مکان‌های آموزشی استفاده کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بهبود حرمت خود و خودکارآمدی در نوجوانان
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1387
    در ایـن پژوهش 20 نوجـوان پسر (14 تا 16 سـاله) از یک مرکز شبانهروزی پسران بی‌سرپرست و بد سرپرست انتخاب و به‌طور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 12 هفته در جلسه‌های دو ساعته هنر روان‌درمانگری شرکت کردند. گروه کنـترل مداخلـه‌ای دری أکثر
    در ایـن پژوهش 20 نوجـوان پسر (14 تا 16 سـاله) از یک مرکز شبانهروزی پسران بی‌سرپرست و بد سرپرست انتخاب و به‌طور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 12 هفته در جلسه‌های دو ساعته هنر روان‌درمانگری شرکت کردند. گروه کنـترل مداخلـه‌ای دریافـت نکرد. حرمـت خود و خودکـارآمدی آزمودنیها، در آغاز و پایان 12 جلسه با استفاده از مقیاس حرمت خود روزنبرگ (1979) و فهرست خودکارآمدی شرر و دیگران (1982) اندازه‌‌گیری شدند. یافته‌ها نشان دادند که حرمت خود و خودکارآمدی گروه آزمایشی افزایش یافته بود ((05/0P <). به‌نظر می‌رسد تمرینهای شناختی ـ رفتاری هنر روان‌درمانگری می‌تواند خودکارآمدی و حرمت خود را در نوجوانان با تقویت اعتماد به توانایی ابراز خود و مثبت‌اندیشی افزایش دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تأثیر آموزش موسیقی در مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 1 , السنة 7 , بهار 1390
    این پژوهش با شناخت بررسی تأثیر آموزش موسیقی اُرف در یادگیری مهار¬تهای پایه ریاضی کودکان پیش¬دبستانی انجام شد. با استفاده از روش نمونه ‌بـرداری در دسترس،30 کودک 5 ساله (16 دختر و 14 پسر) که دامنه هوش آنها بین 110 تا 130 قرار داشت، انتخاب شدند و در دو گروه مداخله أکثر
    این پژوهش با شناخت بررسی تأثیر آموزش موسیقی اُرف در یادگیری مهار¬تهای پایه ریاضی کودکان پیش¬دبستانی انجام شد. با استفاده از روش نمونه ‌بـرداری در دسترس،30 کودک 5 ساله (16 دختر و 14 پسر) که دامنه هوش آنها بین 110 تا 130 قرار داشت، انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت3 ماه، هفته‌ای یک جلسه دو ساعته، موسیقی اُرف آموزش داده شد. سپس، در هر دو گروه، آزمون سنجـش مهارتهای پایه ریاضی کودکان (کهن‌صدق، 1376) اجـرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی اُرف، توانایـی مهارتهای طبقه‌بنـدی کردن، تشخیص شباهتها و تفاوتها، ‌نگهداری ذهنی عدد و هندسة کودکان پیش دبستانی را افزایش می‌دهد. در مورد مهارت ردیف‌کردن بین دو گروه تفاوت معنادار وجود نداشت. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی در یادگیری مهارتهای پایه ریاضی کودکان مورد بحث قرار گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - رابطه تاب‌آوری و خودپنداشت با خودکارآمدی معلولان جسمی دختر: نقش واسطه‌ای خلاقیت
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1392
    پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش¬بینی¬کنندگی تاب‌آوری و خودپنداشت با میانجی¬گری خلاقیت بر میزان خودکارآمدی معلولان جسمی دختر 15 سال به بالای شهرستان گرگان در سال 1390 انجام شد. 71 نفر به مقیاس تاب‌آوری کانر- دیویدسون (2003)، آزمون خودپنداشت راجرز (1951)، پرسش أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش¬بینی¬کنندگی تاب‌آوری و خودپنداشت با میانجی¬گری خلاقیت بر میزان خودکارآمدی معلولان جسمی دختر 15 سال به بالای شهرستان گرگان در سال 1390 انجام شد. 71 نفر به مقیاس تاب‌آوری کانر- دیویدسون (2003)، آزمون خودپنداشت راجرز (1951)، پرسشنامه خلاقیت عابدی (1371) و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر (1982) پاسخ دادند. نتایج مدل¬یابی معادلات ساختاری نشان دادند که اثر غیر¬مستقیم تاب‌آوری و خودپنداشت با میانجی¬گری خلاقیت در بعد سیالی و ابتکار معنا¬دار و اثر تاب‌آوری بر خودکارآمدی از طریق خلاقیت در بعد انعطاف‌پذیری معنا¬دار نیست. همچنین اثر خودپنداشت بر خودکارآمدی به واسطه خلاقیت در بعد انعطاف‌پذیری معنا¬دار و اثر تاب‌آوری و خودپنداشت بر خودکارآمدی به واسطه خلاقیت در بعد بسط، ¬معنادار به دست نیامد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که ابعاد سیالی و ابتکار، میانجی رابطه تاب‌آوری و خودکارآمدی و ابعاد سیالــی، ابتکار و انعطاف‎پذیری، میانجی رابطه خودپنداشت با خودکارآمدی هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - نقش ارزش های فرهنگی ازدواج و تفاوت‌های جنسی در انتخاب همسر
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1392
    نقش ارزش‌های فرهنگی ازدواج و تفاوت‌های جنسی در ملاک‌های انتخاب همسر در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. 360 دانشجو (161 مرد و 199 زن) به شیوه نمونه‌برداری در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انتخاب و با استفاده از زمینه‎یاب ارزش‌های ازدواج MVS)؛ دلخموش، 1386 أکثر
    نقش ارزش‌های فرهنگی ازدواج و تفاوت‌های جنسی در ملاک‌های انتخاب همسر در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. 360 دانشجو (161 مرد و 199 زن) به شیوه نمونه‌برداری در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انتخاب و با استفاده از زمینه‎یاب ارزش‌های ازدواج MVS)؛ دلخموش، 1386) و پرسشنامه ملاک‌های انتخاب همسرPCPM) ؛ باس، 1989) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از آن بود که بین بیشتر ارزش‌های فرهنگی ازدواج با ترجیح ملاک‌های انتخاب همسر رابطه معناداری وجود دارد و این متغیرها سهم معناداری در پیش‌بینی ترجیح ملاک‌های انتخاب همسر ایفا می‌کردند. این یافته‌ها با توجه به مبانی نظری ارزش‌های فرهنگی ازدواج مورد بحث قرار گرفته است.. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - ساختار عاملی تأییدی و اعتباریابی پرسشنامه تعارض والد‎ـ‎نوجوان(فرم نوجوان)
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1395
    هدف از این پژوهش تعیین ساختار عاملی تأییدی و اعتباریابی مقیاس تعارض والد‎ـ‎نوجوان در نمونه‌ای از نوجوانان 13 تا 17 سال غیربالینی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی و مقطعی و جامعه آماری آن، دانش‌آموزان دوره اول و دوره دوم متوسطه شهرستان قدس استان تهران بود که با استفا أکثر
    هدف از این پژوهش تعیین ساختار عاملی تأییدی و اعتباریابی مقیاس تعارض والد‎ـ‎نوجوان در نمونه‌ای از نوجوانان 13 تا 17 سال غیربالینی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی و مقطعی و جامعه آماری آن، دانش‌آموزان دوره اول و دوره دوم متوسطه شهرستان قدس استان تهران بود که با استفاده از روش نمونه‌برداری تصادفی چندمرحله‌ای، 748 نفر از آنها انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های تعارض والد نوجوان (فرم نوجوان) اسدی یونسی (1390)، تعارض بین والدین گریچ، سید و فینچام (1992)، گزارش‌دهی مشکلات رفتاری آشنباخ (1991)، مقیاس رضایت خانوادگی السون (1995) و تعامل‎های خانوادگی بارنز و السون (1985) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مدل 14 عاملی نسخه اصلی پرسشنامه تعارض والد‎ـ‎نوجوان را تأییدکرد؛ در بررسی روایی واگرا و ملاک، ضریب همبستگی پیرسون پرسشنامه تعارض والد‎ـ‎نوجوان با پرسشنامه‌های تعارض بین والدین، پرسشنامه گزارش‌دهی مشکلات رفتاری آشنباخ، مقیاس رضایت خانوادگی و تعامل‎های خانوادگی بین 21/0 تا 57/0 به دست آمد. همچنین به طور کلی بخش شدت تعارض پرسشنامه تعارض والد‎ـ‎نوجوان نسبت به بخش فراوانی تعارض والد‎ـ‎نوجوان، هم در شاخص‌های تحلیل عاملی تأییدی و هم در مقادیر به‎دست‎آمده از همبستگی پیرسون برای بررسی روایی واگرا و ملاک، مطلوب‌تر بود. در بررسی اعتبار پرسشنامه، نتایج ضریب آلفای کرونباخ در بخش فراوانی تعارض 97/0 و در بخش شدت تعارض 96/0 و ضریب بازآزمایی به ترتیب 76/0 و 75/0 و رضایت‌بخش بود؛ بنابراین بر اساس نتایج به‎دست‎آمده از این پژوهش، پرسشنامه تعارض والد‎ـ‎نوجوان دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مناسب است و می‌توان از آن را برای دستیابی به اهداف پژوهشی و ارزیابی خانواده‌ها در مشاوره خانواده استفاده کرد. تفاصيل المقالة