فهرس المقالات سارا سادات عربی زنجانی


  • المقاله

    1 - اثربخشی قصه گویی والد-کودک با ایفای نقش بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1399
    این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی قصه‎گویی والد‎ـ کودک با و بدون ایفای نقش بر خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی انجام شد. جامعه آماری کودکان پیش‎دبستانی 4 تا 6 ساله مهد‎کودک‎های تهران و مادران آن‎ها بود. 42 کودک پیش‎دبستانی (24 دختر و 18 پسر) به رو أکثر
    این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی قصه‎گویی والد‎ـ کودک با و بدون ایفای نقش بر خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی انجام شد. جامعه آماری کودکان پیش‎دبستانی 4 تا 6 ساله مهد‎کودک‎های تهران و مادران آن‎ها بود. 42 کودک پیش‎دبستانی (24 دختر و 18 پسر) به روش نمونه‎برداری دردسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در سه گروه قصه‎گویی با ایفای نقش، قصه‎گویی بدون ایفای نقش و گروه گواه (در هر گروه 14 نفر) جایگزین شدند. آزمون تصویری تفکر خلاق تورنس‎ـ فرم ب (1998) در سه مرحله برای سنجش خلاقیت کودکان استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد قصه‎گویی با اندازه اثر نسبتاً بزرگی برخلاقیت کودکان اثر مثبت و قصه‎‎گویی والد‎ـ کودک با ایفای نقش در مقایسه با قصه‎‎گویی والد‎ـ کودک بدون ایفای نقش اثر بیشتری بر خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه‎‎گیری مکرر نیز حاکی از اثربخشی قصه‎‎گویی والد‎ـ کودک با ایفای نقش بر خلاقیت کلی و تمام مؤلفه‎های خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی با گذشت زمان باثبات بود و اثر قصه‎‎گویی والد‎ـ کودک بدون ایفای نقش بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی با گذشت زمان فقط بر خلاقیت کلی و مؤلفه‎های ابتکار و بسط ثبات داشت. با توجه به نتایج، می‎توان از روش‎های قصه‎گویی والد‎ـ کودک با ایفای نقش به‌منظور افزایش خلاقیت کودکان پیش‎دبستانی چه در محیط خانه و چه مکان‌های آموزشی استفاده کرد. تفاصيل المقالة