فهرس المقالات پیام حنفی زاده


  • المقاله

    1 - بهینه سازی پرتفوی سهام با استفاده از رویکرد قابلیت اطمینان
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 36 , السنة 9 , زمستان 1399
    هدف این پژوهش بهینه‌سازی پرتفوی سهام با در نظر گرفتن بازده احتمالی و تابع مطلوبیت سرمایه‌گذار در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. بدین منظور از یک الگوریتم بازگشتی و دو مرحله‌ای استفاده شده است و یک تابع مطلوبیت به عنوان تابع عمومی الگوریتم احتمالی در نظر گرفته شده است. أکثر
    هدف این پژوهش بهینه‌سازی پرتفوی سهام با در نظر گرفتن بازده احتمالی و تابع مطلوبیت سرمایه‌گذار در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. بدین منظور از یک الگوریتم بازگشتی و دو مرحله‌ای استفاده شده است و یک تابع مطلوبیت به عنوان تابع عمومی الگوریتم احتمالی در نظر گرفته شده است. در این پژوهش با توجه به لیست 50 شرکت فعال که بطور فصلی توسط سازمان بورس اوراق بهادار اعلام و در طی بازه زمانی سال 1390 تا 1394 منتشر شده است، شرکت‌های برتر انتخاب شدند. با در نظر گرفتن بازدهی شرکت‌ها در دوره زمانی پنج ساله، بردار بازده و ماتریس کوواریانس تعیین و پس از حل الگوریتم پیشنهادی، پرتفوی بهینه ارائه شد. این پرتفوی، شامل سهام هفت شرکت ایران ترانسفو با وزن 15/0، بانک اقتصاد نوین با وزن 1/0، سایپا با وزن 15/0، سرمایه‌گذاری غدیر با وزن 15/0، فولاد مبارکه اصفهان با وزن 15/0، مخابرات ایران با وزن 15/0 و ملی صنایع مس ایران با وزن 15/0 می‌باشد. در این پژوهش کیفیت جواب الگوریتم پیشنهادی با داده‌های واقعی دوره بعد مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان از قدرت بالای الگوریتم دارد و روش ارائه شده تخصیص سرمایه را به شکل مناسبی انجام می‌دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارزش گذاری برند رایتل
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1395
    برند، از ارزشمندترین دارایی های نامشهود و عامل تمایز شرکت ها برای مشتریان است. ارزش مالی برند درمدیریت استراتژیک، تعاملات مالی و دعاوی قضایی کاربرد دارد. با فراهم شدن امکان پذیرش ارزش مالی برندبعنوان وثیقه بانکی خصوصا برای صنایعی که نیازمند سرمایه گذاری مداوم و راهکارها أکثر
    برند، از ارزشمندترین دارایی های نامشهود و عامل تمایز شرکت ها برای مشتریان است. ارزش مالی برند درمدیریت استراتژیک، تعاملات مالی و دعاوی قضایی کاربرد دارد. با فراهم شدن امکان پذیرش ارزش مالی برندبعنوان وثیقه بانکی خصوصا برای صنایعی که نیازمند سرمایه گذاری مداوم و راهکارهای تامین مالی هستند،مشخص بودن ارزش مالی برند شرکت، مزیتی در اخذ تسهیلات محسوب می شود. صنعت ارتباطات، از جمله ایننوع صنایع بوده و بنابراین برآورد ارزش مالی برند در این صنعت حائز اهمیت است. در این پژوهش با هدفارزش گذاری مالی برند صنعت اپراتورهای تلفن همراه، به بررسی روش های موجود برای ارزش گذاری برند، صنعتاپراتورهای تلفن همراه و سپس ارزش گذاری شرکت رایتل به عنوان مطالعه موردی پرداختیم. انتخاب مدلمناسب ارزش گذاری از روش تاپسیس انجام و دو مدل Intangible Business و Financial World انتخاب شد.انتخاب دو روش، برای سنجش اعتبار ارزش نهایی ارزش گذاری انجام شد. با به کارگیری مفهوم عدد موقعیتبرای هر یک از روش ها نشان داده شد که حساسیت آن ها نسبت به ورودی، کم و نتایج آن ها بطور نسبی قابلاعتماد است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - عوامل تعیین کننده رفتار سهامداران جزء در بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 2 , السنة 6 , تابستان 1396
    بررسی و تحلیل مالیه رفتاری سرمایه گذاران یکی از مباحث نو پای رشته مدیریت مالی محسوب می‌شود. بر مبنای رویکردهای موجود، مالیه رفتاری را می‌توان ادغام اقتصاد کلاسیک و علوم روانشناسی و تصمیم گیری دانست. حال اینکه با توجه به پیشرفت‌های اخیر در بورس اوراق بهادار، باید تمامی ع أکثر
    بررسی و تحلیل مالیه رفتاری سرمایه گذاران یکی از مباحث نو پای رشته مدیریت مالی محسوب می‌شود. بر مبنای رویکردهای موجود، مالیه رفتاری را می‌توان ادغام اقتصاد کلاسیک و علوم روانشناسی و تصمیم گیری دانست. حال اینکه با توجه به پیشرفت‌های اخیر در بورس اوراق بهادار، باید تمامی عوامل به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرند. اهمیت این موضوع زمانی روشن‌تر می‌شود که براساس آمارهای سازمان بورس، نیمی از حجم معاملات بازار بورس توسط سرمایه گذاران جزء انجام می‌شود و تعداد فعالات این عرصه بالغ بر نود درصد جمعیت فعال بازار بورس را به خود اختصاص داده است. این پژوهش سعی کرده است ادبیات علمی کشور در بررسی عوامل اثرگذار بر رفتار سرمایه گذاران جزء را گسترش دهد و بدین ‌وسیله رهیافتی برای شفاف سازی تصمیم گیری ایشان در بورس اوراق بهادار تهران‌ ارائه کند. این تحقیق پس از بررسی عمیق و جامع ادبیات علمی، چارچوب مفهومی اولیه خود را به نظرخواهی خبرگان به روش دلفی سپرده است که پس از مرحله سوم دلفی، اشباع نظری در اتفاق نظر و همگرایی پاسخ‌ها موجب جمع بندی و نهایی شدن چارچوب تحقیق شد. این تحقیق سپس به روش پیمایش اقدام به نظرخواهی از سرمایه‌گذاران جزء بورس اوراق بهادار تهران در مورد عوامل اثرگذار بر رفتار ایشان کرد و در نهایت به روش مدلسازی معادلات ساختاری اقدام به تبیین عوامل تعیین کننده رفتار سرمایه گذاران جزء بورس اوراق بهادار تهران کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارزش‏گذاری تصمیمات ارزش‏آفرین سازمان مادر در کسب و کارهای تابعه
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1395
    ضرورت وجود سازمان مادر از طریق شناسایی نحوه تاثیرگذاری و هم چنین میزان ارزش آفرینی تصمیمات و استراتژی های سازمان مادر در برآورده ساختن انتظارات ذی نفعان کسب و کارهای تابعه مشخص می شود. استراتژی های سازمان مادر اگر منجر به افزایش جریان های نقدی ، نرخ رشد مورد انتظار ، مد أکثر
    ضرورت وجود سازمان مادر از طریق شناسایی نحوه تاثیرگذاری و هم چنین میزان ارزش آفرینی تصمیمات و استراتژی های سازمان مادر در برآورده ساختن انتظارات ذی نفعان کسب و کارهای تابعه مشخص می شود. استراتژی های سازمان مادر اگر منجر به افزایش جریان های نقدی ، نرخ رشد مورد انتظار ، مدت زمان رشد فزاینده و یا کاهش هزینه استفاده از سرمایه نشوند، ارزشی در کسب و کارهای تابعه خود خلق نمی کنند. در این تحقیق استراتژی ها و تصمیمات سازمان مادر را به عنوان یک دارایی نامحسوس در نظر می گیریم و با استفاده از رویکردهای ارزش گذاری فرآیندی را ارائه می دهیم که بتوانیم میزان ارزش آفرینی تصمیمات سازمان مادر را در کسب وکارهای تابعه آن بسنجیم. تفاصيل المقالة