فهرس المقالات افسانه صابر گرگانی


  • المقاله

    1 - مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبکهای رهبری (تحولگرا - عملگرا) و توانمندسازی کارکنان
    مدیریت فرهنگی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1400
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی‌براساس سبک‌های رهبری (عمل‌گرا، تحول‌گرا)، و توانمندسازی کارکنان بود. روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی‌کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی‌براساس سبک‌های رهبری (عمل‌گرا، تحول‌گرا)، و توانمندسازی کارکنان بود. روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی‌کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی‌واحدهای استان تهران به تعداد 5800 نفر بود و نمونه با استفاده از جدول گرجسی و مورگان به تعداد 360 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای طبقه‌ای انتخاب و به وسیله پرسشنامه‌های استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز (1999)، سبک‌های رهبری (عمل‌گرا، تحول‌گرا) باس و اولیو (1985) و توانمندسازی اسپریتزر (1997) مورد ارزیابی قرار گرفتند. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها توسط اساتید دانشگاه تایید و پایایی آن‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0، 94/0 و 95/0 تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی (تاییدی، اکتشافی) و مدل‌یابی معادلات ساختاری و آزمون تی استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مولفه‌های فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی‌به ترتیب اولویت شامل خلاقیت و نوآوری (84/0)، خطرپذیری (84/0)، توجه به جزئیات (89/0)، توجه به ره‌آورد (87/0)، توجه به اعضاء (91/0)، نتایج تصمیمات (81/0)، توجه به سیستم (82/0)، جاه طلبی (87/0)، پایداری (90/0)، می‌باشند. هم‌چنین وضعیت ابعاد شناسایی شده فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی‌در حالت بالاتر از میانگین قرار دارد. علاوه بر این، مولفه‌های سبک‌های رهبری با ضریب مسیر (84/0) و توانمندسازی (82/0)، تاثیر معناداری با اجرای مدل فرهنگ سازمانی دارند. از طرف دیگر، در وضعیت موجود، سطح معناداری در همه متغیرها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتیجه‌گیری: براساس مولفه‌های شناسایی شده مدل فرهنگ سازمانی ارائه شد و برازش آن با استفاده از شاخص‌های مطلق، نسبی و تعدیل یافته مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج حاکی از برازش آن داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبک‌های رهبری (تحول‌گرا یا نوآورانه و عمل‌گرا)، تعهد سازمانی و توانمندسازی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1399
    هدف: هدف از پژوهش ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبک های رهبری (عمل گرا، تحول گرا)، تعهد سازمانی و توانمندسازی بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد اس أکثر
    هدف: هدف از پژوهش ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبک های رهبری (عمل گرا، تحول گرا)، تعهد سازمانی و توانمندسازی بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای استان تهران به تعداد 5800 نفر بود و نمونه با استفاده از جدول گرجسی و مورگان به تعداد 360 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای طبقه ای انتخاب و به وسیله پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز (1999)، سبک های رهبری (عمل گرا، تحول گرا) باس و اولیو (1985)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) و توانمندسازی اسپریتزر (1997) مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی (تأییدی، اکتشافی) و مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون تی نشان داد که مؤلفه های فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب اولویت شامل خلاقیت و نوآوری (84/0)، خطرپذیری (84/0)، توجه به جزئیات (89/0)، توجه به ره آورد(87/0)، توجه به اعضاء(91/0)، نتایج تصمیمات(81/0)، توجه به سیستم (82/0)، جاه طلبی(87/0)، پایداری(90/0)، می باشند. همچنین وضعیت ابعاد شناسایی شده فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی در حالت بالاتر از میانگین قرار دارد. علاوه بر این، مؤلفه های سبک های رهبری با ضریب مسیر(84/0)، تعهد سازمانی(91/0)، توانمندسازی (82/0)، تاثیر معناداری با اجرای مدل فرهنگ سازمانی دارند. از طرف دیگر، در وضعیت موجود، سطح معناداری در همه متغیرها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتیجه گیری: بر اساس مؤلفه های شناسایی شده مدل فرهنگ سازمانی ارائه شد و برازش آن با استفاده از شاخص های مطلق، نسبی و تعدیل یافته مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج حاکی از برازش آن داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Identifying curriculum components based on environmental literacy in the first grade of high school in Varamin city
    Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 5 , زمستان 2022
    The purpose of this study was to identify the components of the curriculum based on increasing environmental literacy in junior high schools. The present study was a mixed (qualitative-quantitative) type. The qualitative stage of the research was based on the data metho أکثر
    The purpose of this study was to identify the components of the curriculum based on increasing environmental literacy in junior high schools. The present study was a mixed (qualitative-quantitative) type. The qualitative stage of the research was based on the data method of the foundation and the method of grounded theory and Glazer Strauss. The statistical population of the qualitative section consisted of 10 experts, experts, and faculty members of the university with doctoral studies, including specialists in the field of curriculum planning and the field of environment. The statistical population of the quantitative section was all teachers and experts of the first secondary school of Varamin city in the academic year 1399-1400 and included 229 people who were selected by cluster random sampling. The research tool was semi-structured in the qualitative part of the interview and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The results of the present study led to the identification of the main category and 14 sub-categories in the form of a paradigm model including a curriculum based on increasing environmental literacy as the main category, elements of curriculum planning as causal conditions (curriculum goal, curriculum content, teaching process Curriculum learning and curriculum evaluation), contextual factors (teacher education and culture building), intervening conditions (environmental education policy-making, budgeting for environmental issues in textbooks, teachers' attitudes and knowledge about environmental issues, environmental assessment Strategies (strategic planning, infrastructure enrichment) and consequences (culture optimization, decision optimization and environmental performance improvement) were analyzed. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - شناسایی مولفه¬های زیبایی¬شناسی و هنری در برنامه ¬درسی دوره ابتدایی براساس آیات و روایات و ارائه یک مدل ساختاری : مطالعه ای آمیخته
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1403
    هدف این پژوهش شناسایی مولفه¬های زیباشناسی و هنری در برنامه درسی دوره ابتدایی بر اساس آیات و روایات و ارائه یک مدل ساختاری می¬باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی و آمیخته (کیفی – کمی) بود. تعداد نمونه در بخش کيفي 17 نفر از خبرگان و در بخش أکثر
    هدف این پژوهش شناسایی مولفه¬های زیباشناسی و هنری در برنامه درسی دوره ابتدایی بر اساس آیات و روایات و ارائه یک مدل ساختاری می¬باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی و آمیخته (کیفی – کمی) بود. تعداد نمونه در بخش کيفي 17 نفر از خبرگان و در بخش کمي، 250 نفر از کلیه معلمان و فعالین عرصه تربیت در آموزش و پرورش اعم از معلم یا مسئول آموزش پرورش استان سیستان و بلوچستان (با داشتن ملاک ورود؛ دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی درسی و تألیف و پژوهش در زمینه تربیت هنری و زیباشناسی، و داشتن حداقل 10 سال سابقه در مقطع ابتدایی) بود. برای گردآوری داده‌ها در مرحله کمّی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل داده‌های کیفی از نرم افزار اطلس تی‌آی و در بخش کمّی پژوهش به منظور اعتبارسنجی الگوی به دست آمده در گام کیفی، از آزمونهای معادلات ساختاری با نرم‌افزارهای SmartPLS و SPSS استفاده شد . یافته‌های کمی حاکی از این است که تمامی متغیرهای احصاء شده با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 بوده و تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 3/0 به‌دست آمد، لذا تمامی متغیرها و روابط تأیید شد ومدل از برازش مطلوبی برخوردار است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - عوامل موثر برآموزش نقشه مفهومی درارتقائ آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تاکید بر رویکرد ارتباطی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1400
    چکیدههدف پژوهش حاضر عوامل موثر برآموزش نقشه مفهومی درارتقائ آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تاکید بر رویکرد ارتباطی می باشد. روش پژوهش توصیفی -همبستگی بود.جامعه آماری دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 202 نفر برآ أکثر
    چکیدههدف پژوهش حاضر عوامل موثر برآموزش نقشه مفهومی درارتقائ آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تاکید بر رویکرد ارتباطی می باشد. روش پژوهش توصیفی -همبستگی بود.جامعه آماری دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 202 نفر برآوردشد و با استفاده از روش نمونه گیری به نسبت منطقه آموزشی انتخاب شداند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد و مولفه های استخراجی از متون وادبیات وپیشینه تحقیقات گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تایید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برابر با 90/0بود. درتحلیل داده ها روش تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد.نتایج نشان داد توانش گفتگوی ارتباطی، مفهوم سازی، ابداع ونوع آوری، پردازش گروهی، سیستمی کردن و توانش عملگرایی عوامل موثر برآموزش نقشه مفهومی درارتقائ آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه با تاکید بر رویکرد ارتباطی بودند. میانگین همه عوامل ازدیدگاه دانش آموزان دوره متوسطه بیشتراز حد انتظار بود و توانش گفتگوی ارتباطی بیشترین و توانش عملگرایی کمترین رتبه را درارتقائ آموزش زبان دوم دانش آموزان دوره متوسطه داشت.نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که استفاده ازآموزش نقشه مفهومی با تاکید بر رویکرد ارتباطی در ارتقاء یادگیری زبان انگلیسی مؤثر بوده است، لذا این پژوهش استفاده از آموزه های نظریه ی رویکرد ارتباط گرایی را به منظور ارتقاء یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی پیشنهاد می کند.کلمات کلیدی: رویکرد ارتباطی ، آموزش نقشه مفهومی ، دانش آموزان دوره متوسطه تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - پیش بینی بهره وری کارکنان براساس هوش سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1393
    مقصود از این مطالعه پیدا کردن پاسخ برای این پرسش است که “آیا بین هوش سازمانی١ و بهره وری2 کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدها و مراکز آموزشی رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس و بومهن رابطه وجود دارد”؟ در این پژوهش، ‌جامعة آماری را کلیة کارکنان بخش های مختلف دانش أکثر
    مقصود از این مطالعه پیدا کردن پاسخ برای این پرسش است که “آیا بین هوش سازمانی١ و بهره وری2 کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدها و مراکز آموزشی رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس و بومهن رابطه وجود دارد”؟ در این پژوهش، ‌جامعة آماری را کلیة کارکنان بخش های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحدها و مراکز آموزشی رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس و بومهن تشکیل داده است. گروه نمونه تعداد 270 نفر برآورد شده است که از روش طبق بندی متناسب با حجم آماری استفاده شده است. ابزار سنجش در این پژوهش شامل پرسش نامه بهره وری که براساس مدل اچیو3 هرسی و گلد اسمیت4 تهیه شده است و دارای ابعاد توان، وضوح نقش، کمک، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط می باشد (93/0= α) و پرسش نامه هوش سازمانی آلبرشت5 که دارای ابعاد بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، روحیه، هم سویی و تجانس، کاربرد دانش و فشار عملکرد است (84/0= α). نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی و تحلیل مسیر نشان داد که: 1. بین هوش سازمانی و ابعاد آن با بهره وری کارکناندانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 رابطه وجود دارد. 2. از بین ابعاد هوش سازمانی متغیرهای بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد با بهره وری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 رابطه معنادار مشاهده شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه‌ درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1402
    برنامه درسی پنهان شامل ارزش‌ها، تمایلات، هنجارهایی می‌شود که از طریق فرهنگ مدرسه و به طور ضمنی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه‌درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش روش آمیخته کیفی-کمی بود. در بخ أکثر
    برنامه درسی پنهان شامل ارزش‌ها، تمایلات، هنجارهایی می‌شود که از طریق فرهنگ مدرسه و به طور ضمنی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه‌درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش روش آمیخته کیفی-کمی بود. در بخش اول با تحلیل داده بنیاد، عوامل علی برنامه‌درسی پنهان شناسایی و در بخش دوم به اولویت بندی آنها پرداخته شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید و نخبگان صاحب نظر و دربخش دوم کلیه مدیران و معلمان مدارس غیردولتی متوسطه اول شهر تهران بود. دربخش کیفی تعداد مصاحبه شوندگان 15 نفر و د ربخش کمی با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر نمونه برای آن برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمه ساختار و در بخش دوم، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد استخراجی از دیدگاه صاحب نظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تایید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.90بود. درتحلیل کیفی چهار مقوله محیط فیزیکی، محیط شناختی، محیط اداری ومحیط اجتماعی به عنوان مقوله‌های انتخابی علی برای برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه اول مشخص شد و اولویت بندی نشان داد محیط شناختی اولویت بالاتری از دیگر مولفه‌ها دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - شناسایی عوامل اثرگذار بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان ،(مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی) بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری داده‌ها و یا أکثر
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان ،(مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی) بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری داده‌ها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران بود. برای تعیین نمونه‌های این پژوهش و تعیین این گروه از خبرگان از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند به تعداد 20 نفر استفاده شد. برای گردآوری داده ها از ابزارهای اسنادی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها محاسبه شد که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تحلیل داده‌ها،روش داده بنیان و کدگذاری سه مرحله ای بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل فردی، سازمانی و محیطی بر پایداری کسب و کار تاثیر دارند و پایداری کسب و کار منجر به دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی می شود. کلمات کلیدی: عوامل اثرگذار ، پایدارسازی، کسب و کارهای دانش بنیان تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - شناسایی و ارزیابی فاکتورهای موثر بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1400
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و ارزیابی فاکتورهای موثر بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری داده‌ها و یا ماهیت أکثر
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و ارزیابی فاکتورهای موثر بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری داده‌ها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران بود. برای تعیین نمونه‌های این پژوهش و تعیین این گروه از خبرگان از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند به تعداد 20 نفر استفاده شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کل کلیه کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران به تعداد 2522 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه بندی شده، 310 نفر به‌عنوان آزمودنی انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها محاسبه شد که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی روش داده بنیان و کدگذاری سه مرحله ای بود. در بخش استنباطی و کمی برای پاسخ به سؤال‌های پژوهش از آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل فردی، سازمانی و محیطی بر پایداری کسب و کار تاثیر دارند. تفاصيل المقالة