ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد1,السنة
4
,
بهار
1394
زمینه: امروزه، پیشرفتهای تازه در فرهنگ سازمانی و دستیابی به بهرهوری سازمانها با استفاده از حل خلاق مسئله بسیار به چشم میخورد. تا آن جا که زمینه پژوهشها نشان میدهد سازمانهایی که تأکید بیشتری بر بهرهوری با استفاده از حل خلاق مسئله دارند در مقایسه با دیگر سازمانه أکثر
زمینه: امروزه، پیشرفتهای تازه در فرهنگ سازمانی و دستیابی به بهرهوری سازمانها با استفاده از حل خلاق مسئله بسیار به چشم میخورد. تا آن جا که زمینه پژوهشها نشان میدهد سازمانهایی که تأکید بیشتری بر بهرهوری با استفاده از حل خلاق مسئله دارند در مقایسه با دیگر سازمانها مؤفقترند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان رابطه حل خلاق مسئله در فرهنگ سازمانی با بهره وری مدیران آموزش و پرورش استان لرستان در سال 1392-1391 است. روش: پژوهش حاضر توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران وکارکنان ادارههای آموزش وپرورش استان لرستان است که ازمیان آنها تعداد 56 نفر مدیر و 163 نفرکارمند به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارپژوهش شامل پرسشنامه استاندارد 68 سؤالی رابینز مرکب از 17 سؤال مربوط به بهرهوری، 22 سؤال مربوط به حل خلاق و 29 سؤال مربوط به فرهنگ سازمانی است. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون خی دو و رگرسیون چند متغیره نشان داد که بین حل خلاق مسئله وفرهنگ سازمانی با بهرهوری مدیران آموزش وپرورش استان لرستان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نظر به اهمیتی که حل خلاق مسئله در ارتقاء فرهنگ سازمانی دارد و از طرفی قرابتی که در اهداف بهرهوری با اهداف مدیران آموزشی وجود دارد، سازمانهای گوناگون بهویژه سازمانهای آموزشی میتوانند در پیشبرد اهداف خود نتایج این پژوهش را بهکار گیرند و زمینههای تحقیق و توسعه آنها را مهیا سازند.
تفاصيل المقالة
هدف: با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر ارزیابی توانمندی های حرفه ای روسای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس تراز جهانی با بهره گیری از مولفه مدیریت دانش انجام شد.روش: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی- پیمایشی، همینطور از نظر نوع داده آمیخته اکتشا أکثر
هدف: با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر ارزیابی توانمندی های حرفه ای روسای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس تراز جهانی با بهره گیری از مولفه مدیریت دانش انجام شد.روش: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی- پیمایشی، همینطور از نظر نوع داده آمیخته اکتشافی بود. در بخش کمی نیز بهمنظور گرداوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از پرسشنامۀهای استاندارد و نتایج حاصل از مصاحبههای بخش کیفی بهره گرفته شد. برای محاسبه روایی پرسشنامه از روایی محتوا و سازه استفاده شد که یافتهها بیانگر روا بودن ابزار اندازهگیری بود و همینطور بهمنظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که بهدلیل بیشتر شدن مقادیر ضرایب از 0.7 میتوان گفت که پرسشنامه مذکور از پایایی لازم برخوردار است. همینطور دادههای گردآوری شده حاصل از بخش کمی از طریق آمار استنباطی(آزمون تیتک نمونهای،تی جفتی و مدلسازی معادلات ساختاری) و با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شد. عوامل موثر عبارتند از زیرساخت فناوری اطلاعات، سیاست های اقتصادی،عامل آموزشی و پژوهشی، سیاست سازمانی مدلی با توجه به عوامل ذکر شده معرفی شده است که به خوبی متناسب است. با توجه به پژِوهش انجتم شده از وضعیت فعلی خوبی برخوردار هستند. اما بین وضعیت فعلی و مطلوب عوامل تأثیرگذار بر ارزیابی توانمندی های حرفه ای روسای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس تراز جهانی با بهره گیری از مولفه مدیریت دانش تفاوت وجود دارد.
تفاصيل المقالة
هدف از این تحقیق مدلی برای ارتقای سطح مسؤولیت پذیری اجتماعی اعضای هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی (استان تهران) بر اساس اخلاق حرفهای و عملکرد شغلی بوده است. تحقیق حاضر ازنظر هدف در گروه تحقیقهای توسعهای قرار دارد و ازنظر نوع تحقیق، ترکیبی (آمیخته اکتشافی) است. تعداد 36 أکثر
هدف از این تحقیق مدلی برای ارتقای سطح مسؤولیت پذیری اجتماعی اعضای هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی (استان تهران) بر اساس اخلاق حرفهای و عملکرد شغلی بوده است. تحقیق حاضر ازنظر هدف در گروه تحقیقهای توسعهای قرار دارد و ازنظر نوع تحقیق، ترکیبی (آمیخته اکتشافی) است. تعداد 361 نفر بهعنوان نمونه این پژوهش از بین جامعه آماری این پژوهش شامل 5371 نفر اعضای هیأتعلمی رسمی و پیمانی تماموقت و پارهوقت در سطح استان تهران با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردیدند. برای تبیین ابعاد و شاخصهای مسؤولیت پذیری اجتماعی اعضای هیأتعلمی از روش دلفی استفاده شده است که در این بخش کیفی پژوهش نظرات 30 نفر از خبرگان مرتبط جمعآوری و تجزیهوتحلیل گردید. یافتههای پژوهش در بخش کیفی پنج مؤلفه و 25 شاخص برای ارتقای مسؤولیت پذیری اجتماعی است و در بخش کمی حاکی از رابطه معنیدار بین اخلاق حرفهای و عملکرد شغلی با مسئولیت اجتماعی اعضای هیأتعلمی است. نتیجه این پژوهش ارائه مدلی برای ارتقای سطح مسؤولیت پذیری اجتماعی اعضای هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بهعنوان و میزان تأثیر دو متغیر اخلاق حرفهای و عملکرد شغلی بهعنوان متغیرهای مستقل است که روابط مدلسازی شده و میزان تأثیر هر یک عوامل مشخص گردیده است که نشان میدهد اخلاق حرفهای تأثیر و نقش پررنگتری نسبت به عملکرد شغلی در مدل دارد.
تفاصيل المقالة
ارائه الگوی چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران چکیده :هدف از انجام پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی جهت ارائه الگوی چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش ش أکثر
ارائه الگوی چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران چکیده :هدف از انجام پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی جهت ارائه الگوی چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که در حدود 6735 نفر بودند و از این میان با استفاده فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشهای 386 نفر از کارکنان دانشگاه به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته، براساس ادبیات پژوهش و مصاحبه های نیمه ساختار یافته انجام گرفت. ضریب آلفای کرونباخ ابزار پژوهش 919/0 محاسبه گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار SPSS , LISREL انجام پذیرفت. در نهایت یافته های پژوهش ابعاد پنجگانه ، استراتژیک ، فناوری اطلاعات، انسانی، سازمانی و فرهنگی را به عنوان ابعاد اثرگذار بر چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی مورد تایید قرار داد. نتایج نشان داد که بعد استراتژیک بالاترین میانگین و ابعاد فناوری اطلاعات و انسانی و سازمانی و فرهنگی در رتبه های بعدی قرار می گیرند. در نهایت تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ابعاد چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی تا 71.282 درصد، واریانس شاخصهای موجود چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی را تبیین میکند .
تفاصيل المقالة
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جهت ارتقای بهرهوری منابع انسانی بر اساس یادگیری سازمانی و سرمایه فرهنگی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان تهران اجرا شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ کاربردی با رویکرد همبستگی است که به روش پیمایشی در بین کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرور أکثر
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جهت ارتقای بهرهوری منابع انسانی بر اساس یادگیری سازمانی و سرمایه فرهنگی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان تهران اجرا شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ کاربردی با رویکرد همبستگی است که به روش پیمایشی در بین کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان تهران بهعنوان جامعه آماری در سال تحصیلی 93-1394 اجرا شده است؛ بدین منظور که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 202 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه بهرهوری منابع انسانی مدل هرسی و گلداسمیت (1980)، پرسشنامه یادگیری سازمانی کریس آرجریس (1999) و پرسشنامه سرمایه فرهنگی آلیس سالیوان (2001) استفاده گردید است و دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون رگرسیون چند متغیره خطی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافته های پژوهش نشان میدهد که بین یادگیری سازمانی و سرمایه فرهنگی با بهرهوری رابطه معناداری وجود دارد و 52 درصد از تغییرات متغیر وابسته بهرهوری توسط ابعاد یادگیری سازمانی و 31 درصد توسط ابعاد سرمایه فرهنگی تبیین میشود.
تفاصيل المقالة
مقصود از این مطالعه پیدا کردن پاسخ برای این پرسش است که “آیا بین هوش سازمانی١ و بهره وری2 کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدها و مراکز آموزشی رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس و بومهن رابطه وجود دارد”؟ در این پژوهش، جامعة آماری را کلیة کارکنان بخش های مختلف دانش أکثر
مقصود از این مطالعه پیدا کردن پاسخ برای این پرسش است که “آیا بین هوش سازمانی١ و بهره وری2 کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدها و مراکز آموزشی رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس و بومهن رابطه وجود دارد”؟ در این پژوهش، جامعة آماری را کلیة کارکنان بخش های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحدها و مراکز آموزشی رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس و بومهن تشکیل داده است. گروه نمونه تعداد 270 نفر برآورد شده است که از روش طبق بندی متناسب با حجم آماری استفاده شده است. ابزار سنجش در این پژوهش شامل پرسش نامه بهره وری که براساس مدل اچیو3 هرسی و گلد اسمیت4 تهیه شده است و دارای ابعاد توان، وضوح نقش، کمک، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط می باشد (93/0= α) و پرسش نامه هوش سازمانی آلبرشت5 که دارای ابعاد بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، روحیه، هم سویی و تجانس، کاربرد دانش و فشار عملکرد است (84/0= α). نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی و تحلیل مسیر نشان داد که:
1. بین هوش سازمانی و ابعاد آن با بهره وری کارکناندانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 رابطه وجود دارد.
2. از بین ابعاد هوش سازمانی متغیرهای بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد با بهره وری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 رابطه معنادار مشاهده شده است.
تفاصيل المقالة
بررسی رابطه رهبری معنوی وفرهنگ سازمانی با توانمند سازی کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین رهبری معنوی و فرهنگسازمانی و ابعاد آنها با توانمندسازی کارکنان است. کلیه کارکنان شاغل آموزش وپرورش شهرتهران درسال 1393 جامعه آماری پژوهش می أکثر
بررسی رابطه رهبری معنوی وفرهنگ سازمانی با توانمند سازی کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین رهبری معنوی و فرهنگسازمانی و ابعاد آنها با توانمندسازی کارکنان است. کلیه کارکنان شاغل آموزش وپرورش شهرتهران درسال 1393 جامعه آماری پژوهش میباشد حجم نمونه از طریق نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 384 نفر انتخاب شد جهت جمعآوری اطلاعات ازسه پرسشنامه رهبری معنوی فرای2003، توانمندسازی اسپرتیزر1995 و فرهنگسازمانی هافتسد 1980 استفاده شد. تحلیل داده ها از طریق همبستگی ورگرسیون چند متغیره نشان داد: همبستگی بین متغیر رهبری معنوی با توانمندسازی کارکنان معنیدار است. بین متغیر فرهنگ سازمانی و توانمندسازی کارکنان نیزهمبستگی معنیدار است بین ابعاد مدیریت معنوی وتوانمند سازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد ومولفه ایمان به کارو نوع دوستی با توانمند سازی رابطه ای معنادارنشان داده نشد.هم چنین بین ابعاد فرهنگ سازمانی و توانمند سازی رابطه معناداروجود داشته وتنها متغیر مردم سالاری رابطه ای با توانمند سازی نشان نداد. نتیجه انکه تردیدی نیست که شکوفایی هرجامعهای وابسته به پرورش منابع انسانی توانا ست واین امر مستلزم وجود رهبری ومدیریت مناسب وفرهنگ همسو با آن می باشد. کلیدواژهها : رهبری معنوی -فرهنگسازمانی- توانمندسازی کارکنان.
تفاصيل المقالة
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر کاهش اهمال کاری تحصیلی بر اساس آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی و مدیریت استرس در دانش آموزان دبیرستانی بود. روش تحقیق: نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستانهای منطقه 15 آموزش و پرو أکثر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر کاهش اهمال کاری تحصیلی بر اساس آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی و مدیریت استرس در دانش آموزان دبیرستانی بود. روش تحقیق: نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستانهای منطقه 15 آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 99-98 بود. در این پژوهش تعداد 45 دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای ارزیابی، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (سواری، 2011) و سلامت عمومی )28(GHQ- (گلدبرگ، 1972) بودند. دادهها به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی و مدیریت استرس بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی تاثیر معنادار دارد. نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی و مدیریت استرس میتواند به عنوان یک آموزش کارآمد جهت کاهش اهمال کاری تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.کلمات کلیدی: هیجانی- اجتماعی، مدیریت استرس، اهمال کاری تحصیلی، دانش آموزان
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications