چکیدهدر ادبیات بازارهای سرمایه و مالیه رفتاری، با توجه به واکنش های متفاوت سرمایه گذاران و به منظورافزایش بازده حاصل از سرمایه و کسب بازده مازاد بر بازده مورد انتظار، راهبردهای سرمایه گذاری مختلفیمعرفی و توصیه شده است، یکی از این راهبردها، راهبرد سرمایه گذاری معکوس می ب أکثر
چکیدهدر ادبیات بازارهای سرمایه و مالیه رفتاری، با توجه به واکنش های متفاوت سرمایه گذاران و به منظورافزایش بازده حاصل از سرمایه و کسب بازده مازاد بر بازده مورد انتظار، راهبردهای سرمایه گذاری مختلفیمعرفی و توصیه شده است، یکی از این راهبردها، راهبرد سرمایه گذاری معکوس می باشد، این راهبرد بر اساسفرضیۀ واکنش بیش از اندازه سرمایه گذاران می باشد. با این وجود اطلاع از نحوه کاربرد راهبرد سرمایه گذاریمعکوس می تواند به سرمایه گذاران در انتخاب سهام مناسب جهت رسیدن به حداکثر بازدهی کمک کند. اینتحقیق به بررسی کسب بازده با استفاده از راهبرد سرمایه گذاری معکوس و تحلیل حساسیت شاخص های مالیدر بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. به منظور اجرای تحقیق، ابتدا دوره زمانی تحقیق به 16 دوره تشکیل ونگهداری تقسیم شده و در دوره تشکیل بر اساس 11 متغیر تحقیق(فروش، سودعملیاتی، جریان وجوه نقد عملیاتی،بازده سهام، نسبت فروش به دارایی ها، نسبت سودعملیاتی به سرمایه گذاری، نسبت جریان نقد عملیاتی بهسرمایه گذاری، بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام، سود هر سهم و نسبت سودخالص به فروش) شرکتها به دو پرتفوی برنده و بازنده تقسیم می شوند و سپس در دوره نگهداری، بازده پرتفوی های برنده و بازندهمحاسبه و مورد مقایسه قرار می گیرد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان می دهد که با استفاده از راهبرد سرمایهگذاری معکوس می توان در بورس اوراق بهادار تهران بازده کسب کرد و همچنین سرمایه گذاران در هر دورهتشکیل و نگهداری مختلف به متغیرهای خاصی واکنش بیش از اندازه نشان می دهند.
تفاصيل المقالة
در این مقاله از مدل تحلیل ممیزی درجه دوم ) QDF ) 1 و مدل هیبریدی الگوریتم ژنتیک بر مبنای شبکهعصبی مصنوعی ) ANN-GA ) 2 برای تخمین دستکاری قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شدهاست. در این تحقیق، ابتدا با استفاده از روش غربالگری، نمونه ای به حجم 543 شرکت پذیرفته أکثر
در این مقاله از مدل تحلیل ممیزی درجه دوم ) QDF ) 1 و مدل هیبریدی الگوریتم ژنتیک بر مبنای شبکهعصبی مصنوعی ) ANN-GA ) 2 برای تخمین دستکاری قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شدهاست. در این تحقیق، ابتدا با استفاده از روش غربالگری، نمونه ای به حجم 543 شرکت پذیرفته شده در بورساوراق بهادار تهران انتخاب و اطلاعات مربوط به شاخص های قیمت و بازده نقدی ) TEDPIX (، قیمت پایانی،نوسان قیمت پایانی و حجم معاملات در بازه زمانی سال های 1531 تا 1531 گردآوری گردید. سپس بابه کارگیری آزمون وابستگی دیرش و آزمون سلسله و با استفاده از متغیر قیمت و بازده نقدی، شرکت های منتخببه دو دسته دستکاری قیمت شده و دستکاری قیمت نشده تقسیم شدند. سپس با بررسی نمودار روند تغییراتشاخص قیمت و بازده نقدی و حجم معاملات در مورد شرکت های دستکاری قیمت شده، تاریخ شروع دستکاریقیمت تعیین گردید. در گام بعدی، با استفاده از تابع تحلیل ممیزی درجه دوم ) QDF ( و همچنین الگوریتم ژنتیکبر مبنای شبکه عصبی مصنوعی و با استفاده از متغیرهای قیمت پایانی، نوسان قیمت پایانی و حجم معاملات و بابه کارگیری اطلاعات یک سال قبل از شروع دستکاری قیمت سهام برای شرکت های دستکاری قیمت شده واطلاعات چهار ساله برای شرکت های دستکاری قیمت نشده، مدل هایی برای پیش بینی دستکاری قیمت سهامطراحی گردید. در پایان توانایی پیش بینی مدل ها مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، تواناییپیش بینی مدل تحلیل ممیزی درجه دوم نسبت به مدل الگوریتم ژنتیک بر مبنای شبکه عصبی مصنوعی بهترمی باشد.
تفاصيل المقالة
علاقه به برند یک مفهوم مهم در روابط برند- مشتری است و مدیران برند در تلاش برای ایجاد برندهایی محبوب هستند، اما این مفهوم در تحقیقات بازاریابی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین تأثیر تصویر و شخصیت برند بر علاقه به برند در تحقیقات تجربی محدودی مورد بررسی قرار گرفته اس أکثر
علاقه به برند یک مفهوم مهم در روابط برند- مشتری است و مدیران برند در تلاش برای ایجاد برندهایی محبوب هستند، اما این مفهوم در تحقیقات بازاریابی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین تأثیر تصویر و شخصیت برند بر علاقه به برند در تحقیقات تجربی محدودی مورد بررسی قرار گرفته است؛ لذا این پژوهش با هدف آزمون تأثیر سه مفهوم تجانس شخصیت برند، تجانس تصویر استفاده کننده از برند و تجانس تصویر استفاده از برند بر علاقه به برند، وفاداری به برند، نگرش نسبت به برند و نهایتاً تأثیر این سه متغیر بر تبلیغات شفاهی انجام شده است. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری گردیده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل و تکنیک معادلات ساختاری صورت گرفته است. در این پژوهش، نمونهای متشکل از 200 نفر از صاحبان خودرو با برند هیوندا در شهر یزد انتخاب شده است. این مطالعه شواهدی مبنی بر اینکه سه مفهوم خودتجانسی میتواند تصوری کاملاً متفاوت نسبت به برند در ذهن مصرفکننده ایجاد کنند که متعاقباً بر نگرش، علاقه و وفاداری به برند تأثیرگذار است، ارائه میدهد. یافتهها نشان میدهد که تجانس شخصیت برند و تجانس تصویر استفاده از برند پیشبینی کنندههای قویتری برای علاقه به برند، وفاداری به برند، نگرش نسبت به برند و تبلیغات شفاهی نسبت به تجانس تصویر کاربر برند هستند. نتایج این پژوهش به مدیران بازاریابی توصیه میکند به شخصیت و تصویر برند به عنوان ویژگیهای ناملموس و مزایای سمبلیک کالا توجه خاص مبذول دارند. پیشنهاد میشود تحقیقات آتی جوامع مختلف آماری، برندها و طبقات متفاوتتری از محصولات را مورد بررسی قرار دهند.
تفاصيل المقالة
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگیهای منتخب فردی بر رفاه حسابداران حرفهای با توجه به نقش میانجی اخلاق اسلامی و جو اخلاقی سازمان است. با استفاده از متغیرویژگیهای منتخب فردی به عنوان متغیر مستقل و متغیر رفاه ذهنی (رضایت از زندگی) به عنوان متغیر وابسته و متغیر اخلاق اس أکثر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگیهای منتخب فردی بر رفاه حسابداران حرفهای با توجه به نقش میانجی اخلاق اسلامی و جو اخلاقی سازمان است. با استفاده از متغیرویژگیهای منتخب فردی به عنوان متغیر مستقل و متغیر رفاه ذهنی (رضایت از زندگی) به عنوان متغیر وابسته و متغیر اخلاق اسلامی و جو اخلاقی سازمان به عنوان متغیرهای میانجی مدل تحقیق شکل گرفته است. روشتحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیقی همبستگی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این تحقیق، حسابداران و حسابرسان فعال در شرکتهای مختلف سطح استان یزد بوده و از روش نمونهگیری تصادفی استفاده و تعداد 210 نمونه قابل قبول جمعآوری گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده نرم افزار لیزرل انجام شده و نتایج تحقیق نشان داد که ویژگیهای منتخب فردی از طریق جو اخلاقی سازمان بر روی رفاه تاثیر مثبت میگذارد، ولی از طریق اخلاق اسلامی تاثیری ندارد.
این تحقیق میتواند در راستای نتایج حاصل از آن، به دلیل ارائهی اطلاعات مفید در حوزهی رفاه، برای محققان و افراد شاغل در زمینه حسابداری و حسابرسی ارزشمند باشد. به علاوه، پیشنهاداتی را برای بهبود و اثربخشی بیشتر نتایج حاصل از آن ارائه میدهد
تفاصيل المقالة
در این مقاله از مدل تحلیل ممیزی DA 1 و مدل هیبریدی الگوریتم ژنتیک بر مبنای شبکه عصبی مصنوعیANN-GA 2 برای تخمین دستکاری قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. در این پژوهش،ابتدا با استفاده از روش غربالگری، نمونه ای به حجم 543 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق أکثر
در این مقاله از مدل تحلیل ممیزی DA 1 و مدل هیبریدی الگوریتم ژنتیک بر مبنای شبکه عصبی مصنوعیANN-GA 2 برای تخمین دستکاری قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. در این پژوهش،ابتدا با استفاده از روش غربالگری، نمونه ای به حجم 543 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخابو اطلاعات مربوط به شاخص های قیمت و بازده نقدی TEDPIX ، قیمت پایانی، نوسان قیمت پایانی و حجممعاملات در بازه زمانی سال های 1531 تا 1531 گردآوری گردید. سپس با به کارگیری آزمون وابستگی دیرش 5 ،آزمون ضرایب کشیدگی و چولگی 4 و آزمون سلسله 3 و با استفاده از متغیر قیمت و بازده نقدی، شرکت های منتخببه دودسته دستکاری قیمت شده و دستکاری قیمت نشده تقسیم شدند. سپس با بررسی نمودار روند تغییراتشاخص قیمت و بازده نقدی و حجم معاملات در مورد شرکت های دستکاری قیمت شده، تاریخ شروع دستکاریقیمت تعیین گردید. در گام بعدی، با استفاده از تابع تحلیل ممیزی خطی ) LDF ) 6 و تابع تحلیل ممیزی درجه دوم( QDF ) 1 و همچنین الگوریتم ژنتیک بر مبنای شبکه عصبی مصنوعی و با استفاده از متغیرهای قیمت پایانی، نوسانقیمت پایانی و حجم معاملات و با به کارگیری اطلاعات یک سال قبل از شروع دستکاری قیمت سهام برایشرکت های دستکاری قیمت شده و اطلاعات چهارساله برای شرکت های دستکاری قیمت نشده، مدل هایی برایپیش بینی دستکاری قیمت سهام طراحی گردید. در پایان توانایی پیش بینی مدل ها موردبررسی قرار گرفت. با توجهبه نتایج به دست آمده، توانایی پیش بینی مدل تحلیل ممیزی درجه دوم نسبت به مدل تحلیل ممیزی خطی و مدلالگوریتم ژنتیک بر مبنای شبکه عصبی مصنوعی بهتر هست.
تفاصيل المقالة
موضوع جهانی شدن و افزایش پیچیدگیهای تجاری به همراه پیشرفت چشمگیر در فناوری منجر به توسعهروشها و تکنیکهای حسابداری مدیریت شده است. از طرفی امروزه با توجه به رشد و اهمیت فزاینده اینتکنیکها، ارزیابی عملکرد آن ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر با هدف بررسی ک أکثر
موضوع جهانی شدن و افزایش پیچیدگیهای تجاری به همراه پیشرفت چشمگیر در فناوری منجر به توسعهروشها و تکنیکهای حسابداری مدیریت شده است. از طرفی امروزه با توجه به رشد و اهمیت فزاینده اینتکنیکها، ارزیابی عملکرد آن ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر با هدف بررسی کارایی وتحلیل حساسیت تکنیک های عملیاتی حسابداری مدیریت در بهبود عملکرد شرکتها صورت گرفته است. اینپژوهش از نظر نوع، کاربردی و از نظر زمانی، تک مقطعی محسوب میشود. استراتژی به کارگرفته شده، استراتژیتحلیل مبتنی بر مدلسازی ریاضی و با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها میباشد و جمع آوری اطلاعات بااستفاده از دو شیوه مستندات و پرسشنامه انجام گرفته است. همچنین دامنه مکانی تحقیق، شرکتهای داروسازیپذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و دامنه زمانی آن سال 1390 میباشد. با طراحی و اجرای مدل مناسبتحلیل پوششی دادهها، میزان کارایی شرکتهای داروسازی پذیرفته شده در بورس تهران مشخص شد که نتایجمدلها حاکی از آن است که تعداد 8 شرکت که معادل 53 درصد شرکت های داروسازی می باشند، دارای کاراییکامل یعنی یک بودند. همچنین در پایان با استفاده از تحلیل حساسیت در مدلهای تحلیل پوششی دادهها، ورودی وخروجیهای حساس برای شرکتهای داروسازی مشخص گردید.
تفاصيل المقالة
مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی
,
العدد2,السنة
3
,
تابستان
1402
هدف: هدف پژوهش حاضر مروری جامع بر تحقیقات بینالمللی موجود پیرامون اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران میباشد.روش: این مطالعه از نوع پژوهشهای کاربردی علمسنجی بوده و با استفاده از دو تحلیل همرخدادی واژگان و همتألیفی کشورها انجام شده است. جامعه آم اری پژوهش شام أکثر
هدف: هدف پژوهش حاضر مروری جامع بر تحقیقات بینالمللی موجود پیرامون اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران میباشد.روش: این مطالعه از نوع پژوهشهای کاربردی علمسنجی بوده و با استفاده از دو تحلیل همرخدادی واژگان و همتألیفی کشورها انجام شده است. جامعه آم اری پژوهش شامل تمام تولیدات علمی حوزه اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران بوده که از میان آنها 608 مقاله که در بازه زمانی 1971- 2022 در پایگاه وبآوساینس نمایه شده بودند، انتخاب و با استفاده از نرمافزار VOSviewer مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج حاصل از همرخدادی واژگان و همتألیفی کشورها نشان داد که واژههای اخلاق، عملکرد و مدیریت جزء پرتکرارترین واژهها در زمینه اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران بوده و کشور آمریکا با انتشار 47 مقاله بیشترین همکاری علمی را داشته است. همچنین براساس نتایج همرخدادی واژگان و همکاری علمی کشورها مشخص گردید که واژه اخلاق عمدتاً با واژگان مسئولیتپذیری، اخلاق تجاری و عملکرد ارتباط داشته است. نقشه همتألیفی کشورها، عدم حضور کشور ایران در بین سایر کشورها را به رخ میکشد. کشورهایی مانند بحرین، آذربایجان در این زمینه مراحل اولیه و بلوغ خود را طی میکنند.نتیجهگیری: با بررسی روند انتشار مقالات میتوان دریافت که تولیدات علمی در حوزه اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران سیر صعودی داشته است.
تفاصيل المقالة
هدف از این پژوهش تحلیل موضوعی و مصورسازی مقالات حوزه سواد مالی است که با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان و همتألیفی به بررسی و شناسایی روابط معنایی میان کلیدواژگان حوزه سواد مالی در بازه زمانی(بدون محدودیت) 1964 – 2022 در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس پرداخته شده أکثر
هدف از این پژوهش تحلیل موضوعی و مصورسازی مقالات حوزه سواد مالی است که با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان و همتألیفی به بررسی و شناسایی روابط معنایی میان کلیدواژگان حوزه سواد مالی در بازه زمانی(بدون محدودیت) 1964 – 2022 در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس پرداخته شده است. در نهایت 566 مقاله از پایگاه مورد بررسی استخراج و با استفاده از نرمافزار ویس ویور نسخه 1.6.19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داده که حوزه سواد مالی با کلماتی چون تحصیلات، دانش، نگرش، اعتبار، عملکرد، دانش مالی و خودکارآمدی در ارتباط بوده و واژه "سواد مالی" پرتکرارترین واژه از لحاظ فراوانی و با داشتن 186 رخداد دارای بیشترین همرخدادی است. بر اساس نتایج همتألیفی کشورها نیز مشخص گردید آمریکا، چین و انگلستان جزء کشورهای فعال جهان میباشند. در نهایت نتایج نقشه همتألیفی نویسندگان نیز نشان داد لوساردی و آناماریا بیشترین همکاری را باهم داشتهاند. این مطالعه نهتنها به گسترش پایگاه دانش در مورد موضوع تحقیق کمک نموده، بلکه به درک سیر تکاملی سواد مالی و حوزههای مرتبط با آن نیز کمک مینماید.
تفاصيل المقالة
یکی از موارد مهم در برنامه ششم توسعه، موضوع صنعت بیمه است، صنعتی که اگر ترقی یابد، در ایجاد و استحکام اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار خواهد بود. ارزیابی کارایی، جزء عناصر اصلی چرخه بهرهوری است و به عنوان سیستم کنترلی برای دیگر ارکان چرخه مزبور عمل میکند. در این پژوهش برای ار أکثر
یکی از موارد مهم در برنامه ششم توسعه، موضوع صنعت بیمه است، صنعتی که اگر ترقی یابد، در ایجاد و استحکام اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار خواهد بود. ارزیابی کارایی، جزء عناصر اصلی چرخه بهرهوری است و به عنوان سیستم کنترلی برای دیگر ارکان چرخه مزبور عمل میکند. در این پژوهش برای ارزیابی کارایی بیمه های دولتی و خصوصی، مدلی جامع با استفاده از مدل های تحلیل پوششی دادهها طراحی گردیده که از دقت و صحت بالایی برخوردار می باشد. مدل مزبور به دلیل در نظر گرفتن عامل زمان به عنوان واحد تصمیمگیرنده مدل پویای تحلیل پنجره ای داده ها نام گرفته است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از ادبیات موضوع و نظر خبرگان مراکز تحقیقاتی، معیارهای ارزیابی به دست آمده، سپس با استفاده از تحلیل پنجره ای داده ها طی سال های 1385 تا 1391، کارایی هر واحد مشخص می شود و در نهایت واحدها رتبه بندی می شوند. با بررسی مطالعات انجام شده سه شاخص جمع تعداد کارکنان، تعداد کل شعب و کل دارایی ها به عنوان ورودی و پنج شاخص خسارت پرداختی، تعداد بیمه نامه های صادره، تعدادخسارت های پرداختی، درآمد حق بیمه تولیدی و سود و زیان خالص به عنوان خروجی مدل در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بیمه ملت برای تمام سال ها در سطح کارایی کامل نسبت به سایر بیمه های رقیب قرار دارد.
تفاصيل المقالة
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد2,السنة
8
,
تابستان
1395
نیاز به بهای تمام شده دقیق و به موقع مدیران را بسوی روش های نوینی چون هزینه یابی فعالیت محور سوق داده است. این مطالعه به تعیین سرانه عملکردی بیمه درمانی براساس روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در اداره کل بیمه خدمات درمانی استان یزد، طی سال 1393 می پردازد. ابتدا هزینه درم أکثر
نیاز به بهای تمام شده دقیق و به موقع مدیران را بسوی روش های نوینی چون هزینه یابی فعالیت محور سوق داده است. این مطالعه به تعیین سرانه عملکردی بیمه درمانی براساس روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در اداره کل بیمه خدمات درمانی استان یزد، طی سال 1393 می پردازد. ابتدا هزینه درمانی انجام شده براساس روش رهگیری مستقیم، به گروه های مورد نظر اختصاص یافت. سپس هزینه های سربار بر اساس روش ABC به این گروه ها تخصیص یافته و بهای تمام شده خدمات ارائه شده محاسبه و در پایان نیز حق سرانه عملکردی بیمه درمان، با تقسیم مجموع هزینه ها بر تعداد جمعیت بیمه شده تحت پوشش هر گروه تعیین شد.بر اساس یافته ها، مجموعه فعالیتهای اداره مورد مطالعه، در 12گروه کلی قابل ارائه است. سرانه عملکردی بیمه درمان، بین گروه های مورد مطالعه از 50466 ریال در گروه زیر یکسال زنان تا 698202 ریال در گروه 85 تا 90سال مردان در نوسان بوده و بالاترین سرانه درمانی در خدمت بستری جنس زن بین سنین 70 تا 75 و مردبین 75 تا 80 به ترتیب به مبلغ 384147 و 453372 ریال می باشد.
تفاصيل المقالة
سواد مالی توانایی استفاده از دانش و مهارت برای مدیریت تصمیمات پولی درست و موثر است. مطالعه حاضر با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد به ارائه الگویی جهت آموزش سواد مالی در ایران میپردازد. این پژوهش از حیث پارادایم های غالب پژوهش، در گروه تفسیری قرار میگیرد. جهت ج أکثر
سواد مالی توانایی استفاده از دانش و مهارت برای مدیریت تصمیمات پولی درست و موثر است. مطالعه حاضر با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد به ارائه الگویی جهت آموزش سواد مالی در ایران میپردازد. این پژوهش از حیث پارادایم های غالب پژوهش، در گروه تفسیری قرار میگیرد. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شده است. مصاحبه شوندگان این پژوهش را متخصصین و اساتید حسابداری و مالی تشکیل داده اند. دادههای پژوهش به روش کدگذاری باز که مختص رویکرد زمینه ای است مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقولات مفهومی، اصلی و کلان استخراج و در نهایت الگوی آموزش سواد مالی شامل عوامل علی، ساختاری، مداخله گر و همچنین راهبردها جهت آموزش سواد مالی و پیامدهای پیاده سازی سیستم صحیح آموزش سواد مالی ارائه گردیده است. با توجه به نتایج پژوهش مقوله اصلی شامل آموزش سرفصلهای کلی، مدیریت درآمد و پس انداز، مدیریت ریسک و مدیریت مخارج میباشد که جهت طرح، تدوین و اجرای برنامه آموزش سواد مالی در ایران میتوان از آن بهره برد.
تفاصيل المقالة
تلاشهای اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده که حداکثر نت یجه را با کمتر ین امکانات و عوامل موجود به دست آورد، این تمایل را میتوان دستیابی به کارایی و بهره وری قلمداد نمود. دراین راستا می بایست میزان کارایی و بهرهوری سازمانها مورد محاسبه قرار گیرد تا از این طریق در تصم أکثر
تلاشهای اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده که حداکثر نت یجه را با کمتر ین امکانات و عوامل موجود به دست آورد، این تمایل را میتوان دستیابی به کارایی و بهره وری قلمداد نمود. دراین راستا می بایست میزان کارایی و بهرهوری سازمانها مورد محاسبه قرار گیرد تا از این طریق در تصمیمگیری های آتی روند رشد اقتصادی آنها برنامه ریزی گردد. بانکها به عنوان یکی از مهمترین واحدهای اقتصادی هستند که میتوانند با عملیات وسیع بانکی شرایط مناسبی را برای رشد و پیشرفت در بخش های اقتصادی یک کشورفراهم آورند. با توجه به نقش بسیار پر اهمیت بانک ها در اقتصادایران عملکرد نادرست و ناسالم آن ها می تواند بحران هایی را ایجاد نماید. از این رو در این مقاله میزان کارایی و بهره وری بانک های تجاری ایران با استفاده از مدل ترکیبی تاپسیس فازی، تحلیل پوششی داده ها و شاخص بهره وری مالم کوئیست طی دوره زمانی 1386 تا 1390 مورد ارزیابی قرار گرفته است. در اجرای این مدل ترکیبی ابتدا اهمیت نهاده ها (جمع کل دارایی ها، حقوق صاحبان سهام، مجموع هزینه ها و جمع کل بدهی ها) و ستاده ها (مجموع درآمدها، بانکداری الکترونیک، مانده تسهیلات اعطایی و مطالبات و معاملات ارزی) با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی محاسبه شد تا بعدا در تکنیک تحلیل پوششی داده ها و شاخص بهره وری مالمکوئیست مورد استفاده قرار گیرد. نتایج تحقیق نشان می دهد که در میان نهاده ها، شاخص جمع کل دارایی ها و در می ان ستاده ها، شاخص مانده تسهیلات اعطایی و مطالبات دارای بیشترین اهمیت بوده است. نتایج حاصل از کارایی بانک ها حاکی از آن است که برای تمام سال های ارزیابی بانک های قرض الحسنه مهر ایرانیان، سینا، سرمایه، پاسارگاد، کارآفرین، مسکن، توسعه صادرات و اقتصاد نوین در میان بانک های منتخب دارای بهترین عملکرد می باشند. همچنین نتایج حاصل از بهره وری حاکی از آن است که برای سال های 1386 تا 1390 به جز برای بانک های ملی، ملت، صنعت و معدن، صادرات، سپه، تجارت، کشاورزی، پارسیان، کارآفرین و پست بانک که متوسط نرخ بهره وری آن ها در بازه مورد بررسی رشد بالاتر از مقدار یک بوده است برای سایر بانک ها متوسط نرخ بهره وری منفی بوده است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications