-
المقاله
1 - The Factors Determining the Transparency of Financial Information: Presentation of a mental model by cognitive mapping techniqueAdvances in Mathematical Finance and Applications , العدد 2 , السنة 9 , بهار 2024The purpose of this study is to examine the factors affecting the transparency of financial information by the experts and their understanding of the factors influencing financial transparency. The research methodology is based on qualitative approach and has been done أکثرThe purpose of this study is to examine the factors affecting the transparency of financial information by the experts and their understanding of the factors influencing financial transparency. The research methodology is based on qualitative approach and has been done with cognitive mapping technique. The basis of this qualitative analysis is experience, knowledge and expertise of 15 experts and professors of the universities of Mashhad which is conducted with a semi-structured interview. Using structural analysis method, at first 44 factors were identified .In the screening stage, experts had the most consensus among the five factors. And in the last step, the experts compared these five factors in the binary matrix of interaction and from 0 to 3 were valued. Then the MIC_MAC software extracted the cognitive map and its graph and the results were analyzed. The result of this study showed that the company's characteristics, including size of company, ownership, board of directors, financial ratios, profitability, and audit quality of the company have the most impact on information transparency. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بررسی تأثیر عوامل فنی سازمانی و محیطی بر عملکرد مالی با نقش میانجی استفاده از رسانههای اجتماعی در شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهدپیشرفت های مالی و سرمایه گذاری , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1401هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل فنی سازمانی و محیطی بر عملکرد مالی با نقش میانجی استفاده از رسانههای اجتماعی در شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهد میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش کاربردی و از نوع پژوهشهای علّی و توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل فاز یک أکثرهدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل فنی سازمانی و محیطی بر عملکرد مالی با نقش میانجی استفاده از رسانههای اجتماعی در شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهد میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش کاربردی و از نوع پژوهشهای علّی و توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل فاز یک شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهد با ۴۵۰ نفر بود که طبق جدول مورگان، ۲۰۸ نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بومیسازی شده مبتنی بر پژوهش تاجالدین و همکاران (2018) بوده که از روایی همگرا، واگرا و تحلیل عاملی تأیید جهت بررسی روایی و از پایایی ترکیبی و آلفا کرونباخ برای محاسبه پایایی استفاده شد. جهت بررسی فرضیهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس بهرهگیری شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد عوامل فنی و عوامل سازمانی دارای تأثیر مثبت و معنادار بر استفاده از رسانه اجتماعی هستند؛ اما تأثیر عامل محیطی بر استفاده از رسانه اجتماعی مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین نتایج نشان داد استفاده از رسانه اجتماعی بر بهبود عملکرد مالی شرکتها تأثیرگذار است و نقش میانجی نیز در تأثیر عوامل سازمانی و فنی بر عملکرد مالی شرکتها ایفا مینماید. اما نقش میانجی استفاده از رسانه اجتماعی در تأثیر عامل محیطی بر عملکرد مالی مورد تأیید قرار نگرفت.اصالت / ارزشافزوده علمی: یافتههای پژوهش نشان میدهد که گرایش کارآفرینانه بهعنوان عاملی در جهت استفاده از رسانه اجتماعی عمل میکند. ازاینرو شرکتهای برخوردار از فعالیتهای کارآفرینانه و نوآورانه در محصولات باید به استفاده از رسانه اجتماعی بهعنوان ابزاری جهت پیشبرد فروش بنگرند. رسانه اجتماعی ازآنجاکه در کشور ما مورد استقبال عموم مردم میباشد، میتواند بهسرعت محصولات جدید را به مصرفکنندگان معرفی نماید و ازاینرو شرکتها میتوانند با استفاده از رسانه اجتماعی مزیت رقابتی خود را تقویت نمایند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تاثیر ویژگی های شخصیتی بر ادراک ریسک سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار ؛ تحلیل نقش میانجی تمایل به ریسکپیشرفت های مالی و سرمایه گذاری , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1400پژوهش پیشرو باهدف بررسی تأثیر ویژگی‎های شخصیتی بر ادراک ریسک باتوجهبه نقش میانجی تمایل به ریسک در بین سرمایه‎گذاران بورس اوراق بهادار مشهد، انجام شده است. از آن جا که ادراک ریسک و تمایل به ریسک و نوع مواجهه با ریسک در افراد مختلف تحتتأثیر ویژگیهای شخصیتی افر أکثرپژوهش پیشرو باهدف بررسی تأثیر ویژگی‎های شخصیتی بر ادراک ریسک باتوجهبه نقش میانجی تمایل به ریسک در بین سرمایه‎گذاران بورس اوراق بهادار مشهد، انجام شده است. از آن جا که ادراک ریسک و تمایل به ریسک و نوع مواجهه با ریسک در افراد مختلف تحتتأثیر ویژگیهای شخصیتی افراد متفاوت است، در پژوهش حاضر 5 فرضیه طراحی شده است که با مراجعه به 54 کارگزاری واقع در مشهد تعداد اعضای جامعه 411 نفر برآورد شد که بر اساس این فرمول کوکران و روابط بین آن، حجم نمونه 117 نفر تعیین گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که تنها ویژگیهای برونگرایی و گشودگی شخصیتی افراد از طریق تمایل به ریسک آنان بر ادراک ریسک این افراد تأثیر دارد و ویژگی‎های روان رنجوری، وظیفهشناسی و سازگاری افراد از طریق تمایل به ریسک آنان بر ادراک ریسک این افراد تأثیر ندارد. تفاصيل المقالة