بررسی تأثیر عوامل فنی سازمانی و محیطی بر عملکرد مالی با نقش میانجی استفاده از رسانههای اجتماعی در شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهد
الموضوعات :
سید مرتضی غیور باغبانی
1
(گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.)
احمد ناطق گلستان
2
(گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، ایران.)
فاطمه گل سرخ آبادی
3
(گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.)
ناصر زینبی
4
(گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائنات، ایران.)
الکلمات المفتاحية: عملکرد مالی, عوامل سازمانی, رسانههای اجتماعی, عوامل فنی, عامل محیطی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل فنی سازمانی و محیطی بر عملکرد مالی با نقش میانجی استفاده از رسانههای اجتماعی در شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهد میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش کاربردی و از نوع پژوهشهای علّی و توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل فاز یک شرکتهای شهرک صنعتی توس مشهد با ۴۵۰ نفر بود که طبق جدول مورگان، ۲۰۸ نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بومیسازی شده مبتنی بر پژوهش تاجالدین و همکاران (2018) بوده که از روایی همگرا، واگرا و تحلیل عاملی تأیید جهت بررسی روایی و از پایایی ترکیبی و آلفا کرونباخ برای محاسبه پایایی استفاده شد. جهت بررسی فرضیهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس بهرهگیری شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد عوامل فنی و عوامل سازمانی دارای تأثیر مثبت و معنادار بر استفاده از رسانه اجتماعی هستند؛ اما تأثیر عامل محیطی بر استفاده از رسانه اجتماعی مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین نتایج نشان داد استفاده از رسانه اجتماعی بر بهبود عملکرد مالی شرکتها تأثیرگذار است و نقش میانجی نیز در تأثیر عوامل سازمانی و فنی بر عملکرد مالی شرکتها ایفا مینماید. اما نقش میانجی استفاده از رسانه اجتماعی در تأثیر عامل محیطی بر عملکرد مالی مورد تأیید قرار نگرفت.اصالت / ارزشافزوده علمی: یافتههای پژوهش نشان میدهد که گرایش کارآفرینانه بهعنوان عاملی در جهت استفاده از رسانه اجتماعی عمل میکند. ازاینرو شرکتهای برخوردار از فعالیتهای کارآفرینانه و نوآورانه در محصولات باید به استفاده از رسانه اجتماعی بهعنوان ابزاری جهت پیشبرد فروش بنگرند. رسانه اجتماعی ازآنجاکه در کشور ما مورد استقبال عموم مردم میباشد، میتواند بهسرعت محصولات جدید را به مصرفکنندگان معرفی نماید و ازاینرو شرکتها میتوانند با استفاده از رسانه اجتماعی مزیت رقابتی خود را تقویت نمایند.
واحدیفرد، سعید. (1394). شبکههای اجتماعی: قابلیتها و تهدیدها. فصلنامه رهآورد نور، (۴۲)، 12-6.
Mayfield, A. (2008). What is social media? Retrieved 12th July, 2011, from www.icrossing.co.uk.
_||_