رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد4,السنة
11
,
پاییز
1396
هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت دبیران، ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیطکاری در دبیرستانهای شهر اصفهان بود. در این پژوهش از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران دبیرستانهای دوره دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-139 أکثر
هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت دبیران، ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیطکاری در دبیرستانهای شهر اصفهان بود. در این پژوهش از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران دبیرستانهای دوره دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 و برابر با 3690 نفر بود که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 351 نفر انتخاب شدند.بمنظوراندازه گیریمتغیرهاازسهپرسشنامهخلاقیت بر اساس نظریه رندسیپ (1979)، پرسشنامه رهبری خدمتگزار بر اساس نظریه پترسون (2003) و پرسشنامه معنویت محیطکاری بر اساس نظریه میلیمن و همکاران (2003) استفاده گردید و پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 ، 97/0 و 91/0 تعیین شد.یافتههای پژوهش نشان داد بین خلاقیت دبیران با ادراک آنان از رهبری خدمتگزار و معنویت محیط کاری رابطه مستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد(01/0p≤). همچنین بین ادراک دبیران از رهبری خدمتگزار با ادراک آنان از معنویت محیط کاری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و از میان مؤلفههای رهبری خدمتگزار فقط مؤلفه قابلیت اعتماد؛ و از بین مؤلفههای معنویت محیطکاری، معناداری در کار بهترین مؤلفه برای پیش بینی خلاقیت دبیران بودند. لذابه مدیران مدارس توصیه میشود از طریق ایجاد جو اعتماد در مدرسه، احساس معناداری در کار، شرایط لازم برای توانمندسازی دبیران در زمینه خلاقیت آنان را فراهم سازند.
تفاصيل المقالة
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد1,السنة
6
,
بهار
1396
چکیده: زمینه:درعصردانایی،دانش ومدیریت آن یکی ازضروریات اصلی سازمان های آموزشی است .دراین فرآیند مدیران نقشی اساسی به عهده دارند. هدف: بررسی رابطه بین مهارت های سه گانه مدیریتی ومدیریت دانش بانقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران نواحی شش گانه آموزش و پرورش شهر أکثر
چکیده: زمینه:درعصردانایی،دانش ومدیریت آن یکی ازضروریات اصلی سازمان های آموزشی است .دراین فرآیند مدیران نقشی اساسی به عهده دارند. هدف: بررسی رابطه بین مهارت های سه گانه مدیریتی ومدیریت دانش بانقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران نواحی شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-94 . روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران و دبیران دبیرستانهای متوسطه دوم میباشد. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای متناسب با حجم و برای محاسبه حجم نمونهها از فرمول کوکران و جداول مورگان استفاده شده است. 185 نفر از مدیران به پرسشنامه استاندارد تفکرخلاق تورنس باضریب پایایی88/. و370 نفر از دبیران به پرسشنامههای محقق ساخته مدیریت دانش و مهارتهای مدیریتی براساس نظریه نونوکا وتاکوچی ونظریه رابرت کاتز باضریب پایایی97/. و97/.پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روشهای آماری و مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای spss ولیزرل موردتحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین مهارتهای مدیریتی و مدیریت دانش درسطح p<./05رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون بهترین پیشبینی کننده مدیریت دانش در گام اول مهارت انسانی، در گام دوم مهارت فنی و در گام سوم مهارت ادراکی بوده است. در رابطه مدیریت دانش و مهارت های مدیریتی تفکر خلاق نقش میانجی دارد. شاخصهای ارزیابی برازش مدل، مانند GFI وRMSR نشان دهندة برازش مناسب الگوی مفهومی پژوهش میباشند. نتیجهگیری: اجرای سیستم مدیریت دانش نیازمند داشتن مهارتهای مدیریتی ازسوی مدیران است.دراین فرایند ویژگی تفکر خلاق می تواند نقش میانجی ایفا نماید.
تفاصيل المقالة
چکیده: هدف این پژوهش بررسی سطح روحیه معلمان و دبیران مدارس آباده می‎باشد. در این راستا، سؤالاتی در قالب ابعاد دهگانه روحیه (ارتباطات مؤثر بین معلمان و مدیران، رضایت شغلی، تشریک مساعی، رفاه اقتصادی، حجم کارآموزشی، مسایل برنامه درسی، موقعیت اجتماعی، حمایت جامعه از آمو أکثر
چکیده: هدف این پژوهش بررسی سطح روحیه معلمان و دبیران مدارس آباده می‎باشد. در این راستا، سؤالاتی در قالب ابعاد دهگانه روحیه (ارتباطات مؤثر بین معلمان و مدیران، رضایت شغلی، تشریک مساعی، رفاه اقتصادی، حجم کارآموزشی، مسایل برنامه درسی، موقعیت اجتماعی، حمایت جامعه از آموزش و پرورش، خدمات و تسهیلات آموزشی و فشارهای اولیای منطقه) از نظر معلمان و دبیران و با توجه به متغیرهایی مثل جنسیت، میزان تحصیلات، سنوات خدمت و دوره تحصیلی تدوین گردید.
روش پژوهش مورد استفاده توصیفی- پیمایشی وجامعه‎ی آماری این پژوهش همه‎ی معلمان و دبیران مدارس شهرستان آباده می‎باشد که با روش نمونه‎گیری طبقه‎ای متناسب با حجم تعداد 200 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‎گیری یک پرسشنامه 100 سؤالی اقتباس شده از بنتلی و ریمپل (1970) بود که به‎وسیله آن سطح روحیه معلمان اندازه‎گیری شد. در تجزیه و تحلیل داده‎ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای t تک متغیره، تحلیل واریانس چند متغیره و فریدمن) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روحیه معلمان و دبیران در ابعاد (ارتباطات، رضایت شغلی، تشریک مساعی، مسایل برنامه درسی، خدمات و تسهیلات آموزشی، حجم کار آموزشی و فشارهای اولیای منطقه) بالا و در سایر ابعاد پایین بوده است. همچنین روحیه معلمان و دبیران زن در ابعاد فوق جزو حجم کار آموزشی در مقایسه با معلمان و دبیران مرد بالاتر بوده است و از نظر سنوات خدمت علاوه بر دو بعد فوق در بعد فشارهای منطقه بر معلمان نیز تفاوت معنی‎دار بود. علاوه بر این بین سطح روحیه معلمان دوره‎های مختلف تحصیلی در ابعاد ارتباطات، حجم کار آموزشی، مسایل برنامه درسی، موقعیت اجتماعی، حمایت جامعه از آموزش و پرورش و خدمات و تسهیلات آموزشی تفاوت معنی‎دار وجود داشت.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications