مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد1,السنة
13
,
بهار
1400
هدف تبیین مدل پاردایمی و در ادامه مدل معادلات ساختاری چابکی فرآیند طراحی و توسعه در محصول خودروی جدید ایرانی مبتنی بر نگاه پلتفرمی است. رویکرد پژوهش آمیخته بر مبنای نظریه داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری بوده است. چیستی مساله انحراف از برنامه مصوب 1404 در حوزه تولی أکثر
هدف تبیین مدل پاردایمی و در ادامه مدل معادلات ساختاری چابکی فرآیند طراحی و توسعه در محصول خودروی جدید ایرانی مبتنی بر نگاه پلتفرمی است. رویکرد پژوهش آمیخته بر مبنای نظریه داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری بوده است. چیستی مساله انحراف از برنامه مصوب 1404 در حوزه تولید, صادرات و روندهای نوین جهانی در حوزه توسعه خودرو در برابر بازار پرعطش خودروی ایرانی است. روش گردآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته و ابزار پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نتایج حاصله نشاندهنده نیاز به حرکت موزون توسعه محصول در بستر اکوسیستم دولتی در سرفصلهای ساختاری، راهبردی و زیرساختاری با تمرکز بر فاکتورهایی مانند تدوین نقشه راه آیندهپژوهانه خودروسازی مبتنی بر نسلهای جدید خودروی جهانی، تدوین برنامههای فناوری صنایع پیشین و پسین خودروسازی در سطح ملی، تدوین برنامههای تحریمستیزانه، تأسیس رشته سیاستگذاری خودرو، همکاری شرکتهای دانشبنیان، ایجادعلامت تجاری بومی در خودروسازی ایران،. تدوین برنامه همکاری خودروسازان بر روی پلتفرم مشترک،... میباشد.
تفاصيل المقالة
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1400
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار بر چابکی فرایند طراحی و توسعه محصول جدید در طراحی پلتفرم خودرو با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه حاصل از مبانی نظری و پیشینه تحقیق و در نهایت شناسایی عوامل 20 گانه تاثیرگذار میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان بخش زنجیره فازهای توس أکثر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار بر چابکی فرایند طراحی و توسعه محصول جدید در طراحی پلتفرم خودرو با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه حاصل از مبانی نظری و پیشینه تحقیق و در نهایت شناسایی عوامل 20 گانه تاثیرگذار میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان بخش زنجیره فازهای توسعه محصول شرکت سایپا در جامعه 178 نفری منتخب این فازها بودهاست. مبتنی بر روش تجزیه و تحلیل دادههاباآزمون تی تکنمونهای، نتایج تحقیق بیشترین میانگین رادر عوامل ایدههای خلاق، همکاری تحقیق و توسعه-بازاریابی، تغییرات فنآوری ، بهروزرسانی اطلاعات، پاسخگوئی سریع، تیمهای طراحی، شبکههای نوآوری و... نشان میدهد. نتایج پژوهش حصول راهنمای راهبردهای چابکی حوزه توسعه محصول خودروسازان در راستای جبران انحراف برنامه 1404و تطابق با روندهای جهانی خودرو میباشد.پیشنهادهای پژوهش درحوزههای زیرساختی، ساختاری و راهبردی مانند ایجاد رشته سیاستگذاری خودرو، شناسایی و بومیسازی فنآوری پیشرفته خودرو در راستای تحریم ستیزی، ایجاد مراکز دانشبنیان در خودروسازی ومهندسی همزمان درراستای تمرکز فرآیندی ... سازماندهی شدهاند.
تفاصيل المقالة
صنعت هوافضا یکی از صنایع استراتژیک، فناوربنیان و سرمایهخواه است. یکی از چالشهای مهم در این صنعت تامین مالی مناسب میباشد. از طرفی یکی از روشهای نوین تامین مالی که مبتنی بر وب 2 است تامین مالی جمعی میباشد که امروزه در حوزههای مختلف از جمله کسب و کار و فناوری گسترش ی أکثر
صنعت هوافضا یکی از صنایع استراتژیک، فناوربنیان و سرمایهخواه است. یکی از چالشهای مهم در این صنعت تامین مالی مناسب میباشد. از طرفی یکی از روشهای نوین تامین مالی که مبتنی بر وب 2 است تامین مالی جمعی میباشد که امروزه در حوزههای مختلف از جمله کسب و کار و فناوری گسترش یافته است. با این حال این روش بدلیل ویژگیهای خود برای اجرا در یک صنعت خاص نیاز به طراحی مناسب و تطبیق با صنعت مورد نظر دارد لذا این مقاله بدنبال طراحی مدل تامین مالی جمعی در صنعت هوافضا است. برای طراحی مدل مناسب ابتدا از بررسی روشمند ادبیات موضوع و مطالعات تجربی پلتفرمهای تامین مالی جمعی در دنیا و ایران استفاده شد و سپس با استفاده از مصاحبه گروهی عمیق نیمهساختاریافته با خبرگان به تعیین دقیق ذینفعان، مدلها و مولفههای تامین مالی جمعی در حوزه صنعت هوافضا پرداخته و مدل نهایی تامین مالی جمعی برای صنعت هوافضا طراحی گردید. یافتهها نشان داد که مدل تامین مالی جمعی در صنعت هوافضا دارای 5 ذینفع شامل پلتفرمها و شبکههای اجتماعی، سرمایهخواهان، سرمایهگذاران، نهادهای مالی و نهادهای قانونی و نظارتی است و 8 مولفه قانون، پروژه، کمپین، مزایا، ارتباطات، نزدیکی، انتشار و اعتبار در تامین مالی جمعی نقش دارند.
تفاصيل المقالة
در راهبردهای توسعه اقتصادی، همپایی فناورانه از مهمترین راهبردهای کاهش شکاف فناورانه کشورهای متأخر با رهبران فناوری است که کشورهای متأخر با تقلید، جهش و سرمایهگذاری میتوانند فاصله خود را با رهبران کاهش دهند. در دهه اخیر این راهبرد موردتوجه پژوهشگران بوده ولی بررسیها أکثر
در راهبردهای توسعه اقتصادی، همپایی فناورانه از مهمترین راهبردهای کاهش شکاف فناورانه کشورهای متأخر با رهبران فناوری است که کشورهای متأخر با تقلید، جهش و سرمایهگذاری میتوانند فاصله خود را با رهبران کاهش دهند. در دهه اخیر این راهبرد موردتوجه پژوهشگران بوده ولی بررسیها نشان میدهد که از توجه بهتمامی مؤلفههای مؤثر در همپایی متناسب با زیستبوم صنعت غفلت شده است و بسیاری از تجربیات همپایی ناموفق بودهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد، با توجه به پیچیدگی محیط اقتصادی، کشورها برای همپایی موفق، بخشی نیازمند ارتقاء قابلیتهای فناورانه، متناسبسازی سیاستهای حکمرانی و ارتقاء بهرهوری در منابع فیزیکی هستند. در این پژوهش با تمرکز بر رویکرد فناورانه، با بررسی ادبیات موضوع و تحقیقات میدانی و با استفاده روش پژوهش ترکیبی عوامل مؤثر بر همپایی فناورانه، شناسایی، تحلیل و اولویتبندی شده و مدل پیشنهادی برای همپایی فناورانه صنعت پتروشیمی ایران ارائه شده است. بر اساس نتایج پژوهش به ترتیب، عوامل قابلیتهای تکنیکی و زیرساختی، ادغام در زنجیره ارزش جهانی، حکمرانی، رژیمهای فناورانه، سرمایههای اجتماعی، انباشت ثروت و منابع مالی و جغرافیا، تحریمهای اقتصادی، عوامل و مؤلفههای بازار و نهادسازی بر وقوع همپایی فناورانه در صنعت پتروشیمی ایران مؤثر میباشند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications