تبیین مدل معادلات ساختاری چابکی فرآیند طراحی و توسعه محصول جدید با تمرکز بر طراحی پلتفرم خودروی ایرانی
الموضوعات :مهدیه اتحاد 1 , سینا نعمتی زاده 2 , اعظم رحیمی نیک 3 , منوچهر منطقی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
4 - گروه مدیریت و مهندسی صنایع ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: "توسعه محصول جدید", " چابکی", " مدل پارادایمی ", " نظام دروازه ای",
ملخص المقالة :
هدف تبیین مدل پاردایمی و در ادامه مدل معادلات ساختاری چابکی فرآیند طراحی و توسعه در محصول خودروی جدید ایرانی مبتنی بر نگاه پلتفرمی است. رویکرد پژوهش آمیخته بر مبنای نظریه داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری بوده است. چیستی مساله انحراف از برنامه مصوب 1404 در حوزه تولید, صادرات و روندهای نوین جهانی در حوزه توسعه خودرو در برابر بازار پرعطش خودروی ایرانی است. روش گردآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته و ابزار پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نتایج حاصله نشاندهنده نیاز به حرکت موزون توسعه محصول در بستر اکوسیستم دولتی در سرفصلهای ساختاری، راهبردی و زیرساختاری با تمرکز بر فاکتورهایی مانند تدوین نقشه راه آیندهپژوهانه خودروسازی مبتنی بر نسلهای جدید خودروی جهانی، تدوین برنامههای فناوری صنایع پیشین و پسین خودروسازی در سطح ملی، تدوین برنامههای تحریمستیزانه، تأسیس رشته سیاستگذاری خودرو، همکاری شرکتهای دانشبنیان، ایجادعلامت تجاری بومی در خودروسازی ایران،. تدوین برنامه همکاری خودروسازان بر روی پلتفرم مشترک،... میباشد.
_||_