ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد2,السنة
7
,
تابستان
1396
زمینه: عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فناوریهاست. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و نوآور به جای نیروی انسانی وظیفهای است. از این رو، مدیریت هوشیار بر آن است تا هرچه بیشتر و بهتر درجهت استفاده از ابزاری أکثر
زمینه: عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فناوریهاست. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و نوآور به جای نیروی انسانی وظیفهای است. از این رو، مدیریت هوشیار بر آن است تا هرچه بیشتر و بهتر درجهت استفاده از ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش توان رقابتی خود برآید. هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش مدیریت دانش بر ارتقاء خلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمان نظامی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در شهرستان مراغه پرداخته شده است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی – پیمایشی و همبستگی می-باشد در این پژوهش با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد، اقدام به جمع آوری اطلاعات از کارکنان شده است و سپس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ اقدام به محاسبه پایایی پرسشنامه شده است. که ضریب آلفای کرونباخ این پژوهش 0.86 محاسبه شده است که دال بر پایا بودن پرسشنامههای پژوهش میباشد. یافتهها: با استفاده از آزمون های همبستگی و تحلیل رگرسیون و ...اقدام به بررسی متغیر وابسته و مستقل در این پژوهش شده است. با توجه به نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل فرضیهها میتوان نتیجه گرفت که بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان به نسبت 83% و بین مدیریت دانش و نوآوری کارکنان نیز 73.6% تاثیرگذاری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به نقش مدیریت دانش در سازمانها، به خصوص سازمانهای نظامی، میبایستی با سیاست گذاری مناسب و اتخاذ بودجه کافی، سعی در پیادهسازی کامل و توسعه و بهبود هر چه بیشتر مدیریت دانش در سازمان نظامی ارتش مستقر در شهر مراغه نماییم. در این راستا با توجه به ارتباط مدیریت دانش با خلاقیت و نوآوری کارکنان، شایسته است زیرساختهای لازم و فضای مناسب برای رشد و شکوفایی ایدههای جدید در سازمان و وجود بستههای حمایتی برای تعالی بخشیدن به این پروسه در نظر گرفته شود.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل نقش زنان در فرایند تصمیمگیری خریدهای خانوادگی با درنظر گرفتن تاثیر بازاریابی ویروسی در کلانشهر تبریز میباشد که این تحقیق به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. در این پژوهش برای گردآوری دادهها جه أکثر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل نقش زنان در فرایند تصمیمگیری خریدهای خانوادگی با درنظر گرفتن تاثیر بازاریابی ویروسی در کلانشهر تبریز میباشد که این تحقیق به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. در این پژوهش برای گردآوری دادهها جهت تدوین ادبیات تحقیق از روش کتابخانهای و همچنین به منظور گردآوری داده جهت پاسخ به سؤالات از روش میدانی بهرهگیری شده است. جامعه آماری شامل زنان کلانشهر تبریز که تعداد آنها نامحدود درنظر گرفته شده که حجم نمونه بدست آمده طبق فرمول حجم نمونه نامحدود کوکران برابر با 384 نفر لحاظ گردید. برای انتخاب زنان مورد مطالعه از روش نمونهگیری تصادفی استفاده گردید که برای توصیف دادهها از جدول فراوانی و نمودار ستونی برای متغیرهای جمعیت شناختی و جدول شاخصهای توصیفی و نمودار هیستوگرام برای توصیف شاخص میانگین استفاده و در بخش تحلیلی دادهها، از آزمونهای گوناگون از جمله آزمون کلیموگروف –اسمیرنوف برای نرمال بودن و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و بارهای عاملی و آزمون رگرسیون و آزمون تی و همبستگی پیرسون از نرم افزار SPSS استفاده شد. در نتیجه عوامل موثر بر هریک از متغیرهای پژوهش شناسایی و مدل نهایی و پیشنهادهای کاربردی ارایه گردید.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل نقش زنان در فرایند تصمیم گیری خریدهای خانوادگی با درنظر گرفتن تأثیر بازاریابی ویروسی در کلانشهر تبریز می باشد که این تحقیق به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. در این پژوهش برای گردآوری داده ها جه أکثر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل نقش زنان در فرایند تصمیم گیری خریدهای خانوادگی با درنظر گرفتن تأثیر بازاریابی ویروسی در کلانشهر تبریز می باشد که این تحقیق به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. در این پژوهش برای گردآوری داده ها جهت تدوین ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای و همچنین به منظور گردآوری داده جهت پاسخ به سؤالات از روش میدانی بهره گیری شده است. جامعه آماری شامل زنان کلانشهر تبریز که تعداد آنها نامحدود درنظر گرفته شده که حجم نمونه بدست آمده طبق فرمول حجم نمونه نامحدود کوکران برابر با 384 نفر لحاظ گردید. برای انتخاب زنان مورد مطالعه از روش نمونه گیری تصادفی استفاده گردید که برای توصیف داده ها از جدول فراوانی و نمودار ستونی برای متغیرهای جمعیت شناختی و جدول شاخص های توصیفی و نمودار هیستوگرام برای توصیف شاخص میانگین استفاده و در بخش تحلیلی داده ها، از آزمون های گوناگون از جمله آزمون کلیموگروف –اسمیرنوف برای نرمال بودن و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و بارهای عاملی و آزمون رگرسیون و آزمون تی و همبستگی پیرسون از نرم افزار SPSS استفاده شد. در نتیجه عوامل مؤثر بر هریک از متغیرهای پژوهش شناسایی و مدل نهایی و پیشنهادهای کاربردی ارائه گردید.
تفاصيل المقالة
کارآفرینی مفهومی مبهم و چندبعدی و درک نقش آن در فرآیند رشد، نیازمند یک چارچوب نظری مشخص است، زیرا متغیرهای واسطهای زیادی برای توصیف شیوه تأثیر آن بر رشد اقتصادی وجود دارد. روند توسعه اقتصادی در کشورهای توسعهیافته، بیانگر این واقعیت است که اقتصاد، تحت تأثیر کارآفرینی ا أکثر
کارآفرینی مفهومی مبهم و چندبعدی و درک نقش آن در فرآیند رشد، نیازمند یک چارچوب نظری مشخص است، زیرا متغیرهای واسطهای زیادی برای توصیف شیوه تأثیر آن بر رشد اقتصادی وجود دارد. روند توسعه اقتصادی در کشورهای توسعهیافته، بیانگر این واقعیت است که اقتصاد، تحت تأثیر کارآفرینی است، بهگونهای که کارآفرینان در توسعه اقتصادی، نقش محوری داشتهاند. هدف پژوهش بررسی نقش استراتژیهای کارآفرینی در موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط و اولویت بندی استراتژی ها به روش AHP است. جامعه آماری شامل مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط شهر تبریز بوده که بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت برابر 5850 مدیر و بهمنظور تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان (1970) استفاده شده که تعداد آن برابر 360 نفر که ازنمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. و جهت گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته و جهت بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف و برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی، رگرسیون و آزمون t و برای اولویت بندی استراتژیها از روش AHP استفادهشده است.نتایج بهدستآمده از تحلیل استراتژیهای کارآفرینی نشان میدهد که مناسبترین استراتژی برای توسعه کارآفرینی در کسبوکارهای کوچک و متوسط همکاری با سایر شرکتهای موفق بهمنظور ارتقاء سطح کسبوکار میباشد که در قالب استراتژیهای اکتسابی قرار میگیرد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications