نقش استراتژیهای کارآفرینی در موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط و اولویت بندی استراتژی ها به روش AHP (مورد مطالعه: استان آذربایجان شرقی)
الموضوعات : دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزشعلی اکبر پیوسته 1 , سید محمد منافی 2
1 - استادیار، عضو هیئت علمی گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی اسوه. تبریز. ایران
2 - کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, استراتژی, کسبوکارهای کوچک و متوسط,
ملخص المقالة :
کارآفرینی مفهومی مبهم و چندبعدی و درک نقش آن در فرآیند رشد، نیازمند یک چارچوب نظری مشخص است، زیرا متغیرهای واسطهای زیادی برای توصیف شیوه تأثیر آن بر رشد اقتصادی وجود دارد. روند توسعه اقتصادی در کشورهای توسعهیافته، بیانگر این واقعیت است که اقتصاد، تحت تأثیر کارآفرینی است، بهگونهای که کارآفرینان در توسعه اقتصادی، نقش محوری داشتهاند. هدف پژوهش بررسی نقش استراتژیهای کارآفرینی در موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط و اولویت بندی استراتژی ها به روش AHP است. جامعه آماری شامل مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط شهر تبریز بوده که بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت برابر 5850 مدیر و بهمنظور تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان (1970) استفاده شده که تعداد آن برابر 360 نفر که ازنمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. و جهت گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته و جهت بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف و برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی، رگرسیون و آزمون t و برای اولویت بندی استراتژیها از روش AHP استفادهشده است.نتایج بهدستآمده از تحلیل استراتژیهای کارآفرینی نشان میدهد که مناسبترین استراتژی برای توسعه کارآفرینی در کسبوکارهای کوچک و متوسط همکاری با سایر شرکتهای موفق بهمنظور ارتقاء سطح کسبوکار میباشد که در قالب استراتژیهای اکتسابی قرار میگیرد.
_||_