کی از وجوه تمایز صوفیه نسبت به سایر فرقه ها و نحله ها، موضوع شطح و طامات بوده که از قضا یکی از جنجالی ترین ویژگی های گفتاری این قشر بوده است. در این پژوهش به بررسی جریان تمایززدایی در عرفان با تأکید بر پدیده شطح و طامات از آغاز تا قرن نهم هجری پرداخته ایم. نتایج پژوهش أکثر
کی از وجوه تمایز صوفیه نسبت به سایر فرقه ها و نحله ها، موضوع شطح و طامات بوده که از قضا یکی از جنجالی ترین ویژگی های گفتاری این قشر بوده است. در این پژوهش به بررسی جریان تمایززدایی در عرفان با تأکید بر پدیده شطح و طامات از آغاز تا قرن نهم هجری پرداخته ایم. نتایج پژوهش نشان می دهد که اگرچه عرفا در ابتدا برای متمایزساختن خود از سایر جریان های فکری، به برخی آداب و رسوم و رفتارهای خاص روی آورده اند، اما رفته رفته این تمایزیابی ها مورد انتقاد و مخالفت دو گروه قرارگرفته است؛ گروهی که به منظور تخطئه کلیّت عرفان، سنّت های ویژه عرفا را دستاویز هجمۀ خود قرارداده اند و گروه دیگری که از قشر عرفا، اقدام به مبارزه با این افراط و ردّ و انکار برخی ویژگی های رفتاری و گفتاری عرفا کرده اند. بنابراین موج تمایززدایی از عرفان که از ابتدای شکل گیری این جریان فکری به حیات خود ادامه داده بود، رفته رفته شدیدتر و همه گیرتر شد و از آنجا که خود عرفا نیز با اتّکا به نقد درون گفتمانی، به پایش و پالایش آداب و رسوم غیرعادی عرفان پرداختند، شطح و طامات نیز مورد هجمه قرارگرفت و بعدها صوفیه بنا به مصلحت خویش و به منظور پاسداری از اعتقادات و باروهای اصیل خویش، شطح و طامات را که زمانی وجه ممیّزۀ عرفان بود، به دلیل جنجال آفرینی و حاشیه سازی اش، از گفتار و سیرۀ خویش زدودند
تفاصيل المقالة
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد1,السنة
11
,
بهار
1398
مکان اساطیری یکی از ویژگیهای تأثیرگذار اسطوره بر حماسه است. براساس متون فارسیمیانه، خونیرس به عنوان مرکز مقدس اساطیر ایران شناخته میشود و به عنوان آفریدة خاص اورمزد که محمل آغازهاست، از آن یاد میشود. این مرکز مقدس مزدیسنا، بر اساس قانون انتقال عناصر اساطیری به حماسه أکثر
مکان اساطیری یکی از ویژگیهای تأثیرگذار اسطوره بر حماسه است. براساس متون فارسیمیانه، خونیرس به عنوان مرکز مقدس اساطیر ایران شناخته میشود و به عنوان آفریدة خاص اورمزد که محمل آغازهاست، از آن یاد میشود. این مرکز مقدس مزدیسنا، بر اساس قانون انتقال عناصر اساطیری به حماسه، وارد متن شاهنامه شده است و برخی ویژگیهای خاص خود مانند: تقدس، پایداری، مورد رشک بودن و پاسداشته شدن از سوی بهدینان را به گونههای متفاوتی وارد متن حماسه کرده است. اثبات علمی این نکته که خونیرس همان مفهوم ایران در شاهنامه است؛ نیازمند معرفی مجموعة پیونددهندههای این دو مکان اساطیری و حماسی بود، بنابراین در این راستا برخی از پیونددهندهها، مانند: پهلوانان و اخلاق پهلوانی، دشمنان ایران، جادو ستیزی، خردگرایی ایرانیان و فره و فرهمندی بررسی و بازشناسی شدهاند. رویکرد مقالة حاضر در بحث اسطوره-شناسی برپایة مکتب پدیدارشناسی و نظریات میرچا الیاده بوده است و براساس اصول نظری این مکتب ارتباط مکانی اسطوره و حماسه تبیین شده است
تفاصيل المقالة
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1400
بیان احساسات شخصی در مفهوم گسترده آن در قالب نظم و نثر در دورههای مختلف همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان ادب فارسی قرار گرفته است. احساسات شخصی اعم از نرمترین تا درشتترین آنها در دایره ادب غنایی میگنجد. رمان یکی از انواع ادبی و نوع ادبی غالب در عصر حاضر است که پ أکثر
بیان احساسات شخصی در مفهوم گسترده آن در قالب نظم و نثر در دورههای مختلف همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان ادب فارسی قرار گرفته است. احساسات شخصی اعم از نرمترین تا درشتترین آنها در دایره ادب غنایی میگنجد. رمان یکی از انواع ادبی و نوع ادبی غالب در عصر حاضر است که پتانسیل و فضای لازم برای خلق و آفرینش مفاهیم غنایی را در خود دارد. رمان شوهر آهوخانم نوشته علیمحمد افغانی و اولین اثر شناخته شده به سبک رئالیسم در ادبیات فارسی میباشد. در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده تا با بهرهگیری از شیوه توصیفی-تحلیلی، انواع مفاهیم غنایی در این رمان مورد بررسی قرار گیرد. مفاهیم غنایی در رمان شوهر آهوخانم بیشتر به صورت وصف، عشق و محبت، غم و اندوه، خشم و نفرت، شادی و امیدواری و موسیقی و رقص نمود پیدا کرده است. نویسنده از این مفاهیم در جهت توصیف فضا، حالات روحی شخصیتهای داستان و اثرگذاری بیشتر بر مخاطب بهره گرفته است.
تفاصيل المقالة
شناخت و بهرهگیری از مؤلفههای تعلیموتربیت، از جنبههای فراوانی اهمیت دارد. بیتردید، بخش قابل ملاحظهای از آموزههای اخلاقی و تربیتی در آثار ارزشمند ادبی نگاشته شده است. یکی از شاهکارهای بیمانند ادبی در این خصوص، گلستان سعدی است. سعدی در گلستان، مهمترین مفاهیم تربیت أکثر
شناخت و بهرهگیری از مؤلفههای تعلیموتربیت، از جنبههای فراوانی اهمیت دارد. بیتردید، بخش قابل ملاحظهای از آموزههای اخلاقی و تربیتی در آثار ارزشمند ادبی نگاشته شده است. یکی از شاهکارهای بیمانند ادبی در این خصوص، گلستان سعدی است. سعدی در گلستان، مهمترین مفاهیم تربیتی و اساسیترین شیوههای رفتار نیک و پسندیدۀ آدمی را بیان کرده است. او با نگاهی موشکافانه به انسان، حقایقی مربوط به تمامی طبقات جامعه را به تصویر میکشد و در قالبِ پند و حکمت به مخاطب منتقل میکند. هدف غایی این پژوهش، شناسایی مؤلفههایی تعلیموتربیت مطلوب در گلستان سعدی است. این مقاله از جمله پژوهشهای میانرشتهای در حوزۀ مطالعات علوم انسانی است که به روش کیفی و با راهبرد دادهبنیاد انجام شده است. در این روش، پس از گردآوری داده‎های کیفی، مفاهیم مرتبط شناسایی شد. با دستهبندی، مقایسۀ مفاهیم و حذف موارد تکراری، مؤلفههای مورد نظر ترسیم شد. در پایان این فرایند، پایههای اصلی نظریۀ تعلیموتربیت مطلوب در گلستان سعدی شامل 68 مفهوم در قالب 14 مؤلفه تشکیل گردید.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications