تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)
,
العدد1,السنة
15
,
بهار
1402
بررسی ساختار متون پیشینهای یکصد ساله دارد که یکی از راههای شناخت متون ادبی به شمار میرود. داستانمثل به عنوان یک متن ادبی روایی مانند داستان و قصههای پریان از این راه بهتر شناخته میشود. برای شناخت اجزای سازندة آن میتوان از مواد و روشهای بررسی افسانهها استفاده کر أکثر
بررسی ساختار متون پیشینهای یکصد ساله دارد که یکی از راههای شناخت متون ادبی به شمار میرود. داستانمثل به عنوان یک متن ادبی روایی مانند داستان و قصههای پریان از این راه بهتر شناخته میشود. برای شناخت اجزای سازندة آن میتوان از مواد و روشهای بررسی افسانهها استفاده کرد. روشهای ساختاری پراپ، گریماس، داندس و کمبل برای شناخت داستان، قصه و اسطوره به کار رفته است. ممکن است برای داستانمثل نیز مناسب باشد. در این میان روش ولادیمیر پراپ، ساختار داستانمثل را بهتر تشریح میکند. بنابراین با استفاده از نظریة وی یکصد داستان مثل مورد مطالعه قرار میگیرد. خویشکاری یا کارکردها به عنوان اجزای اصلی و ثابت و شخصیتها به عنوان اجزای متغیر روایت بررسی میشود. در ضمن بررسیها نقاط قوت، و ضعف مدل ساختاری بر اساس روشهای علمی مورد مطالعه قرار میگیرد. همچنین میزان مطابقت الگو به کار رفته با ساختار داستانمثل تجزیه و تحلیل میشود. در نهایت با تقلیل مواد و ابزار پژوهش، مدلی موجز به دست میآید که برای شناخت و تحلیل داستانمثلها مناسب است. تحلیل داستانمثلها با این روش گامی است برای شناخت و مقایسة آن با سایر ساختهای روایی به منظور یافتن ساختار آن. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و روش کار تحلیل ساختار و محتوای مطالب استخراج شده از منابع موجود کتابخانهای است. نتایج حاکی از وجود یک ساختار منسجم در اکثر داستانمثلها است. که میتواند برای سایر رشتههای علوم انسانی همچون روان شناسی و مردم شناسی مفید باشد.
تفاصيل المقالة
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1400
بیان احساسات شخصی در مفهوم گسترده آن در قالب نظم و نثر در دورههای مختلف همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان ادب فارسی قرار گرفته است. احساسات شخصی اعم از نرمترین تا درشتترین آنها در دایره ادب غنایی میگنجد. رمان یکی از انواع ادبی و نوع ادبی غالب در عصر حاضر است که پ أکثر
بیان احساسات شخصی در مفهوم گسترده آن در قالب نظم و نثر در دورههای مختلف همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان ادب فارسی قرار گرفته است. احساسات شخصی اعم از نرمترین تا درشتترین آنها در دایره ادب غنایی میگنجد. رمان یکی از انواع ادبی و نوع ادبی غالب در عصر حاضر است که پتانسیل و فضای لازم برای خلق و آفرینش مفاهیم غنایی را در خود دارد. رمان شوهر آهوخانم نوشته علیمحمد افغانی و اولین اثر شناخته شده به سبک رئالیسم در ادبیات فارسی میباشد. در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده تا با بهرهگیری از شیوه توصیفی-تحلیلی، انواع مفاهیم غنایی در این رمان مورد بررسی قرار گیرد. مفاهیم غنایی در رمان شوهر آهوخانم بیشتر به صورت وصف، عشق و محبت، غم و اندوه، خشم و نفرت، شادی و امیدواری و موسیقی و رقص نمود پیدا کرده است. نویسنده از این مفاهیم در جهت توصیف فضا، حالات روحی شخصیتهای داستان و اثرگذاری بیشتر بر مخاطب بهره گرفته است.
تفاصيل المقالة
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1394
از زمان ظهور تفکر اسلامی، موضوع ماهیت و وجود و فرق بین آنها و اینکه کدام یک بر دیگری تقدم دارد و اصل است و دیگری اعتباری و ذهنی، از اساسیترین آرا و عقاید فلسفی در تفکر اسلامی برخوردارگردید. و تقسیمبندی دو بخشی وجود و ماهیت که توسط فارابی و ابن سینا به فلسفه ی اسلامی وار أکثر
از زمان ظهور تفکر اسلامی، موضوع ماهیت و وجود و فرق بین آنها و اینکه کدام یک بر دیگری تقدم دارد و اصل است و دیگری اعتباری و ذهنی، از اساسیترین آرا و عقاید فلسفی در تفکر اسلامی برخوردارگردید. و تقسیمبندی دو بخشی وجود و ماهیت که توسط فارابی و ابن سینا به فلسفه ی اسلامی وارد شد، قسمتی از سنت ثابت فلسفه ی مدرسی، هم شرقی و هم غربی شد. و این تقسیم بندی دو بخشی سرچشمه ی عده ای از مسائل و مشکلات فلسفی هم در شرق وهم درغرب گردید. از جمله مسأله ی اصالت، که آیا وجود اصیل است و ماهیت اعتباری یا بر عکس، ماهیت از اصالت برخوردار است و وجود اعتباری است؟ و این مسأله مهمترین و نخستین گامی را در اندیشه ی وجود شناسی در میان مسلمین تشکیل می داد. اما دیدگاه عرفا دربارۀ وجود شناسی، می توان گفت عرفای اسلامی به طور کلی نظریه ی وحدت وجود را مطرح کرده اند، و معتقدند که عالم و اجزای آن همه سایه ای است از اصل وجود که همان حق باشد و یا آینه است برای تجلّی حق. عطار نیز از شعرا وعارفان وحدت گرای است که اعتقادش بر مبنای نظریه وحدت وجود استوار است. و جانبداری وی از این نگرش در آثارش به وضوح دیده می شود، که در این پژوهش ضمن ارائه ی خلاصه ای از آرا و دیدگاه های فلاسفه و عرفا در باب وجود، به بررسی سیر تکاملی این نگرش در نزد عطار پرداخته می شود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications