هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری توسعه جو اخلاقی در فوتبال حرفه ای ایران بود. روش شناسی: پرسشنامه ای محقق ساخته طراحی و روایی صوری آن توسط 14 نفر از اساتید دانشگاه تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به دست آمد. جامعه آماری پژوهش أکثر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری توسعه جو اخلاقی در فوتبال حرفه ای ایران بود. روش شناسی: پرسشنامه ای محقق ساخته طراحی و روایی صوری آن توسط 14 نفر از اساتید دانشگاه تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به دست آمد. جامعه آماری پژوهش متشکل از هفت گروه از اقشار مختلف مرتبط با پژوهش بود که با توجه به نامشخص بودن حجم جامعه، برای تعیین حجم نمونه از فرمول جامعه نامحدود کوکران استفاده شد که این حجم در سطح اطمینان 95% برابر 384 نفر می باشد. در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و همچنین پاسخ های آنان به پرسش های تحقیق و در بخش آمار استنباطی از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. بدین منظور از نرم افزارهای MS-Excel ، SPSS ver 18 و AMOS24 بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد شاخصهای برازش تطبیقی بالاتر از 90 درصد و مناسب هستند. شاخصRMSEA پایینتر از 8 درصد (078/0) و مناسب است. بنابراین در کل مدل ساختاری طراحی شده برای توسعه جو اخلاقی در فوتبال حرفه ای ایران از برازش لازم برخوردار است. نتیجه گیری: به مدیران و دست اندرکاران فوتبال کشور پیشنهاد می گردد با استفاده از مدل ارائه شده، برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب، ضمن کاستن از معضلات اخلاقی و رفتارهای انحرافی، فوتبال ایران را به سوی ایده آل های حرفه ای که همانا، دوری از مسائل حاشیه ای، فوتبال پاک و رشد و توسعه فنی است، هدایت نمایند.
تفاصيل المقالة
چکیدههدف: اوقات فراغت یکی از ابعاد زندگی اجتماعی است که اگر با فرهنگ رایج جامعه مغایرت داشته باشد، میتواند تبدیل به یک مشکل یا معضل اجتماعی شود؛ لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل موانع فرهنگی مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی اوقات فراغت در مراکز تفریحی ورزشی انجام شد.روش أکثر
چکیدههدف: اوقات فراغت یکی از ابعاد زندگی اجتماعی است که اگر با فرهنگ رایج جامعه مغایرت داشته باشد، میتواند تبدیل به یک مشکل یا معضل اجتماعی شود؛ لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل موانع فرهنگی مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی اوقات فراغت در مراکز تفریحی ورزشی انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق پژوهش از لحاظ نوع و تحلیل دادهها، از نوع کیفی با رویکرد نظریهسازی داده بنیاد بود. جامعۀ آماری پژوهش را مدیران ارشد، مسئولان امر و اعضای هیئت علمی آگاه به حیطه پژوهش تشکیل دادند، که به منظور انتخاب افراد نمونه از روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری استفاده گردید. دادههای مورد نیاز با استفاده از مصاحبههای عمیق جمعآوری و در قالب سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: بر اساس نتایج بهدست آمده شرایط علی شامل وجود فرهنگ غیربومی، دیدگاه مردسالارانه، ضعف در سرمایه فرهنگ ورزش زنان، عدم حمایت اجتماعی و موانع انگیزشی؛ شرایط زمینهای شامل عوامل اقتصادی، عوامل امکاناتی و تسهیلاتی و عوامل مدیریتی و شرایط مداخلهگر شامل عوامل فردی و گرایشات مذهبی شناسایی گردید. راهبردها در سه حوزه نیازسنجی و سیاستگذاری، بومیسازی و همراستایی ارگانهای ذیربط معرفی شد و پس از ارائۀ پیامدها، مدل پارادایمی ارائه گردید.نتیجه گیری: نیازسنجی و سیاستگذاری، همراستایی ارگانها برای دستیابی به اهداف و بومیسازی فعالیتهای اوقات فراغت نتایج مطلوبی را در راستای رفع موانع فرهنگی حضور زنان در مراکز تفریحی ورزشی و استفاده از منافع حاصل از آن، به همراه خواهد داشت.
تفاصيل المقالة
هدف: هدف پژوهش حاضر مروری بر مطالعات اخلاق حرفهای در ورزش بود.روششناسی: این پژوهش مروری به بررسی مقالاتی پرداخت که کلمه کلیدی اخلاقحرفهای به همراه دیگر کلیدواژههای فوتبال، سازمانهای ورزشی، ورزش، بازیکنان و مربیان و تربیت-بدنی را در عنوان خود داشتند و در بانک اطلاع أکثر
هدف: هدف پژوهش حاضر مروری بر مطالعات اخلاق حرفهای در ورزش بود.روششناسی: این پژوهش مروری به بررسی مقالاتی پرداخت که کلمه کلیدی اخلاقحرفهای به همراه دیگر کلیدواژههای فوتبال، سازمانهای ورزشی، ورزش، بازیکنان و مربیان و تربیت-بدنی را در عنوان خود داشتند و در بانک اطلاعات نشریات کشور، پورتال علوم انسانی، پایگاه مجلات تخصص نور و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده بودند. به منظور افزایش روایی، این فرآیند به صورت مجزا توسط دو محقق به انجام رسید و با بحث و تبادل نظر دستهبندی نهایی تهیه گردید؛ مرور نهایی بر روی بیش از 70 مقاله انجام گرفت.یافتهها: مقالات در سه دسته اصلی تقسیمبندی شدند: اخلاق حرفهای در ارتباط با اساتید و معلمان تربیتبدنی، اخلاق حرفهای در ارتباط با سازمانهای ورزشی و اخلاق حرفهای در ارتباط با ورزشکاران و مربیان؛ که هر کدام از نظر تحلیلی به سه دسته جزئیتر تقسیم شدند.نتیجهگیری: با توجه به جوان بودن نسبی ادبیات اخلاقحرفهای در ورزش در قیاس با بسیاری دیگر از موضوعات ورزشی و حوزههای دیگری که موضوع اخلاقحرفهای مورد مطالعه قرار گرفته است، فضا برای تعریف موضوعات پژوهشی بیشتر جهت تعمیق یافتههای پیشین و یا درک ابعاد جدیدی از موضوع اخلاقحرفهای در ورزش فراهم میباشد.
تفاصيل المقالة
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مجموعه شاخصهایی برای ارزیابی استخرهای تفریحی ورزشی اصفهان بود که با استفاده از تحلیل رابطه خاکستری که از جمله روشهای تحلیل پوششی دادهها است، انجام شده است.روش شناسی: جامعه آماری شامل تمامی اساتید و خبرگان (شامل مدیران، کارشناسان و بازرسا أکثر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مجموعه شاخصهایی برای ارزیابی استخرهای تفریحی ورزشی اصفهان بود که با استفاده از تحلیل رابطه خاکستری که از جمله روشهای تحلیل پوششی دادهها است، انجام شده است.روش شناسی: جامعه آماری شامل تمامی اساتید و خبرگان (شامل مدیران، کارشناسان و بازرسان) حوزه ورزش با نگاه خاص به حوزه ورزش شنا و استخرها بود. رویکرد این پژوهش ترکیبی است و به همین دلیل جهت نمونهگیری در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی استفاده شد و تعداد نمونه براساس میزان اشباع نظری که در این پژوهش 13 نفر بود تعیین شد. در بخش کمی با توجه به حجم بزرگ جامعه، حجم نمونه به روش کوکران و به میزان 380 نفر برآورد شد. در بخش کیفی به منظور رسیدن به شاخصها به مطالعه کتابخانهای اقدام شد و به منظور تکمیل آن از مصاحبه بهره گرفته شد. محدوده پژوهش شامل 20 استخر بود که در مناطق 15گانه شهر اصفهان، سپاهانشهر و بهارستان واقع بودند. به منظور تحلیل دادهها در بخش کیفی از تحلیل مضمون استقرایی و در بخش کمی از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم و تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. یافته ها: برمبنای یافتهها شاخصهای وضعیت تجهیزات و امکانات، زیربنا و سازه، فناوری، موقعیت مکانی، معماری و طراحی ابنیه، نیروی انسانی، ایمنی و بهداشت، عوامل بازاریابی، عوامل مدیریتی و کیفیت خدمات جانبی، برای ارزیابی استخرها مورد تایید قرار گرفتند و براساس رابطه خاکستری استخر آزادی و انقلاب از رتبه برتر برخوردار شدند و استخرهای نمونه و بهتوانی رتبه مناسبی دریافت ننمودند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications