پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
,
العدد2,السنة
3
,
تابستان
1403
هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل موثر بر مدیریت مالی باشگاههای منتخب لیگ برتر ایران بود. این پژوهش از نظر روش کیفی و از نظر هدف کاربردي است. اجراي پژوهش به صورت کيفي بوده است. در این راستا با 20 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران مالی، مدیران بازاریابی و مدیران ورزشی باشگاه¬های ل أکثر
هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل موثر بر مدیریت مالی باشگاههای منتخب لیگ برتر ایران بود. این پژوهش از نظر روش کیفی و از نظر هدف کاربردي است. اجراي پژوهش به صورت کيفي بوده است. در این راستا با 20 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران مالی، مدیران بازاریابی و مدیران ورزشی باشگاه¬های لیگهای ورزشهای سالنی بسکتبال، والیبال و هندبال مصاحبه انجام شد و مصاحبه¬ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از کدگذاری مصاحبهها، عوامل احصاء شده در قالب 5 مولفه علّي، 5 مولفه مداخلهگر، و 7 مولفه زمینهای ارائه گردید. الگوي عوامل موثر بر مدیریت مالی باشگاههای لیگ برتر (والیبال، هندبال و بسکتبال) با در نظر گرفتن عوامل علّي، مداخلهاي و زمینه ای طراحي گرديد. این مدل میتواند باشگاههای ورزشی منتخب را قادر به شناسایی منابع مادی و معنوی خود کرده و در نهایت منجربه اثربخشی استراتژیهای مالی باشگاههای ورزشی لیگ برتر شود.
تفاصيل المقالة
کرونا تمامی مناسبات اجتماعی را در سطح جهان تغییر داد و باعث آغاز فصل جدیدی از زندگی برای بشریت شد. تغییرات گسترده زمینه مطالعات گسترده ای را فراهم کرد تجربه افراد از این تغییرات را درک نماید. آموزش به عنوان یکی از عرصه های زندگی اجتماعی نیز از تاثیرات و تغییرات همه گیری أکثر
کرونا تمامی مناسبات اجتماعی را در سطح جهان تغییر داد و باعث آغاز فصل جدیدی از زندگی برای بشریت شد. تغییرات گسترده زمینه مطالعات گسترده ای را فراهم کرد تجربه افراد از این تغییرات را درک نماید. آموزش به عنوان یکی از عرصه های زندگی اجتماعی نیز از تاثیرات و تغییرات همه گیری کرونا بی بهره نبوده است. این پژوهش با هدف درک تجربه دانشجویان دانشکده علوم ورزشی در مورد تغییرات سیستم آموزشی در دوران همه گیری کرونا انجام شد. در این تحقیق که به صورت کیفی انجام شد، داده ها از طریق مصاحبه با 18 نفر از دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد جمع آوری گردید. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از جمع آوری داده ها و تبدیل آنها یه داده های متنی، فرایند تجزیه و تحلیل با روش تحلیل مضمون آغاز شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا کدهای اولیه و سپس کدهای ثانویه استخراج شدند و در انتها داده ها در سه مضمون اصلی و نهایی تجارب مثبت، تجارب منفی و نظرات جایگزین و پیشنهادی خلاصه شده و ماتریس مضامین تحقیق ترسیم شد.
تفاصيل المقالة
نقش های مدیریتی مجموعه ای از رفتارهایی هستند که اشخاص در زمینه مشاغل و وظایف خود از پست ها و موقعیت هایشان انتظار دارند و رضایت شغلی یکی از متغیرهای اصلی حوزه رفتار سازمانی است که در پیشرفت کار یک سازمان و بهره وری آن نقش مهمی ایفا می کند. اما سازمان های ورزشی (سازمان ت أکثر
نقش های مدیریتی مجموعه ای از رفتارهایی هستند که اشخاص در زمینه مشاغل و وظایف خود از پست ها و موقعیت هایشان انتظار دارند و رضایت شغلی یکی از متغیرهای اصلی حوزه رفتار سازمانی است که در پیشرفت کار یک سازمان و بهره وری آن نقش مهمی ایفا می کند. اما سازمان های ورزشی (سازمان تربیت بدنی و فدراسیون ها) نهاد اصلی و تأثیرگذار بر تمامی فعالیت های ورزشی و مرجع تدوین راهبردها و خط مشی های کلان ورزشی هستند، لذا مدیران آن باید از قابلیت های بالایی برخوردار باشند و لازم است نقش های آن ها مورد بررسی قرار گیرد. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه نقش های مدیران ارشد ورزشی با رضایت شغلی کارکنان بوده است. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که با بهبود نقش های مدیریتی می توان رضایت بیشتری در میان کارکنان به وجود آورده و زمینه تغییر و حرکت به سمت پیشرفت را فراهم نمود. همچنین به مدیران کمک خواهد کرد تا پیچیدگی شغلی، نقاط قوت و ضعف و وضعیت موجود سازمان خود را شناسایی نمایند. این یافته برای مدیران این پیام را دارد که اگر نقش های خود را به طور مؤثر ایفا کنند، می توانند تعاملات و همکاری بین کارکنان را افزایش داده و از توانایی آن ها، در تحقق اهداف سازمانی بهره مند شوند.
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد1,السنة
8
,
بهار
1398
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط پایگاه های قدرت روسای فدراسیون های ورزشی با رضایت شغلی کارکنان(هر دو از دید کارکنان) بود . جامعه آماری این پژوهش، کارکنان فدراسیون های ورزشی شامل کارشناسان، روسای کمیته ها و دبیران کمیته ها بودند که از بین آنان 288 نفر به عنوان نمونه آماری أکثر
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط پایگاه های قدرت روسای فدراسیون های ورزشی با رضایت شغلی کارکنان(هر دو از دید کارکنان) بود . جامعه آماری این پژوهش، کارکنان فدراسیون های ورزشی شامل کارشناسان، روسای کمیته ها و دبیران کمیته ها بودند که از بین آنان 288 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه پایگاه های قدرت روسای فدراسیون با 15 سئوال 9 ارزشی لیکرت و پرسشنامه رضایت شغلی کارکنان با 41 سئوال 5 ارزشی لیکرت شامل(ماهیت کار، نحوه مدیریت، همکاران، نحوه ارتقاء و ترفیع و حقوق و مزایا)، با نظر 30 نفر از متخصصان تربیت بدنی، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها تعیین و با استفاده از تحلیل عامل تاییدی، روایی سازه هم تایید شد. ثبات درونی پرسشنامه ها با ضریب آلفای کرونباخ، برای قدرت از دید کارکنان 95/0 = و پرسشنامه رضایت شغلی کارکنان 81/0 = برآورد شد. تمام فرضیه ها با روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل شدند. یافته های تحقیق نشان داد: از دید کارکنان، روسای فدراسیون های ورزشی به ترتیب دارای پایگاه های قدرت قانونی، مرجعیت، تخصص، پاداش و تنبیه هستند. رابطه مثبت معنی داری بین پایگاه های قدرت روسای فدراسیون های ورزشی با رضایت شغلی کارکنان 35/0 = r وجود داشت. تجزیه و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد: در بین پایگاه های قدرت روسای فدراسیون های ورزشی؛ پایگاه قدرت مرجعیت، پیش بینی کننده بهتری برای رضایت شغلی است.
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد1,السنة
12
,
بهار
1402
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر اجتماعی و اقتصادی گردشگری ورزشی بر شهرهای میزبان بود. این تحقیق بر مبنای هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی از نوع مقطعی میباشد. . جامعه آماری تحقیق شامل اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و گرد أکثر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر اجتماعی و اقتصادی گردشگری ورزشی بر شهرهای میزبان بود. این تحقیق بر مبنای هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی از نوع مقطعی میباشد. . جامعه آماری تحقیق شامل اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، ارومیه، سمنان و صاحبان کسب و کار و مدیران هتل ها در نظر گرفته شد که از بین آنها151 نفر به روش نمونهگیری طبقهای – تصادفی در دسترس بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه در بین آنها بهطور تصادفی در دسترس توزیع گردید. پرسشنامه این پژوهش به شکل محقق ساخته تهیه شد که روایی آن توسط 10 نفر از اساتید و خبرگان با استفاده از ضریب لاوشه(0.62) تایید و همچنین با تحلیل عاملی اکتشافی نیز مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای تمام عوامل بالاتر از 0.7 به دست آمد. . برای محاسبه داده های توصیفی از نرم افزار spss ورژن 23 و برای داده های استنباطی از نرم افزار Smart PLS3 و از تحلیل عاملی تاییدی برای سنجش روابط میان متغیرها استفاده شد. نتیجه اینکه آگاهی از اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری ورزشی جزء عواملی است که اختلال ناخواسته از زندگی جامعه برگزار کننده را کاهش و اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی را به حداکثر می رساند و همچنین انگیزه ی بیشتری در جوامع داوطلب برای کسب امتیاز میزبانی ایجاد می کند
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد2,السنة
10
,
تابستان
1400
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر شرکت در فعالیتهای ورزشی اوقات فراغت در کیفیت زندگی معلمان میانسال آموزش و پرورش تهران بوده است. روش تحقیق توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری آن کلیه معلمان میانسال شهر تهران بوده اند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه فعالیت بدنی و کیفی أکثر
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر شرکت در فعالیتهای ورزشی اوقات فراغت در کیفیت زندگی معلمان میانسال آموزش و پرورش تهران بوده است. روش تحقیق توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری آن کلیه معلمان میانسال شهر تهران بوده اند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه فعالیت بدنی و کیفیت زندگی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد میانگین فعالیت بدنی برای معلمان میانسال آموزش و پرورش شهر تهران کمتر از حد متوسط بوده است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد سلامت جسمانی با فعالیت های ورزشی در محیط کار رابطه معنی داری ندارد ( 05/0 < p ، 05/0 = R ). در مقابل انجام فعالیت های ورزشی روزمره ( 01/0 > p 17/0 = R ) فعالیت های ورزشی در اوقات فراغت (01/0>p ،63/0=R )و فعالیت های ورزشی به طور کلی (01/0 > p 33/0=R ) با سلامت عمومی رابطه مثبت و معنی دار داشته اند. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی معلمان میانسال تاثیر داشته است.
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد1,السنة
11
,
بهار
1401
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر نگرش کارآفرینانه مدیران باشگاهها بر عملکرد باشگاههای بدنسازی شهر تهران بود. روش تحقیق همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران باشگاههای ورزشی خصوصی بدنسازی شهر تهران در سال 94-93 بود که طبق دادههای رسمی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران أکثر
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر نگرش کارآفرینانه مدیران باشگاهها بر عملکرد باشگاههای بدنسازی شهر تهران بود. روش تحقیق همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران باشگاههای ورزشی خصوصی بدنسازی شهر تهران در سال 94-93 بود که طبق دادههای رسمی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و بر حسب جدول مورگان تعداد 100 نفر از این افراد به عنوان نمونه تحقیق مشخص شد. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد رابرت مورگان (2007) و پرسشنامه استاندارد تات که(2007) استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه ها در حد بالا و مورد تایید خبرگان مدیریت ورزشی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آمار توصیفی(شاخصهای آماری فراوانی، درصد فراوانی، و رسم نمودار و جداول) و آمار استنباطی(آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تمامی مؤلفه های نگرش کارآفرینانه(نوآوری، ریسک پذیری و پیش گامی) بر عملکرد مالی و غیر مالی باشگاه های بدنسازی شهر تهران تاثیر گذار می باشد.
تفاصيل المقالة
تغییرات اجتماعی - فرهنگی
,
العدد1,السنة
19
,
بهار
1401
هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی پیش نیازهای توسعه عرصه دیپلماسی ورزشی است. روش تحقیق از نوع آمیخته بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و دست اندرکاران حوزه دیپلماسی ورزشی بود. در مرحله کیفی تحقیق، برای انجام مصاحبه های عمیق از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک أکثر
هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی پیش نیازهای توسعه عرصه دیپلماسی ورزشی است. روش تحقیق از نوع آمیخته بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و دست اندرکاران حوزه دیپلماسی ورزشی بود. در مرحله کیفی تحقیق، برای انجام مصاحبه های عمیق از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد و نمونه گیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید (11 نفر). در مرحله دوم تحقیق، براساس معیارهای برخاسته از تحلیل محتوای کیفی، نمونههای تحقیق انتخاب شد. سؤالات این مصاحبه به صورت باز و کلی و بر مبنای اهداف تحقیق تعیین گردید. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها نشان داد پیش نیازهای دیپلماسی ورزشی ترکیبی از مقوله های فرعی کسب کرسی های بین المللی در ورزش، داشتن نقشۀ راه برای راهبران دیپلماسی در عرصه بین المللی، جریان سازی، ظرفیت های اولیه، بسترسازی، تدوین برنامه راهبردی، سرمایه گذاری در جهت ارتقاء قدرت نرم و آگاهی بین المللی است. اعتبار عاملی مقوله های اصلی به طور جداگانه تأیید و مشخص گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد در که مدل تدوین شده توسط داده های پژوهش حمایت می شوند. همچنین نتایج نشان داد بین میانگین رتبه عوامل مؤثر بر دیپلماسی ورزشی تفاوت معناداری وجود دارد.
تفاصيل المقالة
مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اس أکثر
مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت دردسترس نمونهگیری و نظرخواهی گردید (17 نفر و 46 سند). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد. از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. یافتهها: چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل 16 منظر کلی توسعه اقتصادی باشگاه های لیگ برتر بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال از طریق بازنگری و اصلاح سیاستهای اجرایی ورزش قهرمانی بهویژه قوانین نظام باشگاهداری، بازار نقل و انتقالات و ساختار رقابت لیگ زمینهسازی و بسترسازی میشود و با پیاده-سازی سیستم مدیریت راهبردی خرده سیستمهای مدیریت استعداد، ذینفعان، بازاریابی، مالی و اجرایی باشگاه هم ارتقا مییابند و همافزاتر میشوند. سپس این موج تغییر سبب ارتقا عملکرد تجاری- ورزشی - اجتماعی باشگاه میشود و با افزایش سرمایه مالی و اثربخشی مدیریت مالی باشگاه سبب پایداری سازی اقتصادی باشگاه در شرایط مختلف میشود.
تفاصيل المقالة
چکیده اگر ارزش گذاری برند به طور دقیق و صحیح اندازه گیری شود می تواند مقیاس مطلوبی برای ارزیابی تاثیرات بلندمدت بازاریابی باشد. هدف از مطالعه تبیین و اولویت بندی شاخص های ارزش گذاری برند باشگاه های لیگ برتر فوتسال ایران با استفاده از مولفه های کولین بود. روش پژوهش توصیف أکثر
چکیده اگر ارزش گذاری برند به طور دقیق و صحیح اندازه گیری شود می تواند مقیاس مطلوبی برای ارزیابی تاثیرات بلندمدت بازاریابی باشد. هدف از مطالعه تبیین و اولویت بندی شاخص های ارزش گذاری برند باشگاه های لیگ برتر فوتسال ایران با استفاده از مولفه های کولین بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل بازیکنان فوتسال (168 بازیکن)، مربیان (28 نفر) و مدیرعامل باشگاه (14 نفر) بود که در لیگ برتر فوتسال ایران در سال 96-95 انجام وظیفه می کردند. حجم نمونه با توجه به برگشت پرسشنامه، 172 نفر تعیین گردید. از پرسشنامه ارزش گذاری برند فرجی (1391) که حاوی 35 سوال متشکل از هفت مولفه ارزش گذاری کولین بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های هفت گانه مدل اصلی تحقیق ثبات، روند سود، پشتیبانی، گسترش جغرافیایی، حراست و حفاظت، رهبری و بازار با ارزش گذاری برند رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج نشان دادند پشتیبانی موثرترین پارامتر در ارزش ویژه برند باشگاه های فوتسال ایران می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود باشگاه های فوتسال تدابیری در خصوص جذب اسپانسرها و حمایت های مالی به غیر از دولت بیندیشند و زیرساخت های لازم جهت پشتیبانی از باشگاه را فراهم نمایند.
تفاصيل المقالة
مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسن أکثر
مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت دردسترس نمونهگیری و نظرخواهی گردید (17 نفر و 46 سند). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد. از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. یافتهها: چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل 16 منظر کلی توسعه اقتصادی باشگاه های لیگ برتر بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال از طریق بازنگری و اصلاح سیاستهای اجرایی ورزش قهرمانی بهویژه قوانین نظام باشگاهداری، بازار نقل و انتقالات و ساختار رقابت لیگ زمینهسازی و بسترسازی میشود و با پیاده-سازی سیستم مدیریت راهبردی خرده سیستمهای مدیریت استعداد، ذینفعان، بازاریابی، مالی و اجرایی باشگاه هم ارتقا مییابند و همافزاتر میشوند. سپس این موج تغییر سبب ارتقا عملکرد تجاری- ورزشی - اجتماعی باشگاه میشود و با افزایش سرمایه مالی و اثربخشی مدیریت مالی باشگاه سبب پایداری سازی اقتصادی باشگاه در شرایط مختلف میشود.
تفاصيل المقالة
مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسن أکثر
مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت دردسترس نمونهگیری و نظرخواهی گردید (17 نفر و 46 سند). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد. از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. یافتهها: چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل 16 منظر کلی توسعه اقتصادی باشگاه های لیگ برتر بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال از طریق بازنگری و اصلاح سیاستهای اجرایی ورزش قهرمانی بهویژه قوانین نظام باشگاهداری، بازار نقل و انتقالات و ساختار رقابت لیگ زمینهسازی و بسترسازی میشود و با پیاده-سازی سیستم مدیریت راهبردی خرده سیستمهای مدیریت استعداد، ذینفعان، بازاریابی، مالی و اجرایی باشگاه هم ارتقا مییابند و همافزاتر میشوند. سپس این موج تغییر سبب ارتقا عملکرد تجاری- ورزشی - اجتماعی باشگاه میشود و با افزایش سرمایه مالی و اثربخشی مدیریت مالی باشگاه سبب پایداری سازی اقتصادی باشگاه در شرایط مختلف میشود.
تفاصيل المقالة
این تحقیق با هدف بررسی شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای اقتصادی کسبو کارهای کوچک و متوسط ورزشی با استفاده از روش ادغام AHP-TOPSIS طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا گردید. به منظور شناسایی استراتژیهای اقتصادی کسبو کارهای أکثر
این تحقیق با هدف بررسی شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای اقتصادی کسبو کارهای کوچک و متوسط ورزشی با استفاده از روش ادغام AHP-TOPSIS طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا گردید. به منظور شناسایی استراتژیهای اقتصادی کسبو کارهای کوچک و متوسط ورزشی، از روش دلفی تا اشباع نظری و شناسایی خبرگان با شیوه گلوله برفی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش AHP و تاپسیس با استفاده از نرمافزارهای SUPER DECISION و نرمافزار تاپسیس استفاده گردید. با توجه به نتایج تحقیق مشخص گردید که استراتژی ادغام با دیگر شرکتها، استراتژی یکپارچگی عمودی به بالا و استراتژی تنوع ناهمگن مهمترین استراتژیهای مشخص شدن کسبو کارهای کوچک و متوسط ورزشی میباشد. بنابراین کسبو کارها در ورزش به واسطه توسعه و بهبود قابلیتهای خود نیاز است تا با دیگر شرکتها و کسبو کارها در جهت ایجاد ساختار قویتر ادغام داشته باشند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications