تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
الموضوعات :
علوم ورزش
مظاهر ذوالفقاری
1
,
زهرا نوبخت رمضانی
2
,
مهدی نادری نسب
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی ،واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ،قزوین،ایران.
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
تاريخ الإرسال : 30 الجمعة , ربيع الأول, 1443
تاريخ التأكيد : 30 الجمعة , ربيع الأول, 1443
تاريخ الإصدار : 15 الإثنين , محرم, 1443
الکلمات المفتاحية:
فوتبال,
توسعه اقتصادی,
لیگ برتر,
مالکیت باشگاه,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت دردسترس نمونهگیری و نظرخواهی گردید (17 نفر و 46 سند). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد. از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. یافتهها: چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل 16 منظر کلی توسعه اقتصادی باشگاه های لیگ برتر بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال از طریق بازنگری و اصلاح سیاستهای اجرایی ورزش قهرمانی بهویژه قوانین نظام باشگاهداری، بازار نقل و انتقالات و ساختار رقابت لیگ زمینهسازی و بسترسازی میشود و با پیاده-سازی سیستم مدیریت راهبردی خرده سیستمهای مدیریت استعداد، ذینفعان، بازاریابی، مالی و اجرایی باشگاه هم ارتقا مییابند و همافزاتر میشوند. سپس این موج تغییر سبب ارتقا عملکرد تجاری- ورزشی - اجتماعی باشگاه میشود و با افزایش سرمایه مالی و اثربخشی مدیریت مالی باشگاه سبب پایداری سازی اقتصادی باشگاه در شرایط مختلف میشود.
المصادر:
احسانی، م.؛ ابودردا، ز. و اقبالی، م. (1387). بررسی علل عدم حمایت اسپانسرها از ورزش حرفهای بانوان شهر اصفهان. نشریه علوم حرکتی و ورزش، 12(3)، 111-120.
پاداش، د.؛ سلطان حسینی، م.؛ خبیری، م. و فتحی، س. (1391). تعیین و اولویتبندی عوامل مدیریتی و اجرایی مؤثر بر خصوصیسازی باشگاههایی ورزشی با روش AHP. مطالعات مدیریت ورزشی، 4(15)، 47-62.
ترابی، ت.؛ قربانی، م.؛ باقری، م.؛ طریقی، س. (1394). روشهای نوین تأمین مالی باشگاههای فوتبال در کشورهای توسعهیافته و بررسی تطبیقی آن با کشورهای در حال توسعه (مورد خاص: باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر ایران و انگلستان). فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایهگذاری،4(13)، 217-232.
حسینی، س. ا. (1392). بازاریابی در ورزش بانوان و چالشها، مجلهی پژوهش در علوم ورزشی، شماره 30
خبیری، م.. (1383). مقایسه وضعیت باشگاههای لیگ حرفهای فوتبال با معیارهای یوفا و باشگاههای منتخب از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، امارات و ترکیه، طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیتبدنی.
رضایی ص.، شعبانی، ع. (1393). بررسی تأثیر رسانههای جمعی بر تأمین منابع مالی در ورزش. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 1(3)، 43-49.
رمضانی، ر. (1387). اقتصاد و سرمایهگذاری در ورزش: مطالعه موردی فوتبال، سازمان تربیتبدنی.
زارع، ا.؛ بابائیان احمدی، ع.؛ مرادی، غ؛ حسینی، س. ع. (1393). شناسایی و رتبهبندی چالشهای موجود در روند خصوصیسازی باشگاههای فوتبال کشور بر اساس مدل PEST. مدیریت ورزشی. 6(4)، 575-593.
سازمان تربیتبدنی. (1382). طرح جامع ورزش کشور. مطالعات تفصیلی توسعه منابع مالی.
سلطانی، م.؛ کارگر، غ. ع.؛ کشکر، س.؛ و غفوری، ف. (1397). طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران. مدیریت و توسعه ورزش، 7(4)، 42-54. doi: 10.22124/jsmd.2019.3251
عسکریان، ف. (1390). بررسی اقتصادی سرمایهگذاریهای ورزشی ایران در سال 1386. مدیریت و توسعه ورزش، 1، 42-53.
قره خانی، ح. (1389). بررسی چالشها و موانع توسعه خصوصیسازی باشگاههای فوتبال ایران، رساله دکتری تربیتبدنی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
نقدی، ی.؛ کاغذیان، س.؛ افشارپی، ا. (1392). تحلیل عوامل اقتصادی مؤثر بر درآمد باشگاههای فوتبال (باشگاههای منتخب جهان). اقتصاد توسعه و برنامهریزی، 2(1)، 21-43.
الهی، ع. (1387). موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری تربیتبدنی، دانشکده تربیتبدنی دانشگاه تهران.
الهی، ع.؛ سجادی، ن. ا.؛ خبیری، م.؛ ابریشمی، ح. (1388). موانع موجود در توسعه جذب درآمد حاصل از حمایت مالی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران. مدیریت ورزشی، 1(1)، 189-202.
الهی، ع.، شورآقایی اردکانی، ز. (1383). بررسی وضعیت فوتبال کشور در مقایسه با استانداردهای اروپایی. مجلهی حرکت، 19، 24-33.
References
Askarian, F. (2012). Economic Survey of Iranian Sports Investments in 2007. Sports Management and Development, 1, 42-53.
Alison, D. and Murray, M. (2007). The strategic sponsorship process in a non-profit sport organization. Sport Marketing Quarterly, 16(1), 45-59.
Amador, L. Campoy-Muñoz, P. Cardenete M. A. & Delgado M. C. (2016): Economic impact assessment of small-scale sporting events using Social Accounting Matrices: an application to the Spanish Football League, Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, DOI: 10.1080/19407963.2016.1269114
Caiado, J., Couto, E., & Samagaio, A. (2009). Sporting, financial and stock market performance in English football: an empirical analysis of structural relationships. CEMAPRE Working Papers, Centre for Applied Mathematics and Economics (CEMAPRE), School of Economics and Management (ISEG), Technical University of Lisbon, NO. 0906, 41. Retrieved from
http://cemapre.iseg.utl.pt/archive/preprints/395.pdf
Callejo, M. B., & Forcadell, F. J. (2006). Real Madrid football club: A new model of business organization for sports clubs in Spain. Global Business and Organizational Excellence, 26(1), 51–64.
Dima, T. (2015). The Business Model of European Football Club Competitions. Procedia Economics and Finance, 23, 1245–1252.
Ehsani, M.; Abu Darda, Z. And Eghbali, M. (2007). Investigating the reasons for sponsors' lack of support for women's professional sports in Isfahan. Journal of Motor Science and Sport, 12 (3), 111-120.
Elahi, A.; Sajjadi, N.; Khabiri, M.; Abrishami, H. (2008). Obstacles in the development of attracting income from financial support in the football industry of the Islamic Republic of Iran. Sports Management, 1 (1), 189-202.
Elahi, A. (2007). Obstacles and Strategies for Economic Development of the Football Industry of the Islamic Republic of Iran, PhD Thesis, Faculty of Physical Education, University of Tehran.
Elahi, A., Shur Aghaei Ardakani, Z. (2004). Study of the football situation in the country in comparison with European standards. Journal of Movement, 19, 24-33.
Gharakhani, H. (2009). Investigating the Challenges and Barriers to the Privatization Development of Iranian Football Clubs, PhD Thesis in Physical Education, Tarbiat Modares University, Tehran.
Gi-Yong, Koo. (2004). Sport sponsorship match-up effect on consumer-based brand equity: An application of the schematic information process, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University.
Hosseini, S. A. (2014). Marketing in Women's Sports and Challenges, Journal of Sports Science Research, No. 30
Hull, C. E. & Lio, B. H. (2006). Innovation in non-profit and for-profit organizations:Visionary, strategic, and financial considerations, Journal of Change Management, 1(6), 53-65.
Khabiri, M. (2004). Comparison of the status of professional football league clubs with UEFA criteria and selected clubs from South Korea, Japan, UAE and Turkey, research project, Physical Education Research Institute.
Keshock, Christopher.M. (2004). The effect of economic impact information on the attitudes of potential sports sponsors operating in mid-size and small college communities, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport Management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University. 57-63.
Naghdi, y.; Kaghazian, S. Afsharpi, A. (2014). Analysis of economic factors affecting the income of football clubs (selected clubs in the world). Development Economics and Planning, 2 (1), 21-43.
Padash, D.; Sultan Hosseini, M.; Khabiri, M.; Fathi, S. (2013). Determining and prioritizing the managerial and executive factors affecting the privatization of sports clubs by AHP method. Sports Management Studies, 4 (15), 47-62.
V., Milacic. S., Ljumovic. I. (2014). Controversies about the Accounting Treatment of Transfer Fee in the Football Industry. Management - Journal for Theory and Practice of Management. 19(70). 17–24.
Pawlowski, T., Nalbantis, G., and Coates, D. (2018). Perceived game uncertainty, suspense and the demand for sport. Economic Inquiry, 56(1), 173-192.
Perez-Perez, M, Serrano Bedia, A.M., Concepcion Lopez-Fernandez, M., García-Piqueres, G. (2018). Research opportunities on manufacturing flexibility domain: A review and theory-based research agenda, Journal of Manufacturing Systems, 48(1), 9–20.
Plumley, D., Wilson, R., & Ramchandani, G. (2017). Towards a model for measuring holistic performance of professional Football clubs. Soccer & Society, 18(1), 16–29.
Ramezani, R. (2007). Economics and Investment in Sport: A Case Study of Football, Physical Education Organization.
Rezaei, S., Shabani, A. (2015). Investigating the effect of mass media on financing in sports. Communication Management in Sports Media, 1 (3), 43-49.
Rodriguez-Pomeda, J., Casani, F., & Alonso-Almeida, M. del M. (2017). Emotions’ management within the Real Madrid football club business model. Soccer and Society, 18(4), 431–444.
Scelles, N. & Andreff, W. (2017). Economic model of a professional football club in France. In: Chanavat, N.- Desbordes, M. Lorgnier, N. (ed.). Routledge handbook of football marketing. Routledge International Handbooks, Abingdon: Routledge, 3(2), 60-72.
Soltani, M.; Kargar, Gh. A.; Kashker, S.; Ghafouri, F. (2019). Designing a revenue model for professional football clubs in Iran. Sports Management and Development, 7 (4), 42-54. doi: 10.22124 / jsmd.2019.3251
Strelize, B. (2005). Relationship in sport sponsorship: a marketing perspective, unpublished doctoral degree dissertation, faculty of management, University of Johannesburg.
Tertuliano, I. W., Lima, E. M. R., Oliveira, V., Santana, B. A., Pavlović, V., & Machado, A. A. (2019). Sport management in Emerging Economy: Squad size, Expenses and Results–Case of the Brazilian Football League. Management: Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies. 17(2).342-256.
Torabi, T.; Ghorbani, M.; Bagheri, M.; Tarighi, S. (2016). New methods of financing football clubs in developed countries and its comparative study with developing countries (special case: professional football clubs of Iran and England Premier League). Journal of Investment Knowledge, 4 (13), 217-232.
Wikner, J & Backstrand, J. (2018). Triadic perspective on customization and supplier interaction in customer driven manufacturing, Production & Manufacturing Research, 6(1), 3-25.
Winand, M., Zintz, T., Scheerder, J. (2010). A Financial Management Tool for Sport Federations, University of Stirling, 4(7),387-403.
Zare, A.; Babaian Ahmadi, A.; Moradi, Gh.; Hosseini, S. A. (1393). Identify and rank the challenges in the privatization process of the country's football clubs based on the PEST model. Sport Management. 6 (4), 575-593.
Zohrabi, F. Amiri, R. Rooham, M. Sahsavari, A. (2013). The Role of Media in Economic evolution of Championship Sport, Advances in Environmental Biology, 7(8), 1563-1.
_||_References
Askarian, F. (2012). Economic Survey of Iranian Sports Investments in 2007. Sports Management and Development, 1, 42-53.
Alison, D. and Murray, M. (2007). The strategic sponsorship process in a non-profit sport organization. Sport Marketing Quarterly, 16(1), 45-59.
Amador, L. Campoy-Muñoz, P. Cardenete M. A. & Delgado M. C. (2016): Economic impact assessment of small-scale sporting events using Social Accounting Matrices: an application to the Spanish Football League, Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, DOI: 10.1080/19407963.2016.1269114
Caiado, J., Couto, E., & Samagaio, A. (2009). Sporting, financial and stock market performance in English football: an empirical analysis of structural relationships. CEMAPRE Working Papers, Centre for Applied Mathematics and Economics (CEMAPRE), School of Economics and Management (ISEG), Technical University of Lisbon, NO. 0906, 41. Retrieved from
http://cemapre.iseg.utl.pt/archive/preprints/395.pdf
Callejo, M. B., & Forcadell, F. J. (2006). Real Madrid football club: A new model of business organization for sports clubs in Spain. Global Business and Organizational Excellence, 26(1), 51–64.
Dima, T. (2015). The Business Model of European Football Club Competitions. Procedia Economics and Finance, 23, 1245–1252.
Ehsani, M.; Abu Darda, Z. And Eghbali, M. (2007). Investigating the reasons for sponsors' lack of support for women's professional sports in Isfahan. Journal of Motor Science and Sport, 12 (3), 111-120.
Elahi, A.; Sajjadi, N.; Khabiri, M.; Abrishami, H. (2008). Obstacles in the development of attracting income from financial support in the football industry of the Islamic Republic of Iran. Sports Management, 1 (1), 189-202.
Elahi, A. (2007). Obstacles and Strategies for Economic Development of the Football Industry of the Islamic Republic of Iran, PhD Thesis, Faculty of Physical Education, University of Tehran.
Elahi, A., Shur Aghaei Ardakani, Z. (2004). Study of the football situation in the country in comparison with European standards. Journal of Movement, 19, 24-33.
Gharakhani, H. (2009). Investigating the Challenges and Barriers to the Privatization Development of Iranian Football Clubs, PhD Thesis in Physical Education, Tarbiat Modares University, Tehran.
Gi-Yong, Koo. (2004). Sport sponsorship match-up effect on consumer-based brand equity: An application of the schematic information process, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University.
Hosseini, S. A. (2014). Marketing in Women's Sports and Challenges, Journal of Sports Science Research, No. 30
Hull, C. E. & Lio, B. H. (2006). Innovation in non-profit and for-profit organizations:Visionary, strategic, and financial considerations, Journal of Change Management, 1(6), 53-65.
Khabiri, M. (2004). Comparison of the status of professional football league clubs with UEFA criteria and selected clubs from South Korea, Japan, UAE and Turkey, research project, Physical Education Research Institute.
Keshock, Christopher.M. (2004). The effect of economic impact information on the attitudes of potential sports sponsors operating in mid-size and small college communities, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport Management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University. 57-63.
Naghdi, y.; Kaghazian, S. Afsharpi, A. (2014). Analysis of economic factors affecting the income of football clubs (selected clubs in the world). Development Economics and Planning, 2 (1), 21-43.
Padash, D.; Sultan Hosseini, M.; Khabiri, M.; Fathi, S. (2013). Determining and prioritizing the managerial and executive factors affecting the privatization of sports clubs by AHP method. Sports Management Studies, 4 (15), 47-62.
V., Milacic. S., Ljumovic. I. (2014). Controversies about the Accounting Treatment of Transfer Fee in the Football Industry. Management - Journal for Theory and Practice of Management. 19(70). 17–24.
Pawlowski, T., Nalbantis, G., and Coates, D. (2018). Perceived game uncertainty, suspense and the demand for sport. Economic Inquiry, 56(1), 173-192.
Perez-Perez, M, Serrano Bedia, A.M., Concepcion Lopez-Fernandez, M., García-Piqueres, G. (2018). Research opportunities on manufacturing flexibility domain: A review and theory-based research agenda, Journal of Manufacturing Systems, 48(1), 9–20.
Plumley, D., Wilson, R., & Ramchandani, G. (2017). Towards a model for measuring holistic performance of professional Football clubs. Soccer & Society, 18(1), 16–29.
Ramezani, R. (2007). Economics and Investment in Sport: A Case Study of Football, Physical Education Organization.
Rezaei, S., Shabani, A. (2015). Investigating the effect of mass media on financing in sports. Communication Management in Sports Media, 1 (3), 43-49.
Rodriguez-Pomeda, J., Casani, F., & Alonso-Almeida, M. del M. (2017). Emotions’ management within the Real Madrid football club business model. Soccer and Society, 18(4), 431–444.
Scelles, N. & Andreff, W. (2017). Economic model of a professional football club in France. In: Chanavat, N.- Desbordes, M. Lorgnier, N. (ed.). Routledge handbook of football marketing. Routledge International Handbooks, Abingdon: Routledge, 3(2), 60-72.
Soltani, M.; Kargar, Gh. A.; Kashker, S.; Ghafouri, F. (2019). Designing a revenue model for professional football clubs in Iran. Sports Management and Development, 7 (4), 42-54. doi: 10.22124 / jsmd.2019.3251
Strelize, B. (2005). Relationship in sport sponsorship: a marketing perspective, unpublished doctoral degree dissertation, faculty of management, University of Johannesburg.
Tertuliano, I. W., Lima, E. M. R., Oliveira, V., Santana, B. A., Pavlović, V., & Machado, A. A. (2019). Sport management in Emerging Economy: Squad size, Expenses and Results–Case of the Brazilian Football League. Management: Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies. 17(2).342-256.
Torabi, T.; Ghorbani, M.; Bagheri, M.; Tarighi, S. (2016). New methods of financing football clubs in developed countries and its comparative study with developing countries (special case: professional football clubs of Iran and England Premier League). Journal of Investment Knowledge, 4 (13), 217-232.
Wikner, J & Backstrand, J. (2018). Triadic perspective on customization and supplier interaction in customer driven manufacturing, Production & Manufacturing Research, 6(1), 3-25.
Winand, M., Zintz, T., Scheerder, J. (2010). A Financial Management Tool for Sport Federations, University of Stirling, 4(7),387-403.
Zare, A.; Babaian Ahmadi, A.; Moradi, Gh.; Hosseini, S. A. (1393). Identify and rank the challenges in the privatization process of the country's football clubs based on the PEST model. Sport Management. 6 (4), 575-593.
Zohrabi, F. Amiri, R. Rooham, M. Sahsavari, A. (2013). The Role of Media in Economic evolution of Championship Sport, Advances in Environmental Biology, 7(8), 1563-1.