فرهنگ بهعنوان یکی از عناصر اصلی توسعه، نقش مهمی در توسعه همهجانبه یک کشور دارد، بنابراین برای رسیدن به جامعهای آرمانی و توسعه یافته، فرهنگ حاکم در هر جامعهای به توجه و مراقبت نیاز دارد. هدف از این پژوهش شناسایی آسیبهای فرهنگی در کشور ایران و طبقهبندی آنها است. از أکثر
فرهنگ بهعنوان یکی از عناصر اصلی توسعه، نقش مهمی در توسعه همهجانبه یک کشور دارد، بنابراین برای رسیدن به جامعهای آرمانی و توسعه یافته، فرهنگ حاکم در هر جامعهای به توجه و مراقبت نیاز دارد. هدف از این پژوهش شناسایی آسیبهای فرهنگی در کشور ایران و طبقهبندی آنها است. از روش فراترکیب که یکی از انواع روشهای فرامطالعه است، استفاده شد. در این مطالعه با ترکیب نتایج پژوهشهای انجـام شـده در حوزهی آسیبشناسی فرهنگی بررسی شده است. بدینمنظور انجام صحیح در گام نخست به دنبال پاسخ این سئوال پژوهش مبنی بر شناسایی مولفهی آسیبهای فرهنگی پرداخته شد و در گامهای بعدی با جستجوی و دریافت مقالات مرتبط به دستهبندی و شناسایی مولفه اقدام شد. یافتههای پژوهش نشان داد: تعداد 14 مقاله کیفی در حوزه آسیبشناسی فرهنگی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتد و تعداد 41 شاخص در 7 مولفه در حوزه آسیبشناسی فرهنگی شناسایی شدند. مولفهی ابهام فرهنگی با 82/28درصد بیشترین فراوانی در حوزه آسیبشناسی فرهنگی را به خود اختصاص داد. مولفههای تهاجم فرهنگی 95/21درصد، تغییر باورهای فردی 07/17درصد، فضای مجازی و فقر هر کدام 74/9درصد و همچنین سستی تهاد خانواده و بیتوجهی به فرهنگ ایرانی هر کدام با 31/7درصد فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. متصدیان فرهنگی کشور با تبیین موجودی فرهنگ ایران زمین، رشد و توسعه فرهنگی کشور را فراهم میکنند. دستگاههای فرهنگی باید شرایطی فراهم آورند که در بستری مناسب، همه تواناییهای فرهنگی و هنری ایران هویدا شود. آشکارسازی قدرت فرهنگی ایران موجب توان چانهزنی و گفتمان فرهنگی بینالمللی نیز میشود.
تفاصيل المقالة
مطالعه جامعه شناسی موسیقی به دلایل مختلفی اهمیت بسیاری دارد. چرا که موسیقی دارای ابعاد زیبا شناختی و معرفت شناختی عمیقی است و ازطرفی هر روزکه پیش می رود چشم انداز و روندمصرف موسیقی تغییر پیدا می کند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی نحوه دریافت و استفاده از آن متفاوت تر می ش أکثر
مطالعه جامعه شناسی موسیقی به دلایل مختلفی اهمیت بسیاری دارد. چرا که موسیقی دارای ابعاد زیبا شناختی و معرفت شناختی عمیقی است و ازطرفی هر روزکه پیش می رود چشم انداز و روندمصرف موسیقی تغییر پیدا می کند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی نحوه دریافت و استفاده از آن متفاوت تر می شود و به نوعی اوقات فراغت و لحظات تنهایی انسان ها را پر می کند و گاهی حامل جهان ذهنی متعالی می باشد. همه این مفاهیم نشان می دهد که موسیقی تا حد زیادی با هویت وجودی انسان ها آمیخته شده است. در بین نظریات جامعه شناسی، هفت نسل پژوهش درباره جامعه شناسی موسیقی وجود دارد که هر کدام به نوعی آن را بررسی کرده اند. و دربین این نظریات، می توان گفت که نظریات پیر بوردیو تاثیرگذارترین آن ها می باشد که با طرح مفاهیمی مثل سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و بازتولید طبقاتی و مهم تر از همه تمایز جنبه جدیدی را در مطالعات مصرف فرهنگی گشوده است.
مقاله حاضر مبتنی بر بنیادهای نظری، نسل های متفاوت نظریه پردازان جامعه شناسی موسیقی هم چون پیر بوردیو، تئودور آدورنو و ریچارد پیترسون می باشد. براین اساس طبقه متوسط مصرف کنندگان دارای مصرف و سلایق هنری به دور از اصول زیباشناختی و معرفت شناختی می باشند، بر خلاف پیش بینی های بوردیو که قائل به الگوی خاصی از مصرف در بین این قشر می باشد. برای کنکاش بیشتر در مفاهیم چهارچوب نظری عوام پسندی بوردیو، نگاه مردم شناسانه به مصرف موسیقی، نشان می دهد وجود تنوع در الگوهای عوام پسندانه ی مصرف موسیقیایی در ارتباط با مصرف کنندگان طبقه مرفه بود. یعنی در واقع نوع و تنوع مصرف طبقه بالا و مرفه در موسیقی نیز مانند دیگر جنبه ها متنوع تر می باشد.
بعبارتی اقشار بالایی نظام اجتماعی، با علایق گوناگون و کاربرد متعدد فنون،که مصرف کننده را از حالت های منفعل در کاربرد موزیک رها می کند، در ارتباط است که این امر سطوح مختلف سرمایه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قیود ساختاری موضوعات را پیکر بندی می کنند و از این رو علایق آن ها در انواع جنبه های موسیقیایی و رسانه های تکنولوژیکی به مصرف آن ها منجرمی شود. برآیند، ترکیب این سه سرمایه به درک معنای مصرف عوامانۀ طبقه بالا می انجامد.
تفاصيل المقالة
مقایسه وضعیت ایران از نظر شادی با کشورهای دیگر حاکی از سطح پایین شادکامی و نشاط است و کشورهای شادتر نیز طبق بررسی ها امتیاز بالاتری در شاخص های سرمایه اجتماعی دارند. از این رو هدف اصلی این مقاله شناخت نقش سرمایه اجتماعی در شادی جوانان می باشد. روش پژوهش اسنادی و پیمایشی أکثر
مقایسه وضعیت ایران از نظر شادی با کشورهای دیگر حاکی از سطح پایین شادکامی و نشاط است و کشورهای شادتر نیز طبق بررسی ها امتیاز بالاتری در شاخص های سرمایه اجتماعی دارند. از این رو هدف اصلی این مقاله شناخت نقش سرمایه اجتماعی در شادی جوانان می باشد. روش پژوهش اسنادی و پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی تهران مرکز است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر انتخاب گردید. روش نمونه گیری طبقه ای بوده و بر اساس طبقه رشته، دانشجویان به سه رشته علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روان شناسی تقسیم شدند. چارچوب نظری نیز تلفیقی از دیدگاه های گیدنز، دورکیم، پاتنام، کلمن و بوردیو می باشد. یافته ها نشان دادند بین متغیرهای اعتماد اجتماعی (سنتی و مدرن)، ارتباط اجتماعی (سنتی و مدرن)، مشارکت سنتی و شادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما متغیر مشارکت اجتماعی مدرن با شادی رابطه ای ندارد. مطابق با نتایج تحلیل مسیر دو متغیر ارتباط مدرن و سنتی تاثیر مستقیم بر شادی دانشجویان دارند و سایر متغیرها به طور غیرمستقیم بر شادی تاثیر دارند؛ هم چنین متغیرهای مستقل توانسته اند 2/29 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
تفاصيل المقالة
جنبش های اجتماعی به عنوان یکی ازمهم ترین کنش های جمعی جهت تحقق خواسته ها و مطالبات شان به طراحی گفتمان ها، آرمان ها، ایده هایی می پردازند که تحقق آن ها گاه مستلزم تغییر در ساختارهای نظام اجتماعی و ایجاد اصلاحات، در جامعه و خرده نظام های آن است. یکی از مهم ترین اجزاء جن أکثر
جنبش های اجتماعی به عنوان یکی ازمهم ترین کنش های جمعی جهت تحقق خواسته ها و مطالبات شان به طراحی گفتمان ها، آرمان ها، ایده هایی می پردازند که تحقق آن ها گاه مستلزم تغییر در ساختارهای نظام اجتماعی و ایجاد اصلاحات، در جامعه و خرده نظام های آن است. یکی از مهم ترین اجزاء جنبش های اجتماعی از نظر هانس تاک،کنشگران و نیروهای اجتماعی است که مطالبات و تقاضاهای نوظهور زمینه برانگیختگی آن ها را فراهم ساخته و لذا جهت تحقق آن ها با دیگر گروه های اجتماعی همنوا شده و نهایتاً جنبش های اجتماعی را شکل می دهند. این نیروها وکنشگران در سه گروه رهبران به عنوان کسانی که به تدوین و طراحی ایدئولوژی می پردازند، توزیع کنندگان که ایدئولوژی جنبش را از رهبران به گروه ها ولایه های دیگر انتقال می دهند و پیروان و حامیان که باحضور آن ها، جنبش گسترده شده وعملاً به مرحله اجرا در می آید، قرار می گیرند. جنبش مشروطیت ایران از مهم ترین جنبش های اجتماعی سده های اخیر است که مدل تاک در زمینه اهمیت تاریخی نقش کنشگران اجتماعی در جنبش های اجتماعی و تأثیری که در ایجاد، گسترش و همگانی کردن آن دارند، در آن قابل بازبینی است. در این جنبش رهبران گروه هایی نظیر روشنفکران متجدد و نوگرا و نیزعلما و مجتهدین مذهبی که قرائت نوینی از دین داشتند، را دربر می گیرد. توزیع کنندگان جنبش ازاصحاب رسانه، روزنامه نگاران، خطبا و وعاظ واصناف و بازرگانان عمده تشکیل شده و نیز حامیان و پیروان جنبش لایه های مختلف جامعه از جمله زنان، جوانان، ایلات و اصناف خرده پا را در بر می گیرد. بازبینی این الگو درجنبش های اجتماعی با توجه به تأکیدی که بر نقش نیروهای اجتماعی دارد می تواند بعنوان الگویی برای بررسی چگونگی پیروزی یا عقیم ماندن جنبش های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی است که با استفاده از روش تاریخی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای و الکترونیکی به گردآوری مطالب پرداخته است.
تفاصيل المقالة
هدف بررسی رابطه بین مولفه های عینی و ذهنی اقوام از بعد قومی و جنسی با مشارکت سیاسی در شرق استان گلستان (با تاکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی) می باشد. روش تحقیق پیمایشی است و جامعه آماری کلیه افراد 18 سال به بالای سه قوم فارس، ترکمن و سیستانی مشخص شده است. روش نمونه گ أکثر
هدف بررسی رابطه بین مولفه های عینی و ذهنی اقوام از بعد قومی و جنسی با مشارکت سیاسی در شرق استان گلستان (با تاکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی) می باشد. روش تحقیق پیمایشی است و جامعه آماری کلیه افراد 18 سال به بالای سه قوم فارس، ترکمن و سیستانی مشخص شده است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است، به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی، جداول توزیع فراوانی یک بعدی، دو بعدی و نمودارهای مربوطه به هر قسمت استفاده شده است و در قسمت آماره های استنباطی از ضرایب معناداری T و از میانگین و انحراف معیار و ضرایب همبستگی پیرسون (برای مقیاس فاصله ای) و اسپیرمن( برای مقیاس رتبه ای یا ترتیبی) و تعیین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته از تحلیل مسیر استفاده گردیده است و همچنین جهت برازش مدل از مطالعات ساختاری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین نوع قومیت و جنسیت مولفه های عینی که شامل(عدم وجود تبعیض در دسترسی به مدیریت سیاسی، توجه به نظرات اقوام) با میزان مشارکت سیاسی رابطه معنادار وجود دارد. و همچنین در بین مولفه های ذهنی(سطح احساس تعلق قومی، احترام به نخبگان) با میزان مشارکت سیاسی رابطه معنادار وجود دارد
تفاصيل المقالة
هدف از انجام این پژوهش که به روش تحلیل گفتمان انتقادی انجام شده است، آگاهی از ماهیت گفتمان انتقادی رسانه ها با دولت درباره برجام (از شروع برجام آذر ماه 1392 تا انتخابات ریاست جمهوری سال1396) بود. به این منظور، از جامعه آماری خبرهای مربوط به روزنامه های جناح اصول گرا (کی أکثر
هدف از انجام این پژوهش که به روش تحلیل گفتمان انتقادی انجام شده است، آگاهی از ماهیت گفتمان انتقادی رسانه ها با دولت درباره برجام (از شروع برجام آذر ماه 1392 تا انتخابات ریاست جمهوری سال1396) بود. به این منظور، از جامعه آماری خبرهای مربوط به روزنامه های جناح اصول گرا (کیهان، وطن امروز، جوان) و روزنامه های جناح اصلاح طلب(اعتماد، آفتاب یزد، شرق)و رسانه های خارجی طی دوره زمانی آذر ماه 1392 تا پایان خرداد 1396 تعداد 30 خبر برای هر روزنامه (ابتدا، میانه، انتهای مذاکرات)و در مجموع 210 خبربه روش غیر تصادفی از نوع هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. واحد تحلیل در پژوهش حاضر شامل تیتر و بدنه خبر روزنامه های مذکور بود. محتوای اخبار منتخب به روش تحلیل گفتمان و تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفت. به منظور عینیت بخشی در تحلیل به عمل آمده ابتدا خبرها انتخاب و سپس محتوای آن ها به دفعات توسط دو نفر پژوهشگر و همکار پژوهشگر مورد مطالعه عمیق قرار گرفت و بعد از آن، ابتدا از محتوای خبر مربوط مقوله های موضوعی استخراج و درباره هر خبر مواردی مانند ضرورت برجام، مضرات برجام، فواید برجام، آینده برجام، موانع تداوم برجام و موانع برای قطع برجام استخراج و در فرم های مربوطه ثبت شد.
تفاصيل المقالة
امروزه مشارکت در بستر جامعه ای دموکراتیک و مدنی، صورتی نهادمند به خود گرفته و اندیشمندان توسعه، گسترش مشارکت سیاسی در میان توده ی مردم را یکی از وجوه نوسازی سیاسی تلقی می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مشارکت سیاسی و بیگانگی اجتماعی در بین شهروندان شهر تبریز ان أکثر
امروزه مشارکت در بستر جامعه ای دموکراتیک و مدنی، صورتی نهادمند به خود گرفته و اندیشمندان توسعه، گسترش مشارکت سیاسی در میان توده ی مردم را یکی از وجوه نوسازی سیاسی تلقی می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مشارکت سیاسی و بیگانگی اجتماعی در بین شهروندان شهر تبریز انجام شده است. بیگانگی اجتماعی از سوی جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعی برای توضیح صور آسیب شناختی مشارکت سـیاسی و تبیین انفعال، بـی میلی و بی علاقگی سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است که جزء مسائل شهری و از پیامدهای شهرنشینی است. سؤالی که مطرح است این است که بین مشارکت سیاسی و بیگانگی اجتماعی در بین شهروندان تبریز رابطه وجود دارد؟ روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و جامعه ی آماری آن، شهروندان در سنین 18 سال به بالای تبریز است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر و اطلاعات مورد نیاز از طریق شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای جمع آوری گردیده است. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و برای آزمون فرضیه ها از تکنیک آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که بین میزان مشارکت سیاسی و بیگانگی اجتماعی شهروندان رابطه ی معنا داری وجود ندارد. تنها دو مؤلفه احساس انزوای اجتماعی و احساس بی هنجاری در بین پنج مولفه بیگانگی اجتماعی دارای رابطه ی معنا دار ی با میزان مشارکت سیاسی است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مشارکت سیاسی چندان تحت تأثیر بیگانگی اجتماعی نبوده است.
تفاصيل المقالة
در تمامی نقاط دنیا بازار، مفهومی کلیدی بوده و تمامی گفتمانهای روزمره و واقعیتهای سیاسی را تحت الشعاع خود قرار داده است. به بازار به عنوان یک واقعیت اجتماعی و اقتصادی پیچیده و موضوعی جامعهشناختی نگریسته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعهی جامعهشناختی بازار و أکثر
در تمامی نقاط دنیا بازار، مفهومی کلیدی بوده و تمامی گفتمانهای روزمره و واقعیتهای سیاسی را تحت الشعاع خود قرار داده است. به بازار به عنوان یک واقعیت اجتماعی و اقتصادی پیچیده و موضوعی جامعهشناختی نگریسته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعهی جامعهشناختی بازار و تأثیر تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر کارکرد بازاریان در سه دههی اخیر 80-60 (مطالعهی موردی بازار قیصریه اصفهان) انجام شده است. این مقاله از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خُرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است. روش تحقیق در این پژوهش روش میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش و ابزار جمعآوری دادههای پرسشنامه، اسناد و مدارک تاریخی و مصاحبه است. جامعهی آماری، بازاریان بازار قیصریهی اصفهان و راستههای منتهی به آن است و حجم نمونه 384 نفر است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تحولات اجتماعی بر کارکرد فرهنگی با ضریب معناداری zبرابر 924 /21 و بر کارکرد سیاسی بازار قیصریهی اصفهان با ضریب معناداریz برابر026/81 تأثیر مثبت دارد و همچنین تحولات فرهنگی بر کارکرد اقتصادی با ضریب معناداریz برابر149/2 و بر کارکرد اجتماعی با ضریب z برابر832/31 و بر کارکرد فرهنگی بازار با ضریب 792/12تأثیر مثبتی دارد همچنین تحولات اقتصادی بر کارکرد اقتصادی بازار با ضریب z برابر07/68 و بر کارکرد اجتماعی با ضریب 058/6 تأثیر مثبتی دارند اما تحولات اجتماعی بر کارکرد اقتصادی و اجتماعی تأثیر نداشته و نیز بین تحولات فرهنگی و کارکرد سیاسی و تحولات اقتصادی و کارکرد فرهنگی و سیاسی بازار قیصریه تأثیری مشاهده نگردیده است.
تفاصيل المقالة
بانکداری الکترونیکی که یکی از پیامدهای توسعه فناوری های دیجیتال میباشد، از سابقه چنددا زیدادی در کردور مدا برادوردار نیست. اما به دلیل اینکه بانکداری در جها از شکل سنتیاش به سوی الکترونیکی شد پیش میرود، بنابراین صنعت بانکداری کردور ما نمیتواند به این تغییر گسترده تکنولو أکثر
بانکداری الکترونیکی که یکی از پیامدهای توسعه فناوری های دیجیتال میباشد، از سابقه چنددا زیدادی در کردور مدا برادوردار نیست. اما به دلیل اینکه بانکداری در جها از شکل سنتیاش به سوی الکترونیکی شد پیش میرود، بنابراین صنعت بانکداری کردور ما نمیتواند به این تغییر گسترده تکنولوژیکی بی تفاوت باشد. در کنار فراهم شد زیر سااتهدای ارتبدا ی و فندی، تدروین بانکدداری الکترونیکی نیازمند فرهنگسازی است. از جمله راهبردهایی که میتواند به فرهنگ سازی کمک کند استفاده از تواناییهای رسانههدای مختلف به ویژه تلویزیو است. مقاله حاضر با هدف بررسی نقش تبلیغات تلویزیونی در توسعه بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مرتریا بانک تجدارت شدهر تهدرا در جامعه آماری مرتریا ادمات بانکداری الکترونیکی بانک تجارت شهر تهرا )در 5 مدیریت شعب( و در نمونهای به حجم 384 نفر با روش پیمایری و با استفاده از یک پرسرنامه محقق سااته و با روایی مناسب و اعتباری بالغ بر 0/75 راحدی و اجدرا شدده اسدت و فرضیه اصلی تحقیق در رابطه با تأثیر تبلیغات تلویزیونی در تروین بانکداری الکترونیکی در میا مرتریا باندک تجدارت شدهر تهدرا تأثیر به اثبات رسیده است.
تفاصيل المقالة
هدف اصلی این مقاله، شناسایی عوامل و شرایط مـﺆثر در تحول وسایل ارتباطی در سال¬های 2010 و 2011 است. سئوال اصلی مقاله این است که چه عوامل و شرایطی نقش مـﺆثری در تحول وسایل ارتباطی به خصوص طی سال¬های مورد نظر داشته¬اند؟ بالاخره این¬که چه نسبتی بین تغییرات اج أکثر
هدف اصلی این مقاله، شناسایی عوامل و شرایط مـﺆثر در تحول وسایل ارتباطی در سال¬های 2010 و 2011 است. سئوال اصلی مقاله این است که چه عوامل و شرایطی نقش مـﺆثری در تحول وسایل ارتباطی به خصوص طی سال¬های مورد نظر داشته¬اند؟ بالاخره این¬که چه نسبتی بین تغییرات اجتماعی سال¬های مورد بحث با پیشرفت ابزارهای ارتباطی وجود دارد؟ و کدام فاکتوریال¬ها در توسعه فناوری¬های نوین وگسترش رخدادهای اجتماعی طی سال¬های 2010 و2011 مـﺆثر بوده¬اند؟ فرضیه این تحقیق نیز براساس شواهد و یافته-های اسنادی این است که آیا ارتباطی بین رخدادها و جنبش¬های اجتماعی سال¬های 2010 و2011 با توسعه فناوری¬های ارتباطی وجود دارد؟ روش کتابخانه¬ای– اسنادی برای تنظیم و گردآوری اطلاعات این نوشتار به¬کار گرفته شده و یافته¬ها نشان می¬دهد که شرایط و عوامل مختلفی بر تحول و توسعه وسایل ارتباطی مـﺆثرند که این شرایط شامل وضعیت اضطراری (بحرانی)، خاص و عادی هستند که بیش از همه، این شرایط بحرانی است که بر سرعت تحول و توسعه این وسایل اثر می¬گذارد. برآیند نهایی این مقاله، حاکی از آن است که علاوه بر 4 عامل تکنولوژی، مردم، عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و مجموعه فعالیت¬ها، کارکردها و نیازها، عوامل دیگری چون عوامل رقابتی، حمایتی، نظامی و تشویقی در این میان نقش آفرین هستند. همچنین یافته¬های این مقاله نشان می¬دهد که بین تحولات وسایل ارتباطی و تحولات سیاسی و اجتماعی جوامع رابطه متقابل وجود دارد. با توسعه روزافزون تکنولوژی¬های ارتباطی و شکل¬گیری عصرهای مختلف رسانه¬ای، بر نقش¬آفرینی کاربران مشروط به داشتن سواد رسانه¬ای بر تحولات اجتماعی، سیاسی و... افزوده می¬شود.
تفاصيل المقالة
مطالعات جامعه شناختی ایران
,
العدد5,السنة
4
,
زمستان
1393
خشونت اجتماعی یکی از معضلات اصلی هرجامعه ای است. دراین مقاله به بررسی علل خشونت علیه زنان شهر نورآباد ممسنی و علت تحمل خشونت توسط آنان پرداخته شده است. هدف از این طرح شناخت عوامل موثر بر خشونت شوهران علیه زنان است. روش تحقیق پیمایشی است. از بین زنان شهر 375 نفر به روش ت أکثر
خشونت اجتماعی یکی از معضلات اصلی هرجامعه ای است. دراین مقاله به بررسی علل خشونت علیه زنان شهر نورآباد ممسنی و علت تحمل خشونت توسط آنان پرداخته شده است. هدف از این طرح شناخت عوامل موثر بر خشونت شوهران علیه زنان است. روش تحقیق پیمایشی است. از بین زنان شهر 375 نفر به روش ترکیبی خوشه ای و تصادفی ساده پرسشنامه 30 گویه ای را پرکردند. متغیر وابسته خشونت علیه زنان و متغیر های مستقل درآمد، داشتن فرزند، جنسیت فرزندان، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و نوع آن، مالکیت خانه، نوع خانه، اشتغال و اعتقاد به مشاور است و متغیرها از نظریه های منابع، فمینیسم و دیدگاه صاحب نظرانی چون کالینز، لرنر، مارشال، مارکس، انگلس، چیل بدست آمد. از روشهای آماری توصیفی چون توزیع فراوانی و آماراستنباطی چون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تی تست، جهت تجزیه و تحلیل استفاده شده است. نتایج نشان داد بیشترین نوع خشونت کلامی و روانی وکمترین نوع جنسی است. بین متغیرهای اعتقاد مردان به مشاور، نوع وسیله ارتباط جمعی مورد استفاده و خشونت علیه زنان رابطه است اما رابطه ای بین، استفاده از وسایل ارتباط جمعی، نوع منزل، تعداد و جنسیت فرزندان، در آمد زنان، اعتقاد زنان به مشاور، با خشونت نیست. 58.6 درصد از زنان بیان کردن با به دنیا آمدن فرزندان خشونت شوهران کاهش پیدا کرده است. 51.9 درصد از زنان علت تحمل خشونت را بخاطر حمایت از فرزند و آینده آن و تنها 3 درصد هم وابستگی اقتصادی به همسر را بیان کردند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications