به اعتقاد امامیه، آیات بسیاری در قرآن کریم درباره امامت و ولایت و همچنین مقام و فضائل اهل بیت(ع) است که از جمله آیات در فضائل اهل بیت(ع)، آیه 54 سوره مائده یعنی آیه محبت است که در شأن نزول این آیه اقوال متعددی میان مفسران شیعه و سنی از قرن چهارم تا کنون وجود دارد که اکث أکثر
به اعتقاد امامیه، آیات بسیاری در قرآن کریم درباره امامت و ولایت و همچنین مقام و فضائل اهل بیت(ع) است که از جمله آیات در فضائل اهل بیت(ع)، آیه 54 سوره مائده یعنی آیه محبت است که در شأن نزول این آیه اقوال متعددی میان مفسران شیعه و سنی از قرن چهارم تا کنون وجود دارد که اکثریت اهل سنت آیه را در شأن ابوبکر و اکثر مفسران شیعه آن را در شأن امیر مؤمنان علی(ع) میدانند که در بررسی مصادیق این آیه دو راه وجود دارد: الف) بررسی روایات مؤید شأن نزول ب) بررسی صفات مذکور در آیه شریفه و مفهوم شناسی واژگان آن مفسران در مفهوم شناسی صفات مذکور، تسامح کردهاند که این مقاله سعی دارد در رویکردی جدید با مفهوم شناسی واژگان آیه همچون ارتداد، محبت، نفاق، ولایت، مرض و سلامت قلب و با تکیه بر وحدت سیاق آیات 52 سوره مائده تا 55 سوره مائده، مصادیق مورد نظر آیه را متعیّن نماید.
تفاصيل المقالة
یکی از موضوعات مهم و بحث برانگیز در اندیشه توحیدی،موضوع رؤیت خداست که جایگاه مهمی در دیدگاه کلامی و عرفانی داشته و بانام حضرت موسی گره خورده است. درعین حال، متکلمین ناگریز از بحث درباره آن بوده و در آن اختلافات عمیق دارند. این موضوع دربیش از بیست آیه قرآن ذیل عبارات لق أکثر
یکی از موضوعات مهم و بحث برانگیز در اندیشه توحیدی،موضوع رؤیت خداست که جایگاه مهمی در دیدگاه کلامی و عرفانی داشته و بانام حضرت موسی گره خورده است. درعین حال، متکلمین ناگریز از بحث درباره آن بوده و در آن اختلافات عمیق دارند. این موضوع دربیش از بیست آیه قرآن ذیل عبارات لقاءالله و نظر در وجه الله و درباره انواع رؤیت و شهود ذات الهی مانند شهود و رؤیت خدا نسبت به ذات خود و شهود موسی(ع) در شجره طور مطالبی بیان گردیده است. تقاضای رؤیت خداوند، مهمترین بخش زندگانی حضرت موسی(ع) است که از دیرباز مورد توجه عرفا بوده است. به نحوی که هریک تلاش نمودهاند. از دیدگاه خود به بیان علت پاسخ خداوند مبنی بر لن ترانی پرداخته و نظرات گوناگونی را در این زمینه ارائه دهند. از این رو، استقراء آرای تفاسیر عرفانی دراین زمینه و جمع بندی آن ها از اعتبار خاصی برخورداراست. این پژوهش نشان می دهد که عرفا و برخی از حکمای متأله، مسأله رؤیت وشهود باطنی و رؤیت تجلیات خداوند را معادل لقاءالله در قرآن تلقی نموده ولی برخی از فلاسفه و متکلمین شیعی و معتزلی باتکیه بر مبنای تنزیه کلامی صرف و با تمسک به مسأله نفی جسمانیت و اعتقاد به انحصار امکان شهود خداوند در رؤیت مادی، به نفی امکان این موضوع پرداخته اند. این مقاله باروش پژوهشی - توصیفی از نوع تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون بوده است.
تفاصيل المقالة
این مقاله با هدف آسیب شناسی از خودبیگانگی از منظر قرآن در سازمان های آموزشی، در میان کارکنان دانشگاه آزاد ساری شده است. از خود بیگانگی پدیده ای است که تأثیر عملی بسیار زیادی بر زندگی انسان داشته، جهت و هدف ها را به سمت و سوی خاصی سوق می دهد. هنگامی که انسان دچار از خودب أکثر
این مقاله با هدف آسیب شناسی از خودبیگانگی از منظر قرآن در سازمان های آموزشی، در میان کارکنان دانشگاه آزاد ساری شده است. از خود بیگانگی پدیده ای است که تأثیر عملی بسیار زیادی بر زندگی انسان داشته، جهت و هدف ها را به سمت و سوی خاصی سوق می دهد. هنگامی که انسان دچار از خودبیگانگی می شود، هویت و ماهیت اصلی خود را از یاد می برد و رفتاری را در پیش می گیرد که خارج از دایره انسانیت است و از شخصیت سالم و متعادل بیرون می آید. این امر پیامدها و عوارض جبران ناپذیری بر شخصیت انسان به جای می گذارد که اثرات آن نه تنها در دنیا، بلکه در آخرت نیز گریبان گیر آدمی می گردد. شناخت این آثار از آن جهت که می تواند انسان را در مبارزه و پیشگیری از آن راهنمایی کرده و از نفوذ بیشتر این عامل مخرب جلوگیری به عمل آورد، مفید و مثمرثمر خواهد بود . طرح پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد و جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی کارمندان دانشگاه آزاد ساری بودند. نمونه پژوهش شامل 300 کارمند بود که بر اساس جدول مورگان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام شد. نتایج نشان از تأثیر مثبت متغیرهای پژوهش در دانشگاه آزاد ساری در بین کارمندان می باشد.
تفاصيل المقالة
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر الهامات آموزشی قرآن با محوریت داستان حضرت ابراهیم (ع) به منظور ارائه مدل در دانشگاه آزاد ساری است. روش تحقیق به شیوه آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این أکثر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر الهامات آموزشی قرآن با محوریت داستان حضرت ابراهیم (ع) به منظور ارائه مدل در دانشگاه آزاد ساری است. روش تحقیق به شیوه آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل استادان برجسته و با سابقه بودند که به صورت هدفمند و به تعداد 20 نفر تعیین شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان دارای تحصیلات تکمیلی که تعداد آنان 162 نفر بودند. حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 114 نفر تعیین گردید، که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و در بخش کیفی به وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه 886/0α= بود. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و pls استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از این امر است که تمامی متغیرهای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش بررسی آسیب شناخت خانواده درتعلیم و تربیت معنوی کودکان و نوجوانان از منظر آموزه های اسلامی و نهادهای آموزشی بر اساس مدل ساختاری بود. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مدارس دوره متوسطه اول شهر أکثر
هدف این پژوهش بررسی آسیب شناخت خانواده درتعلیم و تربیت معنوی کودکان و نوجوانان از منظر آموزه های اسلامی و نهادهای آموزشی بر اساس مدل ساختاری بود. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مدارس دوره متوسطه اول شهر ساری به تعداد1142نفر بودند که از این تعداد ، 209 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. روايي محتوايي پرسشنامه¬ها براساس نظر خبرگان، و روايي سازه آن با روش تحليل عاملي تاييدي بررسي شد. پايايي آن¬ها نيز با محاسبة، پايايي تركيبي و ضريب آلفاي كرونباخ تأييد شد. به منظور آزمون فرضیات از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی با استفاده از نرم افزار SmartPLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بررسی آسیب شناخت خانواده در تعلیم و تربیت معنوی کودکان و نوجوانان از منظر آموزه های اسلامی و نهادهای آموزشی بر اساس مدل ساختاری تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که اغلب ضرایب معناداری t از 96/1 بیشترهستند، یعنی بیشتر روابط میان متغیرها در سطح اطمینان 95% معنادار هستند و می توان گفت که مدل برازش قوی دارد و مورد تایید است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications