فهرس المقالات حسین علی محمدی


  • المقاله

    1 - بررسی وضعیت هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور
    سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق) , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1400
    هدف پژوهش حاضر بررسی هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی می‎باشد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور هستند که تعداد آنها بالغ بر 95 نفر است. ابزار اندازه‌گیری تحقیق، پرسشنامه أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی می‎باشد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور هستند که تعداد آنها بالغ بر 95 نفر است. ابزار اندازه‌گیری تحقیق، پرسشنامه هوش سیاسی (ISIS) بود. روایی پرسشنامه مورد تایید تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه‌های هوش سیاسی برابر 906/0 محاسبه گردید. نتایج آزمون معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که مولفه‌های بازی‌های اجتماعی، شخصیت سیاسی، پویایی قدرت، صداقت آشکار و تسخیر احساسات، همگی بر عملکرد هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور تأثیر مثبت و معناداری دارند. با توجه به نتایج پژوهش به نظر می‌رسد به‌کارگیری و استفاده از هوش سیاسی جهت مواجه درست با تغییرات و تصمیم‌گیری صحیح مدیران تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و استفاده مناسب از فرصت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. از این‌رو برخورداری مدیران تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی از هوش سیاسی جهت موفقیت آنها ضروری است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش نظارت والدین بر کیفیت زندگی با اثر میانجی مشارکت ورزشی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان مبارکه
    پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت , العدد 5 , السنة 2 , بهار 1402
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نظارت والدین بر کیفیت زندگی با متغیر میانجی مشارکت ورزشی دانش‌آموزان پسر بود. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده و از منظر روش در زمره تحقیقات علّی قرار می‌گیرد که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانش‌آموزان پسر أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نظارت والدین بر کیفیت زندگی با متغیر میانجی مشارکت ورزشی دانش‌آموزان پسر بود. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده و از منظر روش در زمره تحقیقات علّی قرار می‌گیرد که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان مبارکه (5000 نفر) بوده و با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، حجم نمونه 357 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده‌ها نیز پرسشنامه‌های استاندارد نظارت والدین (سیلوربرگ و اسمال، 1991) و کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1996) و متغیر مشارکت ورزشی بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌‌های پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد. از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و 3 PLS Smart برای تحلیل داده‌ها استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که بین نظارت والدین و کیفیت زندگی (000/0p=) و مشارکت ورزشی و کیفیت زندگی (001/0p=)، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین نظارت والدین و مشارکت ورزشی (907/0p=) رابطه‌ای مشاهده نشد. همچنین بررسی مدل مفهومی پژوهش حاکی از اثر مستقیم نظارت والدین بر کیفیت زندگی دانش‌آموزان بود و نقش میانجی مشارکت ورزشی در این مدل تأیید نشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارتقای سلامت سالمندان: بررسی کیفیت زندگی و هزینه های درمانی بر اساس فعالیت بدنی
    فعالیت بدنی و تندرستی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1402
    مقدمه:مقوله کیفیت زندگی در قشرهای مختلف، مخصوصا سالمندان که شرایط روحی و روانی ویژه ای دارند اهمیت بسیار زیادی دارد، کیفیت زندگی به عنوان یک شاخص مهم در بررسی سلامت سالمندان محسوب می‌شود. هدف از این پژوهش مقایسه کیفیت زندگی و هزینه‌های درمانی سالمندان بر اساس سطح مشارکت أکثر
    مقدمه:مقوله کیفیت زندگی در قشرهای مختلف، مخصوصا سالمندان که شرایط روحی و روانی ویژه ای دارند اهمیت بسیار زیادی دارد، کیفیت زندگی به عنوان یک شاخص مهم در بررسی سلامت سالمندان محسوب می‌شود. هدف از این پژوهش مقایسه کیفیت زندگی و هزینه‌های درمانی سالمندان بر اساس سطح مشارکت ورزشی بود. روش: پژوهش حاضر، از نوع پژوهش های علی – مقایسه ای و به شکل پیمایشی است. نمونه آماری این پژوهش600 نفرازسالمندان منتخبی از شهرستان‌های استان خوزستان بود،که به شکل در دسترس انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده‌ها، در پژوهش حاضر پرسشنامه بود و شامل سه بخش: اطلاعات جمعیت شناختی، هزینه‌های درمانی و میزان مشارکت ورزشی و کیفیت زندگی(whoQo)که حاوی25 سوال درقالب شش حیطه بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصین تایید شد. تجزیه‌وتحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از شاخص‌های گرایش مرکزی و پراکندگی و در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های طبیعی بودن توزیع داده‌ها، آنالیز واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. تمام عملیات آماری از طریق نرم افزار spss نسخه 20 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین هزینه های درمانی و کیفیت زندگی سالمندان بر اساس سطح مشارکت ورزشی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت کیفیت زندگی در سالمندان، فعالیت های بدنی منظم می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای بهبود وضعیت کیفیت زندگی سالمندان و همچنین کاهش هزینه های درمانی مورد توجه قرار گیرد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارزیابی عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی از نظر معلمان ورزش مطالعه موردی: شهر کاشان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1382
    هدف از انجام این تحقیق، تعیین عوامل تأثیرگذار در کیفیت‌بخشی درس تربیت‌بدنی شهر کاشان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرس أکثر
    هدف از انجام این تحقیق، تعیین عوامل تأثیرگذار در کیفیت‌بخشی درس تربیت‌بدنی شهر کاشان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ورزش شهرستان کاشان و نمونه آماری شامل 79 نفر از معلمان ورزش (40 نفر زن و 39 نفر مرد) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی تک نمونه ای، تی مستقل و فریدمن استفاده شد (05/0P≤). نتایج نشان داد از دیدگاه معلمان ورزش، اهداف آموزشی، برنامه آموزشی، محتوای آموزشی، شیوه تدریس، تخصص معلمین ورزش، تجربه معلمین ورزش، بودجه، امکانات، نگرش و ارزشیابی در حد بالاتر از متوسط (زیاد) در کیفیت‌بخشی درس تربیت بدنی تأثیرگذار هستند. همچنین بافته ها نشان داد عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت‌بدنی به ترتیب اولویت عبارت‌اند از: 1- امکانات 2- نگرش 3- بودجه 4- تخصص معلمان ورزش 5- برنامه آموزشی 6- اهداف آموزشی 7- تجربه معلمان ورزش 8- شیوه تدریس 9- محتوای آموزشی 10- ارزشیابی. مقایسه دیدگاه معلمان ورزش زن و مرد در خصوص عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی به جز در مولفه ارزشیابی تفاوت معنی داری را نشان نداد. در ضمن مردان نسبت به زنان تاثیر بیشتری را برای مولفه ارزشیابی ابراز نموده اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی موانع مشارکت فعالیت‌های ورزشی دانشجویان در طی دوران قرنطینه خانگی ویروس کووید_19
    تحقیقات در علوم ورزشی و گیاهان دارویی , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1401
    مقدمه: تقویت مشارکت دانشجویان برای انجام فعالیت های ورزشی امری ضروری است.ازپژوهش حاضر،بررسی موانع مشارکت فعالیت‌های ورزشی‌در طی‌دوران قرنطینه خانگی ویروس کووید_19(دانشجویان نیم سال دوم 98-99 دانشگاه قم)بود.روش ها: این پژوهش توصیفی _تحلیلی واز نوع پیمایشی است و به صورت ف أکثر
    مقدمه: تقویت مشارکت دانشجویان برای انجام فعالیت های ورزشی امری ضروری است.ازپژوهش حاضر،بررسی موانع مشارکت فعالیت‌های ورزشی‌در طی‌دوران قرنطینه خانگی ویروس کووید_19(دانشجویان نیم سال دوم 98-99 دانشگاه قم)بود.روش ها: این پژوهش توصیفی _تحلیلی واز نوع پیمایشی است و به صورت فراخوان اینترنتی(آنلاین) انجام شده است.جامعه آماری شامل‌کلیه دانشجویان نیم سال دوم 99-98بودکه در نهایت، 200نفر به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کرده و به پرسش نامه پاسخ دادند.این پرسش نامه در مقیاس پنج ارزشی لیکرت بودکه روایی صوری و محتوایی آن مورد تایید12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی قرارگرفته و پایایی آن در یک مطالعه راهنما و به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد(0.82)از روش تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد‌برای شناسایی عامل‌ها استفاده شد.درتحلیل عامل اکتشافی از21سوال پرسش نامه موانع، 21سوال با داشتن بار عاملی مناسب در چهار عامل محیطی،روانشناختی، درون فردی و محدودیت زمانی قرار گرفتند.یافته ها: عامل محیطی با میانگین 90/26 با اهمیت‌ترین عامل و محدودیت زمانی با میانگین 87/9 کم اهمیت ترین عامل بود. عامل های بدست آمده دراین پژوهش براساس معیارهای ذیل تعیین‌گردید:الف)شناخت اولیه تعداد عامل ها براساس مرور مقالات،ب) انتخاب عامل ها بر اساس مقادیر ویژه بیشتر از 1،ج) استفاده از معیار توصیف واریانس ه) قابلیت درک عامل های اقتباس شده. .نتیجه گیری: توجه به عوامل(موانع)شناسایی شده در این پژوهش و برطرف‌کردن آنها می‌تواند .زمینه مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان در فعالیت های ورزشی در زمان قرنطینه خانگی ویروس .کووید _19 و یا سایر شرایط مشابه را فراهم نماید تفاصيل المقالة