ارزیابی عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی از نظر معلمان ورزش مطالعه موردی: شهر کاشان
الموضوعات :رضا جعفری هرندی 1 , احمد سجادی 2 , حسین کردلو 3 , حسین علی محمدی 4
1 - دانشگاه قم
2 - دانشگاه مازندران
3 - دانشگاه خوارزمی
4 - دانشگاه قم
الکلمات المفتاحية: شهر کاشان, درس تربیت بدنی, کیفیت بخشی, عوامل تاثیر گذار,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق، تعیین عوامل تأثیرگذار در کیفیتبخشی درس تربیتبدنی شهر کاشان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ورزش شهرستان کاشان و نمونه آماری شامل 79 نفر از معلمان ورزش (40 نفر زن و 39 نفر مرد) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی تک نمونه ای، تی مستقل و فریدمن استفاده شد (05/0P≤). نتایج نشان داد از دیدگاه معلمان ورزش، اهداف آموزشی، برنامه آموزشی، محتوای آموزشی، شیوه تدریس، تخصص معلمین ورزش، تجربه معلمین ورزش، بودجه، امکانات، نگرش و ارزشیابی در حد بالاتر از متوسط (زیاد) در کیفیتبخشی درس تربیت بدنی تأثیرگذار هستند. همچنین بافته ها نشان داد عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیتبدنی به ترتیب اولویت عبارتاند از: 1- امکانات 2- نگرش 3- بودجه 4- تخصص معلمان ورزش 5- برنامه آموزشی 6- اهداف آموزشی 7- تجربه معلمان ورزش 8- شیوه تدریس 9- محتوای آموزشی 10- ارزشیابی. مقایسه دیدگاه معلمان ورزش زن و مرد در خصوص عوامل تأثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی به جز در مولفه ارزشیابی تفاوت معنی داری را نشان نداد. در ضمن مردان نسبت به زنان تاثیر بیشتری را برای مولفه ارزشیابی ابراز نموده اند.
_||_