امروزه شیوههای نوین بازاریابی جایگزین شیوههای سنتی شدهاند. در این بین بازاریابی حسی از شیوههای نوینی است که میتواند موجب ایجاد وفاداری در مشتریان شود. همچنین بازاریابی حسی در ایجاد وابستگی به مکان و ارزش ادراک شده تو سط مشتری نیز میتواند مؤثر واقه شود. هدف از انجا أکثر
امروزه شیوههای نوین بازاریابی جایگزین شیوههای سنتی شدهاند. در این بین بازاریابی حسی از شیوههای نوینی است که میتواند موجب ایجاد وفاداری در مشتریان شود. همچنین بازاریابی حسی در ایجاد وابستگی به مکان و ارزش ادراک شده تو سط مشتری نیز میتواند مؤثر واقه شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بازاریابی حسی بر وفاداری مشتریان باشگاههای خصوصی ورزشی با نقش میانجی وابستگی به مکان و ارزش ادراک شده بود. این پژوهش، به لحاظ هدف از نوع تحقیقهای کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی بود. برای جمعآوری اطلاعات از 4 پرسشنامه استاندارد و تطبیق داده شده: پرسشنامه بازاریابی حسی (حسینی و پورکیانی، 1394)، پرسشنامه وابستگی به مکان (صفارینیا، 1390)، پرسشنامه ارزش ادراک شده (اگرت و اولاگا، 2008) و پرسشنامه وفاداری رفتاری و نگرشی (ماهونی، 2000) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه آقایان و بانوان (18 تا 65 سال) که در سال 1398 از باشگاههای خصوصی ورزشی شهر تهران استفاده نمودهاند، میباشد، که به روش نمونهگیری خوشهای 10 باشگاه از نواحی پنجگانه شهر تهران (مرکزی، شمال، جنوب، غرب و شرق) انتخاب شد. با توجه به اینکه از تعداد افراد استفاده کننده از باشگاههای خصوصی شهر تهران در سال 98 آمار دقیقی وجود ندارد، جامعه آماری مورد نظر نامعلوم در نظر گرفته شد، از اینرو حداقل تعداد نمونه برای جامعه نامعلوم با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر محاسبه شد. روایی صوری و محتوایی از دیدگاه تعداد قابل اکتفایی از اساتید مدیریت ورزشی بررسی شد. پایایی ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ ارزیابی گردید، و در نهایت شاخصهای برازش روایی سازه در مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شدند. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که بازاریابی حسی از طریق وابستگی به مکان و ارزش ادراک شده میتواند در وفاداری رفتاری و نگرشی مشتریان باشگاههای خصوصی آمادگی جسمانی مؤثر واقعه شود.
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد4,السنة
4
,
پاییز
1394
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ رهبری توانمندساز، نگرش و رفتار تسهیم دانش دربین بازیکنان تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر را کلیۀ بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1394 تشکیل میدهند؛ که براساس فرمول حجم نمونۀ کوکران، تعداد 214 نفر به أکثر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ رهبری توانمندساز، نگرش و رفتار تسهیم دانش دربین بازیکنان تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر را کلیۀ بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1394 تشکیل میدهند؛ که براساس فرمول حجم نمونۀ کوکران، تعداد 214 نفر به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامۀ رهبری توانمندساز (آرنولد و همکاران، 2000)، پرسشنامۀ نگرش به تسهیم دانش (بوک و همکاران، 2005) و پرسشنامۀ رفتار تسهیم دانش (هسو، 2006) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظرهای 15 نفر از استادان رشتۀ تربیت بدنی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد(بهترتیب برابر با 0 ، 91/0، 81/0، 84/0). جهت آزمون فرضیهها، از ضریب همبستگی پیرسون و Z فیشر در نرمافزار SPSS و نیز مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی در نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین رهبری توانمندساز و نگرش، با رفتار تسهیم دانش بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران رابطۀ معناداری وجود دارد ولی نگرش در رابطۀ بین رهبری توانمندساز و تسهیم دانش نقش میانجی معناداری ندارد.
تفاصيل المقالة
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین ورزش پیلاتس در حین کار بر عملکرد و غیبت کاری کارکنان زن شرکت توزیع نیروی برق شهرستان ارومیه و ارائه مدل برنامه فعالیت بدنی در محل کار می‎باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه‎ی نیمه‎تجربی با طرح پیش‎آزمون- پس‎آزمون با گروه کن أکثر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین ورزش پیلاتس در حین کار بر عملکرد و غیبت کاری کارکنان زن شرکت توزیع نیروی برق شهرستان ارومیه و ارائه مدل برنامه فعالیت بدنی در محل کار می‎باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه‎ی نیمه‎تجربی با طرح پیش‎آزمون- پس‎آزمون با گروه کنترل و تجربی می باشد. جامعه آماری شامل تمام کارکنان زن شرکت توزیع نیروی برق شهرستان ارومیه می‎باشد. نمونه پژوهش حاضر از طریق روش غیر تصادفی هدفمند به تعداد 40 نفر به دست آمد. افرادی که تمایل به شرکت در تمرینات پیلاتس داشته اند به تعداد 20 نفر در گروه تجربی و گروهی که در تمرینات شرکت نکردند به تعداد 20 نفر در گروه کنترل، قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 هفته هر هفته 3 جلسه به مدت 30 دقیقه در تمرینات ورزشی پیلاتس در باشگاه شرکت توزیع نیروی برق، شرکت کردند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله‎ای دریافت نکردند. داده‎ها در طی دو مرحله (پیش‎آزمون – پس‎آزمون) با تکمیل پرسشنامه عملکرد کاری پاترسون و پرسشنامه محقق ساخته غیبت کاری جمع‎آوری شدند. داده‎ها با استفاده از آزمون‎ آماری کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل یافتهها حاکی از آن بود که، در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل، عملکرد کاری افزایش و غیبت‎کاری کاهش پیدا کرده است. طبق یافتههای پژوهش می‎توان نتیجه گرفت تمرین ورزش پیلاتس در حین کار بر عملکرد کاری و غیبت کاری، کارکنان زن شرکت توزیع نیرون برق شهرستان ارومیه تاثیر دارد.
تفاصيل المقالة
هدف از این پژوهش اثر آنومی سازمانی بر ریاکاری سازمانی با میانجی کمکاری و سایش اجتماعی کارکنان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نر أکثر
هدف از این پژوهش اثر آنومی سازمانی بر ریاکاری سازمانی با میانجی کمکاری و سایش اجتماعی کارکنان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پیالاس برآورد گردید (215 نفر) و به صورت تصادفی طبقهای نمونهگیری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بازطراحی شده از تحقیقات قبلی برای چهار متغیر (37 سوال) و در مقیاس 5 گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (12 نفر)، پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی و تایید گردید. نتایج نشان داد که در روابط مستقیم؛ متغیر آنومی سازمانی اثر معنیداری بر سایش اجتماعی (444/0)، کم کاری کارکنان (787/0) و ریاکاری سازمانی (294/0) داشت. همچنین اثر سایش اجتماعی بر ریاکاری سازمانی (386/0) و کم کاری کارکنان (21/0) معنیداری بود. اثر کم کاری کارکنان بر ریاکاری سازمانی (498/0) نیز معنیدار مشاهده شد. در روابط غیرمستقیم هم؛ اثر آنومی سازمانی بر ریاکاری سازمانی از مسیر دو متغیر میانجی سایش اجتماعی (19/0) و کم کاری (27/0) معنیدار بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت هر چند آنومی سازمانی به خودی خود میتواند منجر به رفتار سازمانی منفی مانند ریاکاری شود اما در صورتی که متغیرهای میانجی و مداخلهگر کنترل نشود این اثر می-تواند بسیار شدیدتر باشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications