فهرس المقالات علیرضا محسنی تبریزی


  • المقاله

    1 - تبیین فرآیند رفتار مشتری مداری مدیریت اقناع رسانه ای تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر مدیریت اقناع تبلیغات شبکههای اینترنتی و ماهواره ای بر خرید و مصرف مخاطبان
    مطالعات کمی در مدیریت , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1392
    هدف از این پژوهش، تبیین فرآیند رفتار مشتری مداری مدیریت اقناع رسانه ای [ تحلیل مسیر عوامل مؤثر ( ارزش اقتصادی تبلیغات / انگیزش پیروی از تبلیغات گزینش تبلیغات مهم تجاری گرایش به تبلیغات تجاری میزان اعتماد به نفس / متغیرهای زمینه ای ) بر مدیریت اقناع تبلیغات شبکه های اینت أکثر
    هدف از این پژوهش، تبیین فرآیند رفتار مشتری مداری مدیریت اقناع رسانه ای [ تحلیل مسیر عوامل مؤثر ( ارزش اقتصادی تبلیغات / انگیزش پیروی از تبلیغات گزینش تبلیغات مهم تجاری گرایش به تبلیغات تجاری میزان اعتماد به نفس / متغیرهای زمینه ای ) بر مدیریت اقناع تبلیغات شبکه های اینترنتی و ماهواره ای بر خرید و مصرف کالاهای تبلیغاتی ] برمبنای مدل ارتباطی متقاعد سازی رسانه ای ( شامل : مبلغین یا پیام دهندگان منبع پیام کانال یا وسیلۀ انتقال پیام ماهیت یا محتوای پیام/ مخاطبان یا گیرندگان و هدف پیام ( ) در نظریه کارلها ولند ( می باشد. در واقع مکانیزمهای عمده ای ( نظیر: اعتبار منبع پیام فرآیند محتوای پیام/ ابزار عامل ارتباطی ویژگی گیرندگان پیام ) بر روند خرید و مصرف مخاطبان در فضای تبلیغات تجاری شبکه های اینترنتی و ماهواره ای ) طبق نظریه : گریت جوویت / ویکتوریا أودائل ( تأثیر گذار . باشند ؛ از اینرو در مدیریت اقناع رسانه ای قصد و تصمیم گیری در بین مشتریان و مصرف کنندگان بالفعل ) شامل : جستجوی اطلاعات / مقایسه گزینه ها/ انتخاب گزینه مناسب / ... ( برای خرید و مصرف آنلاین از فروشگاههای مجازی خاص نه تنها به خود مخاطبان ) از جمله: میل و علاقه مخاطبان برای خرید کردن احتمال بازگشت مخاطبان به یک وبسایت فروش/ احتمال خرید مجدد مخاطبان از یک فروشگاه مجازی بطور مکررا رضایت مخاطبان نسبت به خرید آنلاین و مصرف کالاهای تبلیغ شده / ... ( بستگی دارد؛ بلکه باعث می گردد قصد و تصمیم گیری مشتریان و مصرف کنندگان بالقوه برای خرید و مصرف آنلاین کالاهای تبلیغاتی) نیز از فرآیندی سه مرحله ای ) بررسی ارزیابی اقدام ( در بستر توسعه اقتصادی عبور نماید . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مطالعه جامعه شناختی خودکشی؛ شناسایی ریسک فاکتورها
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1399
    خودکشی از جمله رفتارهای انسانی است که تحت تاثیر درون مایه های زیستی متنوعی قرار دارد. در شرایط کنونی با توجه به مسائلی هم چون افزایش میزان خودکشی، تغییر سبک های زندگی افراد و کاهش سن اقدام به خودکشی مطالعه خودکشی امری ضروری به نظر می رسد. این پژوهش در صدد است با روش کیف أکثر
    خودکشی از جمله رفتارهای انسانی است که تحت تاثیر درون مایه های زیستی متنوعی قرار دارد. در شرایط کنونی با توجه به مسائلی هم چون افزایش میزان خودکشی، تغییر سبک های زندگی افراد و کاهش سن اقدام به خودکشی مطالعه خودکشی امری ضروری به نظر می رسد. این پژوهش در صدد است با روش کیفی پدیدارشناسانه با تمرکز بر داده های حاصل از مصاحبه های عمیق نیمه ساخت یافته با 30 فردِ خودکش (23 زن و 7 مرد) به فهم و شناسایی ریسک فاکتورهایی بپردازد که در توضیح چرایی و چگونگی شکل گیری پدیده ی خودکشی مؤثرند. نتایج نشان می دهد که در فهم خودکشی باید به تعاقب رفتارهای ضداجتماعی و ریسک فاکتورهایی که در سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی و همچنین اختلالات روحی- روانی در طول زمان بر سبک زندگی اثر گذاشته اند، توجه کرد مصاحبه های عمیق حاکی از آن است که عمدۀ پاسخگویان در دوران کودکی خود به نوعی درگیر موضوعاتی همچون اعتیاد، سنت گریزی، پنهان کاری های متعدد، روابط آزاد با جنس مخالف، رفتارهای غیرقانونی، ازدواج زودهنگام، فرار از خانه و ترک تحصیل بوده اند. لذا شناسایی ریسک فاکتورها و کنش و واکنش میان آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - واکاوی راهبردها و شیوه‌های مراقبتی و پیشگیرانه‌ی خانواده‌محور در مواجهه با رفتارهای پرخطر
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1400
    واکاوی راهبردها و شیوه های مراقبتی و پیشگیرانه ی خانواده‌محور در مواجهه با رفتارهای پرخطرخانواده ها در تلاشی مستمر و بی وقفه برای مراقبت از فرزندان هستند تا کودکان، به دور از آسیب ها، پرورش یافته و گرفتار رفتارهای پرخطر نباشند. رفتارهای پرخطر رفتارهایی هستند که از روی ع أکثر
    واکاوی راهبردها و شیوه های مراقبتی و پیشگیرانه ی خانواده‌محور در مواجهه با رفتارهای پرخطرخانواده ها در تلاشی مستمر و بی وقفه برای مراقبت از فرزندان هستند تا کودکان، به دور از آسیب ها، پرورش یافته و گرفتار رفتارهای پرخطر نباشند. رفتارهای پرخطر رفتارهایی هستند که از روی عمد صورت گرفته و فرد، کنترل چندانی بر عوارض احتمالی آن ندارد، مانند مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر، داروهای روان گردان و انجام رفتارهای زودهنگام جنسی. هدف از این مطالعه، واکاوی راهبردهای مراقبت و پیشگیری خانواده‌محور از مواجهه با رفتارهای پرخطر هست. این پژوهش دارای پارادایم تاویلی و برساختی-تفسیری بوده و از حیث مبنا، پژوهشی کیفی و تکنیک گردآوری داده ها، مصاحبه ی عمیق نیمه-ساختاریافته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش نظریه ی داده‌مبنـا، با روند کدگذاری باز، محوری و گزینشی، به منظور دست یابی به نظریه ی نهایی استفاده شده است. جامعه، مشتمل بر خانواده های تبریزی بوده و از طریق نمونه گیری هدفمند نمونه برداری انجام شد و با مشارکت 26 خانواده، اشباع نظری حاصل گردید. یافته ها نشان می دهد خانواده هـا برای مراقبت از بروز رفتارهای پرخطر از الگوی سه گانه ذیل تبعیت می‌کنند: 1- راهبرد مراقبتی ناکارآمد(فاقد راهبرد موثر)؛ 2- راهبرد مراقبتی دفعتی؛ 3- راهبرد مراقبتی فرایندی. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تبیین جامعه شناختی تأثیر سرمایه اجتماعی بر حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری رفاه ذهنی (موردمطالعه دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات و دانشگاه تهران)
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1400
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری رفاه ذهنی انجام شد. مطالعه حاضر بر اساس معیار هدف در گروه پژوهش‌های کاربردی، بر اساس روش گردآوری داده‌ها پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات و دانش أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری رفاه ذهنی انجام شد. مطالعه حاضر بر اساس معیار هدف در گروه پژوهش‌های کاربردی، بر اساس روش گردآوری داده‌ها پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات و دانشگاه تهران است، حجم نمونه با استفاده از نرم‌افزار SPSS SAMPLE POWER برابر با 440 نفر و شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده می‌باشد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده و مقیاس رفاه ذهنی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS25 & AMOS23 تجزیه و تحلیل شد. به‌منظور بررسی فرضیه‌های پژوهش‌ از مدل رگرسیونی با متغیر پنهان، مدل میانجی آزمون تی تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن استفاده شد. با توجه به یافته‌های این پژوهش؛ سرمایه اجتماعی بر حمایت اجتماعی و رفاه ذهنی دارای تأثیر معنادار و مثبت است و حمایت اجتماعی بر رفاه ذهنی دارای اثر مثبت و معنادار می باشد در تأثیر سرمایه اجتماعی بر حمایت اجتماعی متغیر رفاه ذهنی نقش میانجی دارد. با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی و حمایت اجتماعی و نقش آن در رفاه ذهنی دانشجویان، ارتقا آن باید مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان قرارگیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی گونه‌های تعامل اجتماعی میان گروه‌های قومی در ایران: مورد مطالعه گروه‌های قومی استان آذربایحانغربی
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1397
    تمایل به مطالعه روابط اجتماعی میان گروه های قومی در چند دهه گذشته به طور بارزی افزایش یافته است. رشد افتخارات قومی، در نتیجه افزایش آگاهی از حوزه قوم گرایی در سطح جوامع و ارتباط این حوزه با مسایل اجتماعی موجود درجوامع بشری، به این امر منجر شده است. مسئله اصلی تحقیق شنا أکثر
    تمایل به مطالعه روابط اجتماعی میان گروه های قومی در چند دهه گذشته به طور بارزی افزایش یافته است. رشد افتخارات قومی، در نتیجه افزایش آگاهی از حوزه قوم گرایی در سطح جوامع و ارتباط این حوزه با مسایل اجتماعی موجود درجوامع بشری، به این امر منجر شده است. مسئله اصلی تحقیق شناسایی گونه های تعامل اجتماعی میان گروه های قومی به مثابه یک گروه اجتماعی است. در این تحقیق به منظور تبیین و توصیف مناسبات موجود میان گروه های قومی استان آذربایجانغربی از روش پیمایشی و سوالات مرتبط با چارچوب نظری تحقیق استفاده شده است. به منظور سنجش گونه های تعامل اجتماعی میان گروه های قومی از گونه شناسی "رابرت مرتون" بر اساس دو متغیر تعصب و تبعیض استفاده شده است. جامعه آماری 480 نفر از ساکنان استان بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از سه منطقه شمال، جنوب و مرکز استان انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه 897/ 0برآورد گردید. با توجه به تحلیل انجام شده، توزیع گونه های تعامل اجتماعی در میان جامعه مورد مطالعه، 30 درصد کاملاً غیر لیبرال، 7/26 نسبتاً غیر لیبرال، 15 درصد نسبتاً لیبرال و 3/28 کاملاً لیبرال می باشد. بر اساس یافته های تحقیق به لحاظ تعصب در میان گروه های قومی تفاوت معنی داری وجود دارد ولی از جهت تبعیض این تفاوت معنی دار نبود. هم چنین گونه شناسی مرتن در جامعه مورد مطالعه تطابق دارد و تمامی گونه های موجود در مدل مرتن در جامعه مورد مطالعه مشاهده گردید. آزمون آماری تفاوت معنی داری را به لحاظ گونه های تعامل اجتماعی در میان گروه های قومی نشان می دهد. آزمون های تعقیبی نشان می دهدکه این تفاوت میان ترک و کرد معنی دار نیست بلکه با سایر گروه های قومی معنی دار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تبیین جامعه شناختی تاثیر نهاد دین بر مشارکت سیاسی (مورد مطالعه: مردم استان گلستان)
    مطالعات سیاسی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1399
    این پژوهش تبیین جامعه شناختی تاثیر دینداری بر مشارکت سیاسی است.جامعه‌ی ما در طول زمان، تحولات اجتماعی بسیاری را تجربه کرده و درحال گذار از جامعه سنتی به مدرن است.بدیهی است، شناخت از کمیت و کیفیت مشارکت سیاسی، بیش از پیش ضرورت پیدا میکند.به طوری که وضعیت سیاسی در یک کشور أکثر
    این پژوهش تبیین جامعه شناختی تاثیر دینداری بر مشارکت سیاسی است.جامعه‌ی ما در طول زمان، تحولات اجتماعی بسیاری را تجربه کرده و درحال گذار از جامعه سنتی به مدرن است.بدیهی است، شناخت از کمیت و کیفیت مشارکت سیاسی، بیش از پیش ضرورت پیدا میکند.به طوری که وضعیت سیاسی در یک کشور و در یک تقسیم بندی کوچکتر(شهر)میتواند آگاهی و رفتار سیاسی مردم یک جامعه را نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی مشخص کند.هدف از این مقاله شناخت مشارکت سیاسی و تبیین جامعه شناختی تاثیر دینداری بر آن میباشد.روش تحقیق در این مطالعه پیمایشی و ابزار سنجش، پرسشنامه می باشد.جامعه آماری شامل زنان و مردان 18 تا 65 سال استان گلستان بوده است.حجم نمونه 400 نفر از مردم این استان و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نتایج تحقیق؛ بین متغیر های مستقل شامل: آگاهی دینی، مطالعات دینی، انجام واجبات، پایبندی به مسائل دین و شرکت در مراسمات دینی با متغیر وابسته یعنی مشارکت سیاسی رابطه وجود دارد. علاوه بر این، بنا به آزمونهای آماری انجام شده، بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی و تحصیلات و گروههای سنی افراد با مشارکت سیاسی تفاوت معنی دار وجود دارد، ولی بین جنسیت و مشارکت سیاسی تفاوت معنیدار وجود ندارد. بر اساس تحلیل مسیر انجام شده، از مجموع نتایج آثار مستقیم و غیرمستقیم متغیرها، مشخص شد، بیشترین تاثیرات برمشارکت سیاسی را متغیر شرکت در مراسمات دینی با 229/0 درصد داشته است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، 108/0 درصد از مجموع تغییرات متغیر وابسته توسط مدل تحلیلیِ تحلیل مسیر تبیین میشود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - Sociological Explanation of Youth Participation in Tehran
    Sociological of Studies of youth , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 2020
    Participation is one of important topics highly focused on in various social, political and cultural areas. Today the youth as an effective group in participation has taken a crucial role in political, social and cultural decisions of the society. This research aims to أکثر
    Participation is one of important topics highly focused on in various social, political and cultural areas. Today the youth as an effective group in participation has taken a crucial role in political, social and cultural decisions of the society. This research aims to present a sociological analysis of the youth participation, causes, procedure, and the challenges concerned. To achieve this purpose, from among various factors and variables affective the youth participation, such variables as social trust, social alienation, social apathy, use of media and social – economic status have been selected as independent variables. Furthermore, the theoretical foundations of variables and parameters of this study are based on the comments of Melvin, Seaman, Limpest, Parsons, Giddens, Zetompka and Inglehart. The research methodology is the survey one and instrument for the data collection is a questionnaire with reliability and validity. The target population is 18- 29 years-old young individual in Tehran's 22 Districts in 2015.The sample size is 390 individuals using Cochran formula and multi-stag cluster sampling. Meanwhile, the research findings reveal that there is a significant relationship between the participation procedures and the variables of social trust, social alienation, social apathy, social-economic status, mass media and sex. However, there is now signification relationship between the participation procedures and the metrical status variable. Among these variables, the social trust enjoys the strongest relationship with the dependent variable of participation procedures. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - تبیین جامعه‌شناختی صور مختلف مشارکت در بین شهروندان شهر خلخال و عوامل مؤثر بر آن
    مطالعات جامعه شناختی شهری , العدد 2 , السنة 6 , تابستان 1395
    پژوهش حاضر با هدف تبیین جامعه‌شناختی صور مختلف مشارکت(اجتماعی، سیاسی، روانی، فرهنگی و اقتصادی) در بین شهروندان شهر خلخال و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است. در این پژوهش آنچه مورد توجه است، ضرورت اهمیت دادن به ابعاد مشارکت است. چارچوب نظری و مدل نظری با استفاده از نظریه ی أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تبیین جامعه‌شناختی صور مختلف مشارکت(اجتماعی، سیاسی، روانی، فرهنگی و اقتصادی) در بین شهروندان شهر خلخال و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است. در این پژوهش آنچه مورد توجه است، ضرورت اهمیت دادن به ابعاد مشارکت است. چارچوب نظری و مدل نظری با استفاده از نظریه ی نظریه‌پردازانی همچون تالکوت پارسونز، لیپست، هابرماس، دوتوکویل، لرنر، روستو و... ارائه شد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد، از اعتبار صوری و سازه ای استفاده شد و قابلیت اعتماد نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. جامعه ی آماری پژوهش شامل شهروندان 18 سال به بالای شهر خلخال هستند که تعدادشان طبق آمار اداره ی ثبت احوال 36000 نفر است. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 380 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای به‌ عنوان نمونه انتخاب گردید. در تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از دو شیوه ی آمار توصیفی و استنباطی و با بهره‌گیری از نرم‌افزار spss، پس از تهیه ی جدول ماتریس، اطلاعات در قالب جداول یک‌بعدی و دوبعدی تنظیم شد. یافته‌های پژوهش نشانگر این بودند که متغیرهای مستقل اعتماد اجتماعی، پیوند گروهی، رسانه های جمعی و پایگاه اجتماعی و اقتصادی با متغیر وابسته مشارکت رابطه ی معنا‌داری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - سنجش رابطه ابعاد پنچ گانه بیگانگی با رضایت از زندگی (مورد مطالعه شهروندان بالغ تهرانی)
    علوم اجتماعی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1397
    بیگانگی در ابعاد مختلف آن یکی از آسیب های اجتماعی است که عوامل مختلفی در ایجاد و گسترش آن تاثیرگذارند. یکی از متغیرهایی که می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد رضایت از زندگی است. از اینرو با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله به تببین جامعه‌شناختی تاثیر رضایت از زند أکثر
    بیگانگی در ابعاد مختلف آن یکی از آسیب های اجتماعی است که عوامل مختلفی در ایجاد و گسترش آن تاثیرگذارند. یکی از متغیرهایی که می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد رضایت از زندگی است. از اینرو با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله به تببین جامعه‌شناختی تاثیر رضایت از زندگی در دو بعد فردی و اجتماعی بر ابعاد بیگانگی پرداخته شده است. روش پژوهش پیمایش و تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل شهروندان بالغ شهر تهران می‌باشد که از این جامعه 384 نفر انتخاب شده‌اند. در این پژوهش اشکال بیگانگی بر اساس نظریه سیمن در پنج بعد احساس بی‌قدرتی، احساس بی‌هنجاری، احساس بی‌معنایی، احساس انزوای اجتماعی و احساس تنفر از خویشتن بررسی شده است. رضایت از زندگی نیز در دو بعد رضایت از زندگی فردی و رضایت از زندگی اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که در میان ابعاد بیگانگی، احساس بی‌قدرتی بیشترین میانگین را در میان جامعه مطالعاتی به خود اختصاص داده است. رضایت از زندگی با تمامی ابعاد بیگانگی رابطه معنی دار و معکوس داشته و بیشترین همبستگی میان احساس بی‌معنایی و رضایت از زندگی وجود داشته است(57/0-). همچنین در خصوص سطوح رضایت از زندگی، بیشترین همبستگی میان رضایت از زندگی فردی با احساس بی‌معنایی (55/0-) و بیشترین همبستگی رضایت اجتماعی نیز با احساس بی‌هنجاری(37/0-) نشان داده شده است. در میان متغیرهای زمینه‌ای نیز میان وضعیت فعالیت و رضایت از زندگی رابطه معنی‌دار به دست آمد ولی سایر متغیرهای زمینه‌ای رابطه معنی‌دار نداشته اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - بررسی تأثیرسرمایه‌اجتماعیبر بیگانگی­از کار موردمطالعه:کارکنان سازمان منطقه ویژه‌اقتصادی انرژی پارس جنوبی
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 2 , السنة 0 , تابستان 1392
     مقاله حاضر ناظر بر، بررسی­ تا ثیرسرمایه‌اجتماعی بر­بیگانگی­ ازکارکارکنان سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی عسلویه‌است. بدلیل چند­بعدی­بودن متغییرهای سرمایه‌اجتماعی و بیگانگی­ازکار و چگونگی رابطه‌آن، از آرای صاحب­نظرانی چون پاتنام، کلمن، فوکویاما، دورکیم، بلونر و سیمن جهت تد أکثر
     مقاله حاضر ناظر بر، بررسی­ تا ثیرسرمایه‌اجتماعی بر­بیگانگی­ ازکارکارکنان سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی عسلویه‌است. بدلیل چند­بعدی­بودن متغییرهای سرمایه‌اجتماعی و بیگانگی­ازکار و چگونگی رابطه‌آن، از آرای صاحب­نظرانی چون پاتنام، کلمن، فوکویاما، دورکیم، بلونر و سیمن جهت تدوین چارچوب مدل نظری و فرضیه­های تحقیق استفاده شده‌است. مؤلفه­ های سرمایه‌اجتماعی(متغیرمستقل) شامل: اعتماد، مشارکت، احساستعلق، انسجام و هنجارها و ارزش‌های مشترک، و نیز مؤلفه­ های بیگانگی­ ازکار(متغیروابسته) شامل: احساس‌ بی­قدرتی، احساس‌بی­ معنایی، احساس‌بی­ هنجاری، احساس‌ بیزاری و احساس تنهایی می­باشد، که همگی مورد سنجش قرار گرفته‌اند.روش تحقیق از نوع علّی و با روش پیمایشی انجام شده‌است. جامعه‌آماری شامل 1712نفراز کارکنان ازمان در سال 1389 است، که‌از بین آنان 151نفر از طریق فرمول کوکران، و به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه‌آماری انتخاب شده­اند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده ‌از پرسشنامه محقق ساخته جمع­ آوری شده‌است. یافته‌ها نشان­دادکه­ سرمایه‌اجتماعی رابطه­ معکوس معناداری با بیگانگی ­ازکار (578/.-دارد. و باتحلیل رگرسیون چندگانه تاثیرها جمعی و هم­زمان متغیرهای ­مستقل، فقطسه متغیر (اعتماد،مشارکتوهنجارهاوارزش‌هایمشترک) توانسته‌است،واردمعادله رگرسیونی شود،بقیه متغیرهاهمبستگی­ کافی بامتغیر­وابسته نداشت وازمعادله خارج شده‌است. بنابراین متغیرهای باقیمانده توانسته‌است تقریبا367/0 از تغییرهای بیگانگی­ ازکار را تبیین نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - بررسی جامعه شناختی عوامل اجتماعی واقتصادی موثر دروندالیسم بررسی موردی دانش اموزان پسر
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 5 , السنة 0 , زمستان 1391
    وندالیسم در مباحث اسیب شناسی به کلیه رفتارهای بزهکارانه ای که به منظورتخریب اگاهانه اموال‘ اشیا ومتعلقات عمومی ونیزتخریب ونابودی اثارهنری ودشمنی با علم وصنعت واثارتمدن صورت می گیرد.
    وندالیسم در مباحث اسیب شناسی به کلیه رفتارهای بزهکارانه ای که به منظورتخریب اگاهانه اموال‘ اشیا ومتعلقات عمومی ونیزتخریب ونابودی اثارهنری ودشمنی با علم وصنعت واثارتمدن صورت می گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - بررسى عوامل مؤثر بر تمایل مخاطبان به استفاده از تبلیغات و پیام‌های تجارى اینترنتى و ماهواره‌اى در تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های اقتصادى در شهر زنجان 
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    در این مقاله به تبیین روانشناختى اجتماعى علل و آثار اقناع‌رسانه‌ای با تکیه بر پیمایشِ عوامل مؤثر بر تمایل مخاطبان به استفاده از تبلیغات و پیام‌های تجارى شبکه‌های اینترنتى و ماهواره‌اى در تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های اقتصادى پرداخته شده است. حجمجمعیتِ آماری 227790 نفر و متشکل أکثر
    در این مقاله به تبیین روانشناختى اجتماعى علل و آثار اقناع‌رسانه‌ای با تکیه بر پیمایشِ عوامل مؤثر بر تمایل مخاطبان به استفاده از تبلیغات و پیام‌های تجارى شبکه‌های اینترنتى و ماهواره‌اى در تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های اقتصادى پرداخته شده است. حجمجمعیتِ آماری 227790 نفر و متشکل از افراد تحصیل‌کرده‌ى بالای 18 سال ساکن در مناطق شهرى زنجان است. 381 نفر از جمعیتِ آماری یعنی 190 مرد و 191 زن، با استعانت از قواعد تعیین حجم نمونه و براساس روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای خوشه‌ای ونمونه‌گیری سهمیه ای به‌عنوان نمونه‌ى آماری انتخاب گردیدند.        در این پیمایش با استفاده از پرسشنامه‌ى هدایت شده برمبنای طیف رنسیس لیکرت، اطلاعات مورد نیاز جمع‌آورى و با استعانت از نرم‌افزار SPSSپردازش گردید. بر حسب ارزش بتا βدر تحلیل رگرسیون چندگانه (R)، افزایش تمایل به استفاده از پیام‌های تجارى (48/0+)، ارتقای اقناع‌رسانه‌ای (34/0+)، افزایش نگرش به منبع پیام‌ها (28/0+)، افزایش اعتماد به مُبلغین (18/0+)، افزایش مصرف‌گرایی (14/0+)، کاهش نگرش به جاذب بودن پیام‌ها (12/0-)، در بین مخاطبان غیرشاغل (22/0-)، مرد (17/0+)، با کاهش بُعد خانوار (17/0-)، بیشترین تأثیر را بر تصمیم‌گیری و کنش اقتصادی آنان داشته و در مجموع 60% R2تغییراتِ متغیر وابسته را تبیین می‌کنند.  تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - بررسى عوامل مؤثر بر تمایل مخاطبان به استفاده از تبلیغات و پیام‌های تجارى اینترنتى و ماهواره‌اى در تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های اقتصادى در شهر زنجان 
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 4 , السنة 0 , پاییز 1392
    در این مقاله به تبیین روانشناختى اجتماعى علل و آثار اقناع‌رسانه‌ای با تکیه بر پیمایشِ عوامل مؤثر بر تمایل مخاطبان به استفاده از تبلیغات و پیام‌های تجارى شبکه‌های اینترنتى و ماهواره‌اى در تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های اقتصادى پرداخته شده است. حجمجمعیتِ آماری 227790 نفر و متشکل أکثر
    در این مقاله به تبیین روانشناختى اجتماعى علل و آثار اقناع‌رسانه‌ای با تکیه بر پیمایشِ عوامل مؤثر بر تمایل مخاطبان به استفاده از تبلیغات و پیام‌های تجارى شبکه‌های اینترنتى و ماهواره‌اى در تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های اقتصادى پرداخته شده است. حجمجمعیتِ آماری 227790 نفر و متشکل از افراد تحصیل‌کرده‌ى بالای 18 سال ساکن در مناطق شهرى زنجان است. 381 نفر از جمعیتِ آماری یعنی 190 مرد و 191 زن، با استعانت از قواعد تعیین حجم نمونه و براساس روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای خوشه‌ای ونمونه‌گیری سهمیه ای به‌عنوان نمونه‌ى آماری انتخاب گردیدند.        در این پیمایش با استفاده از پرسشنامه‌ى هدایت شده برمبنای طیف رنسیس لیکرت، اطلاعات مورد نیاز جمع‌آورى و با استعانت از نرم‌افزار SPSSپردازش گردید. بر حسب ارزش بتا βدر تحلیل رگرسیون چندگانه (R)، افزایش تمایل به استفاده از پیام‌های تجارى (48/0+)، ارتقای اقناع‌رسانه‌ای (34/0+)، افزایش نگرش به منبع پیام‌ها (28/0+)، افزایش اعتماد به مُبلغین (18/0+)، افزایش مصرف‌گرایی (14/0+)، کاهش نگرش به جاذب بودن پیام‌ها (12/0-)، در بین مخاطبان غیرشاغل (22/0-)، مرد (17/0+)، با کاهش بُعد خانوار (17/0-)، بیشترین تأثیر را بر تصمیم‌گیری و کنش اقتصادی آنان داشته و در مجموع 60% R2تغییراتِ متغیر وابسته را تبیین می‌کنند.  تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - بررسی موانع نهادمندی احزاب عصر مشروطه در فرهنگ سیاسی
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1397
    در این پژوهش با رویکرد جامعه شناختی به موانع نهادمندی احزاب اولیه ایران پرداخته شده است. حزب، سازمانی است که اولین بار در جوامع غربی تاسیس گردید. اقشار و طبقات اجتماعی از طریق احزاب، مطالبات خود از حاکمیت را دنبال می کردند، نظام دموکراسی غرب بستر مناسبی برای رشد فرهن أکثر
    در این پژوهش با رویکرد جامعه شناختی به موانع نهادمندی احزاب اولیه ایران پرداخته شده است. حزب، سازمانی است که اولین بار در جوامع غربی تاسیس گردید. اقشار و طبقات اجتماعی از طریق احزاب، مطالبات خود از حاکمیت را دنبال می کردند، نظام دموکراسی غرب بستر مناسبی برای رشد فرهنگ سیاسی مشارکتی بود که احزاب می توانستند در آن به رقابت با هم بپردازند. همزمان با شکل گیری و تثبیت مدرنیسم در جوامع غربی و استقرار نظام دموکراتیک، احزاب بعنوان نهادهای اجتماعی- سیاسی در ساختار جامعه مدرن وظایف و کارکردهای معینی برعهده گرفتند. چنین شرایطی منجر به نهادمندی احزاب و تشکیل نظام های سیاسی تک حزبی، دو حزبی و چندحزبی شد. در ایران، مقارن با انقلاب مشروطه و تاسیس پارلمان، اولین احزاب سیاسی به وجود آمدند. نظام سیاسی پادشاهی، فرهنگ سیاسی سنتی، اقتصاد معیشتی، وابستگی روشنفکران و... از جمله موانع نهادمندی احزاب عصر مشروطه بودند. این پژوهش با روش تاریخی- اسنادی و با تکنیک فیش برداری انجام شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - تبیین جامعه‌شناختی عوامل موثر بر مدیریت بدن (مورد مطالعه: مردان بین 18 تا 45 سال شهر تهران)
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1398
    هدف از این پژوهش تبیین جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن مردان بین 18 تا 45 سال شهر تهران است. در شرایطی که منبع اصلی شکل‌گیری ارتباط و تبیین معنای هر چیزی به ظواهر تقلیل یابد، بدن به عنوان ابزار تجلی هویت، اهمیتی اساسی می‌یابد. نظریات گافمن، گیدنز، الیاس، بوردیو و أکثر
    هدف از این پژوهش تبیین جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن مردان بین 18 تا 45 سال شهر تهران است. در شرایطی که منبع اصلی شکل‌گیری ارتباط و تبیین معنای هر چیزی به ظواهر تقلیل یابد، بدن به عنوان ابزار تجلی هویت، اهمیتی اساسی می‌یابد. نظریات گافمن، گیدنز، الیاس، بوردیو و باندورا چارچوب نظری پژوهش را تشکیل می‌دهند. جامعه آماری پژوهش اعضای باشگاه‌های پرورش اندام شهر تهران بودند و برای تعیین حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. از روش پیمایشی برای تبیین تأثیر عوامل اجتماعی بر مدیریت بدن استفاده گردید. اطلاعات لازم از طریق پرسش‌نامه محقق‌ساخته جمع‌آوری و با آزمون آلفای کرونباخ اعتبار سنجی شد و از آزمون‌ آماری همبستگی برای تحلیل فرضیه‌ها استفاده شد. آزمون همبستگی بین دو متغیر سرمایه فرهنگی و مدیریت بدن نشان داد که این رابطه معکوس است. اگرچه در نظریات مختلفی که در این پژوهش مطرح گردیده و یافته‌های سایر محققان ارتباط مستقیمی بین مدیریت بدن و سرمایه فرهنگی وجود دارد، اما باید توجه داشت افرادی که از دانش و پایگاه اجتماعی- اقتصادی پایین‌تری برخوردارند از روش‌های نامناسب برای تغییر ظاهر خود استفاده می‌کنند. آزمون همبستگی بین مدیریت بدن و یادگیری رفتار دیگران نشان داد که در سطح معنی‌داری 5 درصد ارتباط مستقیم و معنی‌دار بین دو متغیر وجود دارد. هم‌چنین، آزمون همبستگی بین هر یک از متغیرهای نمایش تمایز خود با دیگران، نمایش پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نمایش ظاهر مورد پسند دیگران با مدیریت بدن، نشان داد بین این متغیرها و متغیر وابسته مدیریت بدن، رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - قومیت، مذهب، صور مشارکت در بین پیروان مذاهب شیعه و سنّی کردهای کرمانشاه
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 5 , السنة 18 , زمستان 1400
    در مقاله حاضر به بررسی قومیت، مذهب، صور مشارکت در بین مذاهب شیعه و سنّی کردهای شهر کرمانشاه در سال 1397 پرداخته شده است. از روش تحقیق پیمایشی و بر اساس قواعد آماری حجم نمونه، 384 نفر از شهروندان شیعه و سنّی شهر کرمانشاه به عنوان نمونه آماری و از روش نمونه گیری طبقه ای ن أکثر
    در مقاله حاضر به بررسی قومیت، مذهب، صور مشارکت در بین مذاهب شیعه و سنّی کردهای شهر کرمانشاه در سال 1397 پرداخته شده است. از روش تحقیق پیمایشی و بر اساس قواعد آماری حجم نمونه، 384 نفر از شهروندان شیعه و سنّی شهر کرمانشاه به عنوان نمونه آماری و از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته متشکل از گویه هایی در مقیاس 5 گزینه ای طیف لیکرت با پایایی 95/0 و اعتبار محتوایی قابل قبول استفاده گردید. در تدوین چارچوب نظری متغیرهای مورد مطالعه؛ از نظریه های لرنر- آیزن و فیش باین- هومنز و محسنی تبریزی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد؛ وضعیت صور مشارکت در بین کردنشینان کرمانشاه 5/62% می باشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون تی تست مستقل نشان داد؛ پیروان مذهب شیعه دارای مشارکت روانی، مشارکت فرهنگی و مشارکت سیاسی بالاتری بودند. اما پیروان مذهب سنّی دارای مشارکت اقتصادی و اجتماعی بالاتری نسبت به پیروان مذهب شیعه بودند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    17 - تبیین نقش عوامل جامعه شناختی در گرایش روستاییان به رفتار پرخطر سوء مصرف مواد (موردمطالعه: روستاهای بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر)
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1399
    گرایش مردم به رفتارهای پرخطر، از مسائل اجتماعی مهمی است که کیفیّت زندگی مردم، پیوندهای اجتماعی، سرمایه های انسانی و سلامت اجتماعی جوامع را متأثر ساخته است. این پژوهش با هدف تبیین میزان تأثیر عوامل جامعه شناختی در گرایش روستاییان به رفتار پرخطر سوء‌مصرف‌مواد با استفاده ا أکثر
    گرایش مردم به رفتارهای پرخطر، از مسائل اجتماعی مهمی است که کیفیّت زندگی مردم، پیوندهای اجتماعی، سرمایه های انسانی و سلامت اجتماعی جوامع را متأثر ساخته است. این پژوهش با هدف تبیین میزان تأثیر عوامل جامعه شناختی در گرایش روستاییان به رفتار پرخطر سوء‌مصرف‌مواد با استفاده از نظریه‌های آنومی دورکیم، پیوند افتراقی ساترلند، بوم شناسی پارک و برجس، کنترل اجتماعی هرشی، سازگاری الکساندر، بیگانگی اجتماعی سیمن، خرده فرهنگ کوهن) انجام شد. روش پژوهش از نوع پیمایش است که داده ها با ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه افراد بالای 18 سال روستاهای شهرستان رودسر می باشد که بر اساس سرشماری سال 1395 (6205 نفر) می باشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران400 نفر تعیین شد. شیوه نمونه گیری از نوع خوشه ای می‌باشد. یافته های پژهش نشان داد میانگین گرایش روستاییان به رفتار پرخطر سوء مصرف مواد، پایین تر از میانگین فرضی می باشد. تحلیل استنباطی فرضیه ها، تأثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، بوم‌شناختی و فردی را در گرایش افراد به رفتارهای پرخطر را تأیید کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    18 - بررسی رفتار زیست محیطی با تاکید بر سبک زندگی مصرف گرایی مادی (شهروندان شهر تهران )
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 1 , السنة 20 , بهار 1402
    از آنجاییکه رفتار زیست محیطی متاثر از رفتار افراد جامعه است لذا بررسی سبک زندگی و چگونگی برخورد افراد جامعه با محیط زیست حائز اهمیت است، هدف اصلی این پژوهش، سنجش رفتار زیست محیطی با تاکید بر سبک زندگی از بعد مصرف گرایی مادی است ؛به همین دلیل چارچوب نظری تحقیق براساس نظر أکثر
    از آنجاییکه رفتار زیست محیطی متاثر از رفتار افراد جامعه است لذا بررسی سبک زندگی و چگونگی برخورد افراد جامعه با محیط زیست حائز اهمیت است، هدف اصلی این پژوهش، سنجش رفتار زیست محیطی با تاکید بر سبک زندگی از بعد مصرف گرایی مادی است ؛به همین دلیل چارچوب نظری تحقیق براساس نظریه وبلن می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه ساکنین هشت منطقه از شهر تهران که در دامنه سنی (18-60)سال واقع شده است، براساس فرمول کوکران 384 نفربه عنوان نمونه آماری بدست آمد اما با توجه به جمعیت زیاد جامعه آماری و با در نظر گرفتن داده های از دست رفته احتمالی حجم نمونه 810 نفر انتخاب شد. این تحقیق با رویکرد کمی و با روش پیمایش انجام و ابزار گرد آوری پرسشنامه است.یافته های پژوهش نشان بین سبک زندگی مصرف‌گرای مادی و رفتارهای زیست محیطی (حمایتگر، بی‌تفاوت و تخریبگر) رابطه وجود دارد.بین سن، جنس، تحصیلات، درآمد، پایگاه اجتماعی و اقتصادی رفتار زیست محیطی رابطه معنادار وجود دارد. تفاصيل المقالة