-
المقاله
1 - طراحی مدل یکپارچه استوار زنجیره تأمین فرآوردههای خونی در شرایط بحران و عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم NSGA II و MOPSOپژوهش های نوین در ریاضی , العدد 39 , السنة 8 , پاییز-زمستان 1401حوزهی زنجیرهی تأمین خون به دلیل اهمیت چشمگیر در نجات جان انسانها، به یکی از مهمترین حوزههای تحقیقاتی تبدیل شده است. بعد از وقوع زمینلرزه، تعداد زیادی از مجروحان و آسیبدیدگان، دارای خونریزیهای شدید و سوختگی میشوند که به تزریق خون در کوتاهترین زمان ممکن، نیازمند أکثرحوزهی زنجیرهی تأمین خون به دلیل اهمیت چشمگیر در نجات جان انسانها، به یکی از مهمترین حوزههای تحقیقاتی تبدیل شده است. بعد از وقوع زمینلرزه، تعداد زیادی از مجروحان و آسیبدیدگان، دارای خونریزیهای شدید و سوختگی میشوند که به تزریق خون در کوتاهترین زمان ممکن، نیازمند هستند؛ بنابراین، مدیریت مناسب برای تأمین خون مجروحان، حائز اهمیت است و کوچکترین سهلانگاری، سبب به خطر افتادن جان انسانها خواهد شد. در چنین شرایطی، امدادرسانی به مصدومان و نیازمندان به خون، بسیار حیاتی است و باید با پاسخگویی بهموقع به تقاضای بهوجودآمده، تا حد زیادی خسارات جانی و تلفات ناشی از کمبود خون را کاهش داد. در مقالهی حاضر، یک مدل ریاضی دوهدفه تحت شرایط بحران و عدم قطعیت ارائه شده است. به دلیل حد بالای عدم قطعیت موجود در زنجیرهی تأمین خون در شرایط بحرانی و با توجه به ماهیت پارامترهای غیرقطعی، از رویکرد برنامهریزی استوار استفاده شده است. همچنین با توجه به NP-hard بودن مسئله، از الگوریتم NSGA II و MOPSO استفاده شده است. برای ارزیابی نتایج مدل، از یک مطالعهی موردی واقعی در شهر تهران استفاده شده و تحلیل حساسیت نیز روی پارامترهای مهم مدل انجام شده است. در نهایت، نتایج محاسباتی، بیانگر آن است که کیفیت جوابهای خروجی الگوریتم NSGA II بهتر از الگوریتم MOPSO میباشد و مسائل را در مدتزمان کمتری نیز حل مینماید؛ لذا نتایج، نشاندهندهی پایداری و ثبات جوابهای الگوریتم مورد بررسی است. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - توسعه مدل تاخیر غیرعادی در گزارش حسابرسی: منشاءها و پیامدهادانش سرمایهگذاری , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1403هدف این تحقیق در ابتدا توسعه مدل تاخیر غیر عادی در گزارش حسابرسی است و در گام بعدی به دنبال شناسایی منشاءها و پیامدهای تأخیر در گزارش حسابرسی و بررسی روابط آن است. در این تحقیق از اطلاعات 118 شرکت در دوره زمانی 1391 تا 1399 استفاده شده است. جهت آزمون فرضیهها از مدلهای ر أکثرهدف این تحقیق در ابتدا توسعه مدل تاخیر غیر عادی در گزارش حسابرسی است و در گام بعدی به دنبال شناسایی منشاءها و پیامدهای تأخیر در گزارش حسابرسی و بررسی روابط آن است. در این تحقیق از اطلاعات 118 شرکت در دوره زمانی 1391 تا 1399 استفاده شده است. جهت آزمون فرضیهها از مدلهای رگرسیون پانلی استفاده شد. در رابطه با مدل تأخیر غیر عادی در گزارش حسابرسی، یافتههای تحقیق نشان میدهد که متغیرهای اظهار نظر تعدیل شده، اندازه حسابرس، تغییر حسابرس، حقالزحمه حسابرس، اندازه شرکت، زیانده بودن، اهرم مالی، سودآوری، ریسک ورشکستگی و نسبت داراییهای ثابت در تبیین تأخیر صدور گزارش حسابرسان تأثیر معناداری داشته اند. به همین دلیل مدل ارائه شده در این تحقیق با رفع برخی محدودیتهای الگوهای قبلی، ابعاد جامعتری از تأخیر غیر عادی حسابرسی را مدنظر قرار داده است. همچنین در رابطه با منشاءها و پیامدها نتایج نشان میدهد که پراکندگی مالکیت و نسبت مدیران مستقل بر تأخیر غیر عادی حسابرسی تأثیر مثبت و معناداری دارد و تأخیر غیر عادی حسابرسی بر کیفیت سود تأثیر منفی و بر نوسان بازده ماهیانه سهام تأثیر مثبت و معناداری دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد تولید پایدار در صنعت خودرو (مورد مطالعه: صنعت خودرو ایران)مدیریت صنعتی , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 2022صنعت خودرو یکی از مهمترین صنایع تولیدی در جهان به شمار میرود و در ایران نیز این صنعت به عنوان لوکومتیو صتایع دیگر شناخته میشود. با این حال محصولات این صنعت آثار مخربی بر روی محیط زیست دارند و امروزه جدای از نگاه سنتی به عملکرد سازمانها مسائل دیگری از قبیل مسائل زیست أکثرصنعت خودرو یکی از مهمترین صنایع تولیدی در جهان به شمار میرود و در ایران نیز این صنعت به عنوان لوکومتیو صتایع دیگر شناخته میشود. با این حال محصولات این صنعت آثار مخربی بر روی محیط زیست دارند و امروزه جدای از نگاه سنتی به عملکرد سازمانها مسائل دیگری از قبیل مسائل زیست محیطی و اجتماعی نیز برای موفقیت سازمان با اهمیت شدهاند؛ به همین منظور وجود مدلی برای ارزیابی عملکرد تولید پایدار در این صنعت بسیار با اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی شاخصها و ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد تولید پایدار در صنعت خودروسازی ایران است. برای بررسی نظرات و انجام مصاحبهها در این پژوهش تعداد 10 نفر از خبرگان تراز اول صنعت خودرو به شیوه تصادفی انتخاب شدهاند. پژوهش در سه فاز اصلی شناسایی شاخصها با فراترکیب، غربالگری شاخصها با دلفی فازی و در نهایت مدلسازی به روش ساختاری تفسیری انجام گرفته است. پس از انجام دلفی فازی 5 معیار و 20 شاخص شناسایی شدند و در مرحله مدلسازی برنامههای آموزشی برای کارکنان و قابلیت اطمینان به عنوان سنگ بنای مدل و فرهنگ سازمانی به عنوان تاثیرپذیرترین شاخص شناسایی شد. با توجه به مدل توجه به تمام معیارهای شناسایی شده(اقتصادی، زیست محیطی-سبز، اجتماعی، مدیریتی و تکنولوژیکی) برای رسیدن به تولید پایدار امری ضروری است و باید از تمامی جنبه های مختلف دانشی در این مسیر بهره برد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - بررسی و تحلیل تعامل بین عوامل موثر بر بهبود چابکی زنجیره تامین به روش مدلسازی ساختاری تفسیری صنعت نفت وگازمدیریت صنعتی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 2019پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین عوامل موثر بر بهبود چابکی زنجیره تامین و تعیین سطح بندی تعاملات بین عوامل موثر بر بهبود چابکی زنجیره تامین و ساختن نگاشت روابط شبکه در صنعت نفت و گاز از دیدگاه صاحبنظران صورت پذیرفته است. با مرور ادبیات پژوهش و اخذ نظر از 30 نفر از خبرگ أکثرپژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین عوامل موثر بر بهبود چابکی زنجیره تامین و تعیین سطح بندی تعاملات بین عوامل موثر بر بهبود چابکی زنجیره تامین و ساختن نگاشت روابط شبکه در صنعت نفت و گاز از دیدگاه صاحبنظران صورت پذیرفته است. با مرور ادبیات پژوهش و اخذ نظر از 30 نفر از خبرگان فعال در زنجیره تامین شرکت های نفت و گاز پارس جنوبی 7 شاخص از بین 14 شاخص با استفاده از تکنیک دلفی فازی مورد شناسایی و انتخاب قرار گرفت. سپس، پرسشنامه ماتریسی ساختیافته با روش مدلسازی ساختاری تفسیری برای بدست آمدن مدل و نیز اولویت بندی شاخصها استفاده گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در 5 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که در نتیجه، اشتراک گذاری اطلاعات، نوآوری تامین کننده دربالاترین سطح یعنی سطح پنجم، مشارکت با تامین کننده و منابع استراتژیک در سطح چهارم، ارتباط با مشتریان در سطح سوم، اعتماد و اطمینان تحویل در سطح دوم و انعطاف پذیری تولید(به عنوان اثرپذیرترین عامل) در اخرین سطح طبقه بندی گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - رویکردی نوین در انتخاب مدل کسب و کار اشتراکیابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1402زمینه: انتخاب مدل کسب و کار یکی از حیاتیترین تصمیمهای مدیران برای دستیابی به موفقیت در صحنه رقابت است. امروزه با گسترش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، جهان دچار یک تحول فناورانه با عنوان اقتصاد اشتراکی شده است که طی آن مصرفکنندگان عادی به فروشندگان خدمات تبدیل میشوند أکثرزمینه: انتخاب مدل کسب و کار یکی از حیاتیترین تصمیمهای مدیران برای دستیابی به موفقیت در صحنه رقابت است. امروزه با گسترش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، جهان دچار یک تحول فناورانه با عنوان اقتصاد اشتراکی شده است که طی آن مصرفکنندگان عادی به فروشندگان خدمات تبدیل میشوند.هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه یک رویکرد نوین و کاربردی برای انتخاب مدل کسب و کار اشتراکی با استفاده از روشهای تصمیمگیری چندشاخصه میباشد.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش آمیخته است.نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده روشی مبتنی بر رویکرد امتیازی در تصمیمگیری چندشاخصه و به طور خصوص روش آراس برای انتخاب مدل کسب و کار اشتراکی میباشد. در پایان این روش در یک کسب و کار نوپای اشتراکی مورد استفاده قرار گرفته شده است. این روش مدیران و صاحبان کسب و کار را در انتخاب مدل کسب و کار اشتراکی پیش از اجرا یاری مینماید. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - تحلیلی بر مؤلفههای کلیدی مؤثر بر ارتقای عملکرد لجستیک با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: صنعت پست کشور)مدیریت بهرهوری , العدد 51 , السنة 13 , زمستان 1398امروزه، بخش لجستیک به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی کشورها شناخته شده است. عملکرد لجستیک کشورها، عامل رشد اقتصادی و رقابت آنها در هر دو زمینه تجارت بینالمللی و داخلی خواهد بود. سیاستگذاران، اجرای سیاستهای منسجم و پایدار را برای یکپارچهسازی زنجیره تأمین نه تن أکثرامروزه، بخش لجستیک به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی کشورها شناخته شده است. عملکرد لجستیک کشورها، عامل رشد اقتصادی و رقابت آنها در هر دو زمینه تجارت بینالمللی و داخلی خواهد بود. سیاستگذاران، اجرای سیاستهای منسجم و پایدار را برای یکپارچهسازی زنجیره تأمین نه تنها در کشورهای دارای بهترین عملکرد، بلکه در اقتصادهای نوظهور نیز به عنوان موتوری برای رشد ضروری میدانند. کشورهای دارای عملکرد ضعیف در بخش لجستیک با هزینههای بالا روبرو هستند. این امر نه تنها به دلیل هزینههای حمل و نقل بلکه به دلیل زنجیرههای تأمین غیرقابل اتکا است که مانع اصلی همگرایی و رقابت در زنجیره ارزش جهانی محسوب میشود. این تحقیق با درک ضرورت و اهمیت این موضوع، به تحلیل مؤلفههای کلیدی مؤثر بر ارتقای عملکرد لجستیک به روش توصیفی-پیمایشی و همبستگی پرداخته است. بدین منظور با مرور گسترده مباحث نظری و مصاحبه با خبرگان صنعت پست کشور، مدلی مفهومی از مؤلفههای کلیدی مؤثر بر ارتقای عملکرد لجستیک ارائه و پنج فرضیه اصلی پیشنهاد شده است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه خبرگان، مدیران و کارکنان شرکت پست جمهوری اسلامی ایران هستند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری این تحقیق برابر 384 نفر احتساب گردید. جهت تحلیل دادهها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری و نرمافزار SPLS استفاده گردید. نتایج نهایی تحقیق نشان داد که تمامی متغیرها (مدیریت دانش، مدیریت سازمان منابع انسانی، عوامل داخلی، عوامل خارجی) برعملکرد لجستیک صنعت پست کشور تأثیر مثبت و معناداری دارد. بدین ترتیب صنعت پست میتواند با استفاده از الگوی طراحیشده و با تقویت و اجرای موفق این عوامل، گام بسیار بزرگی در جهت ارتقای عملکرد لجستیک کشور بردارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - ارائه مدل مفهومی تأثیر استراتژیهای مدیریت تولید و عملیات بر مزیّت رقابتی پایدار در صنعت خودرو ایران (مورد مطالعه: شرکتهای خودروسازی تهران)مدیریت بهرهوری , العدد 56 , السنة 15 , بهار 1400در این مقاله تأثیر استراتژیهای تولید خودرو بر کسب مزیّت رقابتی پایدار تولیدکنندگان داخلی با ارائه مدلی جدید بررسی شده است. این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی، از حیث ابزار گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) است. ازآنجاییکه از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای ب أکثردر این مقاله تأثیر استراتژیهای تولید خودرو بر کسب مزیّت رقابتی پایدار تولیدکنندگان داخلی با ارائه مدلی جدید بررسی شده است. این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی، از حیث ابزار گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) است. ازآنجاییکه از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط بین ابعاد مدل استفاده شد، در بین پژوهشهای همبستگی از نوع تحلیل ماتریس واریانس-کوواریانس است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و روایی آن با روشهای روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد شرکتهای خودروسازی واقع در شهر تهران بودند. بعد از نمونهگیری تصادفی 384 پرسشنامه تکمیل شد و بر اساس آن آزمون فرضیهها و تجزیهوتحلیل دادهها انجام گردید. متغیرهای هزینه، کیفیت، تنوع و انعطافپذیری متغیر مکنون مزیت رقابتی پایدار را تبیین میکنند. همچنین استراتژیهای کایزن، سازماندهی منابع سازمانی، بهموقع بودن و مدیریت زنجیره تأمین، متغیر مکنون استراتژیهای تولید خودروسازان ایرانی را تبیین میکند. بر اساس یافتهها، مؤلفههای استراتژی تولید و عملیات بر مزیت رقابتی پایدار صنایع خودروسازی تأثیر مثبت و معناداری دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی و تأثیر آن بر بهرهوری تولید در شرکت ارس خودرو دیزل سهامی خاصمدیریت بهرهوری , العدد 40 , السنة 11 , بهار 1396پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی و تأثیر آن بر بهرهوری تولید در شرکت ارس خودرو دیزل(آمیکو) انجام شده است. روش انجام این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از حیث روش، توصیفی-همبستگی از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه 506 نفرکارمن أکثرپژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی و تأثیر آن بر بهرهوری تولید در شرکت ارس خودرو دیزل(آمیکو) انجام شده است. روش انجام این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از حیث روش، توصیفی-همبستگی از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه 506 نفرکارمند شرکت را شامل می شود. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران حجم نمونه 218 نفر برآورد گردید که این میزان از طریق نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه جهت شناسایی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی و از اسناد و مدارک موجود در کارخانه برای اندازهگیری بهرهوری تولید استفاده شده است. برای تحلیل سؤالات تحقیق از روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی، رگرسیون خطی ساده و روش بردار ویژه نیز برای اولویتبندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی از دیدگاه خبرگان استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تأثیرگذاری تمامی عوامل لیست شده اولیه (22 عامل) بر تعهد سازمانی تأئید گردید و اولویتبندی بدست آمده به این ترتیب می باشد: 1. عوامل سازمانی،2. عوامل فردی،3. عوامل شغلی- سازمانی،4. عوامل شغلی-محیطی. همچنین میزان تأثیرگذاری تعهدسازمانی بر بهرهوری تولید نیز در سطح معنی داری 019/0،18 درصد به دست آمد. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - The effect of external service quality on customer’s loyalty in hotel’s industry supply chain (Case Study: Parsian Hotels)پژوهشگر , العدد 4 , السنة 2 , تابستان 2017Service quality is a factor for measuring customer satisfaction in hotel industry. Therefore, in order to achieve competitive advantage and maintain customers, improving service quality has become an important tool in hotel industry to achieve customer satisfaction whic أکثرService quality is a factor for measuring customer satisfaction in hotel industry. Therefore, in order to achieve competitive advantage and maintain customers, improving service quality has become an important tool in hotel industry to achieve customer satisfaction which is lead to customer loyalty. Because companies are developing close relationships with suppliers and customers. Since then the role of suppliers and their impact on the external services quality cannot be forgotten, in this research, the effect of external services quality are examined on internal service quality and customer loyalty in the supply chain of hotel industry. After reviewing the literature of the study and identifying the variables, the standard questionnaire Parkshash (2011) was distributed among 265 experts of the Parsian hotels complex then were analyzed by Structural Equation Modeling(SEM) and LISREL8. Ultimately finding showed that there is a positive relationship between external service quality and internal service quality and customer loyalty. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - ارایه الگوی دسته بندی مشتریان با رویکرد داده کاوی ترکیبی( مورد مطالعه صنعت محصولات بهداشتی و آرایشی)مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400با توجه به حجم انباشته شده اطلاعات خرید مشتریان و پیچیدگی رقابت در عصر حاضر اهمیت ایجاد بستری برای تحلیل دادههای به روز ودقیق مشتریان، باهدف ایجاد ارتباطهای مؤثر با مشتریان فعلی و وفادار، بیش از پیش برای سازمانها به عنوان یک مزیت رقابتی جلوهگر شده است. هدف این پژوهش أکثربا توجه به حجم انباشته شده اطلاعات خرید مشتریان و پیچیدگی رقابت در عصر حاضر اهمیت ایجاد بستری برای تحلیل دادههای به روز ودقیق مشتریان، باهدف ایجاد ارتباطهای مؤثر با مشتریان فعلی و وفادار، بیش از پیش برای سازمانها به عنوان یک مزیت رقابتی جلوهگر شده است. هدف این پژوهش بررسی الگوهای رفتاری خرید مشتریان محصولهای بهداشتی به منظور دستهبندی آنها براساس مدل WRFMبا استفاده از روشهای ترکیبی دادهکاوی است. از میان مشتریان استان تهران که در بازه سالهای 1396- 1397 از شرکت خرید داشته اند از پایگاه داده های مشتریان 65534 نمونه، با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس جمع آوری شده و به کمک SPSS مقدار RFM موزون با توجه به نظر خبرگان صنعت مشخص و سپس این فیلد به دیگر داده های پژوهش اضافه شده و توسط نرم افزار دادهکاوی کلمنتاین بر اساس70 درصد داده ها، خوشه بندی مشتریان صورت گرفته است؛ همچنین به منظور بررسی کیفیت خوشهبندی از معیارهای امتیازجینی، درصد خطا، اطلاعات متقابل نرمالشده (NMI) استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت ازکارایی بالای روش خوشهبندی Kمیانگین با تعداد چهارخوشه با درصد خلوص (0/761)، برای بخش بندی مشتریان داشته است تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - اثر حاکمیت شرکتی بر تأخیر گزارش حسابرسی در صنعت بیمه ایران Corporate Governance Effect on Audit Report Lag in Iran Insurance Industryپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400حاکمیت شرکتی یکی از عوامل اثرگذار بر عملکرد شرکتها در صنایع مختلف است. یکی از متغیرهای تأثیرپذیر از این متغیر، کیفیت ارائه صورتهای مالی با تأخیر گزارش حسابرسی است. این مقاله به دنبال بررسی رابطه حاکمیت شرکتی با تأخیر گزارش حسابرسی در صنعت بیمه بوده است. جامعه آماری تح أکثرحاکمیت شرکتی یکی از عوامل اثرگذار بر عملکرد شرکتها در صنایع مختلف است. یکی از متغیرهای تأثیرپذیر از این متغیر، کیفیت ارائه صورتهای مالی با تأخیر گزارش حسابرسی است. این مقاله به دنبال بررسی رابطه حاکمیت شرکتی با تأخیر گزارش حسابرسی در صنعت بیمه بوده است. جامعه آماری تحقیق شرکت های بیمه فعال در صنعت بیمه ایران و نمونه آماری، شرکت های بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.بدین منظور شرکت های بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران موردبررسی قرار گرفتند. از اختلاف زمانی بین پایان سال مالی و تاریخ گزارش حسابرسی سالانه به عنوان معیاری برای تأخیر گزارش حسابرسی استفاده شده است. به منظور آزمون فرضیههای تحقیق از تکنیک آماری رگرسیون چند متغیره مبتنی بر دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از برآورد مدل نشان داد که در شرکتهای بیمه، متغیرهای نفوذ مدیرعامل و استقلال هیئتمدیره با تأخیر گزارش حسابرسی رابطه معنادار و مثبت و مالکیت نهادی با تأخیر گزارش حسابرسی رابطه معنادار و منفی دارند. در مجموع نتایج نشان می دهدعوامل حاکمیت شرکتی رابطه معناداری با تأخیر گزارش حسابرسی دارند.Corporate Governance Effect on Audit Report Lag in Iran Insurance IndustryAmir YalfaniIraj NoraveshGhodratalah Taleb niyaEzat alah Asghari zadeReceived: 04/ April /2021 Accepted: 07/ June /2021AbstractCorporate governance is one of the effective factors on the companies’ performance in various industries. One of the factors affected by this parameter is the quality of proposing financial statements or audit report lag. This paper attempts to examine the corporate governance relationship with the audit report lag in the insurance industry. The statistical population of the study was insurance companies active in Iran Insurance Industry and the statistical sample is insurance companies listed on the Tehran Stock Exchange. For this purpose, the listed insurance companies in the Tehran securities exchange were examined. From the time difference between The end of the financial. year and the date of the annual audit report have been used as a measure Of Audit Report Lag.In order to test the research hypotheses of multivariate regression statistical technique Based on composite data used.The results obtained from model showed that in insurance companies, management influence and the board independence, had significant and positive relationship with audit report lag. The results also indicated that institutional ownership had a negative. Overall, the results show that corporate governance factors had a significant relationship with the audit report lag.Keywords: Audit Report Lag, the Insurance Industry, Corporate Governance تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - تبیین موانع تولید به هنگام در صنعت گاز با استفاده از رویکرد ترکیبی مدل سازی ساختاری تفسیری و تحلیل مسیرپژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 1 , السنة 22 , بهار 1395تولید یا خدمات به هنگام) JiT ( سیستم تولیدی یا خدماتی است که با آرمان اولیه ی کاهش مستمرو در نهایت حذف تمامی فرم های اتلاف معرفی شده است. در حال حاضر سازمان های پیشرفته دنیا، نسبت به پذیرش و بکارگیری تولید به هنگام برای بهبود بهره وری و مقابله با رقبا تمایل و توافق کامل أکثرتولید یا خدمات به هنگام) JiT ( سیستم تولیدی یا خدماتی است که با آرمان اولیه ی کاهش مستمرو در نهایت حذف تمامی فرم های اتلاف معرفی شده است. در حال حاضر سازمان های پیشرفته دنیا، نسبت به پذیرش و بکارگیری تولید به هنگام برای بهبود بهره وری و مقابله با رقبا تمایل و توافق کامل دارند. بی شک تولید به هنگام به عنوان قدرتمندترین متدولوژی مدیریت موجودی، با موانع و مشکلاتی مواجه است. یکی از وظایف عمده ی مدیریت ارشد، شناسایی و درک ارتباط بین موانع تولید به هنگام از طریق کاهش تأثیرات منفی آن است. اهداف اصلی این مقاله مطالعه ی موانع بازدارنده در بکارگیری موفق تولید به هنگام در صنعت گاز کشور و تحلیل تأثیرات متقابل میان موانع با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری) ISM ( است. بدین منظور دوازده مانع پس از مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان صنعت گاز شناسایی شدند. سپس با توزیع و جمع آوری 170 پرسشنامه و با استفاده از آزمونهای آماری )کولموگوروف- اسمیرنوف و میانگین( فرضیه ی اصلی تحقیق و 12 فرضیه ی پیشنهادی تأیید شدند. همچنین برای پاسخ سؤال اساسی تحقیق )ارتباط و توالی میان موانع چگونه است؟( از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده گردید و موانع در هفت سطح قرار گرفتند. در ادامه مدل ساختاری بدست آمده، با روش تحلیل مسیر )تحلیل عاملی مرتبه دوم( تأیید شد. بدین ترتیب یک نقشه ی مفهومی جهت ارائه ی یک برنامه ی عملی برای مقابله با موانع بکارگیری موفقیت آمیز تولید به هنگام و بهبود بهره وری در صنعت گاز فراهم شد. تفاصيل المقالة