فهرس المقالات علیرضا قاسمی زاد


  • المقاله

    1 - تجارب زیسته اعضای هیأت علمی دانشگاه از توسعه حرفه ای مبتنی بر مهارت های نرم آموزشی
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1400
    هدف پژوهش شناسایی مؤلفه های مهارت های نرم آموزشی توسعه حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ها بر اساس تجارب زیسته آنان و سپس ارائه مدل بود. پژوهش با رویکرد پدیدارشناختی به توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیسته اساتید از توسعه حرفه‌ای مبتنی بر مهارت‌های نرم آموزشی آنان پرداخته اس أکثر
    هدف پژوهش شناسایی مؤلفه های مهارت های نرم آموزشی توسعه حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ها بر اساس تجارب زیسته آنان و سپس ارائه مدل بود. پژوهش با رویکرد پدیدارشناختی به توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیسته اساتید از توسعه حرفه‌ای مبتنی بر مهارت‌های نرم آموزشی آنان پرداخته است. مشارکت کنندگان در پژوهش 18 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان بوشهر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و رویکرد اشباع نظری انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. داده ها با روش کدگذاری موضوعی و استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی تجزیه و تحلیل شد. پس از کدگذاری مصاحبه‌ها، 120 کد اولیه حاصل شد که پس از طبقه بندی 79 زیر مقوله، 12 مقوله فرعی و 4 مقوله کلی پدیدار گشت. مقولات کلی شامل؛ مهارت‌های رهبری، مهارت‌های توسعه فردی، مهارت‌های خلاقیت و حل مسئله، مهارت های ارتباطی بودند. در نهایت با توجه به مفاهیم به دست آمده، مدلی برای توسعه حرفه‌ای مبتنی بر مهارت‌های نرم آموزشی اعضای هیئت علمی ارائه شد. نتایج بیانگر تأثیر گسترده مهارت های نرم آموزشی به عنوان مهارت های قرن 21 بود لذا ضروری است در برنامه های توسعه حرفه ای مؤسسات آموزش عالی مورد تأکید قرار گیرند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین ویژگی‌های برنامه‌ درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی مقطع ابتدایی نظام آموزشی ایران
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1401
    پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگی‌های برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی برای مقطع ابتدایی نظام آموزشی ایران انجام شد. ماهیت پژوهش، کیفی براساس رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری، صاحب‌نظران برنامه‌ریزی درسی و معلمان مقطع ابتدایی بودند، حجم نمونه(37نفر) به روش هدفمن أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگی‌های برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی برای مقطع ابتدایی نظام آموزشی ایران انجام شد. ماهیت پژوهش، کیفی براساس رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری، صاحب‌نظران برنامه‌ریزی درسی و معلمان مقطع ابتدایی بودند، حجم نمونه(37نفر) به روش هدفمند انتخاب گردید. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق تا رسیدن به مرحله اشباع انجام شد. روایی و پایایی اطلاعات گردآوری‌شده با استفاده از روش ارزیابی گوبا و لینکن صورت گرفت. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی)، براساس یافته‌های پژوهش، ویژگی‌های برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی شامل: ایجاد جامعه سالم، برقراری صلح و امنیت جهانی، مادام‌العمربودن یادگیری، جذابیت و تنوع محتوا، تنوع روش‌های تدریس، تنوع شیوه‌های ارزشیابی، نقش رهبر آموزشی معلم، پیوند خانه و مدرسه، دانش‌آموز به عنوان عنصر اصلی نظام آموزشی، تحقق ایده‌آل‌های آموزشی و تربیت انسان‌های آینده‌نگر می باشد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارتهای‌زندگی از طریق برنامه‌درسی در مقطع‌ابتدایی، به نهادینه‌کردن آموخته‌های مدرسه در رفتار، گفتار و کردار کودکان منجر می‌شود؛ بین سلامت روانی فردی و اجتماعی افراد و آموزش ‌مهارت‌های زندگی رابطه معناداری وجود دارد. ادغام آموزش مهارت‌های‌زندگی در برنامه درسی مقطع ‌ابتدایی پیشنهاد پاسخ‌دهندگان بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - اعتباربخشی ابعاد و مؤلفه های الگوی برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در نظام آموزش ابتدایی
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 66 , السنة 17 , زمستان 1402
    هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباربخشی ابعاد و مؤلفه های الگوی برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در نظام آموزش ابتدایی به انجام رسید. روش: روش پژوهش حاضر، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 130 نفر از افراد مطلع در حوزه واقعیت افزوده (برنامه ریزان درسی، معلمان، کا أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباربخشی ابعاد و مؤلفه های الگوی برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در نظام آموزش ابتدایی به انجام رسید. روش: روش پژوهش حاضر، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 130 نفر از افراد مطلع در حوزه واقعیت افزوده (برنامه ریزان درسی، معلمان، کارشناسان و تکنولوژیست آموزشی) بودند که اطلاعات مورد نیاز پژوهشگر را در اختیار داشتند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، همه آنها با استفاده از روش نمونه گیری سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه بود که از کدهای استخراج شده بخش کیفی تهیه شد، که شامل 17 گویه بود. روایی آن از طریق روایی واگرا و همگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و با ضریب 7/. برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و از طریق نرم افزار Smart PLS 3 انجام گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که بر اساس شاخصه هاي برازش بدست آمده، مدل روابط بین مؤلفه ها و عامل هاي مربوط به آن ها داراي برازش مناسب می باشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که فناوری واقعیت افزده به عنوان یک ابزار الکترونیکی، در عنصر ارزشیابی برنامه درسی دوره ابتدایی، کاربرد زیادی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 65 , السنة 17 , پاییز 1402
    هدف: یادگیری در هر سنی می‌تواند مفید و مؤثر باشد و افراد بزرگسال نیز می‌توانند از آموزش عالی بهره‌مند شوند. هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: در روش تحقیق از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکت کنندگان أکثر
    هدف: یادگیری در هر سنی می‌تواند مفید و مؤثر باشد و افراد بزرگسال نیز می‌توانند از آموزش عالی بهره‌مند شوند. هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: در روش تحقیق از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکت کنندگان، دانشجویان بزرگسال تحصیلات تکمیلی و بازنشستگان در حال تحصیل در دانشگاه بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند ملاک مدار 23 نفر از بین آن ها انتخاب شدند. ملاک انتخاب مشارکت کنندگان داشتن تجربه لازم در در زمینه آموزش بزرگسالان و بودن در زمره دانشجوی بزرگسال و یا بازنشسته تحصیلات تکمیلی بود. معیار انتخاب نمونه گیری اشباع نظری داده ها بود. اعتبار یابی پژوهش با استفاده از چهار معیار قابلیت اعتبار(باورپذیری)، بی طرفی (تأئیدپذیری)، قابلیت اطمینان (سازگاری)، و قابلیت کاربرد (انتقال پذیری) انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که چارچوب مفهومی آموزش عالی بزرگسالان از 3 بعد(کلیدی، محتوایی و اجرایی) و 20 ملاک (تعلق خاطر،آزادی عمل و تکریم، خودآگاهی، گروه محوری، انگیزه بخشی، ابراز وجود، مهارت محوری، ارتباطات، یادگیری مادام العمر، انعطاف، ارزشیابی و مرشدیت، نیازمحوری، هدفگذاری، سیاستگذاری، بستر سازی، خلق محتوا، اجرا و ارزیابی ) تشکیل شده است. نتیجه گیری: توجه به ابعاد و ملاک های کشف شده در این تحقیق راه را برای ایجاد آموزش عالی بزرگسالان و حساسیت لازم در این عرصه را فراهم می آورد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - The Effect of Concept Map Training on Increasing Self-Directed Learning in Thinking and Commercial Media Literacy Course
    Agricultural Marketing and Commercialization Journal , العدد 1 , السنة 4 , بهار 2020
    The current study aimed to compare the effect of using concept map teaching and traditional education on improving self-directed learning indicators of high school students in the thinking and media literacy course. The experimental and control groups via the quasi-expe أکثر
    The current study aimed to compare the effect of using concept map teaching and traditional education on improving self-directed learning indicators of high school students in the thinking and media literacy course. The experimental and control groups via the quasi-experimental research method were used. Three classrooms were selected by purposive sampling as random arrangement (one concept map presentation class, one concept map presentation, and one construction class, and one control class). The course materials in the presentation and construction (combined) group were offered to the learners in the form of a concept map. Using the teacher-made and combined concept map method, the experimental groups were trained in 8 sessions separately and the control group was trained in the traditional method. In all groups, the Fisher et al., a standard questionnaire was used to assess students’ self-directed learning preparation. The research findings revealed that using teacher-made and combined concept maps has increased and improved the self-directed learning index and the traditional training has had a significant effect on the components of self-directed learning. The results disclosed that teaching by concept map method in a combined and teacher-made manner had a significant effect on the self-learning of all of them. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - طراحی مدل برنامه درسی بر اساس واقعیت‌افزوده در نظام آموزش ابتدایی ایران
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 1401
    هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی مدل برنامه درسی بر اساس واقعیت افزوده برای نظام آموزش ابتدایی ایران است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و به شیوه استقرائی، عناصر برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده شناسایی و استخراج شدند. جامعه آماری پژ أکثر
    هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی مدل برنامه درسی بر اساس واقعیت افزوده برای نظام آموزش ابتدایی ایران است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و به شیوه استقرائی، عناصر برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده شناسایی و استخراج شدند. جامعه آماری پژوهش، متخصصان و صاحب نظران برنامه درسی و کارشناسان و متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان حوزه IT و تعدادی از معلمان مراکز مختلف آموزشی کشور بود که بر اساس نمونه گیری هدفمند 32 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تا حد اشباع ادامه یافت. در نهایت شبکه مضامین با استفاده از روش آتریاد - استرلینگ کدگذاری، تحلیل و ترسیم شد. به‌منظور بررسی روایی و پایایی این پژوهش، از روش ارزیابی گوبا و لینکلن (1989) استفاده شد. بدین منظور، چهار معیار:1 - مقبول‌بودن 2- تائیدپذیری3ـ اطمینان‌پذیری4ـ انتقال‌پذیری برای ارزیابی مدنظر قرار گرفت. از منابع مکمل با مراجعه به تحقیقات علمی و مقالات و کتاب‌های مختلف دربارۀ موضوع پژوهش جهت غنای داده ها و افزایش اعتبار آنها مورد استفاده قرار گرفت. هم‌چنین، پژوهشگر با بیان مفاهیم مصاحبه-های مختلف نزد پژوهشگران دیگر و همچنین درخواست بررسی متن مصاحبه ها توسط مصاحبه شوندگان آن‌ها را راستی آزمایی کرد . پس از کدگذاری و تحلیل داده‌های مصاحبه، تعداد 52 مضمون پایه استخراج شد. از این مضامین پایه تعداد 4 مضمون سازمان‌دهنده و در نهایت 1مضمون فراگیر که شکل دهنده عناصر برنامه درسی مبتنی بر فناوری آموزشی بودند، شناسایی و استخراج شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - ارائه الگوی تربیت معلم کارآمد تراز جمهوری اسلامی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1401
    به‌منظور بهره‌‌مندی از تعلیم و تربیت با کیفیت، برخورداری از یک الگوی تربیت معلم اثربخش امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تربیت معلم کارآمد تراز جمهوری اسلامی است. روش پژوهش کیفی و از نوع داده بنیاد(گرندد تئوری) است. جامعه آماری پژوهش از میان اساتید صاحبنظر دان أکثر
    به‌منظور بهره‌‌مندی از تعلیم و تربیت با کیفیت، برخورداری از یک الگوی تربیت معلم اثربخش امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تربیت معلم کارآمد تراز جمهوری اسلامی است. روش پژوهش کیفی و از نوع داده بنیاد(گرندد تئوری) است. جامعه آماری پژوهش از میان اساتید صاحبنظر دانشگاه فرهنگیان که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تدریس بودند انتخاب گردید . ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و تعداد نمونه‌ها در پژوهش، بر اساس اصل اشباع نظری 21 نفر بود. مدت زمان مصاحبه 30 تا 45 دقیقه در نظر گرفته شد. سؤالات مصاحبه بر اساس اسناد بالادستی‌ تهیه و سپس با استفاده از روش دلفی به رؤیت و ملاحظه صاحب نظران رسید و روایی محتوایی به مدد خبرگان مورد تأیید قرارگرفت، هم‌چنین برای سنجش پایایی آن از ضریب کاپا(میزان توافق بین داوران) استفاده شد. پایایی از طریق باورپذیری، انتقال پذیری، وابستگی و اعتماد پذیری انجام شد. ضریب بدست آمده 87/0 بود که از نظر روان سنجی ضریب قابل قبولی است. مفاهیم استخراج شده از این مصاحبه‌ها شامل 105 کداولیه، 15 طبقه اولیه و سه طبقه (تخصص، تعهد، تحول)که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی در قالب یک الگوی نظری، با محوریت مقوله‌های اصلی، شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها منعکس شده است و منجر به طراحی الگوی تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - مدل ارزیابی‌کارایی بیرونی مدیریت رشته‌های زمینه صنعت در شاخه فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش استان فارس
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402
    هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی برای ارزیابی‌کارایی بیرونی مدیریت رشته‌های زمینه صنعت در شاخه فنی و حرفه‌‌ای آموزش و پرورش استان فارس بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل کارشناسان آموزش و پروش درحوزه فنی و حرفه‌ای، أکثر
    هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی برای ارزیابی‌کارایی بیرونی مدیریت رشته‌های زمینه صنعت در شاخه فنی و حرفه‌‌ای آموزش و پرورش استان فارس بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل کارشناسان آموزش و پروش درحوزه فنی و حرفه‌ای، مدیران هنرستان‌ها و معاونین و هنرآموزان استان فارس در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که تعدا آن‌ها ۶۵۰ نفر می‌باشد. مراحل کار به روش گراندد تئوری که مشتمل بر پارادایم کدگذاری )باز، محوری و گزینشی (بود، از داده‌های این تحقیق از مجموع، 628 کد اولیه و در نهایت پس از دهمین بار تقلیل و ادغام جهت رسیدن به تراکم مفهومی، 350 کد اولیه از مصاحبه با مشارکت کنندگان به دست آمد که تا مرحله اشباع ادامه داشت. و در مراحل بعدی تجزیه و تحلیل، پدیده یا مقوله اصلی به‌نام کارایی بیرونی رشته‌های زمینه صنعت در شاخه فنی و حرفه‌ای، به‌دست آمد. نتایج نشان داد مجموعه‌ای از عوامل اعم از شرایط علی، شرایط مداخله‌گر، زمینه، راهبردها و پیامدهای حاصل از این عوامل بر کم و کیف پدیده و مقوله اصلی یا همان کارایی بیرونی رشته‌های زمینه صنعت در شاخه فنی و حرفه‌ای تأثیرگذار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - بررسی و تفسیر الگوی عوامل موثر بر سبک رهبری بصیر در صنعت پتروشیمی
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1401
    از آنجا که تاکنون الگوی مشخصی برای شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر سبک رهبری بصیر در مدیران صنعت پتروشیمی تدوین نشده است، در این پژوهش سعی بر آن است که الگویی برای شناسایی عوامل موثر بر رهبری بصیر مدیران پتروشیمی ارائه شود. جامعه آماری این پژوهش منابع مرتبط با مدیرا أکثر
    از آنجا که تاکنون الگوی مشخصی برای شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر سبک رهبری بصیر در مدیران صنعت پتروشیمی تدوین نشده است، در این پژوهش سعی بر آن است که الگویی برای شناسایی عوامل موثر بر رهبری بصیر مدیران پتروشیمی ارائه شود. جامعه آماری این پژوهش منابع مرتبط با مدیران و به ویژه مدیران پتروشیمی بود. پایایی نتایج با استفاده از روش هولستی 0.95 برآورد گردید. در این مقاله مضمون‌ها و الگوی مدیران با استفاده از روش تحلیل مضمون تدوین شده است. فرآیند تحلیل مضمون به صورت دستی و نیز با استفاده از نرم‌افزار Nvivo انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که می‌توان عوامل موثر بر رهبری بصیر را در دو مضمون رهبری استراتژیک و قابلیت‌سازی خلاصه نمود. مضمون رهبری استراتژیک خود دارای مضمون سازمان‌دهنده و هفت مضمون پایه پیشرفت جمعی (گرایش تیمی، پرورش دیگران و بسترسازی)، کاریزماتیک (خودمدیریتی و اعتبار) و تفکر استراتژیک (فعال استراتژی و بابصیرت) خلاصه می‌شود. مضمون قابلیت‌سازی نیز دارای دو مضمون سازمان‌دهنده و چهار مضمون پایه نتیجه‌گرا، بهینه‌کننده منبابع، دانش درون ‌کارکردی و دانش برون ‌کارکردی می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - تعیین و اولویت بندی عوامل موثر بر رهبری بصیر و اعتباریابی مدل بر اساس تجارب زیسته مدیران پتروشیمی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1400
    هدف این پژوهش، تعیین و اولویت‌بندی عوامل موثر بر رهبری بصیر و اعتباریابی مدل بر اساس تجارب زیسته مدیران پتروشیمی مارون و امیرکبیر بود. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان ارشد پتروشیمی تشکیل می‌دادندکه از این میان تعداد 200 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. ابزار تحقیق أکثر
    هدف این پژوهش، تعیین و اولویت‌بندی عوامل موثر بر رهبری بصیر و اعتباریابی مدل بر اساس تجارب زیسته مدیران پتروشیمی مارون و امیرکبیر بود. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان ارشد پتروشیمی تشکیل می‌دادندکه از این میان تعداد 200 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اعضای هیئت علمی و متخصصان مدیریتی تایید و برای تعیین میزان پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در نهایت منجر به شناسایی عوامل موثر بر رهبری بصیر بر اساس تجارب زیسته مدیران پتروشیمی مارون و امیرکبیر در قالب مدل مفهومی سبک رهبری بصیر، مشتمل بر چالش‌های تولید، عدم انعطاف‌پذیری، مدیریت فنی و سیاسی، اقتدارگرایی، تفاوت‌های شخصیتی کارکنان، ورودی و خروجی سازمان، عدم یکپارچگی درون سازمانی، مدیریت روابط انسانی، ارائه چشم‌انداز، نظارت و مدیریت نیروی انسانی شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مدل رهبری بصیر، نشان داد که الگوی سبک رهبری بصیر و عوامل موثر بر آن در پتروشیمی مارون و امیرکبیر، قابل برازش و کاربرد می‌باشد یعنی این داده‌ها قابل اتکا بوده و مدل بدست آمده از اعتبار کافی برخوردار می-باشند. همچنین نتایج رتبه‌بندی نیز نشان داد بیشترین عوامل تاثیرگذار بر رهبری بصیر مربوط به مدیریت نیروی انسانی، اقتدارگرایی و عدم یکپارچگی درون سازمانی است و عوامل دیگر شامل نظارت، مدیریت روابط انسانی، چالش‌های تولید، مدیریت فنی و سیاسی، تفاوت‌های شخصیتی کارکنان، ورود و خروج عوامل تولید، عدم انعطاف پذیری و ارائه چشم انداز به ترتیب در رتبه-های بعدی اهمیت قرار گرفته‌اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - طراحی الگوی عناصر برنامه‌ درسی تاثیرگذار در موفقیت دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1401
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی عناصر برنامۀ درسی تأثیرگذار در موفقیت نظام آموزشی می باشد. ماهیت پژوهش از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و به شیوۀ استقرایی، عناصر برنامۀ درسی شناسایی و استخراج گردید. جامعۀ آماری متشکل از صاحب‌نظران برنامۀ درسی و معلمان مقطع اب أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی عناصر برنامۀ درسی تأثیرگذار در موفقیت نظام آموزشی می باشد. ماهیت پژوهش از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و به شیوۀ استقرایی، عناصر برنامۀ درسی شناسایی و استخراج گردید. جامعۀ آماری متشکل از صاحب‌نظران برنامۀ درسی و معلمان مقطع ابتدایی سراسر کشور بوده که براساس روش هدفمند 37 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش مصاحبۀ نیمه‌عمیق بود که تا مرحلۀ اشباع ادامه داشت. روایی پژوهش از طریق تکنیک ممیزی کردن توسط داوران و ضریب پایایی (درصد توافق مشاهده‌شده) از طریق روش هولستی (روش دستی) تائید شد. پس از کدگذاری و تحلیل داده‌ها، 61 مضمون پایه، 13 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر (عالی) استخراج شدند که عبارت‌اند از: عناصر اصلی برنامۀ درسی (هدف، محتوا، روش، ارزشیابی و بودجه)، عناصر فرعی (فضای آموزشی، تجهیزات و منابع آموزشی، زمان آموزش، تجربه عملی مدیران و معلمان و تشکل‌های دانش‌آموزی) و عناصر پنهان (تفاوت‌های فردی فراگیران، جایگاه اجتماعی والدین و مدارس و عوامل پشتیبانی). در پایان الگوی پژوهش براساس مضامین فراگیر ترسیم گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - ارائه الگوی عملی بهبود کیفیت سلامتی کودکان دبستانی از طریق آموزش مهارت‌های زندگی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1401
    این پژوهش با هدف ارائه الگوی عملی بهبود کیفیت سلامتی کودکان دبستانی از طریق آموزش مهارت‌های زندگی انجام شد. ماهیت پژوهش از حیث اجرا، کیفی (از نوع پدیدارشناسی) است. حجم نمونه (25نفر) براساس روش هدفمند، از بین معلمان مقطع ابتدایی استان بوشهر انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات ا أکثر
    این پژوهش با هدف ارائه الگوی عملی بهبود کیفیت سلامتی کودکان دبستانی از طریق آموزش مهارت‌های زندگی انجام شد. ماهیت پژوهش از حیث اجرا، کیفی (از نوع پدیدارشناسی) است. حجم نمونه (25نفر) براساس روش هدفمند، از بین معلمان مقطع ابتدایی استان بوشهر انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه ‌عمیق تا رسیدن به مرحله اشباع ادامه داشت. روایی ابزار پژوهش از طریق تکنیک ممیزی‌کردن و پایایی اطلاعات گردآوری‌شده براساس معیارهای: مقبول‌بودن، انتقال‌پذیری، اطمینان‌پذیری، تائیدپذیری توسط 10 نفر از خبرگان انجام شد. پس‌از کدگذاری داده‌ها، 93عبارت کلیدی، 12خرده‌مضمون و پنج‌مضمون کلی به عنوان راهبردهای عملی بهبود سلامتی کودکان بدین شرح استخراج گردید: مهارت‌های شناختی(خودآگاهی، تصمیم‌گیری)؛ مهارت‌های پیشگیرانه(همیاران سلامت، تمرین زندگی با حوادث)؛ مهارت‌های فکری(تفکر حل‌مسئله، تفکرخلاق، تفکرانتقادی، سوادرسانه‌ای)؛ مهارت‌های ارتباطی(ارتباط موثر با دیگران، همدلی متقابل)؛ مهارت‌های مقابله‌ای(پرورش هوش‌ هیجانی، مدیریت استرس، مدیریت هیجان‌ها). الگوی پژوهش براساس مضامین کلی ترسیم شد. آموزش مهارت‌های زندگی به صورت درس مستقل در دبستان پیشنهاد اکثر معلمان بود. تفاصيل المقالة