فهرس المقالات پری مشایخ


  • المقاله

    1 - واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 65 , السنة 17 , پاییز 1402
    هدف: یادگیری در هر سنی می‌تواند مفید و مؤثر باشد و افراد بزرگسال نیز می‌توانند از آموزش عالی بهره‌مند شوند. هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: در روش تحقیق از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکت کنندگان أکثر
    هدف: یادگیری در هر سنی می‌تواند مفید و مؤثر باشد و افراد بزرگسال نیز می‌توانند از آموزش عالی بهره‌مند شوند. هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: در روش تحقیق از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکت کنندگان، دانشجویان بزرگسال تحصیلات تکمیلی و بازنشستگان در حال تحصیل در دانشگاه بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند ملاک مدار 23 نفر از بین آن ها انتخاب شدند. ملاک انتخاب مشارکت کنندگان داشتن تجربه لازم در در زمینه آموزش بزرگسالان و بودن در زمره دانشجوی بزرگسال و یا بازنشسته تحصیلات تکمیلی بود. معیار انتخاب نمونه گیری اشباع نظری داده ها بود. اعتبار یابی پژوهش با استفاده از چهار معیار قابلیت اعتبار(باورپذیری)، بی طرفی (تأئیدپذیری)، قابلیت اطمینان (سازگاری)، و قابلیت کاربرد (انتقال پذیری) انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که چارچوب مفهومی آموزش عالی بزرگسالان از 3 بعد(کلیدی، محتوایی و اجرایی) و 20 ملاک (تعلق خاطر،آزادی عمل و تکریم، خودآگاهی، گروه محوری، انگیزه بخشی، ابراز وجود، مهارت محوری، ارتباطات، یادگیری مادام العمر، انعطاف، ارزشیابی و مرشدیت، نیازمحوری، هدفگذاری، سیاستگذاری، بستر سازی، خلق محتوا، اجرا و ارزیابی ) تشکیل شده است. نتیجه گیری: توجه به ابعاد و ملاک های کشف شده در این تحقیق راه را برای ایجاد آموزش عالی بزرگسالان و حساسیت لازم در این عرصه را فراهم می آورد. تفاصيل المقالة