-
المقاله
1 - طراحی برنامه درسی تربیت شهروند الکترونیک در دوره ابتداییپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 76 , السنة 20 , بهار 1402این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروند الکترونیک در دوره ابتدایی و به شیوه سنتزپژوهی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع چاپی و الکترونیک در زمینه شهروندی الکترونیک مربوط به سالهای 2000 تا 2022 بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند 107 مورد از آنها انتخاب أکثراین پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروند الکترونیک در دوره ابتدایی و به شیوه سنتزپژوهی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع چاپی و الکترونیک در زمینه شهروندی الکترونیک مربوط به سالهای 2000 تا 2022 بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند 107 مورد از آنها انتخاب شد. دادهها طی فرایند سه مرحلهای غربالگری با استفاده از روش فراتحلیل تجزیهوتحلیل شد. روایی الگو با بهرهگیری از نظرات کارشناسی در چارچوب روش دلفی [n=30] با استفاده از طراحی پرسش نامه، مصاحبه با گروه کانون مرکزی[n=10] و روش قابلیت اعتماد احصاء شد. یافتهها نشان داد اهداف برنامه درسی تربیت شهروندی را میتوان به صورت غایی (توانمندی در مهارتهای زیست در عصر آنلاین)، کلی (آشنایی با هویتیابی الکترونیک، آگاهی از حقوق الکترونیک، توانایی برقراری ارتباطات درست در جهان الکترونیک، توانایی مشارکت وحفظ امنیت الکترونیک) و جزئی (توانایی خرید الکترونیک و پیگیری سفارش، ایجاد هویت اکترونیک مثبت، مدیریت اقدامات شخصی در فضای الکترونیک، حقوق الکترونیک، تعهد در قبال رفتار آنلاین، استفاده مسئولانه از تکنولوژی الکترونیک، آشنایی با رفتار ایمن، برقراری ارتباط آنلاین صحیح، زمینه سازی نقش آفرینی شهروند الکترونیک، حفاظت از حریم خصوصی، آشنایی با مخاطرات جسمی و روانی فضای مجازی، آشنایی با نمادهای امن در خرید آنلاین، مهات مواجهه با افشای اطلاعات) دستهبندی کرد. محتوا نیز تابع سازماندهی بینرشتهای بوده و همسو با اهداف تنظیم شد. راهبردهای یاددهی یادگیری در پنج طیف مشارکتی، شخصیسازی، مسئلهمداری، شبیهسازی واقتضایی تبیین شدند. ارزیاب و ابزار نیز در وجه ارزشیابی پیشنهاد شد. نتایج این حقیق حاکی از تایید اعتبار برنامه درسی پیشنهادی و عناصر جزئی آن است. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Designing a brain information management curriculum in order to develop a degree with a focus on brain information managementCurriculum Research Journal , العدد 500 , السنة 1 , بهار 1402Introduction: Curriculum refers to formal and informal content, process, content, overt and hidden trainings through which the learner under the guidance of the school acquires the necessary knowledge and acquires skills and changes attitudes, appreciations and values. أکثرIntroduction: Curriculum refers to formal and informal content, process, content, overt and hidden trainings through which the learner under the guidance of the school acquires the necessary knowledge and acquires skills and changes attitudes, appreciations and values. In this research, the compilation and design of a brain information management curriculum was discussed with the foundational data theory method. Methods: In this research, the foundation's data analysis technique has been used as the main research strategy. Interviews were used to collect research data. The participants were 17 experts in this field. The analyzes revealed 67 codes or primary concepts. Results: Curriculum objective (14 factors), curriculum logics (12 factors), and techniques (11 factors) had the highest number in concepts. Conclusion: The content, materials and resources that are needed to develop such a curriculum can be extracted from existing sources and some of these materials and resources need to be designed and developed. It covers the spectrum of information analysis, processing reconstruction, information pathogenesis, information management, infomorphology, infotherapy, brain function, neuroscience. Some of these contents are available and it seems that more of them need editing. Evaluation and evaluation method appropriate for this course was formative evaluation method. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Designing a brain information management curriculum in order to develop a degree with a focus on brain information managementCurriculum Research Journal , العدد 10 , السنة 4 , زمستان 1401Introduction: Curriculum refers to formal and informal content, process, content, overt and hidden training through which the learner under the guidance of the school acquires the necessary knowledge and acquires skills and changes attitudes, appreciations, and values. أکثرIntroduction: Curriculum refers to formal and informal content, process, content, overt and hidden training through which the learner under the guidance of the school acquires the necessary knowledge and acquires skills and changes attitudes, appreciations, and values. In this research, the compilation and design of a brain information management curriculum was discussed with the foundational data theory method. Methods: In this research, the foundation's data analysis technique has been used as the main research strategy. Interviews were used to collect research data. The participants were 17 experts in this field. The analysis revealed 67 codes or primary concepts. Results: Curriculum objective (14 factors), curriculum logic (12 factors), and techniques (11 factors) had the highest number of concepts. Conclusion: The content, materials, and resources that are needed to develop such a curriculum can be extracted from existing sources and some of these materials and resources need to be designed and developed. It covers the spectrum of information analysis, processing reconstruction, information pathogenesis, information management, infomorphology, infotherapy, brain function, and neuroscience. Some of these contents are available and it seems that more of them need editing. The evaluation and evaluation method appropriate for this course was the formative evaluation method. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - ویژگیهای برنامه درسی سواد انتقادی با رویکرد روییدنی برای دانش آموزان متوسطهپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , تابستان 1401هدف از این پژوهش، بررسی ویژگی های برنامه درسی سواد انتقادی با رویکرد روییدنی، از دیدگاه متخصصان برنامه درسی است. روش انجام این پژوهش، با رویکرد کیفی به روش گرانددی است. جامعه آماری این پژوهش، متخصصین رشته مطالعات برنامه درسی به عنوان نمونه از بین اساتید هیأت علمی دانشگا أکثرهدف از این پژوهش، بررسی ویژگی های برنامه درسی سواد انتقادی با رویکرد روییدنی، از دیدگاه متخصصان برنامه درسی است. روش انجام این پژوهش، با رویکرد کیفی به روش گرانددی است. جامعه آماری این پژوهش، متخصصین رشته مطالعات برنامه درسی به عنوان نمونه از بین اساتید هیأت علمی دانشگاه های دولتی، آزاد و فرهنگیان در دانشگاه های تهران بودند. روش نمونه گیری هدفمند بود تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و تعداد 13 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روش تحلیل داده های آن بر مبنای کد گذاری سه مرحله ای باز، محوری و گزینشی اشتراوس و کوربین صورت گرفته است. یافته ها دلالت بر انطباق ویژگی های رویکرد روییدنی مانند غیر خطی بودن، همبسته با زندگی، آگاهانه و خلاقیت پرور، کاربردی و فعال بودن با برنامه درسی سواد انتقادی داشت. طبق نتایج: برنامه درسی سواد انتقادی برآمده از تعاملات فکری معلم و شاگردان، رویکردی سازنده برای شرکت دادن آنان در تصمیم گیری های مربوط به تحلیل روابط ناعادلانه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ساختارها برای اصلاح موقعیت است. به طوری که از لحاظ فردی برای آنان موجب سازندگی روحی با تقویت نقد پذیری و خود ارزیابی ها، و از نظر اجتماعی، انتقال ارزش های فرهنگی و ملی خودی با پذیرش و حرمت گذاری تفاوت های عقیدتی، قومی و نژادی دیگر ملت ها، صلح و همزیستی مسالمت آمیز را دربر داشته باشد. تفاصيل المقالة