بررسی اثربخشی ذهن آگاهی در بهبود انزواطلبی و سلامت روان ناشی از استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستان شهر کرج
الموضوعات :کیوان آسا 1 , مجید علی عسگری 2
1 - گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه آموزش برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: انزواطلبی , شبکه های اجتماعی , سلامت روان , ذهن آگاهی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: اختلال انزواطلبی یکی از شایعترین اختلالات رایج در میان نوجوانانی است که بهصورت فزاینده از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند هدف پژوهش بررسیاثربخشی ذهن آگاهی در بهبود انزواطلبی و سلامت روان ناشی از استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستان(دوره دوم) شهر کرج است.روش پژوهش از نوع نیمه تجربی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری سهماهه با گروه گواه بود. از بین نوجوانان دارای اختلال انزواطلبی در دبیرستانهای شهر کرج که در سال تحصیلی 1402-1401 به مراکز مشاوره ادارات آموزشوپرورش مراجعه نمودند با روش نمونهگیری در دسترس ۴۵ نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروههای آزمایش مداخله آموزشی را در ۸ جلسه دریافت کردند اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بهزیستی ذهنی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر انجام شد.یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش انزواطلبی در میان دانش آموزان دارای اختلال انزواطلبی است.نتیجه این تحقیق نشان میدهد که ذهن آگاهی باعث بهبود انزوطلبی و افزایش بهزیستی روانی دانش آموزان میشودو میتواند به ارتقا کیفیت زندگی آنان کمک کند.