فهرس المقالات فاطمه منتظری سانیج


  • المقاله

    1 - تأثیر جهت‌گیری کارآفرینی اجتماعی بر عملکرد مالی و نوآوری اجتماعی با میانجیگری عملکرد اجتماعی
    دانش کارآفرینی , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1401
    کارآفرینی اجتماعی مبحث جدیدی در عرصه کارآفرینی است که اگر در بنیان جامعه‌ای نهادینه شود می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی را حل کند. کارآفرینی اجتماعی ساختاری چندبعدی است که در مطالعات گذشته درباره ابعاد مختلف آن بحث‌وبررسی صورت‌گرفته است اما تابه‌حال در بررسی‌های موردی أکثر
    کارآفرینی اجتماعی مبحث جدیدی در عرصه کارآفرینی است که اگر در بنیان جامعه‌ای نهادینه شود می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی را حل کند. کارآفرینی اجتماعی ساختاری چندبعدی است که در مطالعات گذشته درباره ابعاد مختلف آن بحث‌وبررسی صورت‌گرفته است اما تابه‌حال در بررسی‌های موردی، تأثیر جهت‌گیری کارآفرینی اجتماعی بر سه بعد اساسی عملکرد مالی، عملکرد اجتماعی و نوآوری اجتماعی که هر یک به سهم خود نقش قابل‌توجهی در حوزه کارآفرینی اجتماعی ایفا می‌کنند با یکدیگر، مورد واکاوی قرار نگرفته‌است. هدف از این پژوهش بررسی سه بعد ذکرشده و نحوه ارتباطات میان آن‌ها در حیطه کارآفرینی اجتماعی است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از منظر رویکرد، جزء پژوهش‌های کمی از نوع توصیفی - پیمایشی به شمار می‌آید و برای جمع‌آوری داده‌های آن جامعه آماری متشکل از 186 نفر از کارآفرینان اجتماعی شهر تهران، در نظر گرفته شده‌است. با استفاده از تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده تبیین گردید که نوآوری اجتماعی که خود متشکل از دو بخش نوآوری در محصول و نوآوری در خدمات است، منجر به ایجاد ارزش‌های اجتماعی می‌شود. علاوه بر این مشخص شد که اگرچه جهت‌گیری کارآفرینی اجتماعی به طور مستقیم رابطه‌ای منفی با عملکرد مالی دارد اما این رابطه به طور کامل توسط ارتباط واسطه‌ای جهت‌گیری اجتماعی بر عملکرد مالی از طریق عملکرد اجتماعی خنثی می‌شود، بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که جهت‌گیری کارآفرینی اجتماعی مستقیماً به عملکرد مالی بالاتر منجر نمی‌شود، اما تأثیر آن بر عملکرد اجتماعی منجر به عملکرد مالی بالاتر می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش رسانه های اجتماعی در رفتار ‏اطلاع‌یابی دانش‌آموزان (موردمطالعه: ‏دانش‌آموزان ‏مقطع متوسطه شهر یزد) ‏
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1399
    هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانه های اجتماعی در تحریک رفتار اطلاع‌یابی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر یزد بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از منظر رویکرد ،جزء پژوهش های کمی به شمار می آید. جامعه‌ی آماری این پژوهش را معلمان مقطع متوسطه شهر یزد تشکیل دادند که بر أکثر
    هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانه های اجتماعی در تحریک رفتار اطلاع‌یابی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر یزد بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از منظر رویکرد ،جزء پژوهش های کمی به شمار می آید. جامعه‌ی آماری این پژوهش را معلمان مقطع متوسطه شهر یزد تشکیل دادند که بر اساس سرشماری آموزش وپرورش در سال ۱۳97 بالغ‌بر 2000 نفر می باشند. بااستفاده از فرمول کوکران تعداد 323 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه ی آماری با استفاده از روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسش‌نامه ی محقق ساخته با طیف لیکرت پنج نایی می باشد. برای تعیین روایی محتوایی این پرسش‌نامه یک آزمون از قضاوت متخصصان استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسش‌نامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است که مقدار آن 0.724 ارزیابی شد. روش آماری این پژوهش، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی است که به‌منظور اعتبارسنجی و پایایی متغیرهای مستقل و وابسته از تحلیل های ذکرشده استفاده‌شده است. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رسانه های اجتماعی بر رفتار اطلاع یابی دانش آموزان است . هم‌چنین یافته های پژوهش نشان می دهد استفاده از رسانه های اجتماعی موجب کاهش استرس، دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی، افزایش آگاهی در بین دانش آموزان می‌گردد و نیز یادگیری گروهی را برای آن‌ها به ارمغان می آورد. تفاصيل المقالة