تأثیر جهتگیری کارآفرینی اجتماعی بر عملکرد مالی و نوآوری اجتماعی با میانجیگری عملکرد اجتماعی
الموضوعات :محسن مطیعی 1 , علیرضا شیرین 2 , وجیهه سراج 3 , فاطمه منتظری سانیج 4
1 - مدیریت فناوری و کارآفرینی،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران/تهران
3 - دانشآموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
4 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد اجتماعی, عملکرد مالی, کارآفرینی اجتماعی, نوآوری اجتماعی,
ملخص المقالة :
کارآفرینی اجتماعی مبحث جدیدی در عرصه کارآفرینی است که اگر در بنیان جامعهای نهادینه شود میتواند بسیاری از مشکلات اجتماعی را حل کند. کارآفرینی اجتماعی ساختاری چندبعدی است که در مطالعات گذشته درباره ابعاد مختلف آن بحثوبررسی صورتگرفته است اما تابهحال در بررسیهای موردی، تأثیر جهتگیری کارآفرینی اجتماعی بر سه بعد اساسی عملکرد مالی، عملکرد اجتماعی و نوآوری اجتماعی که هر یک به سهم خود نقش قابلتوجهی در حوزه کارآفرینی اجتماعی ایفا میکنند با یکدیگر، مورد واکاوی قرار نگرفتهاست. هدف از این پژوهش بررسی سه بعد ذکرشده و نحوه ارتباطات میان آنها در حیطه کارآفرینی اجتماعی است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از منظر رویکرد، جزء پژوهشهای کمی از نوع توصیفی - پیمایشی به شمار میآید و برای جمعآوری دادههای آن جامعه آماری متشکل از 186 نفر از کارآفرینان اجتماعی شهر تهران، در نظر گرفته شدهاست. با استفاده از تحلیل دادههای جمعآوریشده تبیین گردید که نوآوری اجتماعی که خود متشکل از دو بخش نوآوری در محصول و نوآوری در خدمات است، منجر به ایجاد ارزشهای اجتماعی میشود. علاوه بر این مشخص شد که اگرچه جهتگیری کارآفرینی اجتماعی به طور مستقیم رابطهای منفی با عملکرد مالی دارد اما این رابطه به طور کامل توسط ارتباط واسطهای جهتگیری اجتماعی بر عملکرد مالی از طریق عملکرد اجتماعی خنثی میشود، بنابراین میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که جهتگیری کارآفرینی اجتماعی مستقیماً به عملکرد مالی بالاتر منجر نمیشود، اما تأثیر آن بر عملکرد اجتماعی منجر به عملکرد مالی بالاتر میشود.
_||_