نقش رسانه های اجتماعی در رفتار اطلاعیابی دانشآموزان (موردمطالعه: دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد)
الموضوعات :حامد فلاح تفتی 1 , فاطمه منتظری سانیج 2 , محمد بیغم 3
1 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
2 - دانش آموخته ی مهندسی فناوری اطلاعات-‏تجارت الکترونیک، دانشکده ‏فنی و مهندسی، دانشگاه علم و ‏هنر، یزد، ایران
3 - دانشآموختهی مهندسی فناوری اطلاعات-‏تجارت الکترونیک/ دانشکده ‏فنی و مهندسی/ دانشگاه علم و ‏هنر/ یزد/ ایران
الکلمات المفتاحية: دانش آموز, رفتار اطلاعیابی, رسانههای اجتماعی, دورهی متوسطه,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی نقش رسانه های اجتماعی در تحریک رفتار اطلاعیابی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از منظر رویکرد ،جزء پژوهش های کمی به شمار می آید. جامعهی آماری این پژوهش را معلمان مقطع متوسطه شهر یزد تشکیل دادند که بر اساس سرشماری آموزش وپرورش در سال ۱۳97 بالغبر 2000 نفر می باشند. بااستفاده از فرمول کوکران تعداد 323 نفر از آنها بهعنوان نمونه ی آماری با استفاده از روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه ی محقق ساخته با طیف لیکرت پنج نایی می باشد. برای تعیین روایی محتوایی این پرسشنامه یک آزمون از قضاوت متخصصان استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است که مقدار آن 0.724 ارزیابی شد. روش آماری این پژوهش، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی است که بهمنظور اعتبارسنجی و پایایی متغیرهای مستقل و وابسته از تحلیل های ذکرشده استفادهشده است. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رسانه های اجتماعی بر رفتار اطلاع یابی دانش آموزان است . همچنین یافته های پژوهش نشان می دهد استفاده از رسانه های اجتماعی موجب کاهش استرس، دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی، افزایش آگاهی در بین دانش آموزان میگردد و نیز یادگیری گروهی را برای آنها به ارمغان می آورد.
_||_