فهرس المقالات محمد صالحی


  • المقاله

    1 - Identifying and Ranking the Dimensions of Resonant Leadership with the Curriculum Planning Approach in Schools of Education of Mazandaran Province
    Curriculum Research Journal , العدد 1 , السنة 1 , پاییز 1399
    Purpose: This research was conducted with the aim of identifying and ranking the dimensions of resonant leadership with the curriculum planning approach in schools of education of Mazandaran province.Methods: This study in terms of purpose was applied and in terms of im أکثر
    Purpose: This research was conducted with the aim of identifying and ranking the dimensions of resonant leadership with the curriculum planning approach in schools of education of Mazandaran province.Methods: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was descriptive form type of survey. The study population was school managers of Mazandaran province in the 2018-19 academic years with the number of 4865 people. The research sample according to Cochran's formula was estimated at 359 people who were selected based on the multi-step cluster sampling method with respect to the ratio of courses. Data were collected by a researcher-made questionnaire whose face and content validity was confirmed by expert’s opinion and tool construct validity was confirmed by exploratory factor analysis and its reliability was calculated 0.87 by Cronbach’s alpha method. Data were analyzed by exploratory factor analysis and Friedman test in SPSS software version 19.Finding: The results of the exploratory factor analysis showed that the dimensions of resonant leadership with the curriculum planning approach in schools had five leadership dimensions including the coaching (5 items), linking (5 items), psychological (5 items), democratic (4 items) and deep-view (4 items) that these five dimensions together were able to explain 80.04% of the total variance. The results of the Friedman test showed that the leaderships dimensions of coaching, linking, psychological, democratic and deep-view had higher ranks, respectively.Conclusion: Based on the results of the present study, in order to improve resonant leadership with the curriculum planning approach, can be improved the leaderships dimensions of coaching, linking, psychological, democratic, and deep-view, respectively via workshops تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی و رتبه بندی ابعاد مدارس پژوهش محور در آموزش و پرورش استان مازندران
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1400
    هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد مدارس پژوهش محور در آموزش و پرورش استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش ک أکثر
    هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد مدارس پژوهش محور در آموزش و پرورش استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، مدیران و خبرگان آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، معلمان و کارکنان مدارس آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 39220 نفر تشکیل دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 380 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای- طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق ساخته مدارس پژوهش محور با 81 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آن‌ها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ مدارس پژوهش محور دارای 13 بعد فرهنگ پژوهش، ساختارحمایتی، منابع و امکانات، ارتباطات، خلاقیت، تدریس و آموزش، زیرساخت‌ها، شایستگی‌های منابع انسانی، تفکر انتقادی، یادگیری و تکالیف پژوهش محور، محتوای آموزشی، یادگیری مشارکتی و جمعی و برنامه‌ریزی است و بعد فرهنگ پژوهش با بارعاملی 796/0 دارای رتبه بیشتر و بعد محتوای آموزشی با بارعاملی 453/0 دارای رتبه کمتر است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تاثیر مدیریت فناوری بر تجاری سازی دانش در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1400
    عصر حاضر، عصر تحولات شگرف و اساسی درنوآوری ها و فناوری هاست و عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار است. هدف کلی پژوهش، تأثیر مدیریت فناوری بر تجاری سازی دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی أکثر
    عصر حاضر، عصر تحولات شگرف و اساسی درنوآوری ها و فناوری هاست و عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار است. هدف کلی پژوهش، تأثیر مدیریت فناوری بر تجاری سازی دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی به تعداد20 نفر خبره در زمینه موضوع پژوهش و در بخش کمی، اعضای هیات علمی دانشگا ه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1537 نفر تشکیل دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 308 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته مدیریت فناوری با 41 سوال، و پرسش نامه تجاری سازی دانش با 30 سوال مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌ تاییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیر مکنون برون زای مدیریت فناوری با متغیر مکنون درونزای تجاری سازی دانش براساس ضرایب مسیر بارعاملی 458/0 برقرار است، همچنین با توجه به مقدار t-value برای این رابطه (976/10) که در خارج بازه (58/2 و 58/2-) قرار دارد در سطح اطمینان %99 تاثیر مدیریت فناوری بر تجاری سازی دانش معنی دار شده است، لذا میتوان نتیجه گرفت که مدیریت فناوری بر تجاری سازی دانش تاثیر مثبت و معناداری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - Developing a sustainable university Model and its relationship with knowledge-based economy in Islamic Azad universities of Mazandaran province
    Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 5 , بهار 2022
    In the modern world, Universities as a place of entrepreneurship Which strategically serve as engines for sustainable economic growth and technology development are well known. This research is an applied research in terms of purpose and descriptive-survey in terms of m أکثر
    In the modern world, Universities as a place of entrepreneurship Which strategically serve as engines for sustainable economic growth and technology development are well known. This research is an applied research in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. In this study, the relationship between sustainable university and knowledge-based economy in Islamic Azad universities of Mazandaran province is investigated. The statistical population includes all members of the faculty of free universities of Mazandaran province with 1461 people in 14 units and The final sample size based on Cochran's formula will be 304 people, 348 people have been selected considering at least 10% of the sample drop. Data were collected from the field method and library resources and questionnaires and designed to analyze the data obtained from the questionnaire, SPSS and AMOS software were used. Research findings show; There is a significant and positive relationship between the factors affecting a sustainable university and knowledge-based economy and it has been shown According to the accepted theories in knowledge-based economics, University has always been one of the main levers has been noticed. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تأثیر شایستگی اخلاقی مدیران بر آموزش نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران
    علوم اجتماعی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1397
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شایستگی اخلاقی بر آموزش نیروی انسانی از منظر اساتید دانشگاه آزاد اسلامی غرب استان مازندران شامل واحدهای نور، چالوس، تنکابن، رامسر و محمودآباد در سال 1395 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شایستگی اخلاقی بر آموزش نیروی انسانی از منظر اساتید دانشگاه آزاد اسلامی غرب استان مازندران شامل واحدهای نور، چالوس، تنکابن، رامسر و محمودآباد در سال 1395 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 274 نفر از اعضای هئیت علمی تمام وقت دانشگاه های آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 160 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه شایستگی های اخلاقی ویتون (2007) و آموزش کارکنان نجفی زاده (1393) انجام گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، جهت بررسی اطلاعات و آزمودن سوال ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS 2 انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی سوال های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافته های پژوهش تأثیر شایستگی اخلاقی و مولفه های آن شامل دانش موضوعی، مهارت های منطقی، مهارت های حل مساله، مهارت های تدافعی و مهارت های رسیدن به اجماع و خودآگاهی را بر آموزش نیروی انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران مورد تأیید قرار داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - اندازه‌گیری و محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) به‌منظور ارزیابی دوره‌های کارشناسی ارشد در یک سازمان دفاعی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1399
    پژوهش حاضر باهدف اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (میزان ارزش‌افزوده مستقیم و غیرمستقیم) دوره‌های کارشناسی ارشد انجام‌شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی از نوع زمینه‌یابی انجام‌شده است؛ جامعه آماری دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد به تعداد 75 نفر بودند. حجم نمون أکثر
    پژوهش حاضر باهدف اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (میزان ارزش‌افزوده مستقیم و غیرمستقیم) دوره‌های کارشناسی ارشد انجام‌شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی از نوع زمینه‌یابی انجام‌شده است؛ جامعه آماری دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد به تعداد 75 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 62 نفر انتخاب شدند؛ که از این تعداد 58 نفر در جریان پژوهش مشارکت کردند. روش نمونه‌گیری، تصادفی طبقه‌ای است. برای گردآوری داده‌ها نیز از روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شد. پژوهش در دو مرحله انجام‌شده است. در طی مرحله اول یک گروه کانونی[1] برای شناسایی اهداف، دلایل، مؤلفه‌های مزایای مالی و غیرمالی و هزینه‌های دوره کارشناسی ارشد و همچنین به‌عنوان ورودی برای طراحی پرسش‌نامه پژوهش حاضر اجرا شد. در مرحله دوم ابتدا پرسشنامه محقق ساخته، حاوی 34 سؤال که شامل 5 مؤلفه در مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت بود در اختیار آزمودنی‌ها قرار داده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده در محیط SPSS طبقه‌بندی و میزان ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ (94/.) و با روش آماری T محاسبه شد. یافته‌های پژوهش منجر به محاسبه نسبت هزینه – فایده به میزان (02/5) و محاسبه بازگشت سرمایه به میزان 403% گردید. تفاصيل المقالة