-
المقاله
1 - پیش بینی دلزدگی زناشویی براساس تاب آوری و راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجانروان شناسی تحلیلی شناختی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1398هدف: هدف از پژوهش حاضر "پیش بینی دلزدگی زناشویی براساس تاب آوری و راهبردهای تنظیم شناختی سازگارانه و ناسازگارانه هیجان در زنان متاهل دانشجو" بود. روش: به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش کاربردی و روش پژوهش توصیفی همبستگی بود و 239 زن متاهل دانشجو از واحدهای مختلف دانشگاه أکثرهدف: هدف از پژوهش حاضر "پیش بینی دلزدگی زناشویی براساس تاب آوری و راهبردهای تنظیم شناختی سازگارانه و ناسازگارانه هیجان در زنان متاهل دانشجو" بود. روش: به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش کاربردی و روش پژوهش توصیفی همبستگی بود و 239 زن متاهل دانشجو از واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 97-1396 در آن شرکت داشتند. گروه نمونه به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد. برای جمع آوری داده های مرتبط با موضوع، از پرسش نامه مقیاس دلزدگی زناشوییCBM (پاینز، 1996)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه تابآوری (CD-RISC) استفاده شد. در بخش استنباطی، داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از آزمون های آماری و روش تحلیل رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS بررسی شد. یافته ها: 9/5 درصد از واریانس متغیر دلزدگی زناشویی توسط متغیرهای تاب آوری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه) تبیین می شود. به عبارت دیگر، 9/5 درصد از پراکندگی مشاهده شده در متغیر دلزدگی زناشویی توسط این متغیرها توجیه می شود. مقدار R مشاهده شده (243/0) نیز نشان دهنده آن است که مدل رگرسیون خطی حاضر می تواند برای پیش بینی استفاده شود. علاوه بر این، نسبت F محاسبه شده (885/4 ) در سطح اطمینان حداقل 99 درصد معنادار است. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که بین متغیرهای مورد مطالعه و متغیر دلزدگی زناشویی همبستگی معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان دهنده این است که مکانیسم های تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی دلزدگی زناشویی نقش دارد و با آموزش مهارت های تنظیم هیجانی و زوج درمانی هیجان مدار می توان از بروز دلزدگی زناشویی پیشگیری کرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی سیاهۀ رفتارهای مستقیم و غیرمستقیم ایرلند در زندانیان شهرستان همداندانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1391هدف این پژوهش بررسی عملی بودن اعتبار، روایی و هنجاریابی سیاهۀ رفتارهای مستقیم و غیرمستقیم ایرلند است. جامعۀ آماری زندانیان غیرسیاسی زندان مرکزی شهرستان همدان است که از میان آنها 500 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به سیاهۀ ایرلند (2007) در یک مرحله أکثرهدف این پژوهش بررسی عملی بودن اعتبار، روایی و هنجاریابی سیاهۀ رفتارهای مستقیم و غیرمستقیم ایرلند است. جامعۀ آماری زندانیان غیرسیاسی زندان مرکزی شهرستان همدان است که از میان آنها 500 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به سیاهۀ ایرلند (2007) در یک مرحله پاسخ دادند. بهمنظور بهدست آوردن پایایی پرسشنامه از روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده شد. روش بازآزمایی با تکرار خود سیاهه پس از یک هفته بر روی 100 نفر اجرا شد که ضریب پایایی برای فرم قربانی بودن 47/0 r = و برای فرم قلدری 43/0 r = در سطح معناداری 01/0 > P بهدست آمد. ضریب آلفای کرونباخ نیز برای سیاهۀ قربانی بودن 92/0 و برای سیاهۀ قلدری 90/0 به دست آمد. پس از حذف 12 ماده از فرم اول و 10 ماده از فرم دوم که همبستگی ضعیفی با کل سیاهه داشتند و از نظر آماری بیمعنا بودند، ضریب اعتبار به ترتیب 94/0 و 92/0 برآورد شد. برای بررسی روایی سازه و اینکه سیاهه از چه عواملی اشباع شده است، از روش تحلیل عاملی استفاده شد و با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی و چرخش پروماکس از مجموعۀ فرم قربانی بودن 5 عامل و از فرم قلدری نیز 5 عامل استخراج شد. در این پژوهش برای بررسی روایی ملاکی همزمان از نظرات نگهبانان بندها در خصوص میزان رفتارهای مرتبط با زورگیری بهعنوان ملاک استفاده شد. نتایج نشان داد که این ضریب برای فرم قربانی بودن 45/0 r = و برای فرم قلدری43/0 r = بود و نشان میدهد که هر دو ضریب همبستگی در سطح 01/0 P < معنادار است . تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - ارائه مدلی جهت پیش بینی خلاقیت بر اساس سخت رویی، خود کارآمدی، کمال گرایی، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک با میانجی انگیزش پیشرفت در دانش آموزانابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1398چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر پیشبینى خلاقیت بر اساس، سخترویی خودکارآمدی، کمال گرایی سازگار، کمال گرایی ناسازگار، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک، با میانجی انگیزه پیشرفت در دانش آموزان پسر شهر ارومیه مىباشد. روش: روش پژوهش تحلیل أکثرچکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر پیشبینى خلاقیت بر اساس، سخترویی خودکارآمدی، کمال گرایی سازگار، کمال گرایی ناسازگار، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک، با میانجی انگیزه پیشرفت در دانش آموزان پسر شهر ارومیه مىباشد. روش: روش پژوهش تحلیل مسیر، شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و حجم نمونه 300 نفر از دانشآموزان دبیرستان های شهرستان ارومیه در پایه دوم و سوم رشتههای انسانی، تجربی و ریاضی انتخاب شد. در این مطالعه پرسشنامه خلاقیت عابدی، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس، پرسشنامه خودکارآمدی شرر، پرسشنامه کمالگرایی هیل، پرسشنامه سخت رویی کوباسا، پرسشنامه تحصیلات والدین، پرسشنامه سوابق کارهای خلاق خانواده و خویشاوندان نزدیک مورد استفاده قرارگرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، سخت رویی، خودکارآمدی و کمالگرایی سازگار و ناسازگار هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجی انگیزه پیشرفت رابطه معنیداری با خلاقیت دارند. تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاق خانواده و خویشاوندان نزدیک فقط رابطه مستقیم با خلاقیت دارند ولی با انگیزش پیشرفت رابطه ندارد. نتیجه گیری: انگیزش پیشرفت به عنوان یک متغیر میانجی ارتباط بین متغیرهای سخترویی، خودکارآمدی و کمال گرایی با خلاقیت را تحت تاثیر قرار میدهد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - تأثیر بازیهای رایانه ای خشن و راهبردی بر زمان واکنش انتخابی و پاسخ تکانشی دانش آموزان دبیرستانیفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1392هدف این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای رایانهای خشن و راهبردی بر زمان واکنش دیداری و شنیداری انتخابی و پاسخهای تکانشی دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر همدان (دامنه سنی 13 تا 18 سال) در سال تحص أکثرهدف این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای رایانهای خشن و راهبردی بر زمان واکنش دیداری و شنیداری انتخابی و پاسخهای تکانشی دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش علی مقایسهای بود. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر همدان (دامنه سنی 13 تا 18 سال) در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش نمونهگیری، غیرتصادفی داوطلبانه و هدفمند برای ممکن کردن همتاسازی گروهها بود. دو گروه مطالعه (بازیهای رایانهای خشن و بازیهای راهبردی) با گروه مقایسه که تجربه هیچ نوع بازی رایانهای را نداشتند، همتا شدند. زمان واکنش و تکانشگری در پاسخ با نرم افزار زمان سنج واکنش پیشرفته اندازهگیری شد. دادهها با روشهای آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس یکراهه مستقل تحلیل و بررسی شد. نتایج نشان داد که هر دو نوع زمان واکنش در گروههای مطالعه سریعتر از گروه مقایسه است. دو نوع زمان واکنش در گروه بازیهای خشن سریعتر از گروه بازیهای راهبردی است و تعداد پاسخ تکانشی در گروه بازیهای رایانهای (گروههای مطالعه) کمتر از گروه مقایسه است. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - بررسی تطبیقی قوانین اجرایی مرتبط با حمایت های تحصیلی کودکان و نوجوانان استثنایی ایران و سازمان بینالمللی یونیسفروانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , العدد 12 , السنة 3 , زمستان 1402هدف از پژوهش حاضر مقایسه قوانین اجرایی مرتبط با حمایت های تحصیلی کودکان و نوجوانان استثنایی ایران و سازمان بینالمللی یونیسف بود. روش پژوهش کیفی و از نوع تطبیقی می باشد. نمونه پژوهش شامل اسناد و گزارشهای سالیانه موجود درسازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی أکثر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه قوانین اجرایی مرتبط با حمایت های تحصیلی کودکان و نوجوانان استثنایی ایران و سازمان بینالمللی یونیسف بود. روش پژوهش کیفی و از نوع تطبیقی می باشد. نمونه پژوهش شامل اسناد و گزارشهای سالیانه موجود درسازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی و سازمان بهزیستی که از سال 1390 تا 1399 و از طریق نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند، می باشد و در بعد بینالمللی نیز گزارشهای سالیانه یونیسف در مورد حمایتهای تحصیلی از کودکان و نوجوانان استثنایی مربوط به سالهای 2011 تا 2020 بررسی شد. برخی داده های کمی پژوهش با استفاده از روش های توصیفی تحلیل شدند و در بخش تطبیق اسناد ، به تحلیل محتوا پرداخته شد. مطابق با یافته ها، تعداد کودکان و نوجوانان استثنایی که تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است. ضریب همبستگی فای بین نظر خانوادههای کودکان و نوجوانان استثنایی و مسئولین بهزیستی در مورد کمیت و کیفیت حمایت های تحصیلی نشان داد نظر خانواده ها و مسئولین همسو است. مطابق با تحقیق انجام شده یونیسف در ۵۱ کشور در حال توسعه ۴۲ درصد دختران و ۵۱ درصد پسران کودکان استثنایی و معلول (میانگین حدود ۴۷ درصد) موفق شدند به دبستان بروند، در حالی که در ایران این میانگین به 62.5 درصد میرسد. بنابراین می توان نتیجه گرفت حمایت های تحصیلی در ایران وضعیت بهتری نسبت به گزارش های یونیسف از کشورهای در حال توسعه دارد.
تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - نقش صفات شخصیتی در موفقیت حرفه ای معلمانپژوهش اجتماعی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1401پژوهش حاضر با هدف اثر صفات شخصیتی بر میزان موفقیت معلمان صورت گرفت. مطالعه حاضر از نوع کمی و در زمره تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی بود. در این پژوهش متغیر صفات شخصیتی به عنوان پیش بین و موفقیت حرفه ای معلمان به عنوان متغیر ملاک درنظر گرفته شده اند. برای دستیابی به این ه أکثرپژوهش حاضر با هدف اثر صفات شخصیتی بر میزان موفقیت معلمان صورت گرفت. مطالعه حاضر از نوع کمی و در زمره تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی بود. در این پژوهش متغیر صفات شخصیتی به عنوان پیش بین و موفقیت حرفه ای معلمان به عنوان متغیر ملاک درنظر گرفته شده اند. برای دستیابی به این هدف، تعداد 234 معلم با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای از بین معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان بجنورد به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابتدا میزان موفقیت آنها توسط مدیران و دانش آموزان از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس پرسشنامه پنج عاملی صفات شخصیت فرم کوتاه توسط دبیران تکمیل گردید. ابتدا ویژگی های توصیفی داده های حاصل از نمونه پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد صفات شخصیتی روان رنجورخویی، برونگرایی و توافق پذیری ضرایب تاثیر معناداری در پیش بینی موفقیت حرفه ای معلمان دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - سنجش نقش عوامل خانوادگی و مدرسهای مؤثر در مهارتهای زندگی نوجوانان مقطع تحصیلی متوسطه دوم شهر تهرانروان سنجی , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1401هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش عوامل خانوادگی و مدرسهای بر مهارتهای زندگی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 94 – 1395 است. نمونه پژوهش شامل 220 نفر( 114 نفر دختر و 106 پسر) از شمال، ج أکثرهدف اصلی این پژوهش بررسی نقش عوامل خانوادگی و مدرسهای بر مهارتهای زندگی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 94 – 1395 است. نمونه پژوهش شامل 220 نفر( 114 نفر دختر و 106 پسر) از شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک و عوامل خانوادگی و پرسشنامه عوامل مدرسهای و پرسشنامه مهارتهای زندگی نوجوانان بود. دادههای حاصل از این پژوهش با روش تحلیل واریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در بین عوامل خانوادگی شغل پدر، سطح درآمد خانواده، رابطه والدین با یکدیگر بر مهارتهای زندگی نوجوانان و در بین عوامل مدرسهای رابطه معلمان و مدیران و کارکنان مدرسه با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی و علاقه به تحصیل در داشتن مهارتهای زندگی نوجوانان تأثیر دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس فرسودگی شغلی در داوران فوتبالروان سنجی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1401پرسش نامه فرسودگی شغلی ماسلاچ رایج ترین ابزار سنجش فرسودگی شغلی است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس فرسودگی شغلی ماسلاچ در بین داوران حرفه ای فوتبال و فوتسال کشور بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه داوران مرد و زن فعال در لیگ های برتر و دسته اول فوتبال و فوت أکثرپرسش نامه فرسودگی شغلی ماسلاچ رایج ترین ابزار سنجش فرسودگی شغلی است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس فرسودگی شغلی ماسلاچ در بین داوران حرفه ای فوتبال و فوتسال کشور بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه داوران مرد و زن فعال در لیگ های برتر و دسته اول فوتبال و فوتسال کشور شامل 341 نفر (229 داور مرد و112 داور زن ) تشکیل دادند. نمونه برابر کل جامعه مورد مطالعه در نظر گرفته شد. برای بررسی روایی این مقیاس از روش تحلیل عامل تأییدی و برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته های تحلیل عاملی نشان داد که سؤالات این مقیاس از بارهای عاملی بالایی برخوردار هستند و تا حد زیادی با پرسشنامه و یافته های پژوهشهای دیگر همخوان است. همچنین، پایایی این ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ در مرحله آزمون و بازآزمون مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که پرسش نامه فرسودگی شغلی ماسلاچ قابلیت استفاده برای سنجش فرسودگی شغلی داوران را نیز دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - مطالعه سیر تحول مفهوم لذت تحصیلی در دانش آموزان پایه های دورۀ دوم آموزش ابتداییروان سنجی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1401این پژوهش با هدف ساخت و هنجاریابی آزمونی برای سنجش لذت تحصیلی دانشآموزان دورۀ دوم آموزش ابتدایی شهر تهران انجام شد. به این منظور، ابتدا با بهرهگیری از روش مصاحبههای باز و بسته با اعضای نمونۀ مورد مطالعه از جامعۀ هدف مؤلفهها، ملاکها و شاخصهای سنجش لذت تحصیلی استخرا أکثراین پژوهش با هدف ساخت و هنجاریابی آزمونی برای سنجش لذت تحصیلی دانشآموزان دورۀ دوم آموزش ابتدایی شهر تهران انجام شد. به این منظور، ابتدا با بهرهگیری از روش مصاحبههای باز و بسته با اعضای نمونۀ مورد مطالعه از جامعۀ هدف مؤلفهها، ملاکها و شاخصهای سنجش لذت تحصیلی استخراج شد. سپس سؤالهای ابزار بر پایۀ شاخصهای استخراج شده تدوین و برای بررسی ضریب توافق بر روی 10 معلم دورۀ دوم آموزش ابتدائی اجرا و ضریب توافق حاصل شد. فرم اولیۀ سؤالات بر روی 742 دانشآموز دختر و پسر پایههای چهارم تا ششم 5 منطقۀ جغرافیای – آموزشی شهر تهران که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند اجرا شد. سپس با اجرای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی روایی عاملی آزمون و اعتبار آن به معنای همسانی درونی محاسبه شد. در نهایت سیر تحول مفهوم لذت تحصیلی در پایههای دوره دوم ابتدایی و بین دختران و پسران بررسی شد. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - نقش تعدیل گری عوامل پژوهشی و غیر پژوهشی در فرا تحلیل تاثیر عوامل خانوادگی، آموزشگاهی و فردی موثردر پیشرفت و افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانیروان سنجی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1400مقاله حاضر نقش تعدیل گری متغیرهای پژوهشی و غیر پژوهشی در فرا تحلیل عوامل خانوادگی، آموزشگاهی و فردی موثر در پیشرفت و افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دوره های اول و دوم را بررسی کرده است. فرا تحلیل های گزارش شده در حوزه پیشرفت و افت تحصیلی به طور جامعی نقش عوامل پژوهشی أکثرمقاله حاضر نقش تعدیل گری متغیرهای پژوهشی و غیر پژوهشی در فرا تحلیل عوامل خانوادگی، آموزشگاهی و فردی موثر در پیشرفت و افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دوره های اول و دوم را بررسی کرده است. فرا تحلیل های گزارش شده در حوزه پیشرفت و افت تحصیلی به طور جامعی نقش عوامل پژوهشی و غیر پژوهشی را مورد مطالعه قرار نداده اند و یا اینکه نتایج متناقضی بدست داده اند. روش: پژوهش های چاپ شده در مجلات، پایگاه های داده ها در حوزه افت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی جمع آوری و 65 مقاله با در نظر گرفتن ملاک های ورود وارد تحلیل شدند. بعد از کدگذاری ویژگی های مطالعات، پایائی بین ارزیاب با روش اورین مورد بررسی و 98 درصد توافق بدست آمد. داده ها با نرم افزار CMA2 تحلیل شدند. یافته ها: روش نمونه بردای در پیشرفت تحصیلی ,0.336(Z=10.189, P<0.001), و افت تحصیلی 0.561(Z=6.638, P<0.001);؛ مکان پژوهش در پیشرفت 0.358(Z=9.300, P<0.001) و افت تحصیلی 0.844( Z=26.984, P<0.001);؛ طرح پژوهش در پیشرفت 0.289(Z=8.795, P<0.001) و افت تحصیلی 0.844(Z=26.074, P<0.001); ؛ سالهای پژوهش در پیشرفت 0.354(Z=17.216, P<0.001) افت تحصیلی؛ 0.717(Z=27.844, P<0.001)؛ جنسیت در پیشرفت 0.346( Z=11.124, P<0.001), و افت تحصیلی, 0.643(Z=21.763, P<0.001);؛ پایه تحصیلی دوره اول در پیشرفت 0.291(Z=10.911, P<0.001) و افت تحصیلی 0.297(Z=9.930, P<0.001);؛ در دوره دوم برای پیشرفت 0.263(Z=9.213, P<0.001) و افت تحصیلی 0.737(Z=28.232, P<0.001) نقش تعدیل گر معنی داری دارند. نتیجه گیری: طبق یافته ها می توان نتیجه گرفت که عوامل پژوهشی و غیر پژوهشی در تاثیر عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی بر پیشرفت تحصیلی و افت تحصیلی به طور معنی داری تعدیل ایجاد می کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - ارائه مدل علّی پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری مهارتهای تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتیروان سنجی , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1397هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری مهارت های تحصیلی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری بود . از جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نمونه گیری بهصورت خوشه ایی چند مرحله ایی انجام شد و نمونه ایی شامل 4 أکثرهدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری مهارت های تحصیلی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری بود . از جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نمونه گیری بهصورت خوشه ایی چند مرحله ایی انجام شد و نمونه ایی شامل 419 نفر به پرسشنامه سنجش صفات شخصیتی NEO-PI-R و پرسشنامه مهارت های تحصیلی پاسخ دادند . در این پژوهش از روش معادلات ساختاری برای بررسی روابط بین متغیرها استفاده شد. مدل ساختاری بین متغیرها (پیشرفت تحصیلی، مهارت های تحصیلی و ویژگی های شخصیتی ) دارای برازش مناسبی بود. نتایج نشان داد ضرایب مربوط به ویژگی بی ثباتی هیجانی با مهارت و پیشرفت تحصیلی منفی و ضرابی مربوط به سایر ویژگی های شخصیتی با مهارت و پیشرفت تحصیلی مثبت است. همچنین ضریب مربوط به رابطه بین ویژگی شخصیتی باز بودن بهتجربه با پیشرفت تحصیلی معنی دار نمی باشد. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد فرضیه پژوهش مبنی بر نقشمیانجی مهارت های تحصیلی در رابطه بین ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی مورد تایید قرار می گیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیص توانایی شناختی کودکانروان سنجی , العدد 4 , السنة 6 , پاییز 1396ضعف مهارت های شناختی از نوع ادراک دیداری و کاهش حافظه دیداری منجر به اختلال خواندن و ریاضی می شود. بنابراین تدوین آزمونی جهت دست یابی به این هدف ضروری می باشد. مطالعه حاضر باهدف ساخت و هنجاریابی آزمون ادراک دیداری جهت تشخیص توانایی شناختی دانش آموزان پیشدبستانی بر اساس أکثرضعف مهارت های شناختی از نوع ادراک دیداری و کاهش حافظه دیداری منجر به اختلال خواندن و ریاضی می شود. بنابراین تدوین آزمونی جهت دست یابی به این هدف ضروری می باشد. مطالعه حاضر باهدف ساخت و هنجاریابی آزمون ادراک دیداری جهت تشخیص توانایی شناختی دانش آموزان پیشدبستانی بر اساس ادبیات نظری تهیه شد. آزمون توانایی شناختی محقق ساخته از پنج بخش (تشخیص اشیاء هم قافیه، درک اعداداز تصویر، نوشتن مانند الگو، ارتباط تصاویر و حافظه دیداری) تشکیلشده است؛ و روایی محتوایی آن توسط اساتید روانشناسی و مشاوره تائید و سپس بر روی یک نمونه 206 نفری از دانش آموزان پیشدبستانی اجرا گردید. سؤالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان روایی، پایایی و نمرات هنجارتعیین گردید. بر اساس محاسبات انجام شده ضریب همسانی درونی خرده مقیاسها تشخیص اشیاء هم قافیه، درک اعداد از روی تصویر، نوشتن مانند الگو، ارتباط تصاویر و حافظه دیداری به ترتیب 0/51، 0/5 ، 0/73 ،0/50 و0/65 می باشد و نمره کل آزمون توانایی شناختی0/68 می باشد. برای تعیین روایی سازه و مؤلفههای تشکیلدهنده آزمون از روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس استفاده شد. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که تحلیل عاملی تأییدی مؤید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تائید میکند. نمرات خام به نمرات هنجار شده (Z، T، IQ) تبدیل شد. آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین نمرات دانش آموزان دختر و پسر در عامل توانایی شناختی تفاوت معنیدار وجود دارد. برای بررسی روایی همزمان، از ازمون نارسایی یادگیری استفاده شد. با توجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده، آزمون توانایی شناختی ابزاری است که میتواند مورد استفاده مراکز اختلالات یادگیری، بینایی سنجی و مراکز مشاوره قرار گیرد تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس جو یادگیری ادراک شده (LCQ)روان سنجی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1397تشخیص و سنجش عوامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزههای فعال و با اهمیت در روانشناسی تربیتی است. در ین مطالعه، هنجاریابی، روایی و پایایی مقیاس جو یادگیری ادراک شده (LCQ) مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسشنامه شامل 15 سؤال است که برای سنجش جو کلاس و میزان حمایت أکثرتشخیص و سنجش عوامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزههای فعال و با اهمیت در روانشناسی تربیتی است. در ین مطالعه، هنجاریابی، روایی و پایایی مقیاس جو یادگیری ادراک شده (LCQ) مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسشنامه شامل 15 سؤال است که برای سنجش جو کلاس و میزان حمایت ادراک شده ی معلم از خودمختاری مورد استفاده قرار گرفته است. آزمودنیهای پژوهش تعداد 368 دانشآموز دبیرستانی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای بررسی روایی این مقیاس از روش تحلیل عامل تأییدی و برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتههای تحلیل عاملی نشان داد که سؤالات این مقیاس از بارهای عاملی بالایی برخوردار هستند و تا حد زیادی با پرسشنامه و یافتههای پژوهشهای دیگر همخوان است. همچنین، پایایی این ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ در مرحلهی آزمون و بازآزمون مورد تأیید میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - سنجش نقش عوامل خانوادگی و مدرسهای مؤثر در مهارتهای زندگی نوجوانان مقطع تحصیلی متوسطه دوم شهر تهرانروان سنجی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1397 -
المقاله
15 - بررسی عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی (مطالعه موردی: دبستانهای دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران)تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1400هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی بود. در راستای تحقق اهداف پژوهش دادههای مربوط به میزان رشد ابعاد اخلاقی دانشآموزان از طریق پرسشنامه استاندارد رشد اخلاقیِ لطفآبادی و نیز گردآوری دیدگاههای معلمان و مدیران مدارس در خصوص عوامل مؤثر بر أکثرهدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی بود. در راستای تحقق اهداف پژوهش دادههای مربوط به میزان رشد ابعاد اخلاقی دانشآموزان از طریق پرسشنامه استاندارد رشد اخلاقیِ لطفآبادی و نیز گردآوری دیدگاههای معلمان و مدیران مدارس در خصوص عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان از طریق مصاحبه نیم ساختاریافته و بررسی وضعیت جو مدرسه و تعامل میان دانشآموزان و معلمان با استفاده از مشاهده میدانی مطالعه شد. روش انجام پژوهش آمیخته بود. در قسمت کمی، جامعه آماری آن شامل دانشآموزان مقطع دوم دبستان های دولتی و غیرانتفاعی مناطق بیستودو گانه شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بود و نمونه مورد مطالعه به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و چندمرحلهای و با استفاده از فرمول کوکران در جامعه محدود تعداد 600 نفر انتخاب شد. پس از شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی، این یافتهها در هشت دسته کلی طبقهبندی شدند. در ادامه، تحلیل ها نشان داد که شش عامل مهم تأثیرگذار بر رشد اخلاقی دانش آموزان ابتدایی دبستانهای دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران که دارای بالاترین رتبه عبارتند از: اخلاق زیستمحیطی، اخلاق انسانی، اخلاق مینوی، اخلاق مناسبات خانوادگی، اخلاق اجتماعی و اخلاق مراقبت از خود (یا فردی). بر اساس اولویت هر یک از عوامل نیز پیشنهادهایی ارائه گردید که از آن جمله میتوان به طراحی روشی تربیتی یکسان در محتوا و روش با توجه به تفاوت در آموزشهای مدرسه، خانواده و رسانه اشاره کرد که تناقضاتی را که بهوسیله یادگیری و اجرای آموختههای دانشآموزان ایجاد نموده است را مرتفع نماید. تفاصيل المقالة