سنجش نقش عوامل خانوادگی و مدرسهای مؤثر در مهارتهای زندگی نوجوانان مقطع تحصیلی متوسطه دوم شهر تهران
الموضوعات :سهیلا سرایی 1 , حسن پاشا شریفی 2 , مالک میر هاشمی 3
1 - دانشگاه آزاد رودهن
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
3 - استاد دانشگاه آزاد رودهن
الکلمات المفتاحية: نوجوانان, عوامل خانوادگی, مهارتهای زندگی, عوامل مدرسهای,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش عوامل خانوادگی و مدرسهای بر مهارتهای زندگی دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 94 – 1395 است. نمونه پژوهش شامل 220 نفر( 114 نفر دختر و 106 پسر) از شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک و عوامل خانوادگی و پرسشنامه عوامل مدرسهای و پرسشنامه مهارتهای زندگی نوجوانان بود. دادههای حاصل از این پژوهش با روش تحلیل واریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در بین عوامل خانوادگی شغل پدر، سطح درآمد خانواده، رابطه والدین با یکدیگر بر مهارتهای زندگی نوجوانان و در بین عوامل مدرسهای رابطه معلمان و مدیران و کارکنان مدرسه با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی و علاقه به تحصیل در داشتن مهارتهای زندگی نوجوانان تأثیر دارد.
_||_